Η Παντάνασσα
Η θαυματουργός αυτή εικόνα της Θεοτόκου είναι φορητή του 17 ου αι., που έφερε η Συνοδεία του Γέροντος Ιωσήφ από την Νέα Σκήτη όταν επάνδρωσε την Μονή Βατοπαιδίου, καθιστώντας αυτήν κοινόβιο το 1990. Βρίσκεται στο αριστερό προσκυνητάριο του βορειοανατολικού κίονα του Καθολικού της Μονής. Το πρώτο δείγμα ότι η εικόνα έχει ιδιαίτερη χάρη είναι το εξής γεγονός:
Μία ημέρα ένας νέος, που ήταν από την Κύπρο, μπήκε στο ναό πηγαίνοντας να προσκυνήσει την εικόνα, ο Γέροντας Ιωσήφ ο Βατοπαιδινός είδε να αστράφτει ξαφνικά το πρόσωπο της Παναγίας, και μία αόρατη δύναμη έριξε τον νεαρό καταγής. Μόλις συνήλθε εξομολογήθηκε με δάκρυα στους πατέρες ότι ζούσε με απιστία καταφρονώντας τις εντολές του Θεού και επιδιδόταν στην μαγεί. Έτσι η θυματουργική επέμβαση της Θεοτόκου έπεισε τον νέο να αλλάξει ζωή και να γίνει πιστός άνθρωπος.
Η εικόνα αυτή έχει επίσης την ειδική χάρη από τον Θεό να θεραπεύει την φοβερή ασθένεια του καρκίνου. Είναι γνωστές πάρα πολλές περιπτώσεις καρκινοπαθών που έχουν θεραπευθεί στις ημέρες μας, μετά από ανάγνωση του Παρακλητικού Κανόνος της Παναγίας της Παντανάσσης.
Πολλά επίσης θαύματα γίνονται τα τελευταία χρόνια στη Ρωσία αφότου έχουν μεταφερθεί εκεί, μετά από πρόσκληση του Πατριαρχείου Μόσχας, δύο αντίγραφα της εικόνας της Παντανάσσης εάν στο ναό των Αγίων Πάντων στο Κράσνοε Σέλο της Μόσχας και το δεύτερο στην Μονή Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στο Νοβοσπάσκι.
Πρόλογος
Αειπάρθενος Μαρία, Υπεραγία Θεοτόκος, Παναγία, Θεομήτωρ. Όνομα πολυΰμνητον, αξιέραστον και αξιαγάπητον. Η θεολογικωτάτη υμνολογία της Εκκλησίας μας έχει προσφέρει εις την Θεοτόκον την υψίστην έκφρασιν της. Δογματικά θεοτοκία, καλοφωνικοί ειρμοί, μαθήματα, αναγραμματισμοί έχουν μελοποιηθεί προς τιμήν της Δέσποινάς μας, τα οποία αποτελούν έντεχνες, μελίρρυτες, μεγαλοπρεπείς και συνάμα κατανυκτικές συνθέσεις. Οι Παρακλητικοί Κανόνες όμως προς την Παναγίαν μας και ιδιαιτέρως αυτοί των θαυματουργών εικόνων Της είναι πολύ ρποσφιλείς και αγαπητοί εις το Χριστεπώνυμον πλήρωμα.
Εις το Ευαγγέλιον δεν αναφέρονται πολλά περί της Αειπαρθένου Μαρίας, καίτοι όμως η αληθινή ζωή της Θεομήτορος καλύπτεται υπό αγίας σιγής, αυτά τα λίγα είναι ικανά δια να μας δώσουν το μέγεθος της αξίας του προσώπου Της. Ο Αγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης τονίζει ότι η Θεομήτωρ ουδέποτε ημάρτησεν, ουδέ δια λογισμού και ουδέποτε απώλεσε την Χάριν.
Ο ρόλος της Παρθένου εις το μυστήριον της θείας Οικονομίας δεν ήτο παθητικός, καθώς πρεσβεύουν τούτο οι Προτεσταντικές παραφυάδες, αλλά ο κατ εξοχήν ενεργητικός. Η Παρθένος ενήργησεν η ιδία εντός Της και προσέφερεν εις τον Θεόν όλα εκείνα, τα οποία προσείλκυσαν τον ίδιον τον Δημιουργόν εις την γην. Ο Αγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας ομολογεί ότι την Παρθένον χαρακτηρίζουν «βίος πανάμωμος», ζωή πάναγνος, άρνησις κακίας απάσης, άσκησις αρετής απάσης, ψυχή καθαρωτέρα φωτός, σώμα δια πάντων πνευματικόν, νους υπέρτερος των αγγελικών νόων, θείος έρως, όστις ηνάλωσε πάσαν επιθυμίαν της ψυχής, Θεού συνουσία κτιστού παντός επέκεινα λογισμού».
Ο αυτός Αγιος αποκαλύπτει ότι «ο Δημιουργός δεν έδωκεν εις την ανθρωπίνην φύσιν ένα προορισμόν εις την αρχή και κατόπιν τον μετέβαλεν. Έπλασε τοιαύτην την ανθρωπίνην φύσιν, ώστε όταν θα εχρειάζετο να γεννηθή, να λάβη εξ αυτής την Μητέρα Του». Ψάλλομεν δε εις τα Εισόδια τηςΘεοτόκου «την προ αιώνων προορισθείσαν Μητέρα και επ εσχάτων των χρόνων αναδεχθείσαν Θεοτόκον».
Έτσι ο Χριστός κατά τινα τρόπον ευεργετείται εκ της ανθρωπίνης φύσεως, λαμβάνων εξ αυτής Μητέρα. Αυτός δε αντευεργετεί όλους τους ανθρώπους δια της Σταυρικής Του θυσίας, συμφιλιώνων αυτούς μετά του Πατρός, και θεοποιών αυτούς. Το μόνον επάξιον της θείας δωρεάς, της θεώσεως της ανθρωπίνης φύσεως, το οποίον δυνάμεθα να προσφέρωμεν εις τον Χριστόν είναι η Αειπάρθενος Κόρη. «Τι σοι προσενέγκωμεν Χριστέ… ημείς δε, μητέρα Παρθένον». «Των Προφητών το κήρυγμα, των Αποστόλων η δόξα, των Μαρτύρων το καύχημα και πάντων των γηγενών η ανακαίνισις» είναι η Υπεραγία Θεοτόκος. Αυτή τους θλιβομένους παρηγορεί, τους ολιγοψύχους παραμυθεί, τους αμαρτωούς ελεεί, τους νοσούντας θεραπεύει.
Η πάντων Βασίλισσα, η Παντάνασσα, θαυματουργός εικών της Ιεράς ημών Μονής έχει ιδιαιτέραν χάριν να θεραπεύη τους καρκινοπαθείς. Πάμπολλα θαύματα δι αναγνώσεως του Παρακλητικού Κανόνος και δια επαλείψεως ελαίου εκ της κανδήλας Της επετελέσθησαν την τελευταίαν δεκαετίαν.
Ευχόμεθα η Κυρία ημών Παντάνασσα, να δίδη την ευλογία Της εις όλους τους πάσχοντας εκ της φοβεράς ταύτης μάστιγος του καρκίνου, και να παρασκευάζει όλους ημάς εις οικητήρια του Θεού Λόγου ώστε να έχωμεν Αυτόν «εμπεριπατούντα και ενοικούντα» εν ταις καρδίαις ημών, καθώς και Αύτη είχε τον Χριστόνσωματικώς «εν τη γαστρί» Αυτής.
Ο Καθηγούμενος της Ιεράς και Σεβασμίας Μεγίστης Μονής του Βατοπαιδίου
+ Αρχιμανδρίτης Εφραίμ
Περιεχόμενα CD
|
Παρακλητικός Κανών |
Supplicatory Canon to |
|
|
Περιεχόμενα |
Contents |
|
1 |
Ευλογητός |
Blessed is our God |
0:15 |
2 |
Κύριε εισάκουσον (142) |
Hear O Lord |
1:38 |
3 |
Θεός Κύριος, Απολυτίκια |
God is the Lord and Dismissal Hymns |
2:51 |
4 |
Ελέησόν με ο Θεός (50) |
Have mercy on me. O God |
2:16 |
5 |
Κανών Α Γ Ωδαί |
Canon. 1st and 3rd Odes |
3:43 |
6 |
Δέησις |
Petitition |
2:19 |
7 |
Κάθισμα |
Sessional Hymn |
0:27 |
8 |
Κανών Δ Ε ΣΤ Ωδαί |
Canon. 4th, 5th and 6th Odes |
4:57 |
9 |
Δέησις |
Petitition |
2:10 |
10 |
Κοντάκιον |
Kontakion |
0:39 |
11 |
Προκείμενον |
Prokeimenon |
0:45 |
12 |
Ευαγγέλιον |
Gospel |
3:36 |
13 |
Δόξα, Πάτερ Λόγε Πνεύμα |
Glory. Father, Word and Spirit |
0:17 |
14 |
Και νυν, Ταις της Θεοτόκου |
Now and ever. Through the intercessions |
0:18 |
15 |
Ελέησόν με Θεός, |
Have mercy on me, O God. |
1:08 |
16 |
Σώσον ο Θεός τον λαόν σου |
Save O Lord Thy people |
2:41 |
17 |
Κύριε ελέησον |
Lord have mercy |
0:56 |
18 |
Κανών Ζ Η Θ Ωδαί |
Canon 7th, 8th and 9th Odes |
4:54 |
19 |
ʼξιόν εστι, Μεγαλυνάρια |
It is truly meet and Megalynaria |
3:35 |
20 |
ʼγιος ο Θεός |
Holy God |
1:18 |
21 |
Απολυτίκιον |
Dismissal Hymn |
0:39 |
22 |
Δέησις |
Petitition |
2:11 |
23 |
Απόλυσις |
Dismissal |
0:54 |
24 |
Τροπάρια απολύσεως |
Troparia following the dismissal |
2:14 |
25 |
Λόγον αγαθόν |
Benevolent Word |
20:11 |
26 |
Δόξα, Τον Πατέρα δοξάζομεν |
Glory. We glorify the Father |
5:04 |
27 |
Και νυν, Πρόσδεξαι Δέσποινα |
Now and ever. Accept O Lady |
4:53 |
|
Συνολική Διάρκεια |
Total Duration |
1:17:04 |
1
{mp3}1{/mp3}
2
{mp3}2{/mp3}
3
{mp3}3{/mp3}
4
{mp3}4{/mp3}
5
{mp3}5{/mp3}
6
{mp3}6{/mp3}
7
{mp3}7{/mp3}
8
{mp3}8{/mp3}
9
{mp3}9{/mp3}
10
{mp3}10{/mp3}
11
{mp3}11{/mp3}
12
{mp3}12{/mp3}
13
{mp3}13{/mp3}
14
{mp3}14{/mp3}
15
{mp3}15{/mp3}
16
{mp3}16{/mp3}
17
{mp3}17{/mp3}
18
{mp3}18{/mp3}
19
{mp3}19{/mp3}
20
{mp3}20{/mp3}
21
{mp3}21{/mp3}
22
{mp3}22{/mp3}
23
{mp3}23{/mp3}
24
{mp3}24{/mp3}
25
{mp3}25{/mp3}
26
{mp3}26{/mp3}
27
{mp3}27{/mp3}