ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ: “Η τών Ιεροσολύμων Εκκλησία, τεταγμένη, υπ Αυτού τού Αναστάντος Κυρίου, ίνα διακονή επί τών τόπων τής κατά σάρκα εμφανείας Αυτού, πιεζομένη ιδία κατά τούς τελευταίους καιρούς υπό ακραίων εξτρεμιστικών καί εχθρικών αυτή στοιχείων, όμως μή συνθλιβομένη, αγωνίζεται εν ανδρεία, συμπνοία καί ενότητι υπέρ τών δικαιωμάτων τής χριστιανικής οντότητος καί τού ποιμνίου αυτής εις τήν Αγίαν Γήν”, αναφέρει μεταξύ άλλων στο μήνυμα του για το Πάσχα ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος Γ’ κάνοντας λόγο στις δυσκολίες που περνά το Πατριαρχείο το τελευταίο χρονικό διάστημα
«Μή φοβείσθε υμείς,
οίδα γάρ ότι Ιησούν τόν εσταυρωμένον ζητείτε
ουκ έστιν ώδε, ηγέρθη γάρ καθώς είπεν,
ίδε ο τόπος όπου έκειτο», (Ματθ. 28, 5-6).
Διά τών παραμυθητικών λόγων τούτων ενεψύχωσε τάς Μυροφόρους γυναίκας «ο άγγελος, ο καταβάς εξ ουρανού καί αποκυλίσας τόν λίθον τού μνημείου», εις τό οποίον είχε ενταφιασθή ο εσταυρωμένος Ιησούς Χριστός ο Ναζωραίος. Αι Μυροφόροι γυναίκες, «αι τά μύρα συμπαθώς τοίς δάκρυσιν κιρνώσαι», έμειναν έκπληκτοι καί έντρομοι εκ τής θέας τού κενού τάφου, διά τούτο καί ενεθάρρυνεν αυτάς ο άγγελος διά τής όψεως αυτού καί διά τού λόγου: «μή φοβείσθε υμείς». Έχων «τήν ειδέαν αυτού ως αστραπήν καί χιόνα», εκάθητο επί τού μνήματος καί προσεφθέγγετο ταίς Μυροφόροις: «οίδα ότι Ιησούν τόν εσταυρωμένον ζητείτε, ηγέρθη, ουκ έστιν ώδε». «Ουκ επαισχύνεται δέ καλών τούτον εσταυρωμένον, διότι τούτο τό κεφάλαιον τών αγαθών», κατά τόν ιερόν Χρυσόστομον.
Ο φαεσφόρος άγγελος ανήγγειλε τό ανήκουστον καί αδύνατον ανθρώποις. Ανήγγειλε ό, τι ηδύνατο νά συμβή μόνον τή ευδοκία, τή θελήσει καί τή δυνάμει τού Θεού. Ότι Ιησούς Χριστός ο σεσαρκωμένος Υιός καί Λόγος τού Θεού καί εσταυρωμένος σαρκί, ταφείς, ανέστη εκ νεκρών καί συνανέστησε τό πρόσλημμα, παγγενή τόν Αδάμ, χειρί παντοδυνάμω. Εξ αγάπης πρός τόν άνθρωπον, εξηγεί ο ιερός Χρυσόστομος, «ο Θεός αναστάς τών θρόνων τών βασιλικών, εις τήν γήν καί εις αυτόν τόν Άδην ήλατο (ώρμησε, έσπευσε), καί ο διάβολος αντεπαρετάξατο ου Θεώ γυμνώ, αλλά Θεώ ανθρωπίνη φύσει κρυπτομένω» καί βλέπομεν «θανάτω θάνατον λυόμενον καί κατάραν αφανιζομένην κατάρα καί δι ών ίσχυσεν ο διάβολος διά τούτων καταλυομένην αυτού τήν τυραννίδα». Όντως διά τού θανάτου τού Σωτήρος κατελύθη η τυραννίς τού θανάτου. «Διά τού σταυρού ήλθε χαρά εν όλω τώ κόσμω». Ο Άδης «επικράνθη καί γάρ ενεπαίχθη», νομίσας ότι προσέλαβε κοινόν θνητόν. Διό εν τή πίστει καί δυνάμει τής Αναστάσεως τού Χριστού ο απόστολος τών Εθνών επαναφωνεί τήν προφητικήν πρόρρησιν: «κατεπόθη ο θάνατος εις νίκος, πού σου θάνατε τό νίκος, πού σου θάνατε τό κέντρον;» ( Α΄ Κορ. 15, 54-55).
Πείραν τής Αναστάσεως έλαβον αι Μυροφόροι γυναίκες ουχί μόνον εκ τής θέας τού κενού μνημείου καί τού αγγέλου καί τού ακούσματος τών λόγων αυτού, αλλά καί εκ τής θέας Αυτού τού Κυρίου Αναστάντος, «ο Οποίος υπήντησεν αυταίς λέγων χαίρετε καί μή φοβείσθε καί υπάγετε απαγγείλατε τοί αδελφοίς μου, ίνα απέλθωσιν εις τήν Γαλιλαίαν κακεί με όψονται», (Ματθ. 28, 9-10). Όντως επί τεσσαράκοντα ημέρας πολλάς παρέδειξε τάς εμφανείας Αυτού ο Κύριος, ως μαρτυρεί ο απόστολος Παύλος, «ότι ο Κύριος ώφθη Κηφά, είτα τοίς δώδεκα, έπειτα ώφθη επάνω πεντακοσίοις αδελφοίς, έπειτα ώφθη Ιακώβω, είτα τοίς αποστόλοις πάσι» (Α΄ Κορ. 15, 5-7), ομιλών αυτοίς, βεβαιών αυτούς περί τού εσταυρωμένου καί αναστημένου σώματος Αυτού, λαμβάνων καί εσθίων ενώπιον αυτών. Τέλος, δεχόμενος τήν προσκύνησιν τών ένδεκα εις τήν Γαλιλαίαν εις τό όρος ού ετάξατο αυτοίς, ενετείλατο αυτοίς, «πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τά έθνη», (Ματθ. 28, 16-19).
Τήν εντολήν ταύτην εκπληρούντες οι απόστολοι, λαβόντες καί Πνεύμα Άγιον, εκήρυξαν έως εσχάτου τής γής, «όπερ είδον ιδίοις όμμασι καί όπερ εψηλάφησαν ιδίαις χερσί», εσαγήνευσαν τήν οικουμένην, αναδεικνυόμενοι οι δώδεκα στύλοι τού σώματος τής Εκκλησίας, ακρογωνιαίου Όντος Αυτού τού Χριστού. Τό υπό τού Κυρίου «οικοδομηθέν» σώμα, η Εκκλησία, διά τήν οποίαν, ως προείπεν, «πύλαι Άδου ου κατισχύσουσιν» (Ματθ. 16, 18), διά τών αποστόλων καί τών διαδόχων αυτών, επισκόπων καί ιερέων, συνεχίζει ανά τούς αιώνας τό αγιαστικόν καί σωστικόν έργον Αυτού. Εις τήν σταυροαναστάσιμον πορείαν αυτής εν τώ κόσμω η Εκκλησία, ζωοποιουμένη εκ τού αίματος τού σταυρού, εξ ού προήλθε, μεταδίδει δύναμιν, ελπίδα καί χαράν πρός δημιουργίαν, οικοδομήν, αναψυχήν καί αποκατάστασιν τού ανθρώπου εκ τών ερειπίων τής στάκτης τών πολέμων, επαναλαμβάνουσα τήν παραμυθητικήν πρόσκλησιν τού Χριστού, «δεύτε πρός με πάντες οι κοπιώντες καί πεφορτισμένοι καγώ αναπαύσω υμάς», (Ματθ. 11, 28).
Η τών Ιεροσολύμων Εκκλησία, τεταγμένη, υπ Αυτού τού Αναστάντος Κυρίου, ίνα διακονή επί τών τόπων τής κατά σάρκα εμφανείας Αυτού, πιεζομένη ιδία κατά τούς τελευταίους καιρούς υπό ακραίων εξτρεμιστικών καί εχθρικών αυτή στοιχείων, όμως μή συνθλιβομένη, αγωνίζεται εν ανδρεία, συμπνοία καί ενότητι υπέρ τών δικαιωμάτων τής χριστιανικής οντότητος καί τού ποιμνίου αυτής εις τήν Αγίαν Γήν καί υποδέχεται τούς ευσεβείς προσκυνητάς ως ίδιον αυτής ποίμνιον κατά τήν προσκυνηματικήν θεωρίαν αυτών καί απευθύνει εις αυτούς καί τό ευσεβές ποίμνιον αυτής όπου γής τόν Πασχάλιον χαιρετισμόν, «Χριστός ανέστη εκ νεκρών θανάτω θάνατον πατήσας καί τοίς εν τοίς μνήμασι ζωήν χαρισάμενος».
Εν τή Αγία Πόλει Ιερουσαλήμ ΠΑΣΧΑ 2022
Μετά Πατρικών ευχών καί Πατριαρχικών ευλογιών,
Διάπυρος πρός Κύριον Ευχέτης,
ΘΕΟΦΙΛΟΣ Γ΄
Πατριάρχης Ιεροσολύμων