Bεροίας Παντελεήμων: Την Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου το απόγευμα ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων πραγματοποίησε διαδικτυακή ομιλία στη σειρά των εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» και ανέπτυξε το θέμα: «Η μετάνοια: το παράδειγμα του Ασώτου».
Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ. στην ιστοσελίδα της Μητροπόλεως Βεροίας, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων στη διαδικτυακή ομιλία του ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων : η ευαγγελική παραβολή που ακούσαμε την περασμένη Κυριακή, δεύτερη Κυριακή του Τριωδίου, είναι γνωστή ως παραβολή του Ασώτου, την οποία μας παραδίδει ο ιερός ευαγγελιστής Λουκάς. Πρόκειται για μία θαυμάσια παραβολή, η οποία αποκαλύπτει το μέγεθος της αγάπης του Θεού, σε τέτοιο μάλιστα σημείο, ώστε πολλοί υποστηρίζουν πως ακόμη και εάν είχε χαθεί ολόκληρη η διδασκαλία του Κυρίου μας και είχε σωθεί μόνο αυτή η παραβολή, η παραβολή του Ασώτου, θα ήταν αρκετή για να δώσει τη μαρτυρία του Χριστού στον κόσμο και να τον αλλάξει.
η αγάπη του Θεού εκφράζεται ασφαλώς με τον σεβασμό, τον οποίο δείχνει ο πατέρας της παραβολής προς την ελευθερία και τη βούληση του νεωτέρου υιού του, ο οποίος του ζητά το μερίδιο της πατρικής περιουσίας για να φύγει από την οικογενειακή εστία και να ζήσει τη ζωή του, όπως και όπου εκείνος ήθελε και επιθυμούσε, κατασπαταλώντας την.
Εκφράζεται όμως πολύ περισσότερο από την υποδοχή που του επιφυλάσσει ο πατέρας, όταν αντιλαμβάνεται την επιστροφή του νεωτέρου υιού του, ο οποίος, αφού ξόδευσε ο, τι είχε πάρει «ζων ασώτως» μακριά του και διαπίστωσε τι είχε χάσει και τι εστερείτο, αποφάσισε να επιστρέψει, να ζητήσει συγγνώμη από τον πατέρα του και να τον παρακαλέσει να τον προσλάβει ως υπηρέτη του.
και ο πατέρας τι κάνει ; Είναι γνωστό σε όλους μας. Βγαίνει από το σπίτι του, πριν να πλησιάσει το παιδί του και τρέχει να τον αγκαλιάσει και να του προσφέρει τη συγχώρηση, πριν καν προλάβει να την ζητήσει. και όχι μόνο τον αποκαθιστά και τον ενδύει με την πρώτη στολή, αλλά διατάζει τους υπηρέτες του να σφάξουν το καλύτερο μοσχάρι, για να εορτάσουν την επιστροφή του μετανοημένου πρώην ασώτου.
η αγάπη του πατέρα εκφράζεται ακόμη και με τον λόγο του προς τον μεγαλύτερο υιο του, ο οποίος αντιδρά στην υπερβολική, όπως πιστεύει, ανοχή και συγχωρητικότητα του πατέρα προς τον νεώτερο αδελφό του. του εξηγεί τον λόγο της χαράς και της εορτίου τραπέζης, η οποία εκφράζει τη χαρά όλων για την επιστροφή του ασώτου και δεν είναι σκανδαλώδης επιβράβευση της μέχρι τότε συμπεριφοράς του, ολοκληρώνοντας με τον τρόπο αυτό την έννοια της αγάπης, την οποία θέλει να μεταδώσει ο Κύριος στους ακροατές του. Είναι αυτή η αγάπη, την οποία περιγράφει και ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος, η οποία «πάντα στέγει, πάντα υπομένει» και «ουδέποτε εκπίπτει».
η αγάπη του πατέρα της παραβολής δεν περιορίσθηκε όμως μόνο στη συγχώρηση του ασώτου υιού του, αλλά προχώρησε και στην αποκατάστασή του και μάλιστα σε καλύτερη θέση από αυτή που είχε πριν να εγκαταλείψει την πατρική εστία, και αυτό το στοιχείο είναι που διαφοροποιεί τη θεία αγάπη από τη συνήθη ανθρώπινη, η οποία φθάνει στην καλύτερη περίπτωση μέχρι τη συγγνώμη, αλλά δεν κάνει την υπέρβαση.
η μετάνοια είναι υπόθεση ζωής και όχι των στιγμών και των ωρών που, αδιάφορα πολλές φορές, εξομολογούμεθα.
η μετάνοια θα πρέπει να μας απασχολεί όλο το εικοσιτετράωρο και σε όλη μας τη ζωή, όπως τα τραύματα, οι πληγές και οι ασθένειές μας, και να μας φέρει πόνο και δάκρυα. και μόνο τότε θα ελκύσει τη φιλανθρωπία, την αγάπη, τη χάρη και τη σωτηρία από τον Θεό-Πατέρα, όπως την είλκυσε και στην περίπτωση του ασώτου της παραβολής που ακούσαμε την περασμένη Κυριακή.