ΒΑΣΚΑΝΙΑ–ΞΕΜΑΤΙΑΣΜΑ:Βασκαίνονται οι ανεξομολόγητοι.
Βασκαίνουν οι μάγοι και γενικά.
Όσοι έχουν πονηρό πνεύμα(φθονεροί, κ.λ.π.)
Το «φτύσιμο»
Για να «μη βασκαθείς» δεν επιτρέπεται.
Διότι είναι απαξίωση, περιφρόνηση του ανθρώπινου προσώπου.
«Ξεμάτιασμα» από λαϊκούς δεν επιτρέπεται.
Την ευχή της βασκανίας επιτρέπεται να την διαβάζουν μόνο οι ιερείς.
Όσοι είναι εξομολογημένοι δεν «ματιάζουν»
Ούτε «ματιάζονται».
Όσοι έχουν βαριές αμαρτίες ανεξομολόγητες και «ματιάζουν» και «ματιάζονται». Η Εκκλησία μας δέχεται την βασκανία. Δηλαδή την επέμβαση του πονηρού πνεύματος και τη θεωρεί έργο του διαβόλου.
Σχετίζεται κυρίως με τον φθόνο και την ζήλεια.
Γι’ αυτό και η ευχή κατά της βασκανίας (που διαβάζεται μόνο από Ιερέα)λέει μεταξύ άλλων:
Απόστησον πάσαν διαβολικήν ενέργειαν, πάσαν σατανικήν έφοδο.
Και πάσα επιβουλήν, περιέργειαν τε πονηράν.
Και βλάβην και οφθαλμών βασκανίαν τω φθονερών ανθρώπων.
Από του δούλου σου ( όνομα ).
[irp posts=”400814″ name=”Προσεγγίσεις στην εορτή της Υπαπαντής του Κυρίου”]
Και η υπο ωραιότητος ή ανδρείας ή ευτυχίας ή ζήλου ή και φθόνου βασκανίας συνέβη,…
Στην απάντηση μας αυτή δεν θα αναφερθούμε σε αυτόν που “ματιάζεται”Αλλά σε αυτόν που “ματιάζει”.
Και αυτό, γιατί πρέπει να εξετάσουμε και να πολεμήσουμε την πηγή της βασκανίας.
Το ερώτημα δεν είναι γιατί “μας πιάνει το μάτι”αλλά γιατί κάποιοι έχουν αυτή την αρνητική ικανότητα…
Ο καθένας από εμάς μπορεί να ματιάσει;
Όχι.
Άρα αυτός που μπορεί, τι έχει ή μάλλον τι του λείπει και μεταδίδει αρνητική ενέργεια “δια της οράσεως”;
Είπαμε ότι οι πατέρες της Εκκλησίας μας αποδίδουν το μάτι σε “δαιμόνιο”.
Αυτός που ματιάζει έχει “δαιμόνιο”.Ακούγεται βαρύ αλλά έτσι είναι.
Αυτός που ματιάζει, συνήθως απέχει από την εκκλησία και τα μυστήρια της.
Δεν εξομολογείται, δεν κοινωνεί των Αχράντων μυστηρίων,δεν κάνει τον Σταυρό του ή τελοσπάντων ανήκει στο Σώμα της Εκκλησίας, αλλά δεν μετέχει συνειδητά στα μυστήρια της.
Και μάλλον έτσι είμαστε οι περισσότεροι: “Ο λαός ούτος τω στόματι αυτών και τοις χείλεσί με τιμά.
Η δε καρδία αυτών πόρρω απέχει απ΄ εμού” (Ματθ. ιε,8)
Δυστυχώς, έτσι είναι όσο και αν ακούγεται άσχημα όσο και αν δεν θέλουμε να το παραδεχτούμε.
Η αποχή και η απομάκρυνση από τον θείο δρόμο από τον μη εκκλησιασμό μόνο πόρτες ανοίγει στον διάβολο με ότι μπορεί να συνεπάγεται αυτό.
Ο καθένας από εμάς λοιπόν, πρέπει να εξετάσει τον εαυτό του σχετικά με την ειλικρινή συμμετοχή του στα μυστήρια Και στον εκκλησιασμό και να ασφαλίσει τον εαυτό του με το μεγαλύτερο όπλο κατά του διαβόλου που είναι ο Σταυρός.