Επειδή αυτές τις μέρες πολλά ακούγονται και πολλά γράφονται κυρίως στο διαδίκτυο, όσον αφορά τον τρόπο Νηστείας του Σαρανταημέρου θα θέλαμε να γράψουμε λίγες σκέψεις. Πριν όμως παραθέσουμε αυτές τις σκέψεις πρέπει να τονίσουμε το εξής:
ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΕΊΤΕ ΤΟΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΣΑΣ ΚΑΙ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΤΟΥ.
Διαβάζοντας λοιπόν πολλούς τρόπους και διαιτολόγια που αφορούν σε αυτές τις μέρες, είναι εύλογο να αναρωτηθεί κανείς, για ποιο λόγο δεν υπάρχει σταθερή γραμμή σε αυτό το θέμα;
Διαβάζουμε κάποιους τρόπους στο Ιστολόγιο oikohouse.wordpress.com
Οι διάφορες εκδοχές σχετικά με την ιχθυοφαγία
1η εκδοχή (έχει υιοθετηθεί από την Ι.Μ. Λογγοβάρδας στην Πάρο, από την Ελλαδική Εκκλησία στο επίσημο ημερολόγιο – τυπικό και από ενορίες της Αρχιεπισκοπής Αθηνών): Επιτρέπεται κατάλυση ιχθύος όλες τις ημέρες πλην Τετάρτης και Παρασκευής από την αρχή της νηστείας μέχρι και τις 17/12, δηλαδή τις πρώτες 33 ημέρες (που αντιστοιχούν στα χρόνια ζωής του Κυρίου μας Ιησού Χριστού επί της Γης). Την τελευταία εβδομάδα, δηλαδή 18-24/12, δεν επιτρέπεται η ιχθυοφαγία, οπότε τρώμε λαδερό φαγητό πλην Τετάρτης και Παρασκευής (δείτε όμως και παρακάτω για την πρώτη και τελευταία ημέρα της νηστείας).
2η εκδοχή (έχει υιοθετηθεί από την Ι.Μ. Αγίου Σάββα Ιεροσολύμων και προτείνεται από πολλούς πνευματικούς): Επιτρέπεται κατάλυση ιχθύος όλες τις ημέρες πλην Τετάρτης και Παρασκευής από τα Εισόδια της Θεοτόκου (21/11) μέχρι και του Αγίου Σπυρίδωνος (12/12).
3η εκδοχή (π.χ. Ι.Ν. Αγίου Στυλιανού Γκύζη): Επιτρέπεται κατάλυση ιχθύος όλες τις ημέρες πλην Τετάρτης και Παρασκευής από τα Εισόδια της Θεοτόκου (21/11) μέχρι και τις 17/12.
4η εκδοχή (προτείνεται σε πολλές ενορίες): Επιτρέπεται κατάλυση ιχθύος μόνο τα σαββατοκύριακα μέχρι την προπαραμονή (23/12) ή πιο αυστηρά μέχρι και του Αγίου Σπυρίδωνος (12/12). Η εκδοχή αυτή ακολουθείται σε πολλές μονές εκτός ή εντός του Αγ. Όρους (όπου επιπλέον οι μοναχοί κάνουν άλαδο όλες τις καθημερινές, ενώ το σαββατοκύριακο τρώνε λαδερό ή και ψάρι).
Βλέπουμε λοιπόν ότι σχεδόν όποιον τρόπο και αν ακολουθήσει κανείς, θα είναι μέσα στη νηστεία.Αυτό όμως γίνεται αιτία πικρόχολων σχολίων από τους εκκλησιομάχους, θεωρώντας την Εκκλησία και τους πιστούς, ως μία μερίδα ανθρώπων που αντιπροσωπεύουν άριστα τη λαική ρήση του ”όπου φυσάει ο άνεμος”
Μήπως έκανε λάθος το Άγιο Πνέυμα; Μήπως έκαναν λάθος οι Άγιοι Πατέρες; Μήπως η Εκκλησία έχει κενό σε αυτό το θέμα και οι πιστοί κάνουν του κεφαλιού τους;
Όχι φυσικά.
[irp posts=”384653″ name=”Τι έλεγε ο Μέγας Βασίλειος για τη νηστεία”]
Ο μακαριστός Δημήτριος Παναγόπουλος, ο οποίος ήταν και η αφορμή της σύνταξης αυτού του κειμένου, ο ιεροκήρυκας του παραδείσου όπως πολύ εύστοχα έχει χαρκτηρισθεί, ένας άνθρωπος μύστης και πλήρης γνώσεων δια της φωτίσεως του Αγίου Πνεύματος, των Ιερών Κανόνων, μας πληροφορεί ότι η Νηστεία των Χριστουγέννων έχει τον εξής απλούστατο τρόπο:
Από την αρχή μέχρι το τέλος, από την πρώτη μέχρι την τελευταία μέρα, καταλύουμε οίνο και έλαιο τις καθημερινές πλην Τετάρτης και Παρασκευής και ψάρι μόνο τα Σαβατοκύριακα .
Αυτό είναι όλο!
Μας προτρέπει επίσης να ανατρέξουμε στον 69 κανόνα του Ι.Πηδαλίου και εκεί θα μάθουμε όλα όσα πρέπει για τις Νηστείες.
Καλό θα είναι, όποιον τρόπο και αν ακολουθεί κανείς, να γνωρίζει τις επιταγές των Ι.Κανόνων πρωτίστως για να ξέρει που βρίσκεται στον αγώνα που κάνει, αλλά και επειδή χωρίς αυτούς χάνεται η γνώση επάνω σε θέματα πίστεως, που τόσο απαραίτητη είναι ειδικά στις μέρες μας που όλα τείνουν να ομογενοποιηθούν και εν τέλη να χάσουν την αξία τους.
Αυτό που πρέπει όμως να τονισθεί, είναι αυτό το οποίο τονίσθηκε και στην αρχή του άρθρου, το ότι ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΕΊΤΕ ΤΟΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΣΑΣ ΚΑΙ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΤΟΥ.
Καλόν αγώνα.