Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: Ποια γυναίκα θα αγαπούσε κανείς περισσότερο; Ο Χριστός μετά την Ανάστασή Του, σε γυναίκες παρουσιάστηκε, επειδή το φύλο των γυναικών είχε υποτιμηθεί. Γι’ αυτό και στην Γέννηση και στην Ανάσταση του Χριστού, γυναίκα αισθάνεται πρώτη τη χάρη.
Τίποτε πιο αισχρό δεν υπάρχει από γυναίκα, που επιδίδεται στις απολαύσεις. Τίποτε πιο αισχρό δεν υπάρχει από γυναίκα, που παραδίδει τον εαυτόν της στη μέθη. Χάνει την λαμπρότητά της, την ανθηρότητα του προσώπου της. Θολώνει το ήμερο των ματιών της, σαν κάποιο σύννεφο να πέρασε κάτω από τις ηλιακές ακτίνες. Η άλλη, η σεμνή γυναίκα, είναι γεμάτη ομορφιά. Η ντροπαλή που αγαπά τη σιωπή και νηστεύει, έχει διπλή ομορφιά, μεγαλύτερη ωραιότητα, ελκυστικότερο πρόσωπο…
Η ομορφιά του σώματος, όταν δεν συνοδεύεται από την αρετή της ψυχής, θα μπορέσει να σκλαβώσει τον άνδρα για είκοσι και τριάντα μέρες, δεν θα διαρκέσει όμως περισσότερο, αλλά αφού δείξει την κακία της, θα διαλύσει την αγάπη. Οι γυναίκες όμως που λάμπουν εξ αιτίας της ομορφιάς της ψυχής, όσο προχωρεί ο καιρός και φανερώνουν την ευγένεια της ψυχής τους, τόσο περισσότερο ελκύουν τους άνδρες τους.
Αν θυμώσει η ψυχή, κάνει το σώμα αποκρουστικό και αισχρό· αν δείξει γαλήνιο μάτι, του χαρίζει μεγάλο κάλλος· αν φθονεί, χύνει πολλή ωχρότητα σ’ αυτό και το μαραζώνει· αν αγαπά η ψυχή, του χαρίζει μεγάλη ομορφιά. Έτσι πολλές γυναίκες, που δεν είναι όμορφες στο πρόσωπο, παίρνουν πολλή χάρη από την ψυχή τους. Άλλες πάλι που ακτινοβολούν με την ωραιότητά τους, επειδή έχουν ψυχή χωρίς χάρη, καταστρέφουν και την ομορφιά τους.
Ποια γυναίκα θα αγαπούσε κανείς περισσότερο: εκείνη που εύκολα ενδίδει ή εκείνη που αντιστέκεται και του φέρνει δυσκολίες; Οπωσδήποτε τη δεύτερη, διότι περισσότερο ανάβει ο πόθος του. Και στη γυναίκα το ίδιο συμβαίνει. Τιμά και θαυμάζει περισσότερο τον άντρα που φαίνεται να την περιφρονεί (τον ζόρικο).
Ο Χριστός μετά την Ανάστασή Του, σε γυναίκες παρουσιάστηκε, επειδή το φύλο των γυναικών είχε υποτιμηθεί. Γι’ αυτό και στην Γέννηση και στην Ανάσταση του Χριστού, γυναίκα αισθάνεται πρώτη τη χάρη.
Θα σωθεί το γυναικείο γένος με την τεκνογονία.
Σου φαίνονται γλυκά τα λόγια της πόρνης. Το ξέρω και εγώ, αφού και η Αγία Γραφή το επιβεβαιώνει: «Μέλι στάζει από τα χείλη της πόρνης» (Παροιμίες 5,3-4). Γι’ αυτό και εγώ κάνω όλα αυτά, να μην γευτείς το μέλι εκείνο, που μετατρέπεται γρήγορα σε χολή.
Μπορεί η γυναίκα να ασκήσει την αρετή της σωφροσύνης περισσότερο και από τους άντρες, διότι δεν την ενοχλεί τόσο πολύ η φλόγα της σάρκας και μπορεί να επιδείξει κοσμιότητα και σεμνότητα και αγιασμό και περιφρόνηση των χρημάτων. Για όλα τα μεγάλα είναι ικανή.
Τίποτε πιο ισχυρό από γυναίκα ευλαβή και συνετή. Ρυθμίζει τον άντρα της και του πλάθει την ψυχή όπως εκείνη θέλει. Έχουμε πολλά παραδείγματα αντρών που ήταν σκληροί και ανυπάκουοι και όμως μαλάκωσαν.
Αν πρέπει όταν μας χτυπάνε οι εχθροί, να στρέφουμε και την άλλη σιαγόνα, πολύ περισσότερο οφείλει η γυναίκα να υπομένει το σκληρό σύζυγο. Φυσικά δεν το λέω αυτό, για να ραπίζεται η γυναίκα. Όχι, όχι!!! Κάτι τέτοιο είναι μεγίστη ατιμία, όχι αυτής που δέρνεται, αλλά αυτού που δέρνει. Αν όμως γυναίκα, σου τύχη τέτοιος σύζυγος, να μην αποκάμεις. Να σκέπτεσαι το μισθό που θα πάρεις από τον Θεό, αλλά και τον έπαινο στην παρούσα ζωή.
Και γιατί υποχρέωσε ο Απόστολος Παύλος τις γυναίκες να υποτάσσονται τόσο πολύ στους άνδρες τους; Γιατί είναι κάπως ασθενέστερη στη θέληση η γυναίκα και ασταθής και διακρίνεται για την ελαφρότητά της. Γι’ αυτό τοποθέτησε ως διδασκάλους του Ευαγγελίου τους άντρες, ώστε να ωφελήσει και τους δύο.
Το πιο χαριτωμένο στολίδι στην γυναίκα είναι η ολιγομίλητη γλώσσα. Η σιωπή στολίζει την γυναίκα πολύ περισσότερο, από τα ωραία φορέματα. Τη γυναίκα δεν την κάνει αξιαγάπητη η σωματική ομορφιά, αλλά η αρετή της ψυχής.