Άγιος Γέροντας Παΐσιος: Μετά από εκεί φύγαμε γραμμή γιά ένα μοναστηράκι πού θά μάς φιλοξενούσε (τόν Όσιο Παΐσιο καί τόν Αθανάσιο Ρακοβαλλή). Ήταν λίγα χιλιόμετρα έξω από τήν Κομοτηνή.
Πεντακόσια μέτρα πρίν τήν είσοδο τού μοναστηριού, ένα Ι.Χ. αυτοκίνητο, μέ μιά μεγάλη κεραία στό πίσω μέρος του μάς περίμενε. Μάς σταμάτησαν, ο οδηγός καί ο συνοδηγός πού φορούσαν μαύρα γυαλιά.
Αστυνομία, μού λένε σταμάτησα. Αφού μάς ρώτησαν μερικά πράγματα πήγαν νά φύγουν.
Καλά βρέ παιδιά πότε τό μάθατε, απόρησα.
Έ, μαθαίνονται αυτά τά πράγματα, είπαν καί έφυγαν.
Μά τί στό καλό θέλανε; απόρησα.
Τότε δέν γνώριζα τί γίνεται στήν Θράκη. Μετά έμαθα γιά τίς δραστηριότητες τών Τουρκικών μυστικών υπηρεσιών καί τού Τουρκικού Προξενείου πού αλωνίζουν στήν Θράκη. Προσπαθούν νά ξεσηκώσουν τούς μουσουλμάνους εναντίον τών Χριστιανών καί νά «Τουρκοποιήσουν τούς Πομάκους. Οι Πομάκοι είναι πρώην Χριστιανοί, βίαια εξισλαμισμένη ορεσίβια φυλή καί αποτελούν πάνω από τό μισό τού μουσουλμανικού πληθυσμού τής Θράκης. Μέχρι σήμερα
ανοίγουν τούς τάφους τους καί βρίσκουν σταυρουδάκια. Όταν ζυμώνουν οι γυναίκες τους, κάνουν τό σημείο τού σταυρού πάνω στό ψωμί. Η γλώσσα τους είναι Πομάκικα, ξεχωριστή γλώσσα. Προσπαθούν νά τούς κάνουν νά μιλούν Τουρκικά καί όχι Πομάκικα, δίνοντάς τους μηνιαίως ένα καλό ποσό χρημάτων σέ όποιον δέχεται νά μιλάει μόνο Τουρκικά εκτός τού σπιτιού του. Προσπαθούν επίσης νά τούς πείσουν νά φορούν τίς στολές τών Οθωμανών στά παραδοσιακά πανηγύρια τους καί όχι τίς παραδοσιακές Πομάκικες φορεσιές. Όποιος Πομάκος αντιστέκεται, δέχεται τόν ψυχολογικό, κοινωνικό καί οικονομικό πόλεμο από τούς πράκτορες τού Τουρκικού προξενείου.
Τότε σκέφτηκα καί τίς περίεργες κινήσεις τών δύο Τούρκων, πού μάς παρακολουθούσαν καί κοίταζαν τό αυτοκίνητό μου, όταν είμασταν μέσα στά μουσουλμανικά χωριά Σκέφθηκα ότι αυτοί ήταν Τούρκοι πράκτορες. Μάς τήν «στήσανε» σ΄ αυτό τό σημείο τού δρόμου, γιά νά σκηνοθετήσουν κανένα τροχαίο καί ο Γέροντας τό γνώρισε μέ τό προορατικό του χάρισμα καί τούς παρέκαμψε μ΄ αυτόν τόν τρόπο
Φαίνεται οι Τούρκοι θορυβήθηκαν από τήν απήχηση πού είχε ο Γέροντας στόν κόσμο καί είπαν νά δράσουν τώρα στήν αρχή, πρίν φουντώσει γιά τά καλά αυτό τό ρεύμα.
Αυτά δέν μπορώ νά τά αποδείξω, ούτε οι φίλοι μου οι Θρακιώτες, πού μού μίλησαν γιά τήν δράση τών μυστικών υπηρεσιών τής Τουρκίας στήν Θράκη, μπορούν νά αποδείξουν πολλά πράγματα. Μού είπαν όμως πολλές ιστορίες, πού είχαν συμβεί σέ ανθρώπους συνήθως σέ προσωπικότητες πού αντιστέκονται στήν τουρκοποίηση τής Θράκης.
Η μουσουλμανική θρησκεία χρησιμοποιείται γιά νά εξηπηρετήση τήν εξωτερική πολιτική τής Τουρκίας. Γι΄ αυτούς είναι σίγουρο ότι άνθρωποι απειλούνται αμέσως ή εμμέσως καί ότι σκηνοθετούνται διάφορα «ατυχήματα» στήν περιοχή έξω από τήν Καβάλα καί μάλιστα στήν συγκεκριμένη περιοχή, πρώτον, γιατί είναι μακριά από τήν Κομοτηνή καί δέν συσχετίζεται τό θέμα εύκολα μέ αυτούς, καί δεύτερον, γιατί ο δρόμος είναι «βολικός» μέ τίς πολλές στροφές καί τά σταυροδρόμια. Μάλιστα, μού περιέγραψαν κάποια τέτοια σκηνοθετημένα «ατυχήματα», πού είχαν γίνει στό παρελθόν.
Θαύμασα ξανά τόν Θεό καί τόν Άγιό Του, μέ τί ευκολία, σάν νά ήταν ένας ιστός αράχνης, διαλύει τίς ενέδρες καί τίς σκευωρίες τών ανθρώπων.
Από τό βιβλίο «Ταξίδι στή Θράκη μέ τόν Όσιο Παΐσιο» τού Αθανασίου Ρακοβαλλή