Του Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ
Η Ανάσταση του Χριστού είναι ένα γεγονός εξακριβωμένο ιστορικά, με μάρτυρες που βεβαιώνουν πως είδαν αναστάντα τον Κύριο Ιησού Χριστό και περιγράφουν αυτή τη μαρτυρία τους μέσα στο ιερό κείμενο της Καινής Διαθήκης.
Ένα γεγονός, ακόμη, το οποίο βιώνεται καθημερινά μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας κάθε φορά που τελείται το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Έτσι, όταν σφαγιάζεται ο Αμνός του Θεού «πάσχα γίνεται» κατά τους θεοφόρους Πατέρες της Εκκλησίας.
Γι’ αυτό εμείς οι Ορθόδοξοι δεν γιορτάζουμε μόνο μία φορά το χρόνο το ετήσιο Πάσχα, αλλά και κάθε Κυριακή, στο εβδομαδιαίο Πάσχα (ας το ακούσουν αυτό και εκείνοι που θέλουν να καταργήσουν την αργία της Κυριακής με τη δικαιολογία ότι θέλουν να βοηθήσουν την πατρίδα μας), αλλά και καθημερινά, όταν τελείται η Θεία Λειτουργία.
Έτσι, ο κάθε Ορθόδοξος Χριστιανός βιώνοντας το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, θεάται αναστάντα τον Κύριο και γίνεται και αυτός ένας μάρτυς αψευδής της Αναστάσεως του Κυρίου. Γι’ αυτό και επαναλαμβάνει μαζί με τους Αποστόλους: «ο εωράκαμεν και ακηκόαμεν, απαγγέλομεν υμίν»(1).
Μάρτυρες της Αναστάσεως οι Απόστολοι.
Μάρτυρες της Αναστάσεως οι Άγιοι.
Μάρτυς της Αναστάσεως η Θεοτόκος. Πρώτη είδε αναστάντα τον Κύριο. Πρώτη άκουσε την ομιλία Του και με τα χέρια της «ήψατο πρώτη και μόνη των αχράντων εκείνου ποδών» μας σημειώνει χαρακτηριστικά ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς(2).
Παρουσιάζει, ακόμη, μέσα στις θεόπνευστες ομιλίες του, ο θεοφόρος πατέρας της Εκκλησίας, και τον λόγο για τον οποίο οι Ιεροί Ευαγγελιστές αποφεύγουν να γράψουν για την εμφάνιση αυτή του Χριστού στη Θεοτόκο Μαρία: για να μην δώσουν υποψία και αφορμή στους απίστους να αμφισβητήσουν το γεγονός της Αναστάσεως «ίνα μη τοις απίστοις υποψίας αφορμήν δώσιν»(3).
Πόσο ωραία μας τονίζει και μας υπενθυμίζει κάθε Διακαινήσιμο Εβδομάδα η Αγία μας Εκκλησία με τη ζωογόνο Παράδοσή της αυτήν τη συνάντηση του Αναστάντος Χριστού με την Παναγία Μητέρα Του• με την εορτή της Ζωοδόχου Πηγής, αλλά και με τις Ιερές Λιτανείες των Θαυματουργών Ιερών Εικόνων τόσο στο Περιβόλι της Παναγίας στον Άθωνα, όσο και σε εκείνα τα Μοναστήρια μόνο, που φυλάσσεται σαν πολύτιμη παρακαταθήκη αυτή η Παράδοση και η θεοτοκοφιλία. Γιατί, απλούστατα, ότι έχεις παραλάβει, αυτό και παραδίδεις. Έχεις παραλάβει ζωή και φως; Παραδίδεις ζωή και φως. Έχεις παραλάβει ακατάστατο τρόπο; Παραδίδεις πάλι έναν προβληματικό τρόπο ζωής, που αντί να προσφέρει χαρά και γαλήνη, προσφέρει αναστάτωση και ταραχή, άρα δαιμονικές ενέργειες, όπως έλεγε ο χαρισματικός Γέροντας Παΐσιος.
Αυτήν την Παράδοση, την οποία μας παραδίδει ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς και όλη η χορεία των Πατέρων της Εκκλησίας, τη ζήσαμε και φέτος στο Άγιον Όρος με τη Λιτανεία του «Άξιον εστί» τη δεύτερη μέρα του Πάσχα στις Καρυές του Αγίου Όρους, της Πορταιτίσσης, της Φοβεράς Προστασίας, καθώς και όλων των Θαυματουργών Εικόνων στα αγιορειτικά σκηνώματα.
Στον εορτασμό αυτό αυτής της «καινής ημέρας» συμμετείχε και η Βυζαντινή Καστοριά. Λιτάνευσε την Εικόνα της Παναγίας της Πορταιτίσσης, έκανε τον Αγιασμό στη Βυζαντινή Μαυριώτισσα, λιτάνευσε την Παναγία την Εβραίδα και ετοιμάζεται το Σάββατο να λιτανεύσει την «Παναγία της Κλεισούρας», και μάλιστα φέτος στον πρώτο εορτασμό, μετά τον ερχομό του Πατριάρχου, της Οσίας Σοφίας.
Η πρώτη Μυροφόρος, μαζί με τη σύγχρονη Μυροφόρο, θα ευλογήσουν την ιερά κληρονομία και τους αδελφούς και φίλους του Αναστάντος Κυρίου Ιησού Χριστού, που είναι «ο λαός του Χριστού ο άγιος».
Στην ταραγμένη εποχή μας και στην τραγωδία την οποία ζούμε καθημερινά, η μόνη μας παρηγοριά και ελπίδα είναι ο Χριστός ο Σωτήρας και Λυτρωτής μας, η μάνα μας η Παναγία και οι φίλοι μας οι Άγιοι. Η απάντησή μας σε όλους εκείνους που μας ταπεινώνουν καθημερινά: Επιστροφή στην Παράδοσή μας!
Έτσι, ο αναστάσιμος ύμνος, «Ο άγγελος εβόα τη Κεχαριτωμένη…» θα μας γεμίζει με παρηγοριά και ελπίδα.
Ο Χριστός κοντά μας!
Η Παναγία δίπλα μας!
Οι φίλοι μας οι Άγιοι βοηθοί στη ζωή μας!
(1) Α΄ Ιω. 1,3.
(2) Αγίου Γρηγορίου Παλαμά, Ομιλία ΙΗ΄, Τη Κυριακή των Μυροφόρων, ΕΠΕ 9,522.
(3) Αυτόθι.