Μετάφραση από τα Σέρβικα: Γεώργιος Ιω. Αβραμόπουλος
Χριστός Ανέστη! Πραγματικά Ανέστη! Μάρτυρας αυτού του γεγονότος είσαι εσύ, είμαι εγώ και κάθε χριστιανός από τους Αγίους Αποστόλους έως την έσχατη Κρίση.
Άλλωστε μόνο με τη δύναμη του αναστημένου Θεανθρώπου Κυρίου Ιησού Χριστού μπορούσε να δοθεί και δίδεται και πάντοτε θα προσφέρεται η δύναμη σε κάθε Χριστιανό, από τον πρώτο έως τον τελευταίο, ώστε να ξεπεράσει όλη τη θνητότητα – ακόμη και τον ίδιο τον θάνατο, όλη την αμαρτία – ακόμη και την ίδια την αμαρτία, όλους τους διαβόλους – ακόμη και τον ίδιο τον διάβολο. Εξάλλου μόνο μέσω της Ανάστασής Του ο Κύριος έδειξε και απέδειξε ότι η ζωή Του είναι Αιώνια ζωή, η αλήθειά Του είναι Αιώνια Αλήθεια, η αγάπη Του είναι αιώνια Αγάπη, το καλό Του είναι Αιώνιο Καλό, η χαρά Του είναι Αιώνια Χαρά και ότι Αυτός δίνει τα πάντα σε κάθε Χριστιανό από απαράμιλλη φιλανθρωπία. Δεν υπάρχει κανένα γεγονός, όχι μόνο στο Ευαγγέλιο, αλλά και στην ιστορία της ανθρωπότητος, το οποίο να είναι τόσο τεράστιο, τόσο συντριπτικό, τόσο αναμφισβήτητο, όπως είναι η Ανάσταση του Χριστού.
Αναμφίβολα, σε оλόκληρη την ιστορική του πραγματικότητα, την ιστορική δύναμη και την παντοδυναμία του ο Χριστιανισμός βασίζεται στο γεγονός της Ανάστασης του Χριστού και αυτό σημαίνει πίστη στην αιώνια ζωντανή προσωπικότητα του Θεανθρώπου Χριστού. Η πολύχρονη και συνεχώς θαυμαστή ιστορία του Χριστιανισμού μαρτυρεί περί αυτού. Εάν υπάρχει ένα γεγονός, στο οποίο μπορούν να κατατείνουν όλα τα γεγονότα της ζωής του Κυρίου Ιησού Χριστού, των Αποστόλων και γενικά του Χριστιανισμού, τότε αυτό το γεγονός είναι η Ανάσταση του Χριστού. Ομοίως, εάν υπάρχει μία Αλήθεια ,στην οποία μπορούν να ενωθούν όλες οι αλήθειες του Ευαγγελίου, τότε αυτή είναι η αλήθεια της Ανάστασης του Χριστού. Επιπλέον, εάν υπάρχει μια πραγματικότητα, στην οποία μπορούν να συγκεραστούν όλες οι πραγματικότητες της Καινής Διαθήκης, τότε αυτή είναι η πραγματικότητα της Ανάστασης του Χριστού. Τέλος, εάν υπάρχει ένα θαύμα του Ευαγγελίου, στο οποίο μπορούν να κατατείνουν όλα τα θαύματα της Καινής Διαθήκης, τότε αυτό είναι το θαύμα της Ανάστασης του Χριστού. Άλλωστε μόνο υπό το φως της Ανάστασης του Χριστού γίνεται φανερά γοητευτική η μορφή του Θεανθρώπου Χριστού και του έργου Του. Μόνο στην Ανάσταση του Χριστού λαμβάνουν πλήρη εξήγηση όλα τα θαύματα του Χριστού, όλες οι αλήθειές Του, όλα τα λόγια Του, όλα δηλαδή τα γεγονότα της Καινής Διαθήκης.
Μέχρι την Аνάστασή του ο Κύριος Ιησούς Χριστός δίδαξε για την αιώνια ζωή, αλλά με την Ανάστασή Του έδειξε ότι είναι ο ίδιος πράγματι η αιώνια ζωή. Μέχρι την Ανάστασή Του δίδαξε για την ανάσταση των νεκρών, αλλά με την Aνάστασή Του κατέδειξε ότι είναι ο ίδιος όντως η Ανάσταση των νεκρών. Μέχρι την Ανάστασή Του, Εκείνος δίδαξε ότι η πίστη σε Αυτόν οδηγεί από το θάνατο στη ζωή, αλλά με την Ανάστασή Του έδειξε ότι έχει νικήσει το θάνατο, παρέχοντας στους νεκρούς τη ζωή και διασφαλίζοντας το πέρασμα από το θάνατο στην αθανασία. Ναι, ναι, ναι: Με την Ανάστασή Του ο Κύριος Ιησούς Χριστός κατέδειξε και απέδειξε ότι είναι ο μόνος αληθινός Θεός, ο μόνος αληθινός Θεάνθρωπος σε όλους τους ανθρώπινους καιρούς.
Επιπλέον χωρίς την Ανάσταση του Θεάνθρώπου Ιησού Χριστού δεν θα μπορούσε να εξηγηθεί ούτε η αποστολικότητα των Αποστόλων, ούτε το μαρτύριο των Μαρτύρων, ούτε η ομολογία των Ομολογητών, ούτε ο ασκητισμός των ερημιτών, ούτε η θαυματουργία των θαυματουργών, ούτε πάλι θα μπορούσε να εξηγηθεί η πίστη των πιστευσάντων, ούτε η αγάπη, ούτε η ελπίδα των ελπιζόντων, ούτε η νηστεία των νηστευτών, ούτε η προσευχή των ικετών, ούτε η ευγένεια των ευγενών, ούτε το πένθος των θρηνούντων, ούτε κανένα άλλο χριστιανικό κατόρθωμα. Εάν ο Κύριος δεν είχε αναστηθεί, δεν θα γέμιζε ως εκ τούτου τους μαθητές του με τη βίαιη δύναμη και τη θαυματουργή σοφία του Αγίου Πνεύματος, ούτε θα τους είχε συγκεντρώσει, όταν ήσαν έντρομοι και φυγάδες και ούτε θα τους έδινε το θάρρος, τη δύναμη και τη σοφία να κηρύξουν και να ομολογήσουν τον αναστημένο Κύριο άφοβα, δυνατά και σοφά. Με αυτόν τον τρόπο δεν πρόκειται κατοπινά και να πεθάνουν για Αυτόν; Και αν ο αναστημένος Σωτήρας δεν τους γέμισε με θεϊκή δύναμη και σοφία, πώς θα έβαζαν στον κόσμο φωτιά με την ασίγαστη φλόγα της πίστεως, αυτοί οι απλοί άνθρωποι, που δεν ήταν λόγιοι, αλλά αδαείς και φτωχοί; Επομένως, εάν η χριστιανική πίστη δεν είναι η πίστη του Αναστάντος, και επομένως του αιώνιου και ζωοδότου Κυρίου Ιησού Χριστού, τότε ποιός θά ενθουσίαζε τους μάρτυρες για τον άθλο του μαρτυρίου, τους ομολογητές για τον άθλο της ομολογίας, τούς ασκητές για την άθλο της ασκήσεως, τούς Αναργύρους για τον άθλο της ανάργυρης φιλαδελφείας, τους αναχωρητές για τον άθλο της αναχωρητικής βιοτής και κάθε χριστιανό για οποιονδήποτε άθλο του Ευαγγελίου;
Αυτό ισχύει τόσο για μένα, όσο και για σένα και για κάθε άνθρωπο, γιατί ο θαυμάσιος και γλυκύς Κύριος Ιησούς Χριστός είναι ο αναστημένος Θεάνθρωπος, δηλαδή το μόνο ον κάτω από τον ουρανό με τον οποίο ο άνθρωπος στη γη μπορεί να ξεπεράσει τόσο το θάνατο όσο και την αμαρτία και τον διάβολο και να γίνει ευτυχισμένος, μετέχοντας στο αθάνατο και Αιώνιο Βασίλειο της Αγάπης του Χριστού. Για άλλη μια φορά και αμέτρητες περισσότερες φορές: Χριστός Ανέστη!