Του π. Δημητρίου Μπόκου.
Η Γεννηση της Παναγιας (εορτη 8ης Σεπτεμβριου), εδωσε το εναυσμα για την ενεργοποίηση του σχεδιου της Θείας Οικονομιας, της προαιωνιας δηλ. βουλης του Θεου για τη σωτηρια του ανθρωπου και του κοσμου απο την αμαρτια, τη φθορα και τον θανατο, που ειχε προκαλεσει η πτωση των Πρωτοπλαστων.
Το κεντρικο γεγονος του σχεδιου αυτου ηταν η ενανθρωπηση του Χριστού, για την πραγματοποίηση της οποίας χρειαζοταν η συνεργασια του ανθρωπου. Μοναδικος ανθρωπος, κατ’ εξοχην καταλληλος για τον σκοπο αυτο αναμεσα στις ανθρωπινες γενιες ολων των αιωνων, θεωρηθηκε η Παρθενος Μαρια. Γι’ αυτο και η γεννηση της, ως γεγονος παγκοσμιας σημασιας, «χαραν εμηνυσε παση τη οικουμενη». Η Παναγια εγινε η «παγκοσμιος χαρα».
Με ιδιαιτερα θριαμβικούς και χαρμοσυνους τονους οι υμνοι της εορτης μιλούν γι’ αυτον τον ειδικο προορισμο και την προαιωνια επιλογη της Παρθενου απο τον Θεο. Ειναι η «προεκλεχθείσα εκ πασων των γενεων»» και η «προορισθείσα απο γενεων αρχαίων» να εκπληρωσει τη Θεία Οικονομια, να γινει μητερα του Θεου, δοχείο και κατοικητηριό του. Στο προσωπο της εφαρμοζεται κατ’ εξοχην ο λογος του αποστ. Παύλου: «Εκείνους που προεγνωρισε, αυτους και προωρισε να γινουν συμμορφοι (=ιδιοι) προς την εικονα του Υιου του, …εκείνους δε που προωρισε, αυτους και εκαλεσε, και εκείνους που εκαλεσε, αυτους και εδικαιωσε, εκείνους δε που εδικαιωσε, αυτους και εδοξασε» (Ρωμ. 8, 29-30. Βλ. και κεφ. 9). Η παρανοηση των λογων αυτων εδωσε αφορμη να αναπτυχθεί μια εντελως παραλογη διδασκαλια.
Οτι δηλαδη ο Θεος, για δικούς του ανεξερεύνητους λογους, διαλεγει και προοριζει εξ αρχης αυτους που προκειται να σωθούν και αυτους που προκειται να κολασθούν. Αν ο ανθρωπος εχει προορισθεί για σωτηρια, οσες αμαρτιες κι αν κανει, δεν προκειται να χαθεί. Καί αντιστροφως, αν ειναι προορισμενος για την απωλεια, οσες αρετες κι αν αποκτησει, δεν υπαρχει περιπτωση να σωθεί. Μιά αμετακλητη δηλαδη ειμαρμενη προκαθοριζει την πορεία και την καταληξη του ανθρωπου ερημην της θελησεως του. Ειναι η περιβοητη θεωρία περι του «απολυτου προορισμού», που αναπτύχθηκε κυρίως από τη δυτική Χριστιανοσύνη.
Η οντως απανθρωπη ομως αυτη θεωρια ερχεται σε οξεία αντιθεση με δυο καταλυτικα γεγονοτα: α) την απειρη αγαπη του Θεου και β) την ελευθερια του ανθρωπου.
α. Ο Θεος δεν θελει ποτε τον θανατο του αμαρτωλού, αλλα την επιστροφη του, ωστε να εχει (αιωνια) ζωη (Ιεζ. 33, 11). Ειναι αυτος που θελει να σωθούν ολοι οι ανθρωποι (οχι μονο μια μεριδα εκλεκτων) «και εις επιγνωσιν αληθείας ελθείν» (Α΄ Τιμ. 2, 4). Μας αγαπησε τοσο πολυ, «ωστε τον Υιον αυτου τον μονογενη εδωκεν, ινα πας ο πιστεύων εις αυτον μη αποληται, αλλ’ εχει ζωην αιωνιον» (Ιω. 3, 16). Ειναι «το φως το αληθινον», το οποίο «φωτιζει (οχι μια αριστοκρατια ευσεβων, αλλα) παντα ανθρωπον ερχομενον εις τον κοσμον» (Ιω. 1, 9). Μας επλασε κινούμενος αποκλειστικα απο αγαπη. Γιά να συμμετασχουμε κι εμείς στον πλούτο της δικης του ζωης.
β. Αλλ’ αυτο θελει να γινεται με δικη μας ελεύθερη επιλογη. Οσοι τον δεχονται με δικη τους θεληση, αξιωνονται να γινουν «τεκνα Θεου» (Ιω. 1, 12). Δεν θελει οντα δουλικα κοντα του. Γι’ αυτο και «δεν υπαρχει τιποτε το πιο αποφασιστικο σ’ ολοκληρο το συμπαν απο τις συνειδητες πραξεις επιλογης, που γινονται απο προσωπα προικισμενα με λογο και συνείδηση» (Καλλιστου Ware, Η εντος ημων Βασιλεία, εκδ. ΑΚΡΙΤΑΣ, σ. 54).
Ετσι ο Θεος δεν εκαμε τον ανθρωπο ουτε θνητο ουτε αθανατο. «Τη ζωη και τον θανατο εβαλα μπροστα σας», λεει. Καί μας συμβουλεύει (χωρις να αναγκαζει): «Διαλεξτε τη ζωη» (Δευτ. 30, 19). «“Αυτος εξ αρχης εποίησεν ανθρωπον” και τον αφησε στην ελεύθερη διαθεση του… Ενωπιόν σου τοποθετησε φωτιά και νερο: οπου θελεις μπορείς να απλωσεις το χερι σου. Ενωπιον των ανθρωπων υπαρχει η ζωη και ο θανατος. Ο,τι θελησει και προτιμησει ο καθενας, αυτο θα του δοθεί» (Σοφ. Σειραχ, 15, 14-17). Η σωτηρια λοιπον και η απωλεια εξαρτωνται απο μας. Στην ελεύθερη επιλογη για τη σωτηρια μας ερχεται βεβαια αρωγος και η Χαρη του Θεου. Καί μονο οταν υπαρχει δυνατοτητα ελεύθερης επιλογης (αυτεξούσιο), ειμαστε υπεύθυνοι για τις πραξεις μας. Αξιεπαινοι για τις καλες, κατακριτεοι για τις κακες. Αλλιως, δεν θα ηταν δυνατον να μας ζητηθούν ευθυνες, να κριθούμε απο τον Θεο.
γ. Ο Θεος τωρα, προγνωριζοντας την πορεία μας, κανονιζει τους ρολους που ταιριάζουν στον καθενα μας (=προοριζει). Προγνωριζει ποιοι θα καμουν καλη χρηση του αυτεξουσιου και τους καλεί σε ρολους που υπηρετούν το καλο. Προορισμος θεωρείται αυτο το αγαθο και αμεταθετο θελημα του Θεου, που φανερωνεται σε οσους προβλεπει οτι θα ανταποκριθούν αξια στην κληση που τους απευθυνει. Καί παλι, ως δικαιος, εχει ήδη κατακρινει και προδικασει οσους (κατα την προγνωση του) θα καμουν κακη χρηση της ελευθεριας τους. Παρελθον και μελλον δεν υπαρχουν για τον Θεο. Τα παντα, «γυμνα και τετραχηλισμενα», συνωθούνται σε ενα διαρκες παρον ενωπιόν του.
δ. Η προγνωση ομως του Θεου δεν σημαίνει καταργηση της ελευθεριας μας. Δεν θα κανουμε με εξαναγκασμο κατι, παρα τη θεληση μας, μονο και μονο επειδη το προγνωριζει ο Θεος, αλλα το προγνωριζει ο Θεος, επειδη θα το κανουμε εμείς. Η προγνωση του προκαθοριζεται απο τις πραξεις μας και οχι οι πραξεις μας απο την προγνωση του.
Καί η Παναγια, με καθαρα δικη της ελεύθερη επιλογη, με καλη χρηση του αυτεξουσιου της, αγιασθηκε περισσοτερο απο καθε αλλο δημιούργημα. Εγινε ετσι αξια να την προορισει ο Θεος να γινει η μητερα του Κυριου μας Ιησού Χριστού, χωρις αυτο να καταργεί την ελευθερια της. Ο Αρχαγγελος τη στιγμη του Ευαγγελισμού «δεν την πληροφορεί απλως για τα σχεδια του Θεου, αλλα περιμενει την ελεύθερη και εθελούσια απαντηση της… Θα μπορούσε να ειχε αρνηθεί. Ο Θεος παίρνει την πρωτοβουλια, αλλα ειναι εντελως απαραίτητη και η αυτοβουλη συνεργασια της Παναγιας, που δεν ειναι απλως ενα παθητικο εργαλείο, αλλα γινεται ενας ενεργος συμμετοχος στο λυτρωτικο εργο» (Καλλιστος Ware, ο. π.).
Ειναι δικο της το κατορθωμα αυτο, μοναδικο, και της αξιζει καθε επαινος. Με ευγνωμοσυνη το αναγνωριζουμε, την ευχαριστούμε «εκ βαθεων» για τη σταση της, και ολες οι γενιες «εως αιωνος», ακούραστα, «την οντως Θεοτοκον μεγαλυνομεν».