“Όσον αφορά στην απαγωγή των δύο μητροπολιτών στη Συρία, δυστυχώς, δεν υπήρξε καμία απολύτως αξιόπιστη αποδείξη ότι είναι ζωντανοί.”
Συνέντευξη στην Olga Lipich
Στους λόγους για την εξάπλωση των ριζοσπαστικών ισλαμικών ιδεολογιών και στους τρόπους επίλυσης του προβλήματος της σχέσης ανάμεσα στις ένοπλες ύσεις στη Μέση Ανατολή και στην κλιμάκωση της βίας στην Ουκρανία, αναφέρθηκε στο RIA “Novosti” ο πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων.
συγκρο
– Πώς σχολιάζετε την αυξανόμενη εξάπλωση των ριζοσπαστικών ιδεολογιών ισλαμιστών και τη βία απέναντι σε ανθρώπους άλλων θρησκειών στη Μέση Ανατολή; Τι τους οδηγεί; Και ποιος ωφελείται;
– Η άνοδος του εξτρεμισμού από θρησκευτικά συνθήματα που παρατηρείται τον τελευταίο καιρό, είναι μια σοβαρή πρόκληση για την παγκόσμια κοινότητα. Πρόκειται για αποσταθεροποίηση της κατάστασης στη Μέση Ανατολή όχι μόνο ως συνέπεια του εμφυλίου πολέμου, αλλά και σε σχέση με το γεγονός ότι οι κορυφαίες παγκόσμιες δυνάμεις στην περιοχή έχουν τα δικά τους πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα. Ορισμένες χώρες υποδαυλίζουν το διαθρησκευτικό μίσος διαθρησκευτικού κάτι που έχει τρομερές συνέπειες για την περιοχή.
Όταν εξοπλίζουν τους δολοφόνους, τους απαγωγείς και τους εξτρεμιστές, δεν υπάρχει καμία δικαιολογία με βάσει πολιτικούς στόχους. Η αποσταθεροποίηση ολόκληρης της Μέσης Ανατολής οδηγεί στο γεγονός ότι οι χριστιανοί σε ορισμένες χώρες βρίσκονται αντιμέτωποι με την απειλή της ολοκληρωτικής καταστροφής.
Μας ανησυχεί ιδιαίτερα για το γεγονός ότι, ως αποτέλεσμα αυτής της αντιπαράθεσης μαζικά χριστιανοί αφήνουν τη Μέση Ανατολή, και η έκταση αυτής της εξόδου αυξάνεται κάθε μήνα. Δεδομένου ότι πρόκειται για το γηγενή πληθυσμό της περιοχής, οι Χριστιανοί αναγκάζονται υπό την απειλή του θανάτου να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους. Και ακόμα και στα στρατόπεδα προσφύγων, δεν μπορούν να αισθάνονται ασφαλείς όταν έρχονται αντιμέτωποι με διακρίσεις, απειλές και απαγωγές.
Η κατάσταση στην Αίγυπτο έχει δείξει ότι όταν άνθρωποι σταθεροί και αποφασιστικοί απέναντι στις ρίζες βρίσκονται στην εξουσία, η κατάσταση των Χριστιανών βελτιώνεται. Σε μια πρόσφατη συνέντευξη που έδωσε ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας κ. Θεόδώρος Β στο πρακτορείο ειδήσεων σας, ο Προκαθήμενος της Αλεξανδρινής Εκκλησίας μιλά για τη σταθεροποίηση της κατάστασης των Χριστιανών στην Αίγυπτο, που οφείλεται στη νέα πολιτική του προέδρου Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι.
– Βλέπετε σχέση μεταξύ της αύξησης της έντασης και κλιμάκωσης των ένοπλων συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή,με τις εξελίξεις στην Ουκρανία;
– Η ένταση στη Μέση Ανατολή και στην Ουκρανία αποτελούν κομμάτια του ιδίου στρατηγικού σχεδίου. Μεταξύ των στόχων αυτής της στρατηγικής, είναι: να δημιουργήσει στα σύνορα της χώρας μας εστία χρόνιας αντιπαράθεσης.
Είμαι βέβαιος ότι η πολιτική των διπλών προτύπων και η θεωρία του “ελεγχόμενου χάους” δεν θα επιφέρει μακροπρόθεσμη επιτυχία στους οπαδούς της.
– Τι είδους δεδομένα σχετικά με τις διώξεις των χριστιανών στη Μέση Ανατολή έχει σήμερα Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία; Οι μοναχές από τη Μααλούλα μοναχές κατάφεραν να ελευθερωθούν, ποια είναι η τύχη των άλλων αιχμαλώτων για την πίστη τους; Τι γνωρίζουμε για τους πάνω από ένα χρόνο απαχθέντες μητροπολίτες στη Συρία;
– Η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, στη συνεδρίασή της στις 25-26 Δεκεμβρίου 2013 εξέφρασε «τη βαθιά της ανησυχία για τη συνεχιζόμενη παρενόχληση και τις διακρίσεις εις βάρος του χριστιανικού πληθυσμού σε πολλές χώρες στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική” και “αναγνωρίζει την ανάγκη να συνεχιστεί η επιθετική δράση με στόχο την προσέλκυση της παγκόσμιας προσοχής για την τραγική κατάσταση των χριστιανών στη Μέση Ανατολή και στην περιοχή της Βόρειας Αφρικής, για την προώθηση της ειρηνικής επίλυσης των διαφορών μέσω του διαθρησκευτικού διαλόγου”. ”
Όσον αφορά στην απαγωγή των δύο μητροπολιτών στη Συρία, δυστυχώς, δεν υπήρξε καμία απολύτως αξιόπιστη αποδείξη ότι είναι ζωντανοί.
Καμία φωτογραφία, καμία κίνηση, κανένα στοιχείο. Μερικές φορές, παίρνουμε πληροφορίες από διάφορες πηγές για την τύχη τους,αλλά αυτές οι πληροφορίες, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, αλλάζουν διαρκώς. Αλλά δεν υπάρχει κανένας τρόπος για να επιβεβαιώσει κανείς τις πληροφορίες αυτές. Υπάρχει μεγάλος φόβος για τη ζωή τους, αλλά προδευχόμαστε για την ταχεία απελευθέρωσή τους.
– Η Ρωσική Εκκλησία κάνει, συνεχώς έκκληση για την ειρήνη και τη διατήρηση της χριστιανικής παρουσίας στη Μέση Ανατολή – γιατί είναι τόσο σημαντικό αυτό σήμερα;
– Η Μέση Ανατολή αποτελεί το λίκνο του Χριστιανισμού. Από τον πρώτο αιώνα, έχει μία από τις πρώτες χριστιανικές κοινότητες που ονόμασε τον εαυτό της “Χριστιανική Ορθόδοξη Εκκλησία της Αντιόχειας”, για μας, είναι αδελφή Εκκλησία, και βιώνουμε τον πόνο της.
Γνωρίζουμε ότι οι εξτρεμιστές καταστρέφοντας εκκλησίες και χριστιανικά ιδρύματα, κατέστρεψαν την ιερή σημασία της περιοχής για ολόκληρο το χριστιανικό κόσμο. Δεχόμαστε τα δεινά των Χριστιανών της Συρίας ως δικά μας. Το έθνος μας ξέρει πολύ καλά τι σημαίνει πόλεμος και τι είναι η δίωξη για τη χριστιανική πίστη.
Εμείς τακτικά συμπεριλαμβάνουμε διατάξεις για τους Χριστιανούς της Μέσης Ανατολής στην ατζέντα των διεθνών εκδηλώσεων και συναντήσεων με τους θρησκευτικούς και πολιτικούς ηγέτες. Περισσότερο από μία φορά απυθυνθήκαμε προς την παγκόσμια κοινότητα, τους διεθνείς οργανισμούς, πολιτικούς και θρησκευτικούς ηγέτες, υπενθυμίζοντας τις επικίνδυνες συνέπειες της μαζικής εξόδου των χριστιανών από τα μέρη που κατοικούν και ζητήσαμε να ληφθούν όλα τα δυνατά μέτρα για την προστασία και τη διατήρηση της χριστιανικής παρουσίας στην περιοχή.
Μεγάλη προσπάθεια κάνει και το ίδρυμα για την Ορθόδοξη Παλαιστίνιακή Κοινότητα, το οποίο αυτή τη στιγμή προετοιμάζεται για την ενδέκατη από τον Απρίλιο του περασμένου έτους αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στους αναξιοπαθούντες χριστιανούς της Συρίας.
Στις 28 Ιουλίου έφτασε στη Μόσχα μια ομάδα από ορφανά της Συρίας. Απλά μια ομάδα 100 παιδιών διαφόρων ηλικιών. Μεταξύ αυτών ήταν και μαθητές, παιδιά των νεκρών στρατιωτών, που έιχαν βρει καταφύγιο στο μοναστήρι της Αγίας Θέκλας στη Μααλούλα.
– Πώς σχολιάζετε την κατάσταση στην ιρακινή πόλη της Μοσούλης και γενικά στο Ιράκ;
-Ότι συνέβη τον Ιούλιο με τους χριστιανούς της Μοσούλης και της Νινευή είναι απολύτως τερατώδες. Θυμάμαι ότι στο Ιράκ με τον Σαντάμ Χουσεΐν έζούσαν 1,5 εκατομμύρια Χριστιανοί. Μέσω ξένης στρατιωτικής δύναμης το καθεστώς του ανατράπηκε στο όνομα της δημοκρατίας. Ένα αποτέλεσμα αυτού του «εκδημοκρατισμού» ήταν οι διώξεις των Χριστιανών. Σύντομα, ήταν σχεδόν αποκλειστικά στην περιοχή της Νινευή στη Μοσούλη, ένα κέντρο με περισσότερους από 100.000 ανθρώπους. Κατά τα τελευταία δέκα χρόνια για την αντιμετώπιση των τρομοκρατικών επιθέσεων και απειλών από εξτρεμιστές, περισσότεροι από το ήμισυ των χριστιανών από την περιοχή έχουν γίνει πρόσφυγες.
Τον Ιούνιο του 2014, δεκάδες χιλιάδες των Χριστιανών, φοβούμενοι την επιθετικότητα, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους και να καταφύγουν στο ιρακινό Κουρδιστάν λόγω των τρομοκρατών του “Ισλαμικού Κράτους του Ιράκ και του Λεβάντε” (LIH). Σύμφωνα με δημοσιεύματα στο Κουρδιστάν τώρα βρίσκονται περίπου 100.000 Χριστιανοί. Για τους παραμένοντες στη Μοσούλη Χριστιανούς- κάποιοι επιχείρησαν να φύγουν αλλά τους σταμάτησαν οι εξτρεμιστές ενώ προσπαθούσαν να διαφύγουν από την πόλη- οι εξτρεμιστές απαίτησαν να ασπαστούν το Ισλάμ ή να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους αμέσως χωρίς να πάρουν τίποτα. Επισήμως, προτάθηκε επίσης η καταβολή φόρου περί των 450 δολαρίων ανά οικογένεια, Στα σπίτια των χριστιανών τοποθετήθηκε ειδικό σήμα, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και η επιγραφή: “Είναι η ιδιοκτησία του ισλαμικού κράτους”
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αντίδραση της διεθνούς κοινότητας ήταν πιο δραστήρια σε σχέση με την περίπτωση των Χριστιανών της Συρίας. Η Γαλλία ακόμη δήλωσε ότι είναι διατεθειμένη να δεχθεί χριστιανούς από το Ιράκ.
Οι εξτρεμιστές πάντως, ανακοίνωσαν τη δημιουργία ενός ισλαμικού χαλιφάτου στο έδαφος του Ιράκ και της Συρίας, και ένας από τους ηγέτες τους μιλά ήδη για χέδια για τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού ισλαμικού χαλιφάτου στην ισπανική Ανδαλουσία.
– Πιστεύετε ότι οι ιρακινές και συριακές αρχές και οι θρησκευτικοί ηγέτες κάνουν ό, τι μπορούν για να σταματήσουν την απέλαση και την σφαγή των χριστιανών στις δύο αυτές χώρες;
– Οι χριστιανοί ηγέτες στο Ιράκ κάνουν το καλύτερό τους για να προσελκύσουν την προσοχή του κόσμου για τα δεινά του ποιμνίου τους. Ο Πατριάρχης των Χαλδαίων της Βαβυλώνας Raphael Louis Sako έκανε μια σειρά δηλώσεων σχετικά με αυτό.
Ο Πατριάρχης της Συριακής Καθολικής Εκκλησίας Ιγνάτιος Εφραίμ II συνεργάζεται ενεργά με την κυβέρνηση του ιρακινού Κουρδιστάν, όπου η πλειοψηφία των προσφύγων έχουν βρει καταφύγιο. Οι πνευματικοί ηγέτες πρότειναν τη δημιουργία μιας μικτής επιτροπής, η οποία περιελάμβανε εκπροσώπους των προσφύγων στην κουρδική κυβέρνηση και για διευθέτηση των θεμάτων των εκτοπισμένων.
Μερικοί σημαίνοντες ηγέτες του παραδοσιακού Ισλάμ στο Ιράκ απορρίπτουν την ιδεολογία της LIH. Ο Sheikh Khalid Al Mulla, ηγέτης των σουνιτών στο Ιράκ και επικεφαλής της Ένωσης των μουσουλμανικών σχολείων στο Νότο, καταδίκασε την εκδίωξη των χριστιανών από τη Μοσούλη.
Από το κατά πόσον οι εκπρόσωποι του παραδοσιακού Ισλάμ μπορούν να αντιταχθεί στην ιδεολογία της οργάνωσης LIH, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η τύχη της χώρας. Το Κόμμα Μπάαθ στο Ιράκ κήρυξε τον πόλεμο στο LIH.
– Οι Χριστιανοί πρόσφυγες που μπορούν να αναζητήσουν καταφύγιο;
– Οι περισσότεροι Χριστιανοί εκδιώχθηκαν από τη Μοσούλη και Νινευή, που συνδέεται με την Αγία Έδρα, οπότε το Βατικανό έχει δραστηριοποιηθεί στην υποβοήθησή τους. Έχω ήδη αναφέρει ότι η Γαλλία συμφώνησε να λάβει μέρος των χριστιανών προσφύγων. Δυστυχώς, οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες αγνοούν αυτή την τραγωδία.
Ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Μπαν Κι-μουν χαρακτήρισε την «εκκαθάριση» των Χριστιανών στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη στο Ιράκ ως έγκλημα κατά της ανθρωπότητας, αλλά ούτε η βρετανική κυβέρνηση ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν μιλούν!
Υπάρχουν πρόσφυγες από τη Συρία και στη Ρωσία, υπάρχουν οργανώσεις που θέλουν να τους βοηθήσουν. Αλλά, δυστυχώς, πυπάρχουν και οι χιλιάδες πρόσφυγες από την Ουκρανία….