Σε πρώτη συνεδρία της ολομέλειας υπό την προεδρία του Αγιωτάτου Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσσιών κ.κ. Κυρίλλου συνήλθε στις 29 Νοεμβρίου 2017 η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας στην Αίθουσα Συνελεύσεων του Ιερού Καθεδρικού Ναού του Σωτήρος Χριστού μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας και δοξολογίας ενώπιον του τιμίου λειψάνου του Αγίου Τύχωνος, Πατριάρχη Μόσχας.
Στη Σύνοδο μετέχουν Αρχιερείς του Πατριαρχείου Μόσχας από τη Ρωσία, την Ουκρανία, τη Λευκορωσία, τη Μοδαβία, το Αζερμπαϊτζάν, το Καζακστάν, το Ουζμπεκιστάν, την Εσθονία και αλλαχού, όπου υπάρχουν επαρχίες της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας.
Το Προεδρείο της Συνόδου συναποτελούν τα μόνιμα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου: ο Μακαριώτατος Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Ονούφριος, οι Μητροπολίτες Κρουτίτσης και Κολόμνας Ιουβενάλιος, Κισινέφ και πάσης Μολδαβίας Βλαδίμηρος, Αστανάς και Καζαχστάν Αλέξανδρος, Τασκένδης και Ουζμπεκιστάν Βικέντιος, Αγίας Πετρουπόλεως και Λάντογκας Βαρσανούφιος, Πρωτοσύγκελος του Πατριαρχείου Μόσχας, Μινσκ και Ζασλάβ Παύλος, Πατριαρχικός Έξαρχος της Λευκορωσίας και Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνας, Πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας καθώς και εκ περιτροπής Αρχιερείς, οι οποίοι προσκλήθηκαν για να συμμετάσχουν στη χειμερινή περίοδο εργασιών της Ιεράς Συνόδου: ο Μητροπολίτης Κιροβογκράντ και Νοβομίργκοροντ Ιωάσαφ, οι Επίσκοποι Μπομπρουΐσκ και Μπύχοφ Σεραφείμ, Κυζίλ και Τουβά Θεοφάνης, Νοβοροσΐσκ και Γκελεντζίκ Θεόγνωστος, Σεβερομόρσκ και Ουμπσκ Μητροφάνης.
Επιπλέον, σύμφωνα με συνοδική απόφαση από 28ης Νοεμβρίου 2017 (Πρακτικά № 104), λαμβάνοντας υπόψη τη σπουδαιότητα συμμετοχής στη διεύθυνση εργασιών της Ιεράς Συνόδου Ιεραρχίας των Προεστώτων των αυτονόμων και αυτοδιοικήτων οντοτήτων του Πατριαρχείου Μόσχας, κατά την περίοδο των εργασιών της Συνόδου στο Προεδρείο εντάχθηκαν οι Μητροπολίτες: Τόκιο και πάσης Ιαπωνίας Δανιήλ, Ανατολικής Αμερικής και Νέας Υόρκης Ιλαρίωνας, Ρίγας και πάσης Λετονίας Αλέξανδρος, και Ταλλίνης και πάσης Εσθονίας Κορνήλιος.
Ο Αγιώτατος Πατριάρχης Κύριλλος σχολίασε σημεία τινα του Κανονισμού Λειτουργίας Συνόδου και ανακοίνωσε την ημερήσια διάταξη. Οι Συνοδικοί υιοθέτησαν τον Κανονισμό και την ημερήσια διάταξη και ενέκριναν τις συνθέσεις των Επιτροπών Ελέγχου, Συντακτικής και Καταμέτρησης.
Γραμματέας της Ιεράς Συνόδου Ιεραρχίας εξελέγη ο Μητροπολίτης Αγίας Πετρουπόλεως και Λάντογκας Βαρσανούφιος, Πρωτοσύγκελος του Πατριαρχείου Μόσχας, ο οποίος σύμφωνα με τον Καταστατικό Χάρτη έχει ευθύνη «για την εξασφάλιση των μελών της Συνόδου με σχετικούς φακέλους εργασίας και την τήρηση των Πρακτικών των εργασιών της Συνόδου».
Πρόεδρος της Επιτροπής Ελέγχου εξελέγη ο Αρχιεπίσκοπος Βερολίνου και Γερμανίας Μάρκος, της Συντακτικής Επιτροπής ο Μητροπολίτης Μινσκ και Ζασλάβλ Παύλος, Πατριαρχικός Έξαρχος της Λευκορωσίας, της Επιτροπής Καταμέτρησης ο Μητροπολίτης Γκόρλοφκα και Σλαβιάνσκ Μητροφάνης.
Ακόμη ο Αγιώτατος Πατριάρχης Κύριλλος σύστησε στους παρισταμένους ομάδα βοηθών και συμβούλων.
[irp posts=”386037″ name=”Τον Αρχιεπίσκοπο Καντερβουρίας δέχθηκε ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος (ΦΩΤΟ)”]
Ἐν συνεχείᾳ ο Πρόεδρος της Συντακτικής Επιτροπής Μητροπολίτης Παύλος ανέγνωσε τα Συγχαρητήρια Μηνύματα προς το Σώμα της Ιεραρχίας των Προέδρων της Ρωσικής Ομοσπονδίας Β. Πούτιν, της Δημοκρατίας της Λευκορωσίας κ. Α. Λουκασένκο, της Δημοκρατίας της Μολδαβίας κ. Ι. Ντοντόν, της Δημοκρατίας του Καζακστάν Ν. Ναζαρμπάγιεφ.
Κεντρική εισήγηση σχετικά με την πορεία και το έργο της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας παρουσίασε στο Σώμα ο Αγιώτατος Πατριάρχης Μόσχας και Πασών των Ρωσσιών κ.κ. Κύριλλος.
Αναφερόμενος στη συνεδρία της Ιεράς Συνόδου Ιεραρχίας στις ιδιομορφίες του εκκλησιαστικού κηρύγματος, ο Αγιώτατος Πατριάρχης Κύριλλος υπενθύμισε ότι ο Απόστολος Παύλος λάμβανε υπόψη του τις ιδιομορφίες του εκάστοτε ακροατηρίου, επιδιώκοντας τοῖς πᾶσι γίνῃ τὰ πάντα, ἵνα πάντως τινὰς σώσῃ (πρβλ. Α’Κορ. 9 22). Ειδικότερα δε ο Απόστολος δίδασκε να προσεγγίζουμε κάθε ηλικία διαφορετικά: «Πρεσβυτέρῳ μὴ ἐπιπλήξῃς, ἀλλὰ παρακάλει ὡς πατέρα, νεωτέρους ὡς ἀδελφούς, πρεσβυτέρας ὡς μητέρας, νεωτέρας ὡς ἀδελφὰς ἐν πάσῃ ἁγνείᾳ» (Α’Τιμ. 5.1-2).
Ὡς εκ τούτου ο Προκαθήμενος της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας προέτρεψε τους Συνοδικούς να σκεφθούν την προσέγγιση των καρδιών των νέων της εποχής μας.
Επίσης ο Αγιώτατος Πατριάρχης επέστησε την προσοχή του ακροατηρίου στο γεγονός ότι στη νέα γενιά ανήκουν εκπρόσωποι διαφόρων κοινωνικών στρωμάτων, με διάφορα ενδιαφέροντα, συμπεριλαμβανομένων και εκπροσώπων α’ ή β’ υποκουλτούρων, φοιτητών και μαθητών, επιστημόνων και εργαζομένων κλπ. «Κάθε ομάδα έχει ιδικές τις αυθεντίες και προσανατολισμούς, γι’αυτό οι μέθοδοι αποστολής στους νέους είναι αμφίβολο ότι είναι ενιαίες», τόνισε ο Προκαθήμενος της Ρωσικής Εκκλησίας.
«Τα παρελθόντα χρόνια έχουν γίνει πολλά. Σε πολλές επαρχίες έχουν ιδρυθεί συμβούλια νέων των επαρχιών, διοργανώνονται ποικίλες εκδηλώσεις με συμμετοχή νέων, προωθείται ο νεανικός εθελοντισμός. Αντιπαραβάλλοντας αυτό με εκείνα τα οποία είδαμε μόλις προ ολίγων ετών, μπορούμε να πούμε για μεγάλες θετικές αλλαγές στο έργο με τη νεολαία και στο επίπεδο όλης της Εκκλησίας, και στο επίπεδο των επαρχιών και επιμέρων ενοριών. Και όμως πρέπει να κάνουμε μια νηφάλια εκτίμηση της καταστάσεως. Το αποτέλεσμα του έργου που έγινε, είναι μίκρο μόνο μέρος εκείνων, τα οποία πρέπει να γίνουν ακόμη», υπογράμμισε ο κ. Κύριλλος.
«Ο λόγος μας εισακούεται πρωτίστως από εκείνους, οι οποίοι μόνοι τους έρχονται στους Ναούς. Για πολλούς από τους νέους και νέες μας η Εκκλησία παραμένει κάτι άγνωστο, το οποίο ευρίσκεται εκτός της βιώματος και της πείρας αυτών. Εν τῳ μεταξύ οι νέοι δεν είναι αδιάφοροι, αναζητούν τη δικαιοσήνη και θέλουν να καταλάβουν την αλήθεια. Ταυτόχρονα το χαρακτηριστικό των νέων μυαλών είναι η αντίδραση, η οποία προκαλείται από την επιθυμία τους μόνοι τους να προσεγγίσουν το γίγνεσθαι τους, να αξιλογήσουν εκείνο, το οποίο παλαιότερα δέχονταν με πίστη και άκουγαν από τους μεγάλους. Εξ οὗ και η προτροπή του Αποστόλου προς τον Επίσκοπο Τιμόθεο να νουθετεί τους νεωτέρους ως αδελφούς και καθόλου με έπαρση.
«Οι εκκλησιαστικές νεανικές οργανώσεις, οι κινητοποιήσεις νέων δεν πρέπει να καταλήγουν σε κάτι ημιεπίσημο, ηθικιστικό και βαρετό.. ένα πειστικό κήρυγμα, ιδιαίτερα όταν έχει αποδέκτες τους νέους, οφείλει να ενισχύεται από έργα, να προβάλλει τη διαχρονική καινότητα του Ευαγγελίου του Χριστού, να αποδεικνύει ότι όταν κανείς ακολουθεί τον Χριστό, αυτή είναι η αυθεντική αντίδραση, η απομάκρυνση από στερεότυπη συμπεριφορά, η οποία επιβάλλεται από τον εκκοσμικευμένο κόσμο», πιστεύει ακράδαντα ο Πατριάρχης Κύριλλος.
Σύμφωνα με τον Αγιώτατο Πατριάρχη «για τους νέους, ίσως περισσότερα από κάθε άλλη ηλιακιακή ομάδα σημαντική είναι η ιδέα ότι ο χριστιανισμός είναι μια θρησκεία ελευθερίας και όχι απαγορεύσεων, εκτός απαγόρευση της αμαρτίας, και εκείνοι οι περιορισμοί, οι οποίοι προτείνονται στο χριστιανό, χρειάζονται εφόσον μᾶς βοηθούν να αποκτήσουμε την πληρότητα της ζωής και να καταλάβουμε τι είναι η γνήσια αγάπη, η οποία δεν παύει με το τέρμα της φυσιολογικής ζωής, αλλά περνάει στην αιωνιότητα».
«Φροντίζοντας τους νέους οφείλουμε να μη λησμονούμε και εκείνους, οι οποίοι ευρίσκονται στην Εκκλησία από παιδί. Πολλοί νέοι μεγάλωσαν στις οικογένειες, οι οποίοι δραστήρια συμμετείχαν στην εκκλησιαστική ζωή και από παιδική ηλικία δοκίμασαν άσκηση υπό τη μορφή των αυστηρών νηστειών και εκτεταμένων ακολουθιών, προσκυνηματικών εξορμήσεων. Έχουν γίνει αυτά τα παιδιά των γονέων, οι οποίοι εκκλησιάζονταν, Ορθόδοξοι νέοι; Βοηθούσαν οι ενορίες τα παιδιά και τους εφήβους αυτούς να βρούν τη θέση τους μέσα στην Εκκλησία;… Οφείλουμε να βρούμε σωστά λόγια για να απευθυνόμαστε σε αυτούς τους νέους και νέες».