Επιμέλεια: Μάνος Χατζηγιάννης
Συνέντευξη εφ΄όλης της ύλης έδωσε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο asianews.it ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων , επικεφαλής του Τμήματος του Πατριαρχείου Μόσχας για τις Εξωτερικές Σχέσεις .
Σε αυτήν αναφέρθηκε στη Συρία και στην Αίγυπτο, στους απαχθέντες Μητροπολίτες, στο διάλογο Ορθοδόξων-Καθολικών, στις σχέσεις με το Βατικανό, αλλά και σε μια ενδεχόμενη συνάντηση του Ποντίφικα με τον Πατριάρχη Μόσχας.
Αναλυτικότερα είπε :
Για την κατάσταση στη Συρία
“Δεν θα ισχυριστώ ότι είναι εμφύλιος πόλεμος , διότι πιστεύω ότι πρόκειται για μια περίπτωση ενός αγώνα μεταξύ διαφορετικών κρατών στο έδαφος ενός τρίτου κράτους , και πολύ συχνά τις ένοπλες ομάδες , που ορισμένοι αποκαλούν αντιπολίτευση , συγκροτούν αλλοδαποί που αγωνίζονται με ξένα χρήματα”
Για την τύχη των Χριστιανών
“Αυτό που ανησυχεί την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία περισσότερο από όλα είναι η μοίρα του άμαχου πληθυσμού και εκείνη των Χριστιανών.Οι εξτρεμιστικές δυνάμεις που επιδιώκουν την εξουσία έθεσαν ως στόχο την πλήρη και ολοκληρωτική καταστροφή του Χριστιανισμού στη Συρία”
Για την απαγωγή των Μητροπολιτών
“Είμαστε πολύ ανήσυχοι από την απαγωγή τους και γιατί σε όλο αυτό το διάστημα που έχει περάσει , δεν είχαμε καθόλου νέα για την τύχη τους. Έχουμε ακούσει πολλές φήμες , αλλά τίποτα που έχει ποτέ επιβεβαιωθεί επίσημα”
Για την Αίγυπτο
“Πραγματικά ελπίζω ότι η Αίγυπτος επιστρέφει στην ειρήνη , ότι μια δύναμη για την ειρήνη πενισχύεται , μια δύναμη ικανή να σέβεται τη διαθρησκευτική ισορροπία που έχει διακρίνει το έθνος αυτό κατά τη διάρκεια πολλών αιώνων”
Για τη Μικτή Επιτροπή Θεολογικού Διαλόγου μεταξύ Ορθοδόξων και Καθολικών
“Η επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής , κατά πάσα πιθανότητα , θα είναι το 2014 . Είναι ακόμα νωρίς για να μιλήσουμε για τα αποτελέσματα των εργασιών της Επιτροπής , τα πολύ δύσκολα ζητήματα που εξετάζονται , όπως το πρωτείο και το ρόλο του επισκόπου της Ρώμης , κάτι που συζητείται για πρώτη φορά σε χίλια χρόνια . Κατά τις συνεδριάσεις εργασίας τέθηκαν ορισμένα πολύ ευαίσθητα ζητήματα και , όχι μόνο όσον αφορά τις σχέσεις μεταξύ Καθολικών και Ορθοδόξων , αλλά και μεταξύ των ίδιων Ορθοδόξων Εκκλησιών τους. Δυστυχώς , το έγγραφο που η Επιτροπή προετοιμάζει τώρα είναι υπό εμπάργκο και , ως εκ τούτου , δεν είναι δυνατόν να σχολιαστει ή να επικριθεί, αν όχι από την ίδια την Επιτροπή .
Μου φαίνεται , όμως , ότι το έγγραφο αυτό δεν συμμορφώνεται με την εντολή που έλαβε η Επιτροπή από τις Εκκλησίες και δεν εξηγεί με σαφήνεια ποιες είναι οι διαφορές και οι ομοιότητες μεταξύ Καθολικών και Ορθοδόξων.
Η μεικτή Θεολογική Επιτροπή είναι μία μόνο πτυχή του εν εξελίξει διαλόγου μεταξύ Ορθοδόξων και Καθολικών σήμερα . Προσωπικά, είμαι πεπεισμένος ότι αυτή τη στιγμή το κοινό μας έργο στον τομέα της προώθησης των ηθικών και κοινωνικών αξιών είναι πολύ πιο αποτελεσματικό . Πιστεύω ότι η εκπόνηση μιας κοινής θέσης σχετικά με διάφορα κοινωνικά και ηθικά ζητήματα μας βοήθησε να προχωρήσουμε μπροστά . Ειδικότερα, θα ήθελα να αναφέρω το έργο του Καθολικού- Ορθόδοξου Φόρουμ, το οποίο ιδρύθηκε πριν από μερικά χρόνια και έχει αρκετές συναντήσεις σε διάφορες χώρες , και ασχολείται με θέματα όπως η ηθική της οικογένειας. Έχου εκπληκτικά αποτελέσματα , τα οποία αντανακλώνται στην κοινή επιθυμία να εργαστούν από κοινού για την υπεράσπιση των παραδοσιακών χριστιανικών αξιών”
Για το τι πρέπει να γίνει για να επιτευχθεί η συνάντηση μεταξύ του Πάπα και του Πατριάρχη Μόσχας
“Θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικά προετοιμασμένη . Συγκεκριμένα , θα πρέπει να καταλήξουν σε συμφωνία για ζητήματα επι των οποίων διαφέρουν σήμερα . Ξέρετε πώς κανονίζονται διμερείς συναντήσεις μεταξύ των αρχηγών κρατών; Πριν τις συναντήσεις με τους αρχηγούς των δύο κρατών , αρκετές ομάδες από τους στενότερους συμβούλους τους, θα πρέπει να εργαστούν σκληρά για πολλά θέματα των διμερών σχέσεων . Με τον τρόπο αυτό , η συνάντηση μεταξύ των δύο ηγετών δεν αποτελεί μόνο το πρωτόκολλο , αλλά γίνεται ο καρπός μιας μακράς διαδικασίας προετοιμασίας. Και εμείς πρέπει να προετοιμαστούμε καλά για τη συνάντηση αυτή , έτσι ώστε να μην είναι μόνο το πρωτόκολλο , αλλά να μας επιτρέψει να ανυψώσει τη σχέση μας σε ένα νέο επίπεδο αλληλεπίδρασης , εμπιστοσύνης και κατανόησης.”
Για το ίδιο θέμα σε ερώτηση “Ποιο είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο στο θέμα αυτό;” ο κ. Ιλαρίωνας απάντησε πως “Μέχρι σήμερα , το μεγαλύτερο πρόβλημα από την άποψη αυτή είναι η κατάσταση στη Δυτική Ουκρανία, όπου στη δεκαετία του 1980 και του 1990, πολύ θλιβερά γεγονότα έλαβαν χώρα , και τα οποία αποστέρησαν από τις εκκλησίες τους ορθόδοξες κοινότητες σε ορισμένες πόλεις και τα χωριά. . Αυτό εξακολουθεί να υφίσταται και σήμερα”
Αναφορικά με μια ενδεχόμενη συνάντηση του Παπα Φραγκίσκου με τον Πατριάρχη Μόσχας ο Μητροπολίτης Ιλαρίων ερωτήθηκε επίσης “Πιστεύετε ότι έχουμε πάρει πιο κοντά σε μια τέτοια συνάντηση ;” και απάντησε “Νομίζω ότι κάθε μέρα βρισκόμαστε ακριβώς μια μέρα πιο κοντά ! Δεν μπορώ να πω πότε ακριβώς αυτή η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί .”
Για μια επίσκεψη του Πάπα στην Ιερουσαλήμ μετά από πρόσκληση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου
“Υποθέτω ότι αυτό είναι ένα θέμα για τις διμερείς σχέσεις μεταξύ των Εκκλησιών της Ρώμης και της Κωνσταντινούπολης . Οι σχέσεις αυτές έχουν μια μακρά ιστορία και δυστυχώς σημαδεύτηκε από τραγικά γεγονότα . Πιστεύω ότι οι συναντήσεις μεταξύ των αρχηγών των εκκλησιών της Ρώμης και της Κωνσταντινούπολης είναι πολύ σημαντικό και χρήσιμο στοιχείο για την επούλωση αυτών των πληγών για την ενότητα της Εκκλησίας”
Ο Μητροπολίτης Ιλαρίων μίλησε ακόμη για το ταξίδι του Πατριάρχη Μόσχας στην Κίνα, την εδραίωση της Ρωσικής Εκκλησίας στην Ιταλία, για το ρωσικό νόμο για τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις, ο οποίος όπως είπε “διατηρεί το γενετικό υπόβαθρο του έθνους”, για τις σχέσεις Πατριαρχείου-Κρεμλίνου όπου ανέπτυξε τις δύο αρχές που διέπουν τις σχέσεις τους με πρώτη την αρχή τη μη επέμβασης και δεύτερη αυτή της συνεργασίας μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος.