Ο Πατριάρχης Μόσχας και πασών Ρωσιών Κύριλλος ελπίζει για την περαιτέρω ανάπτυξη των σχέσεων με την Βουλγαρική Ορθόδοξη Εκκλησία με επικεφαλής τον νέο Προκαθήμενό της και θα χαρεί να δει στη Μόσχα τον νεοεκλεγέντα Πατριάρχη Νεόφυτο, – αναφέρεται στην επίσημη ιστοσελίδα του Πατριαρχείου της Μόσχας.
Η Βουλγαρική Ορθόδοξη Εκκλησία είναι μία από τις παλαιότερες και οι σχέσεις της με τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία είχαν αποκατασταθεί 1000 και πάνω χρόνια πριν. Πώς έχουν, λοιπόν, οι σχέσεις αυτές σήμερα; «Είναι αποκλειστικά θετικές»,- είπε ο Αλεξέι Σοκολόφ, σχολιαστής του ορθόδοξου περιοδικού «Θωμάς».
– Όλες οι τοπικές ορθόδοξες εκκλησίες είναι αδελφικές, αλλά οι σχέσεις μας με τη Βουλγαρική Εκκλησία, παίρνοντας υπόψη την κοινή ιστορία και πνευματικότητα, είναι ιδιαίτερα οικείες. Ας σημειωθεί σχετικά με αυτό, ότι η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία ακολούθησε σταθερή θέση στα δύσκολα χρόνια μετά την κατάρρευση του κομμουνιστικού καθεστώτος, όταν η Ορθόδοξη Εκκλησία της Βουλγαρίας αποδείχτηκε διασπασμένη. Οι Ιεράρχες των Εκκλησιών μας συναντιούνταν τακτικά, συζητώντας τις δυνατότητες αντιμετώπισης της συμφοράς. Πέρυσι, ο Αγιότατος Πατριάρχης Κύριλλος πραγματοποίησε επίσημη επίσξεψη στη Σόφια. Επιβεβαιώθηκε ότι οι θέσεις της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και της Βουλγαρικής Οορθόδοξης Εκκλησίας συμπίτουν σε μεγάλο βαθμό, μαζί και σε ό,τι αφορά την δραστήρια προετοιμασία της Πανορθόδοξου Συνόδου. Εξάλλου, η σύγκλιση της Συνόδου είναι το πιο πολυσυζητημένο σήμερα στον ορθόδοξο κόσμο θέμα.
– Είπατε παραπάνω ότι η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία βοήθησε τους Βουλγάρους αδελφούς της να αντιμετωπίσουν τη διαίρεση. Τι θα λέγατε σχετικά με τις κατηγορίες ορισμένων εκπροσώπων της Βουλγαρικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, ότι βρίσκεται υπό τις διαταγές της Μόσχας;
– Κάτι τέτοιο είναι εντελώς αδύνατο να γίνει στην παρούσα κατάσταση! Εξάλλου, αυτή η εκδήλωση τρόμου είναι αρκετά διαδεομένη στην πολιτική δημοσιογραφία. Πραγματικά, πως μπορεί να διατάζει κανείς στην Εκκλησία και για ποιό λόγο; Εδώ δεν υπάρχει απλώς κανένα νόημα. Εκτός απ’ όλα τα άλλα οι θέσεις μας, παίρνοντας υπόψη την καταφανή εκκλησιαστική εγγυήτητά μας, συχνά συμπίπτουν, Το γεγονος αυτό ακριβώς δημιουργεί πεδίο για τους ανυπόστατους ισχυρισμούς των κάθε λογής θεωρητικών συνωμοσίας.
– Η Βουλγαρία βιώνει σήμερα δύσκολους καιρούς. Οι άνθρωποι είναι δυσαρεστημένοι με το βιοτικό τους επίπεδο, και βγαίνουν στους δρόμους. Δεν χρειάζεται άραγε η Εκκλησία να μετριάζει τα πάθη και ποιά είναι, κατά τη γνώμη σας τα όρια της αποδεκτής επίδρασης της Εκκλησίας στην πολιτική;
– Νομίζω ότι στις πολιτικές μάχες για την Εκκλησία είναι πολύ σημαντικό να διατηρεί τον ρόλο της συναισθητικής και ηθικής αρχής. Όλοι μας θυμόμαστε πως το 1993, οι αντιτιθέμενες στη Ρωσία πλευρές, είχαν ήδη κινηθεί προς την ένοπλη σύγκρουση. Τότε η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία ενήργησε ως ειρηνοποιός. Για τον θεσμό της Εκκλησίας, κατά τη γνώμη μου, είναι απρεπές να ακολουθεί κάποια συγκεκριμένη πολιτική θέση. Είναι αλήθεια, ότι στη Βουλγαρία κατά τη διάρκεια της διάσπασης, δεν ήταν η Εκκλησία, που είχε επέμβει στην πολιτική, αλλά αντίθετα, οι πολιτικοί προσπάθησαν με τα δικά τους μέσα να ρυθμίσουν την εκκλησιαστική ζωή, χωρίς να πετύχουν τίποτα καλό. Με δύο λόγια, οι εκκλησιαστικές και οι κοσμικές Αρχές χρειάζεται να διατηρούν κάποια απόσταση μεταξύ τους.
– Πόσο γρήγορα, κατά τη γνώμη σας, μπορούμε να περιμένουμε την επίσκεψη στη Μόσχα του νεοεκλεγέντα Πατριάρχη της Βουλγαρικής Ορθόδοξης Εκκλησίας Νεόφυτου;
– Νομίζω ότι οι Προκαθήμενοι των Εκκλησιών μας θα συναντηθούν πολύ σύντομα, αν και καταλαβαίνω ότι ο Προκαθήμενος της Βουλγαρικής Ορθόδοξης Εκκλησίας έχει να κάνει τώρα πολλά επείγοντα έργα στο σπίτι του,- τόνισε ο Αλεξέι Σοκολόφ.