του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Ο άνθρωπος γεννιέται ελεύθερος, αλλά πρέπει να αγωνίζεται για να είναι ελεύθερος.
Τί σημαίνει αγώνας για την ελευθερία;
Η ελευθερία είναι όπως η Τέχνη. Στα αρχαία χρόνια προστάτευαν την ελευθερία της τέχνης. Η κατάργηση της ελευθερίας της τέχνης εθεωρείτο ύβρις.
Θα μπορούσαμε να δώσουμε τον εξής ορισμό για την ελευθερία. Ελευθερία είναι αγώνας για την ελευθερία. Δεν είναι ελεύθερος αυτός που δεν αγωνίζεται να είναι ελεύθερος. Το ίδιο όπως δεν έχει το Θεό εκείνος που δεν αναζητάει το Θεό.
Είναι παράδοξο πράγμα η ελευθερία. Ενώ είναι δώρο του Θεού πρέπει να αγωνιζόμαστε για να αποκτήσουμε αυτό που μας δόθηκε χωρίς δική μας προσπάθεια.
Το ίδιο παράδοξο υπάρχει επίσης στην Τέχνη, ίσως και σε όλες τις αρετές. Είναι δώρα του Θεού και μαζί΄πρέπει να αγωνιζόμαστε διαρκώς για να είναι δώρα του Θεού.
Ο άνθρωπος γεννιέται ποιητής, προφήτης, εφευρέτης και συνάμα πρέπει να αγωνιστεί για να είναι αυτό που είναι από τη γέννησή του. Αυτό σημαίνουν τα λόγια, ότι πρέπει να αγωνιστεί κανείς για να γίνει αυτό που είναι.
Αυτός που είναι πραγματικά ελεύθερος δεν χρειάζεται να καταλάβει τί είναι αγώνας για την ελευθερία. Όσο δεν αγωνιζόμαστε για την ελευθερία δεν ξέρουμε τι είναι αγώνας για την ελευθερία.
Το ίδιο είναι με την πίστη στο Θεό. Η πίστη είναι επίσης δώρο του Θεού, αλλά πρέπει να αγωνιζόμαστε για να είμαστε πιστοί, για να μη χάσουμε την πίστη. Η πίστη, η τέχνη, η ελευθερία δίχως αγώνα διαστρέφονται.
Στον αγώνα για την πίστη μας βοηθούν οι Εντολές. Δεν είμαστε πιστοί, όσο δεν τηρούμε τις Εντολές του Θεού. Πολλοί έχουν διαστρέψει την πίστη τους. Το ίδιο έγινε με την τέχνη και με την ελευθερία.
Δεν είναι μουσική αυτό που ακούγεται χωρίς τους κανόνες της μουσικής.
Και δεν είναι ελευθερία χωρίς τους κανόνες της ελευθερίας. Η ίδια η ελευθερία δεν είναι παρά αγώνας για την ελευθερία. Δεν είμαστε ελεύθεροι όσο δεν υπερασπιζόμαστε την ελευθερία.
Σε όσους ρωτούν τους μοναχούς γιατί μένουν στο μοναστήρι, οι μοναχοί απαντούν, για να τηρούν το νου και να μην κάνουν κατάχρηση του κόσμου.
Τα λόγια αυτά είναι επίσης μια απάντηση για την ύπαρξη του Κακού. Ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο να είναι καλός. Ποιος δημιούργησε το Κακό;
Ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο, αλλά όχι και τη χρήση του κόσμου από τους Αγγέλους και τους ανθρώπους, τους οποίους έπλασε να είναι ελεύθεροι.
Αν ο Θεός δημιουργούσε και την χρήση, κανείς δεν θα ήταν ελεύθερος.
Ο Θεός έδωσε την ελευθερία στους Αγγέλους και στον άνθρωπο, ακόμα και να Τον αρνηθούν.
Ο Εωσφόρος αρνήθηκε το Θεό. Η άρνησή του υπήρξε η πηγή του Κακού, που μεταδόθηκε επίσης στους ανθρώπους.
Ο αγώνας για την ελευθερία είναι αγώνας για την χρήση της ελευθερίας, να μην διαστραφεί, όπως στις μέρες μας, που ονομάζουμ ελευθερία τη διαστροφή της ελευθερίας, επειδή θέλουμε να είμαστε ελεύθεροι χωρίς να αγωνιζόμαστε να είμαστε ελεύθεροι.