Ιεροσολύμων Θεόφιλος: Χαίρει και αγάλλεται άπαν το ανθρώπινο γένος από τη Γέννηση του Χριστού στη Βηθλεέμ αναφέρει στο Χριστουγεννιάτικο μήνυμα του ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κκ. Θεόφιλος Γ.
Ο Μακαριώτατος αναφέρει, πως ο Θεός εν Χριστώ, προσέλαβε την ανθρώπινη φύση στη γη για να ανεβάσει τον άνθρωπο στον ουρανό και από τη Βηθλεέμ, τον τόπο όπου έλαβε σάρκα, μέσα από τους Λόγους και τα Έργα του δίδαξε την ειρήνη και την Αγάπη ακόμη προς τους εχθρούς.
Το μήνυμα του Πατριάρχη Ιεροσολύμων για τα Χριστούγεννα:
Αγαλλιάσθω ουρανός, γη ευφραινέσθω
ότι ετέχθη επί γης ο αμνός του Θεού,
παρέχων τω κόσμω την απολύτρωσιν.
(Κάθισμα Όρθρου Χριστουγέννων).
Χαίρει και αγάλλεται σήμερον άπαν το ανθρώπινον γένος. Ευφραίνεται σκιρτώσα πάσα η κτίσις.
Εορτάζει και πανηγυρίζει ολόκληρος η οικουμένη, καθότι «τα ανήκουστα ηκούσθη», τα απ αιώνος σεσιγημένα εφανερώθη. Ποία τα ανήκουστα ταύτα, δια τα οποία «ακουτισθείσα χορεύει η οικουμένη» ; Είναι η χαρμόσυνος αγγελία ότι αι επαγγελίαι του Θεού επηληθεύθησαν. Ότι αι οράσεις των προφητών εκτυπώτερον εφανερώθησαν, αι προσδοκίαι των εθνών εξεπληρώθησαν.
εξ άκρας φιλανθρωπίας Αυτού ο Θεός κατήλθεν εις την γην, δια να ανεβάση τον άνθρωπον εις τον ουρανόν. ο Θεός εν Χριστώ προσέλαβε την ανθρωπίνην φύσιν ημών. Προσέλαβε τον άνθρωπον και κατέστησεν αυτόν ασυγχύτως μέτοχον της Θεότητος Αυτού, «κοινωνόν θείας φύσεως» (Β΄ πετρ. 1, 4). εν χαρά ανεκλαλήτω η Εκκλησία ευχαριστιακώς ψάλλει : «Λύτρωσιν απέστειλεν ο Θεός τω λαώ Αυτού».
ο τα πάντα πληρών Θεός, «ότε ήλθε το πλήρωμα του χρόνου εξαπέστειλε τον υιον Αυτού, γενόμενον εκ γυναικός, γενόμενον υπό νόμον, ίνα ημείς την υιοθεσίαν απολάβωμεν», (γαλ. 4, 4-5). Ούτος «υπάρχων εν μορφή Θεού, εκένωσεν εαυτόν μορφήν δούλου λαβών και ευρέθη σχήματι ως άνθρωπος» (Φιλιπ. 2, 6-8) κατά τον ουρανοβάμονα απόστολον Παύλον.
Κατά τον ιερόν Χρυσόστομον (Ομιλ. εις κατά ματθ. 3, 13), «κατεδέχθη να κυοφορηθή εν μήτρα παρθενική και να προέλθη εκείθεν μετά της ημετέρας φύσεως», κατά δε τον άγιον Κύριλλον Αλεξανδρείας : «ο Μονογενής Λόγος του Θεού κεκοινώνηκε αίματος και σαρκός, τουτέστι γέγονεν άνθρωπος και σάρκα λαβών και ιδίαν αυτήν ποιησάμενος, εγεννήθη σαρκικώς δια της αγίας και Θεοτόκου Μαρίας» (PG 77, 1205A).
Κατά τον αυτόν Πατέρα τούτο όλον γέγονεν, «ο Θεός δηλαδή επεδήμησεν εις την γην, δια να καταστήση τον άνθρωπον πολίτην του ουρανού και να τον συνάψη εις τους ουρανίους χορούς, δια τούτο και ημείς οφείλομεν να προσφέρωμεν εις τον Θεόν, ο Οποίος μας ετίμησεν, ως δικαίαν αμοιβήν την σεμνότητα των έργων, την φιλαλληλίαν, την φιλοξενίαν, την αγάπην, την φιλαδελφίαν» (PG 77, 4690).
το υπερφυές τούτο μυστήριον της σαρκώσεως, ενανθρωπήσεως και κατά σάρκα γεννήσεως του Υιού και Λόγου Θεού, εφανερώθη εις τους ανθρώπους τοπικώς και ιστορικώς, εις τόπον και χρόνον, εις Βηθλεέμ την Αγίαν, εις το απέριττον τούτο Σπήλαιον, και επί μοναρχίας Καίσαρος Οκταβιανού Αυγούστου.
Εφανερώθη ουχί εις τους τότε ισχυρούς της γης, εργάτας της δυνάμεως, της βίας και της ασεβείας αλλά εις απλούς και αδόλους ανθρώπους.
εις σοφούς ερευνητάς τους σύμπαντος οδηγουμένους υπό ουρανοδρόμου αστέρος και εις ποιμένας οδηγουμένους υπό αγγέλων ψαλλόντων, «Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη, εν ανθρώποις ευδοκία» (λουκ. 2, 14). Ούτοι κληθέντες και προσελθόντες, πεσόντες προσεκύνησαν, «είδον γαρ εν τω σπηλαίω βρέφος κείμενον τον Άναρχον».
την επαγγελίαν ταύτην του Θεού, «ειρήνην επί γης και ευδοκίαν εν ανθρώποις», την οποίαν οι άγγελοι ευηγγελίσθησαν εξ ουρανού, έφερεν επί των ώμων Αυτού ο εν Βηθλεέμ σαρκί τεχθείς Βασιλεύς και καθ όλον τον επί της γης ένσαρκον βίον Αυτού. Εθεράπευσεν ασθενείς, έθρεψε πεινώντας, ανέστησεν νεκρούς.
Λόγοις και έργοις εδίδαξε την ειρήνην, την αγάπην έτι και προς τους εχθρούς και παρέδωκεν ως παρακαταθήκην εις τους αποστόλους Αυτού και την Εκκλησίαν, την οποίαν εξηγόρασε δια του ιδίου Σταυρικού αίματος.
αφ ημερών της εκ νεκρών Αναστάσεως και Αναλήψεως Αυτού εις τους ουρανούς, η Εκκλησία υπακούουσα εις την εντολήν Αυτού κηρύττει τον λόγον Αυτού «έως εσχάτου της γης» (πραξ. 1, 8) και υπομιμνήσκει εις τους ανθρώπους ότι ζώντες επί γης «έχουν το πολίτευμα αυτών εν ουρανοίς» (Φιλιπ. 3, 20), είναι προωρισμένοι ουχί να πολεμώσιν αλλήλους εν «άρμασι και ίπποις», ουχί να αιματοκυλίωνται εις την γην σφάττοντες αλλήλους ανηλεώς, αλλά να ανέρχωνται εις τον ουρανόν.
εις την αγιαστικήν διακονίαν ταύτην Χριστώ τω Θεώ και τω λαώ Αυτού η τοπική Εκκλησία των Ιεροσολύμων ενισχύεται και εξ αυτών των αγίων τόπων της κατά σάρκα εμφανείας Αυτού, σιωπηλών αλλά αψευδών μαρτύρων του προσώπου και του έργου Αυτού.
εξ αυτού του τόπου της κατά σάρκα γεννήσεως Αυτού, Βηθλεέμ της Αγίας και του Θεοδέγμονος Σπηλαίου και της Κωνσταντινείου και Ιουστινιανείου Βασιλικής ταύτης της Γεννήσεως, κηρύττει εις το χριστεπώνυμον πλήρωμα αυτής εις την Αγίαν γην και οπουδήποτε και εις τους ευλαβείς προσκυνητάς της περιόδου του Δωδεκαημέρου, ότι και πάλιν, «τα σύμπαντα σήμερον χαράς πληρούνται, Χριστού γεννηθέντος εκ της Παρθένου».
εν τη Αγία Πόλει Βηθλεέμ, Χριστούγεννα 2022.
ΘΕΟΦΙΛΟΣ Γ΄
Πατριάρχης Ιεροσολύμων