ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ: Τήν Τετάρτην, 25ην Μαρτίου/ 7ην Απριλίου 2021, εωρτάσθη υπό τού Πατριαρχείου η εορτή τού Ευαγγελισμού τής Υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου εις τήν πόλιν τής Ναζαρέτ καί εις τό Ιερόν Προσκύνημα, επί τού τόπου εν ώ έλαβε χώραν τό γεγονός τού Ευαγγελισμού.
Κατά τήν εορτήν αυτήν όλη η Εκκλησία, ιδία δέ η τών Ιεροσολύμων, αναμιμνήσκεται εν χαρά, αγαλλιάσει καί ευγνωμοσύνη πρός τόν Θεόν ότι συμφώνως πρός τόν Ευαγγελιστήν Λουκάν (Κεφ. 1,26-36), ο Αρχάγγελος Γαβριήλ απεστάλη υπό τού Θεού πρός τήν Παρθένον Μαρίαν καί ανήγγειλεν αυτή, ότι θά σαρκώση εκ Πνεύματος Αγίου καί θά τέξη κατά σάρκα τόν Υιόν Αυτού τόν μονογενή. Άμα τή απαντήσει τής Μαριάμ «Ιδού η δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατά τό ρήμά Σου», ο Ασώματος εσωματώθη, ο Υιός καί Λόγος τού Θεού έλαβε σάρκα εις τήν μήτραν τής Θεοτόκου, εσαρκώθη, ενηνθρώπησε, χάριν τής αναγεννήσεως, ανακαινίσεως καί σωτηρίας εκ τής φθοράς καί τού θανάτου τού ανθρωπίνου γένους.
Τής εορτής ταύτης προεξήρξεν η Α.Θ.Μ. ο Πατήρ ημών καί Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος, συλλειτουργούντων Αυτώ τού Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναζαρέτ κ. Κυριακού, τού Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου καί τού Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ελενουπόλεως κ. Ιωακείμ, Αγιοταφιτών Ιερομονάχων, ών πρώτος ο Γέρων Καμαράσης Αρχιμανδρίτης π. Νεκτάριος, Αραβοφώνων Πρεσβυτέρων, τού Αρχιδιακόνου Μάρκου καί τού διακόνου π. Συμεών, ψαλλούσης τής χορωδίας τής Ναζαρέτ καί τής Άκκρης καί μετεχόντων αρκετών πιστών, αναλόγως πρός τά μέτρα τού covid-19, παρουσία τού Γενικού Προξένου τής Ελλάδος εις τά Ιεροσόλυμα κ. Ευαγγέλου Βλιώρα.
Εις τό Κοινωνικόν τής θείας Λειτουργίας ο Μακαριώτατος εκήρυξε τόν θείον λόγον διά τής κάτωθι προσφωνήσεως:
«Άσατε τώ Κυρίω άσμα καινόν, άσατε τώ Κυρίω πάσα η γή άσατε τώ Κυρίω, ευλογήσατε τό όνομα Αυτού, ευαγγελίζεσθε ημέραν εξ ημέρας τό σωτήριον αυτού», ψάλλει ο Προφητάναξ Δαυίδ, ( Ψαλμ. 35,1).
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,
Ευλαβείς Χριστιανοί,
Σήμερον γάρ ως αληθώς απανταχού τής Οικουμένης χαρά καί αγαλλίασις γίνεται, λέγει ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, εγκωμιάζων τόν Ευαγγελισμόν τόν υπό τού Αρχαγγέλου Γαβριήλ τή Θεοτόκω γενόμενον, εν τώ ιερώ τούτω τόπω, ένθα η Χάρις τού αγίου Πνεύματος συνήγαγε πάντας ημάς, ίνα ευχαριστιακώς εορτάσωμεν τόν Ευαγγελισμόν τού Σωτηρίου τού Θεού, τό χαροποιόν, δηλονότι μήνυμα τής Ενσαρκώσεως τού Θεού εκ τών αγνών αιμάτων τής αειπαρθένου Μαρίας τής εκ τής πόλεως Ναζαρέτ.
«Χαίρε κεχαριτωμένη, ο Κύριος μετά σού, ευλογημένη σύ εν γυναιξίν (Λουκ. 1,28) καί ευλογημένος ο καρπός τής κοιλίας σου», εβόησεν άνωθεν ο άγγελος Γαβριήλ. Οι ερμηνεύοντες τήν μαρτυρίαν ταύτην τού Ευαγγελιστού Λουκά λέγουσιν: «Επειδή γάρ είπεν ο Θεός τή Εύα, εν λύπαις τέξη τέκνα, λύεται η λύπη τής Εύας διά τής χαράς». «Διά τού χαίρε, ήλθεν ο λύων [ ο Χριστός] τήν λύπην». «Κεχαριτωμένην αυτήν ωνόμασεν, ως χάριτος αξιωθείσαν υπερφυούς» καί «επειδή μετά τής Εύας ο όφις εν λύπη, χαίρε επειδή μετά σού ο Θεός» «Ιστέον δέ ότι άμα τώ ευαγγελίσασθαι ευθύς συνέλαβεν η Παρθένος παραδόξως».
Τό μέγα τούτο καί παράδοξον μυστήριον τής συλλήψεως τής Παρθένου Μαρίας κηρύττει μεγαλοφώνως εν τώ Ευαγγελίω αυτού ο άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος λέγων: «Εν αρχή ήν ο Λόγος καί ο Λόγος ήν πρός τόν Θεόν καί Θεός ήν ο Λόγος», (Ιωάν. 1,1) καί «ο Λόγος σάρξ εγένετο καί εσκήνωσεν εν ημίν καί εθεασάμεθα τήν δόξαν αυτού, δόξαν ως μονογενούς παρά Πατρός, πλήρης χάριτος καί αληθείας», (Ιωάν. 1,14).
Ερμηνεύων τούς ως άνω τούτους λόγους ο άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας λέγει: «καταλλήλως ο Ευαγγελιστής είπε καί εσκήνωσεν εν ημίν (Ιωάν. 1,14), έτσι ώστε, όταν κατανοήσης ότι δύο τινά σημαίνει, τόν κατοικούντα καί εκείνον εις τόν οποίον κατοικεί, τότε δέν θά νομίσης ότι αυτός [ο Θεός Λόγος] μετετράπη εις σάρκα, αλλ ότι μάλλον Αυτός κατώκησεν εν τή σαρκί, χρησιμοποιών τό ιδικόν Του σώμα ως ναόν, τόν οποίον προσέλαβεν από τήν αγίαν Παρθένον. Καλώς γε σφόδρα ποιών ο Θεολόγος επήνεγκεν ευθύς ότι καί εσκήνωσεν εν ημίν, ίνα δύο νοήσεις τά σημαινόμενα, τόν τε σκηνούντα δέ μάλλον εν σαρκί ως ιδίω προσχρησάμενον σώματι, τώ εκ τής αγίας Παρθένου ναώ», «Εν αυτώ γάρ κατώκησε πάν τό πλήρωμα τής θεότητος σωματικώς», (Κολ 2,9), ως ο Παύλός φησιν.
Τήν θεολογικήν ταύτην αλήθειαν επιμαρτυρεί καί ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, επικαλούμενος τόν Προφήτην Ησαίαν, βοών καί λέγων: «Χαίροις εις τήν δι ημάς σαρκί σκηνώσας ώκησεν ο λέγων εν Ησαία : «εγώ Θεός πρώτος καί εγώ μετά ταύτα», (Ησ. 44,6). Καί πάλιν ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός λέγει: «Θεοτόκον σε κυρίως καί αληθώς τήν αγίαν Παρθένον κηρύττομεν καί ονομάζομεν. Τούτο γάρ τό όνομα άπαν τό μυστήριον τής οικονομίας συνίστησι. Ει γάρ Θεοτόκος η γεννήσασα, πάντως Θεός ο εξ αυτής γεννηθείς πάντως δέ καί άνθρωπος».
Ο εκ τής Θεοτόκου καί Παρθένου Μαρίας γεννηθείς τέλειος Θεός τε καί τέλειος άνθρωπος, δέν είναι άλλος από τόν Υιόν τού Θεού, τόν υπό τού Προφήτου Ησαίου προκατηγγελμένον, «ιδού η Παρθένος εν γαστρί έξει καί τέξεται υιόν καί καλέσεις τό όνομα αυτού Εμμανουήλ», (Ησ. 7,14). «Ευλογήσατε τό όνομα αυτού, ευαγγελίζεσθε ημέραν εξ ημέρας τό σωτήριον αυτού», (Ψαλμ 95,2) αναφωνεί ο ψαλμωδός. Τό δέ σωτήριον αυτού τού Θεού Πατρός είναι η υπό τής Παρθένου Μαρίας «ευαγγελισθείσα ημίν διά τής γενέσεως, Χριστού Ιησού χαρά».
Ο Ευαγγελισμός αυτής ακριβώς τής χαράς τής άνευ διακοπής καί μέχρι συντελείας τού αιώνος τού χρόνου καί τού κόσμου δηλονότι, είναι η τής αγίας ημών Εκκλησίας ομολογία τού αρρήτου μυστηρίου τής καθ υπόστασιν ενώσεως θείας καί ανθρωπίνης φύσεως γενομένης διά Πνεύματος αγίου εν τή Παρθένω Μαρία. «Κατά ταύτην τήν τής ασυγχύτου ενώσεως έννοιαν ομολογούμεν τήν αγίαν Παρθένον Θεοτόκον διά τόν Θεόν Λόγον σαρκωθήναι καί ενανθρωπήσαι καί εξ αυτής τής συλλήψεως ενώσαι τόν εξ αυτής ληφθέντα ναόν», διδάσκουν οι έγκριτοι θεοφόροι καί άγιοι Πατέρες τής Εκκλησίας. Τό ακατάληπτον τούτο μυστήριον τής σωτηρίου ενσαρκώσεως καί ενανθρωπήσεως τού Θεού Λόγου εκ τής Θεοτόκου καί αειπαρθένου Μαρίας αφορά εις άπαν τό ανθρώπινον γένος, ως λέγει ο Ευαγγελιστής Λουκάς επικαλούμενος τόν προφήτην Ησαίαν: «καί όψεται πάσα σάρξ τό σωτήριον τού Θεού», (Λουκ. 3,6/ Ησ. 40,5).
Ερμηνεύων τό χωρίον τούτο ο άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας λέγει: «Σάρκα εν τούτοις ολοκλήρως τόν άνθρωπον νοητόν καί πάν τό ανθρώπειον γένος υποληπτέον». Ούτω γάρ όψεται πάσα σάρξ, τό σωτήριον τού Θεού. Ουκέτι μόνος ο Ισραήλ, αλλά πάσα σάρξ. Ο γάρ τών όλων Σωτήρ καί Κύριος, ου συνεσταλμένην [= περιωρισμένην] έχει τήν ημερότητα [ = καλωσύνην] ούτε μήν έν διέσωσεν έθνος σεσαγήνευκεν [=συμπεριέλαβεν] δέ μάλλον τήν υπ ουρανόν». Τούτο ακριβώς, συνεχίζει ο άγιος Κύριλλος, ψάλλει καί ο Δαυίδ λέγων: «Πάντα τά έθνη, όσα εποίησας ήξουσι καί προσκυνήσουσιν ενώπιόν σου Κύριε, καί δοξάσουσι τό όνομά σου», (Ψαλμ. 85,9).
Διά τού Ευαγγελισμού τής Θεοτόκου Μαρίας «εγνώρισε Κύριος τό σωτήριον», δηλονότι τόν Χριστόν Αυτού, «εναντίον τών εθνών απεκάλυψεν τήν δικαιοσύνην Αυτού» (Ψαλμ. 97,2). Αυτήν ταύτην τήν γνώσιν τού σωτηρίου τού Κυρίου καί τήν αποκάλυψιν τής θείας Αυτού δικαιοσύνης, διά τής Υπερευλογημένης Θεοτόκου καί αειπαρθένου Μαρίας, εορτάζει καί πανηγυρίζει η Εκκλησία τού Χριστού καί δή η Εκκλησία τού σταυρικού μαρτυρίου καί τής Αναστάσεως τού Σωτήρος ημών Χριστού. Διό καί μετά τού αγίου Ιωάννου τού Δαμασκηνού βοά λέγουσα, «Χαίρε κεχαριτωμένη, χαίρε, ότι ουδείς ως σύ πλήν Θεού τηλικούτον κεκληρονόμηκεν όνομα ή τοιαύτης πώποτε τέτυχε δόξης».
Αλλά παράτεινον τό έλεος σου, Πανάγαθε Δέσποινα, τοίς γινώσκουσί σε καί ίδε επί τούς δούλους σου, καί επί τά έργα σου, καί κατεύθυνον πάντας εις οδόν ειρήνης, ότι πάντων οι οφθαλμοί εις σέ ελπίζουσιν καί σού τή μεσιτεία τήν καταλλαγήν τήν πρός τόν Υιόν σου καί Θεόν ημών εσχήκαμεν, ώ δόξα, ώ κράτος σύν τώ ανάρχω αυτού Πατρί καί τώ ομοφυεί καί αγίω Πνεύματι νύν καί αεί καί εις τούς αιώνας τών αιώνων. Αμήν.
Ηκολούθησε λιτανεία καί παρετέθη τράπεζα υπό τού Μητροπολίτου Κυριακού. Εν τή τραπέζη ωμίλησεν ο Μακαριώτατος διά τής κάτωθι προπόσεως Αυτού:
Εκλαμπρότατε Γενικέ Πρόξενε τής Ελλάδος, κ. Ευάγγελε Βλιώρα,
Ιερώτατε Μητροπολίτα Ναζαρέτ κ. Κυριακέ,
Εντιμότατε Πρόεδρε τού Εκκλησιαστικού Συμβουλίου κ. Basim καί αξιότιμα μέλη,
Αγαπητοί Συνδαιτημόνες,
Η εορτή τού Ευαγγελισμού τής Αειπαρθένου Θεοτόκου Μαρίας εν αυτώ τούτω τώ ιερώ τόπω ευαγγελίζεται ημίν τοίς ανθρώποις τήν άπειρον αγάπην καί φιλανθρωπίαν τού Θεού.
Η αγία τών Ιεροσολύμων Εκκλησία ευαγγελισθείσα πρώτη τό χαροποιόν μήνυμα τού Αρχαγγέλου Γαβριήλ: «Χαίρε κεχαριτωμένη, ο Κύριος μετά σού. Ευλογημένη σύ εν γυναιξί», (Λουκ. 1,28), αποτελεί τήν αψευδή αυτήκοον καί αυτόπτην μαρτυρίαν τού παγκοσμίου καί ιστορικού τούτου γεγονότος, τού αφορώντος εις τό κεφάλαιον τής σωτηρίας τού ανθρωπίνου γένους.
Τό ιστορικόν τούτο γεγονός τού Ευαγγελισμού τής σωτηρίας τών ανθρώπων επιμαρτυρεί διά μέσου τών αιώνων η αδιάκοπος παρουσία τού ευσεβούς λείμματος (Ρωμ. 11,15) τών Χριστιανών εν τή αγία Γή γενικώτερον καί τή πόλει Ναζαρέτ ειδικώτερον.
Ο Αποστολικός καί Πατριαρχικός θεσμός τής Εκκλησίας Ιεροσολύμων, τής Μητρός απασών τών Εκκλησιών ανεδείχθη η φυσική καί πνευματική κιβωτός τής διαφυλάξεως καί διατηρήσεως τής Χριστιανικής αρχεγόνου ΡωμαιοΟρθοδόξου ταυτότητος καί παραδόσεως τού ενταύθα διαβιούντος ευσεβούς λείμματος τών Χριστιανών.
Τούτο διατυπώνεται εναργέστατα εν τή θεία λατρεία καί τή λειτουργική πράξει τής Εκκλησίας ημών, ένθα προβάλλεται εντόνως ο Θεός τής αγάπης, τής φιλανθρωπίας καί τού απείρου ελέους. «Εντολήν καινήν δίδωμι υμίν», λέγει Κύριος, «ίνα αγαπάτε αλλήλους», (Ιωάν. 13, 34). «Εγώ δέ λέγω υμίν αγαπάτε τούς εχθρούς υμών, ευλογείτε τούς καταρωμένους υμάς, καλώς ποιείτε τοίς μισούσιν υμάς καί προσεύχεσθε υπέρ αυτών», (Ματθ. 5,44). «Μακάριοι γάρ εστε, όταν μισήσωσιν υμάς οι άνθρωποι», ( Λουκ. 6,22).
Τόν σωτηριώδη τούτον λόγον τής αγάπης τού Θεού ευαγγελίζεται ημίν πάσιν σήμερον η πάνσεπτος εορτή τού Ευαγγελισμού τής Υπερευλογημένης Δεσποίνης ημών Θεοτόκου καί Αειπαρθένου Μαρίας, εξ ής Χριστός ο Θεός ημών τήν καθ ημάς προσλαβόμενος φύσιν πρός Εαυτόν επανήγαγε. Διό καί ημείς κατά πάντα τή Θεοτόκω βοώμεν: Χαίρε κεχαριτωμένη ο Κύριος μετά σού».
Τέλος δέ, θερμώς ευχαριστούμεν πάντας υμάς, ιδιαιτέρως δέ τόν Ιερώτατον Μητροπολίτην Ναζαρέτ κ. Κυριακόν καί τόν εντιμότατον Πρόεδρον τού Εκκλησιαστικού Συμβουλίου κ. Basim καί τά σεβαστά αυτού μέλη διά τήν παρατεθείσαν Ημίν καί τή συνοδεία Ημών Αβραμιαίαν πνευματικήν τε καί υλικήν φιλοξενίαν, φιλοξενίαν αγάπης ειρήνης καί συνεργείας, Αμήν.
Έτη πολλά καί ευλογημένον Πάσχα!
Επί τή εορτή ταύτη ομοίως ετελέσθη θεία Λειτουργία εις τό Ιερόν Προσκύνημα τής Γεσθημανής, προεξάρχοντος τού Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου καί τόν ιερόν Ναόν Ευαγγελισμού τής Θεοτόκου εις Ραφίδια, κώμην πλησίον τού Φρέατος τού Ιακώβ εις Σαμάρειαν, προεξάρχοντος τού Προϊσταμένου τής Κοινότητος ταύτης Αρχιμανδρίτου π. Λεοντίου.