Ιεροσόλυμα: Προεξάρχοντος του Μακαριωτάτου Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου και συλλειτουργούντων Αγιοταφιτών Αρχιερέων εορτάστηκε ο θρίαμβος της αληθείας της Ορθοδοξίας στον Πανίερο Ναό της Αναστάσεως.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας ακολούθησε η λιτάνευση των ιερών εικόνων πέριξ του Αγίου Τάφου όπου ο Μακαριώτατος ανέγνωσε το Συνοδικό της Ορθοδοξίας.
Στην ομιλία του στην αίθουσα του Θρόνου ο Μακαριώτατος αναφέρθηκε στο νόημα της εορτής και υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι: Η αγία ημών των Ιεροσολύμων Εκκλησία, ενισχυομένη και στερεουμένη υπό της θείας του Παναγίου και Ζωοδόχου Τάφου του Κυρίου ημών αναδυομένης ενεργείας και ακούουσα εις τα ρήματα του Κυρίου: «Μακάριοι οι ακούοντες τον λόγον του Θεού και φυλάσσοντες αυτόν» (Λουκ. 11, 28). ανεδείχθη ο ασφαλής λιμήν της ενότητος της Ορθοδόξου ημών πίστεως, δηλονότι ουχί μόνον της δογματικής, αλλά και της κατά χάριν δωρουμένης: «Αύτη τοίνυν η κατά χάριν δωρουμένη πίστις εκ του Πνεύματος ου δογματική μόνον εστίν αλλά και των υπέρ άνθρωπον ενεργητική», διδάσκει ο άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων (ίδε Β.Ε.Π. Τόμος 39ος σελ. 64 § ΙΑ΄).
Ακολουθεί αναλυτικά η ανακοίνωση της Αρχιγραμματείας:
Η Κυριακή, 28η Φεβρουαρίου/ 13η Μαρτίου 2022, εωρτάσθη υπό τού Πατριαρχείου ως Κυριακή τής Ορθοδοξίας ήτοι ως θρίαμβος τής αληθείας τής Ορθοδοξίας, διά τής αναστηλώσεως υπό τής ευσεβούς αυτοκρατείρας Θεοδώρας καί τού Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Μεθοδίου τών αγίων εικόνων, μαρτυρουσών τήν ένσαρκον επί τής γής παρουσίαν τού Υιού καί Λόγου τού Θεού καί Κυρίου καί Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού.
Η εορτή αυτή εωρτάσθη διά Μεγάλου Εσπερινού αφ εσπέρας εις τό Καθολικόν τού Πανιέρου Ναού τής Αναστάσεως, ως ορίζει η Τυπική καί Προσκυνηματική διάταξις τού Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, προεξάρχοντος τής Α.Θ.Μ. τού Πατρός ημών καί Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου.
Ωσαύτως εωρτάσθη διά θείας Λειτουργίας τήν πρωΐαν τής εορτής εις τό Καθολικόν, προεξάρχοντος καί πάλιν τής Α.Θ.Μ. τού Πατρός ημών καί Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου, συλλειτουργούντων Αυτώ τών Σεβασμιωτάτων Αρχιερέων Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου, τών Σεβασμιωτάτων Αρχιεπισκόπων Γεράσων κ. Θεοφάνους, Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου καί Σεβαστείας κ. Θεοδοσίου (καί Αγιοταφιτών Ιερομονάχων, ών πρώτος ο Αρχιμανδρίτης π. Νεκτάριος καί διακόνων καί τού Αρχιδιακόνου π. Μάρκου, παρουσία τού Γενικού Προξένου τής Ελλάδος εις τά Ιεροσόλυμα κ. Ευαγγέλου Βλιώρα καί μελών τού Ελληνικού Γενικού Προξενείου καί πολλών πιστών Ελληνοφώνων, Αραβοφώνων, Ρωσσοφώνων εντοπίων, άνευ δέ προσκυνητών λόγω τών ισχυόντων εισέτι ελαφροτέρων μέτρων τού covid-19:
Τής θείας Λειτουργίας απολυθείσης ήρχισεν η λιτανεία τρίς πέριξ τού Αγίου Τάφου καί ανά τά προσκυνήματα καταλήξασα πρό τού Αγίου Κουβουκλίου.
Ενταύθα ανεγνώσθη υπό τού Μακαριωτάτου τό «Συνοδικόν» τής Ορθοδοξίας, ως παραδίδεται εις τό Τριώδιον, τό οποίον μακαρίζει τούς ευσεβείς Πατριάρχας, Αρχιερείς, Αυτοκράτορας καί Ιερείς, αγωνισαμένους υπέρ τών αγίων εικόνων καί αναθεματίζει, ήτοι παραδίδει εις τόν Θεόν τούς αρνητάς τών αγίων εικόνων καί τούς κηρύξαντας άλλας αιρετικάς διδασκαλίας.
Τών κωδώνων κρουομένων, η Πατριαρχική συνοδεία ανήλθεν εις τά Πατριαρχεία.
Ενταύθα ο Μακαριώτατος ωμιλησεν ως έπεται:
Τούτο καί ημείς τό παρ ημών πρόσλημμά τε καί φύραμα αισθητόν τε καί περιγραπτόν ειδότες, εικονίζομεν καί προσκυνούμεν ευσεβώς καί τήν αυτόν εν παρθενία τεκούσαν καί τούς αυτώ τελείως ευαρεστήσαντας. Τούτου τά τών παθών σύμβολα καί μάλιστα τόν σταυρόν καί τιμώμεν καί προσκυνούμεν ως τρόπαια θεία κατά τού κοινού πολεμίου», κηρύττει καί ομολογεί ο θεηγόρος Πατήρ τής Εκκλησίας Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς.
Εκλαμπρότατε Γενικέ Πρόξενε τής Ελλάδος κ. Ευάγγελε Βλιώρα,
Σεβαστοί Άγιοι Πατέρες καί Αδελφοί,
Ευλαβείς Χριστιανοί καί Προσκυνηταί,
Σήμερον, Κυριακή Α΄ τών Νηστειών, ανάμνησιν ποιούμεθα τού σπουδαίου καί ιστορικού γεγονότος τής Αναστηλώσεως τών αγίων καί σεπτών εικόνων, γενομένης παρά τών αειμνήστων αυτοκρατόρων Κωνσταντινουπόλεως Μιχαήλ καί τής μητρός αυτού Θεοδώρας, επί Πατριαρχίας τού Αγίου καί ομολογητού Μεθοδίου.
Η κατά τών εικονομάχων νικητήριος δύναμις τής Εκκλησίας ανεγνωρίσθη ως ο θρίαμβος τής υγιαινούσης πίστεως τών Ορθοδόξων κατά τών πολεμίων αυτών. Λέγομεν τούτο, διότι η υπό τών Αγίων Οικουμενικών Συνόδων καί τών μεγάλων εγκρίτων Πατέρων τής Εκκλησίας διατύπωσις δογμάτων τής ακριβούς Ορθοδόξου ημών πίστεως διέσωσεν καί διεφύλαξεν τήν ιεράν παρακαταθήκην, τήν οποίαν παρελάβομεν εκ τών μαθητών καί Αποστόλων τού Θεού καί Σωτήρος ημών Χριστού.
Η αγία ημών τών Ιεροσολύμων Εκκλησία, ενισχυομένη καί στερεουμένη υπό τής θείας τού Παναγίου καί Ζωοδόχου Τάφου τού Κυρίου ημών αναδυομένης ενεργείας καί ακούουσα εις τά ρήματα τού Κυρίου: «Μακάριοι οι ακούοντες τόν λόγον τού Θεού καί φυλάσσοντες αυτόν» (Λουκ. 11, 28). ανεδείχθη ο ασφαλής λιμήν τής ενότητος τής Ορθοδόξου ημών πίστεως, δηλονότι ουχί μόνον τής δογματικής, αλλά καί τής κατά χάριν δωρουμένης: «Αύτη τοίνυν η κατά χάριν δωρουμένη πίστις εκ τού Πνεύματος ου δογματική μόνον εστίν αλλά καί τών υπέρ άνθρωπον ενεργητική», διδάσκει ο άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων (ίδε Β.Ε.Π. Τόμος 39ος σελ. 64 § ΙΑ΄).
Ιδού λοιπόν διά τί η αγία τών Ιεροοσλύμων Εκκλησία επικαλείται επί πάντας τούς θέλοντας προσκυνήσαι τόν Πανάγιον Τάφον καί τά λοιπά σεβάσματα τού Σωτήρος ημών Χριστού καί τής Θεοτόκου Μητρός Αυτού τήν χάριν αυτών. «Η τής εικόνος τιμή επί τό πρωτότυπον διαβαίνει», λέγει ο Μέγας Βασίλειος. Κατά τόν ίδιον ακριβώς τρόπον, η προσκύνησις τών Ιερών Σεβασμάτων [Προσκυνημάτων] μεταβαίνει εις τά θεία πρόσωπα τού Χριστού, τής Παναγίας καί τών λοιπών Αγίων. «Πεσόντες προσκυνούμεν ου τή ύλη, αλλά τώ εικονιζομένω», λέγει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, (γονατίζοντες προσκυνούμεν όχι τήν ύλην τού Ευαγγελίου ούτε τήν ύλην τού σταυρού, αλλά τήν μορφήν τού Κυρίου).
Ημείς, κλήρος καί λαός, συναχθέντες εν τώ τόπω τού σταυρικού Πάθους, τής ταφής καί τής Αναστάσεως ετελέσαμεν τό μέγα τής θείας Λειτουργίας μυστήριον, προσαγαγόντες ούτως ευχαριστήριον αίνον καί δοξολογίαν τώ Αγίω Τριαδικώ Θεώ.
Μετά δέ τού υμνωδού είπωμεν: «Εόρταζε, πανηγύριζε ο Χριστώνυμος λαός Κυρίου, βλέπων τήν Εκκλησίαν καί πάλιν διαλάμπουσαν τό κάλλος τής θείας μορφής ήν Θεός ών εφόρεσεν ως άνθρωπος διά τό σώσαι ημάς» Έτη πολλά καί ευλογημένη νηστεία. Αμήν.