Καπερναούμ: Εορτάστηκε υπό του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων η εορτή των αγίων ενδόξων πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου.
Την Δευτέρα 29 Ιουνίου/12 Ιουλίου 2021, ανήμερα της εορτής, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος Γ προεξήρχε της Θείας Λειτουργίας στον Ιερό Ναό των Αγίων Αποστολών στην Καπερναούμ, κτισθέντα υπό του αοιδίμου Πατριάρχου Ιεροσολύμων Δαμιανού περί τα 1935.
Συλλειτούργησαν ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναζαρέτ κ. Κυριακός, οι Σεβ. Αρχιεπίσκοποι Κωνσταντίνης κ. Αρίσταρχος και Ιεραπόλεως κ. Ισίδωρος, Αγιοταφίτες Ιερομόναχοι και Αραβόφωνοι Πρεσβύτεροι των όμορων περιοχών της Ιεράς Μητροπόλεως Ναζαρέτ.
Αναλυτικά, η ανακοίνωση της Αρχιγραμματείας του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων αναφέρει:
Τήν Δευτέραν, 29ην Ιουνίου / 12ην Ιουλίου 2021, εωρτάσθη υπό τού Πατριαρχείου η εορτή τών αγίων ενδόξων πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου καί Παύλου.
Κατά τήν εορτήν ταύτην η Εκκλησία επιτελεί τήν μνήμην τού προσώπου καί τού ιεραποστολικού έργου διά Χριστόν τών δύο τούτων Αποστόλων. Η Εκκλησία αναμιμνήσκεται ότι ο Απόστολος Πέτρος εκήρυξε Χριστόν σταυρωθέντα καί Αναστάντα εις τήν περιτομήν, ήτοι τούς Ιουδαίους, ο δέ Απόστολος Παύλος εις τά έθνη καί απέβησαν οι δύο στερεοί στύλοι τής Εκκλησίας, τών άλλων Αποστόλων ωσαύτως συνεργασθέντων.
Η Εκκλησία Ιεροσολύμων εώρτασε τήν εορτήν ταύτην εις Καπερναούμ τήν παραθαλασσίαν, τήν εντεύθεν τού Ιορδάνου ποταμού, βορειοδυτικώς άμα τή εισόδω αυτού εις τήν Τιβεριάδα θάλασσαν καί εις τόν εν αυτή ιερόν Ναόν τών Αγίων Αποστόλων, τόν κτισθέντα υπό τού αοιδίμου Πατριάρχου Ιεροσολύμων Δαμιανού περί τά 1935.
Ενταύθα ανήμερα τής εορτής προεξήρξε τής θείας Λειτουργίας ο Μακαριώτατος Πατήρ ημών καί Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος, συλλειτουργούντων Αυτώ τών Σεβασμιωτάτων Αρχιερέων, Μητροπολίτου Ναζαρέτ κ. Κυριακού καί τών Αρχιεπισκόπων Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου καί Ιεραπόλεως κ. Ισιδώρου, Αγιοταφιτών Ιερομονάχων, ών πρώτος ο Γέρων Καμαράσης Αρχιμανδρίτης π. Νεκτάριος, τού Αρχιδιακόνου Μάρκου καί τού Ιεροδιακόνου π. Ευλογίου, Αραβοφώνων Πρεσβυτέρων τών ομόρων περιοχών τής Ιεράς Μητροπόλεως Ναζαρέτ, ψαλλούσης τής Βυζαντινής παιδικής χορωδίας τού Μπέρ Σέβα υπό τόν Σεβασμιώτατον Αρχιεπίσκοπον Μαδάβων κ. Αριστόβουλον δεξιά ελληνιστί καί τής εξ Άκκρης Βυζαντινής χορωδίας υπό τόν Αρχιμανδρίτην π. Φιλόθεον αραβιστί αριστερά, τή ευσεβεί προσευχητική συμμετοχή Αραβοφώνου καί Ελληνοφώνου ποιμνίου εκ τής Γαλλιλαίας καί αλλαχόθεν.
Πρός τό εκκλησίασμα τούτο εκήρυξε τόν θείον λόγον ο Μακαριώτατος διά τής κάτωθι προσφωνήσεως Αυτού:
«Εγνώρισε Κύριος τό σωτήριον Αυτού εναντίον τών εθνών, απεκάλυψε τήν δικαιοσύνην αυτού», (Ψαλμ. 97,2), αναφωνεί ο ψαλμωδός,
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,
Ευλαβείς Χριστιανοί,
Ευλογητός ο Θεός καί Πατήρ τού Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, ο κατά τό πολύ αυτού έλεος συνάξας πάντας ημάς εν τώ ιερώ τούτω τής αγιογραφικής Καπερναούμ τόπω, ίνα εορτάσωμεν τήν μνήμην τών Αγίων ενδόξων καί πανευφήμων Αποστόλων καί πρωτοκορυφαίων Πέτρου καί Παύλου, τών «διηρημένων τοίς σώμασι καί ηνωμένων τώ Πνεύματι».
Ο Πέτρος καί ο Παύλος καλούνται πρωτοκορυφαίοι, διότι ούτοι εγένοντο αυτήκοοι καί αψευδείς μάρτυρες τής κλήσεως τού Κυρίου λέγοντος, εις μέν τόν Πέτρον: «μακάριος εί, Σίμων Βαριωνά, ότι σάρξ καί αίμα ουκ απεκάλυψέ σοι, αλλ ο Πατήρ μου ο εν τοίς ουρανοίς καγώ δέ σοι λέγω ότι σύ εί Πέτρος, καί επί ταύτη τή πέτρα οικοδομήσω μου τήν εκκλησίαν, καί πύλαι άδου ου κατισχύσουσιν αυτής», (Ματθ. 16, 17-18). Εις δέ τόν Παύλον είπεν: «εγώ ειμι Ιησούς όν σύ διώκεις Ην δέ τις μαθητής εν Δαμασκώ ονόματι Ανανίας, καί είπε πρός αυτόν ο Κύριος εν οράματι πορεύου, ότι σκεύος εκλογής μοί εστιν ούτος τού βαστάσαι τό όνομά μου ενώπιον εθνών καί βασιλέων υιών τε Ισραήλ Εγένετο δέ ο Σαύλος μετά τών όντων εν Δαμασκώ μαθητών ημέρας τινάς, καί ευθέως εν ταίς συναγωγαίς εκήρυσσε τόν Ιησούν, ότι ούτός εστιν ο υιός τού Θεού», (Πρβλ. Πράξ. 9, 5-20).
Τό ιδιαίτερον χαρακτηριστικόν τού Πέτρου καί τού Παύλου είναι τό αναντίρρητον γεγονός, ότι ούτοι ωμολόγησαν τή αποκαλύψει βεβαίως τού Αγίου Πνεύματος, ότι ο Ιησούς είναι ο Χριστός, ο Υιός τού Θεού τού ζώντος, (Ματθ. 16,16 καί Πράξ. 9, 19-20). Επί πλέον δέ ο Πέτρος ρητώς έλαβε τήν εντολήν παρά τού Κυρίου λέγοντος αυτώ: «Σίμων Ιωνά αγαπάς με πλείον τούτων; βόσκε τά αρνία μου ποίμαινε τά πρόβατά μου», (Πρβλ. Ιωάν. 21, 15-17).
Ερμηνεύων τούς ανωτέρω λόγους, ο άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας λέγει: «Ουκούν διά μέν τής εις τρίτον ομολογίας τού μακαρίου Πέτρου τό εν τριπλώ γεγονός εις απάρνησιν κατηργήθη πλημμέλημα διά δέ τού φάναι τόν Κύριον «βόσκε τά αρνία μου», ανανέωσις ώσπερ τις τής ήδη δοθείσης αποστολής αυτώ γενέσθαι νοείται, τόν μεταξύ λύουσα τών παιτσμάτων ονειδισμόν, καί τήν εκ τής ανθρωπίνης ασθενείας μικροψυχίαν εξαφανίζουσα». [Καί αναλυτικώτερον. Διά δέ τόν λόγον τού Κυρίου «βόσκε τά αρνία μου», ημείς αντιλαμβανόμεθα, ότι εγένετο ένα είδος ανανεώσεως τής ήδη δοθείσης τώ Πέτρω αποστολικής εξουσίας, η οποία διαλύει τόν μεσολαβήσαντα ονειδισμόν τών πταισμάτων καί εξαφανίζει τήν δειλίαν, τήν προερχομένην εκ τής ανθρωπίνης αδυναμίας].
Όσον άφορά εις τόν θείον Παύλον, ούτος οίδεν άνθρωπον εν Χριστώ, ότι ηρπάγη εις τόν παράδεισον καί ήκουσεν άρρητα ρήματα, ά ουκ εξόν ανθρώπω λαλήσαι, (Πρβλ. Β΄ Κορ. 12, 2-4). Αναφερόμενος εις τήν εξαιρετικήν εμπειρίαν ταύτην τού Παύλου, ο Ιερός Χρυσόστομος διερωτάται λέγων: «τίνος ένεκεν καί ηρπάγη; Υπέρ τού μή δοκείν [=νομίζειν] αυτόν έλαττον έχειν τών λοιπών αποστόλων. Επειδή γάρ εκείνοι συνεγένοντο τώ Χριστώ, ούτος δέ ουδαμώς, διά τούτο εις δόξαν ήρπασε καί τούτον».
Ο Ιερώτατος Παύλος εδοξάσθη υπό τού Θεού, διότι ούτος αφ ενός μέν ανεδείχθη ο κατ εξοχήν Απόστολος τών Εθνών κατά τήν ιδίαν αυτού μαρτυρίαν: «εφ όσον μέν ειμί εγώ εθνών απόστολος, τήν διακονίαν μου δοξάζω», (Ρωμ. 11, 13) αφ ετέρου δέ ετίμησε τό αποστολικόν αυτού αξίωμα ουχί μόνον διά τού σωτηριώδους κηρύγματος αυτού, αλλά καί διά τού έργου αυτού, δηλονότι τής προσωπικής αυτού φροντίδος καί ανυστάκτου καθημερινής μερίμνης, υπέρ απασών τών αγίων Εκκλησιών κατά τήν αυτού καί πάλιν μαρτυρίαν: «εν κόπω καί μόχθω, εν αγρυπνίαις πολλάκις, εν λιμώ καί δίψει, εν νηστείαις πολλάκις εν ψύχει καί γυμνότητι χωρίς τών παρεκτός η επισύστασίς μου η καθ ημέραν, η μέριμνα πασών τών Εκκλησιών», (Β΄ Κορ. 11, 27-28).
Παρομοίως εδοξάσθη, δηλονότι ετιμήθη καί ο μακάριος Πέτρος υπό τού Κυρίου ειπόντος αυτώ: «καί δώσω σοι τάς κλείς τής βασιλείας τών ουρανών, καί ό εάν δήσης επί τής γής έσται δεδεμένον εν τοίς ουρανοίς καί ό εάν λύσης επί τής γής έσται λελυμένον εν τοίς ουρανοίς», (Ματθ. 16,19). Τό δώρον δέ τούτο τής εξουσίας τού δεσμείν καί λύειν έλαβον εξ ίσου όλοι οι Απόστολοι μέ πρώτον βεβαίως τόν Πέτρον, ως σχολιάζει ο ερμηνευτής Ζιγαβηνός λέγων: «Καί μήν τό δώρον τούτο καί τών άλλων Αποστόλων γέγονεν, αλλά πρώτω τώ Πέτρω δέδοται διότι πρώτος ούτος Υιόν τού Θεού γνήσιον τόν Χριστόν είναι ανωμολόγησε».
Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς εξαίρων τήν αποστολικήν δραστηριότητα τών Πέτρου καί Παύλου λέγει: «Οράτε Πέτρον καί Παύλον τό περιφανές καί ομότιμον όσον, καί ως υπ αμφοτέρων η τού Χριστού Εκκλησία βαστάζεται; Διά τούτο καί αύτη νύν μίαν καί τήν αυτήν αμφοτέροις νέμει τιμήν, ομοτίμως αλλήλοις συνεορτάζουσα σήμερον». [Βλέπετε πόση είναι η λαμπρότης καί ομοτιμία τού Πέτρου καί τού Παύλου καί πώς η Εκκλησία τού Χριστού βαστάζεται; Διά τούτο καί αυτή -η Εκκλησία- τώρα απονέμει μίαν καί τήν ιδίαν τιμήν καί στούς δύο, συνεορτάζοντας σήμερον ομότιμα καί τούς δύο].
Επικαλούμενος τό άγιον καί θεάρεστον τέλος τού βίου καί τής αποστολικής συμπεριφοράς τών αγίων τούτων Αποστόλων, ο Πατήρ ημών Γρηγόριος μάς προτρέπει νά μιμηθώμεν αυτών, δηλονότι τού Πέτρου καί Παύλου, τήν εκ ταπεινώσεως καί μετανοίας διόρθωσιν. Διό καί ημείς μετά τού υμνωδού είπωμεν:
«Χαίρε Πέτρε Απόστολε, καί γνήσιε φίλε, τού σού διδασκάλου Χριστού, τού Θεού ημών. Χαίρε Παύλε, παμφίλτατε καί κήρυξ τής πίστεως καί διδάσκαλε τής οικουμένης. Ως έχον παρρησίαν, ζεύγος αγιόλεκτον, Χριστόν τόν Θεόν ημών [σύν ταίς πρεσβείαις τής Υπερευλογημένης Θεοτόκου Μαρίας] ικετεύσατε σωθήναι τάς ψυχάς ημών» Αμήν. Έτη πολλά καί ευλογημένα.
Μετά τήν θείαν Λειτουργίαν ο καλώς συντηρών τήν Μονήν καί ανακαινίσας αυτήν εις τάς αγιογραφίας τού Ναού καί τά πέριξ Επιστάτης μοναχός Ειρήναρχος εδεξιώθη τήν Πατριαρχικήν συνοδείαν καί τό εκκλησίασμα καί παρέθεσεν υπαίθριον παραθαλασσίαν τράπεζαν.
Δείτε το σχετικό φωτογραφικό υλικό: