Σέ ποιούς καί τί ακριβώς αναφέρεται ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος
Toύ Βασίλειου Ευσταθίου,Δρ. Φυσικού, πτ. Θεολογίας (Τμ.Κοιν.Θ.ΕΚΠΑ)
Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος, τού οποίου τίς θέσεις γιά το Ουκρανικό έχουμε πολλάκις επικροτήσει, στήν τελευταία δημοσίευσή του ”Απάντηση στην κακόβουλη διαστρέβλωση των απόψεων και των προτάσεών μου” γράφει: «Είναι λυπηρό ότι για ένα τόσο κρίσιμο θέμα έχουν κινητοποιηθεί ανεύθυνα πρόσωπα, με σκοπό να λοιδορούν εκείνους που διατυπώνουν διαφορετικές εκτιμήσεις, κολακεύοντας συγχρόνως όσους υποστηρίζουν.
Αποκαλύπτεται ένας συγκεκριμένος επιχειρησιακός σχεδιασμός. Ορισμένοι χρησιμοποιούν την κοινωνική δικτύωση. Το κύριο φερέφωνό τους είναι κληρικός Μητροπόλεως της Κρήτης (καθοδηγούμενος και προστατευόμενος άνωθεν), ο οποίος με μία συγκεκριμένη «παρέα κρούσεως» ανέλαβαν τον ρόλο να ειρωνεύονται με κακεντρέχεια, να εκφοβίζουν και κατά τη φαντασία τους να τιμωρούν με ύβρεις, απειλές, μικρονοϊκά σοφίσματα, ακόμα και άθλιες βωμολοχίες όσους έχουν διαφορετικές προτάσεις για την υπέρβαση της κρίσεως.
Άλλοι χρησιμοποιούν τη σοβαροφάνεια δημοσιευμάτων, στα οποία επικαλούνται εκκλησιαστικές και πανεπιστημιακές πηγές, όπως το εν λόγω «ρεπορτάζ», όπου αλλοιώνονται τα πραγματικά δεδομένα και διαβάλλονται υπεύθυνες απόψεις ακόμα και Προκαθημένων και Συνόδων. Όσοι μετέχουν σε αυτόν τον σχεδιασμό, απερίφραστα ή με υπονοούμενα, επιχειρούν ανενδοίαστα να κολλήσουν ετικέτες εθνοφυλετικής εμπνεύσεως, με επιγραφές όπως «σλαβόφιλοι», «ρωσόφιλοι» και άλλα παρόμοια. Πρόκειται για κατάπτωση εκκλησιαστικής αντιπαραθέσεως, που εξαθλιώνει τον διορθόδοξο διάλογο σε μία κρίσιμη για την Ορθοδοξία εποχή».
Ο Μακαριώτατος δέν αναφέρει ονόματα, γιατί λόγω τής υψηλής διάκρισης καί ευαισθησίας πού τόν χαρακτηρίζει δέν θέλει νά στιγματίσει πρόσωπα. Ο κληρικός Μητροπόλεως Κρήτης πού αναφέρει, μάς «τίμησε» καί εμάς μέ τό σχολιασμό του στό Facebook, μετά τήν δημοσίευση τού άρθρου μας «Ο Άρχων Ασηκρήτις καί η επιστολή τών τεσσάρων Μητροπολιτών». Χωρίς νά αναφέρουμε εδώ τό όνομά του, μάς έγραψε:
· «Αγαπητέ κ. Βασίλειε Ευσταθίου, Δρ. Φυσικής, πτ. Θεολογίας (Τμ. Κοιν. Θ. ΕΚΠΑ)”,
Επειδή η σπουδή και η εντεταλμένη γραφίδα οδηγεί σε γκάφες, κόψτε λίγο ταχύτητα και να ερευνάτε καλύτερα προτού δημοσιεύετε κείμενα τα οποία βρίθουν ανακριβειών (για να μην πω ψεύδους και απάτης).
Γράφετε, μεταξύ άλλων, και το εξής: “Στήν συνέχεια ο κ.Βαβούσκος εκπλήσσει μέ τήν αναφορά του σέ λόγους τού Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα, χωρίς νά δίνει τήν πηγή από όπου τούς έλαβε καί επομένως είναι αδύνατον νά ελεχθούν, γράφοντας μόνο «δήλωσε (κατά δημοσιεύματα)», μιά παντελώς αντιδεολογική επιστημονικώς πρακτική.
Αυτούς τούς λόγους τού Μητροπολίτη Ιλαρίων που αναφέρει «ότι η Πανορθόδοξη για το Ουκρανικό δεν μπορεί να συγκληθεί από τον Οικουμενικό Πατριάρχη, ο οποίος δεν μπορεί και να μετέχει στη σύνθεσή της», πουθενά δέν έχουμε καταφέρει νά βρούμε, πέρα τής πρόσφατης δήλωσής του μετά τήν επίσκεψη τού Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεοφίλου, η οποία τό μόνο πού αναφέρει γιά τόν Οικουμενικό Πατριάρχη είναι ότι δέν θέλει τόν διάλογο γιά τό Ουκρανικό (βλέπε στό Παράρτημα στό τέλος αυτούσια όλη τήν δήλωση).” (Πηγή: https://www.romfea.gr//33526-o-arxon-asikritis-kai-i-epist).
Οι σύμβουλοι-υποβολείς σας, σας εξέθεσαν ανεπανόρθωτα, αφού είτε λόγω μένους κατά του Οικουμενικού Θρόνου είτε λόγω κοινής ανοησίας, μάλλον προσπέρασαν με επιπολαιότητα τα σχετικά δημοσιεύματα, τα οποία μάλιστα αναρτήθηκαν σε γνωστές ρωσικές πηγές και όχι σε κάποια “αντιρωσικά” μέσα. Ανοίξτε λοιπόν τους οφθαλμούς του σώματος (και του πνεύματος) και διαβάσετε με προσοχή το σχετικό ρεπορτάζ από το Ria Novosti:
“Οποιαδήποτε Σύναξη θα συγκληθεί από τον Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης θα στοχεύσει στη νομιμοποίηση των πράξεών του στην Ουκρανία, με τις οποίες δεν συμφωνεί η Ρωσική Εκκλησία, δήλωσε το Σάββατο ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας του Βολοκολάμσκ, Πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας.
«Ο Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης είναι πολύ αποφασισμένος να υπερασπιστεί το δικαίωμά του, τον οποίο ο ίδιος προσέδωσε στον εαυτό του – να συγκαλεί πανορθόδοξες συναντήσεις. Αλλά σε μια κατάσταση όπου ο Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης είναι ένοχος της διαφωνίας και του σχίσματος, κάθε συνάντηση που συγκαλεί αναπόφευκτα θα στοχεύσει στο να νομιμοποιήσει τις πράξεις του. Και δεν συμφωνούμε ακριβώς με τις ενέργειες που διέπραξε στην Ουκρανία», δήλωσε ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας στον αέρα του προγράμματος «Εκκλησία και Ειρήνη» στο κανάλι «Ρωσία 24».
Στα πλαίσια αυτά, θωρεί χρήσιμη την πρωτοβουλία του Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλου Γ΄, ο οποίος στις 21 Νοεμβρίου προσκάλεσε όλους τους Προκαθημένους των τοπικών Ορθοδόξων εκκλησιών να συγκεντρωθούν στην Ιορδανία για να συζητήσουν θέματα διατήρησης της πανορθόδοξης ενότητας.” (Πηγή: https://ria.ru/20191130/1561783783.html).
Για τα υπόλοιπα που γράφετε στη νέα απέλπιδα προσπάθειά σας να απαντήσετε δήθεν στον έγκριτο και κατηρτισμένο όσο ελάχιστοι περί το Κανονικό Δίκαιο εντιμολ. κ. Αναστάσιο Βαβούσκο, Άρχοντα Ασηκρήτιν της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας, δεν αξίζει καμία σοβαρή απάντηση, εκτός ίσως πολύ γέλως για την ανείπωτη βλασφημία σας να θεωρείτε τις εμμονικές επιστολές μιας θλιβερής (αναξίας λόγου) μειοψηφίας ιεραρχών της Εκκλησίας της Ελλάδος ότι τάχα εκφράζουν “τήν εκκλησιαστική παράδοση καί τήν συνείδηση τού λαού…, πού κινήθηκαν γιά νά τήν γράψουν πάνω στήν βάση τών ιερών κανόνων καί τής εκκλησιαστικής ιστορίας, καί όχι αντικανονικά, αντισυνοδικά καί μονομερώς, όπως έκανε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, χωρίς νά υπολογίσει τήν πανορθόδοξες αντιδράσεις στό όλο θέμα, ακολουθώντας τυφλά τόν «Πατριάρχη τού Γένους» στήν διασάλευση τής ενότητας τού ορθόδοξου κόσμου μέ τήν ανάμειξη στά εσωτερικά τής τοπικής Εκκλησίας εν Ουκρανία, χρησιμοποιώντας πλασματικά ιεροκανονικά ερείσματα”!!!
Τι να πει κανείς πια; Φυσικά και έχουν γραφτεί ακόμη πιο εξωφρενικές απόψεις από τα παραπάνω, αλλά απαντώνται μόνο σε περιθωριακά ιστολόγια “αποτειχισμένων” και λοιπών φανατικών παραεκκλησιαστικών στοιχείων. Λυπούμαι που αυτή η κραυγαλέα, αντικανονική και αντορθόδοξη τάχα “απάντηση” βρήκε πρόθυμο βήμα δημοσίευσης σε ευρείας επισκεψιμότητας εκκλησιαστική ιστοσελίδα, η οποία, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, έχει σχέση με την Κανονική Εκκλησία… Εκτός και αν πίσω από το άγνωστο όνομα “Βασίλειος Ευσταθίου, Δρ. Φυσικής, πτ. Θεολογίας (Τμ. Κοιν. Θ. ΕΚΠΑ)” κρύβονται άλλοι που δεν έχουν το ανδρισμό να συκοφαντήσουν και να υβρίσουν ευθέως τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟ ότι στο ζήτημα της αναγνωρίσεως της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας κινήθηκε “αντικανονικά, αντισυνοδικά καί μονομερώς”… Γιατί υπάρχουν… “κότες λειράτες” και ο αναγινώσκων νοείτω… μαζί με Βαβούσκος Τάσος»
Η απάντηση πού έλαβε ήταν: «Αντε βρες λίγο σεβασμό στους γύρω σου, αν όχι σε μένα που δεν γνωρίζεις, τουλάχιστον στους Μητροπολίτες, απέναντι στους οποίους μιλάς αθεόφοβα, λες «πολύ γέλως για την ανείπωτη βλασφημία σας να θεωρείτε τις εμμονικές επιστολές μιας θλιβερής (αναξίας λόγου) μειοψηφίας ιεραρχών της Εκκλησίας της Ελλάδος», και μετά έλα να συζητήσουμε.
Σαν δεν ντρέπεσαι, μου απευθύνεσαι χωρίς να με γνωρίζεις με τέτοιο προσβλητικό τρόπο, λες «εντεταλμένη γραφίδα», «κείμενα τα οποία βρίθουν ανακριβειών (για να μην πω ψεύδους και απάτης)» , « οι σύμβουλοι-υποβολείς σας, σας εξέθεσαν ανεπανόρθωτα, αφού είτε λόγω μένους κατά του Οικουμενικού Θρόνου είτε λόγω κοινής ανοησίας», επειδή δεν είδα τι έγραψε το «Ria Novosti», πράγμα που ήταν ευθύνη του Βαβούσκου να αναφέρει την πηγή που χρησιμοποίησε (άλλωστε από την πλευρά μου ποτέ δεν ενημερώνομαι από αυτό το ρωσικό πρακτορείο, αλλά από άλλες ρωσικούς ιστότοπους που δεν γράφουν τίποτα γι αυτό), και ενώ αυτά που γράφει ο κ. Βαβούσκος δεν ταυτίζονται με αυτά που είπε ο Σεβ. Μητροπολίτης Ιλαρίων, αλλά τα μετάφερε όπως ήθελε.
Αυτά που είπες για μένα ότι το όνομα δεν είναι αληθινό ή ότι με βάζουν άλλοι, προφανώς κρίνοντας εξ ιδίων τα αλλότρια, γιατί αν και δεν ξέρω εσένα, ξέρω το κ.Βαβούσκο, που πρόσφατα παρασημοφορήθηκε και με οφίκκιο για τις υπηρεσίες του, είναι λόγια ψέματος και συκοφαντίας, που δείχνουν ότι έχεις άλλες προτεραιότητες από την σωτηρία της ψυχής σου. Αν όμως τον Αρχιμανδρίτη δεν τον ενδιαφέρει η ψυχή του, θα ενδιαφερθεί για την ψυχή των προβάτων;»
Βλέπουμε λοιπόν τό ήθος τής «άλλης» πλευράς καί κρίνουμε. Γιατί τίποτα δέν θά μείνει κρυφό, πού δέν θά φανερωθεί.