-“Επικοινωνούμε κρυφά με ιεράρχες των άλλων ορθοδόξων εκκλησιών”
-“ο Καταστατικός Χάρτης ενεργοποιεί τους μηχανισμούς για την ένωση των εκκλησιών, σε περίπτωση θανάτου του πρωτεύοντος.”
Ζυμώσεις εκ νέου με αφορμή το ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα…. Μια ιδιαίτερα σημαντική συνέντευξη έδωσε ο Αντιπρόεδρος της Ιεράς Συνόδου του “Πατριαρχείου” Κιέβου, κ. Επιφάνειος και σε αυτήν μεταξύ άλλων τονίζει πως “Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία προσπαθεί με κάθε δυνατό τρόπο και με όλα τα μέσα που διαθέτει να μας απομονώσει από τον υπόλοιπο κόσμο.” Επισημαίνει ακόμη πως “χωρίς την Ουκρανία το Πατριαρχείο Μόσχας θα χάσει το μισό ποίμνιο”…
Πρέπει ασφαλώς να επισημάνουμε πως το εν λόγω Πατριαρχείο δεν αναγνωρίζεται από τις υπόλοιπες Ορθόδοξες Εκκλησίες.
Ολόκληρη η συνέντευξη όπως δημοσιεύθηκε από την Εξαρχία του “Πατριαρχείου” έχει ως εξής:
“Ο Σεβ/τος κ. ΕΠΙΦΑΝΕΙΟΣ Αντιπρόεδρος της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου Κιέβου και Πρύτανης της Θεολογικής Ακαδημίας του Κιέβου, παραχώρησε μία σημαντική συνέντευξη στην τοπική εφημερίδα της Ουκρανίας «Буковині».
Ο Σεβ/τος κ. ΕΠΙΦΑΝΕΙΟΣ μίλησε για την νεανική του ζωή, τις σπουδές του στην Ουκρανία και την Ελλάδα στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, την απόφαση του να ακολουθήσει τον μοναχικό βίο δίπλα στο γέροντα του Αείμνηστο Μητροπολίτη +ΔΑΝΙΗΛ, την αξιοθαύμαστη πορεία του μέσα στην εκκλησία , την ανάδειξη του εις το αξίωμα του Επισκόπου και τελευταία εις το ύψιστο αξίωμα του αναπληρωτή προέδρου της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου. Επίσης αναφέρθηκε με ιδιαίτερη ειλικρίνεια στις διορθόδοξες σχέσεις του Πατριαρχείου και τις σχέσεις που αναπτύσσονται με τις κατά τόπους εκκλησίες, χωρίς βεβαίως να μπορεί να λείψει από την συζήτηση και η αναφορά του στο φλέγον εκκλησιαστικό ζήτημα της Ουκρανίας και τις εξελίξεις .
Ο Σεβ/τος μεταξύ άλλων τόνισε : « Δεν είναι μυστικό ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας αντιμετωπίζει προβλήματα ως προς την αναγνώριση της. Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία προσπαθεί με κάθε δυνατό τρόπο και με όλα τα μέσα που διαθέτει να μας απομονώσει από τον υπόλοιπο κόσμο. Παρ όλα αυτά διατηρούμε πολύ καλές σχέσεις με τις άλλες ορθόδοξες εκκλησίες. Έχουμε επικοινωνία με την ιεραρχία τους, αλλά αυτό συνήθως συμβαίνει κρυφίως, αφού για κάποιο λόγο ο καθένας εξ αυτών φοβάται την Μόσχα. Εάν κάποια φορά συναντηθούμε με άλλους ιεράρχες των ορθοδόξων εκκλησιών , η αντίδραση της Μόσχας είναι άμεση, ακόμα και σε επίπεδο κρατικό. Από την Μόσχα στέλνουν επιστολές με απειλητικό ύφος του τύπου, γιατί έρχεστε σε επικοινωνία με τους εκπροσώπους του Πατριαρχείου Κιέβου; Παρ όλα αυτά εμείς διατηρούμε επικοινωνία με σχεδόν όλους τους ιεράρχες των τοπικών εκκλησιών και παρηγορούμαστε από τα λόγια τους, «είστε στον σωστό δρόμο, έχετε κάθε λόγο να αγωνίζεστε για την δημιουργία μιας τοπικής ορθόδοξης εκκλησίας στην Ουκρανία, επειδή αυτό απαιτούν οι κανόνες της εκκλησίας ως πράξη και οι Αποστολικοί κανόνες».
Συνεχίζοντας ο Σεβ/τος επισημαίνει: «Η ιστορία μας διδάσκει ότι καμιά σχεδόν απ όλες τις τοπικές Ορθόδοξες εκκλησίες δεν έλαβε την Αυτοκεφαλία με εύκολο τρόπο. Η Ρωσική εκκλησία για μεγάλο χρονικό διάστημα βρισκόταν σε αναμονή της αναγνώρισης της. Ως εκ τούτου πιστεύουμε ότι σύντομα η Εκκλησία της Ουκρανίας θα αναγνωριστεί σε μία εθνική εκκλησία. Αλλά πολλά εξαρτώνται και από εμάς τους ιδίους. Αν εμείς έχουμε την θέληση να συμμετάσχουμε σε αυτό το θέμα θα λυθεί στο ¨άψε σβήσε¨. Έχω μιλήσει επανειλημμένες φορές για την αγάπη μας η οποία πρέπει να αγκαλιάσει όλους τους αδελφούς μας που είναι εξαρτώμενοι από το Πατριαρχείο της Μόσχας. Δεν πρέπει να συγκρουόμαστε μαζί τους, αντιθέτως πρέπει να επιδιώξουμε να υπάρχει μία αμοιβαία κατανόηση. Αν τα βρούμε μεταξύ μας, θα ενωθούμε και θα γίνουμε μία ισχυρή ορθόδοξη εκκλησία»
«Για την Μόσχα αυτό είναι ένα πολύ ευαίσθητο θέμα. Το Πατριαρχείο της Μόσχας τώρα ισχυρίζεται πλέον ότι έχει την πρωτοκαθεδρία στον κόσμο. Χωρίς την Ουκρανία φυσικά δεν μπορεί να πραγματοποιήσει αυτό το όνειρο, αφού θα χάσει αριθμητικά το μισό ποίμνιο του σε ενορίες και πιστούς. Θα είναι λοιπόν μάταιο για αυτούς να διεκδικούν μετά, την πρωτοκαθεδρία στον ορθόδοξο κόσμο».
«Σε λίγο η Ουκρανία πρόκειται να υπογράψει την ένταξη της με την Ε.Ε. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό για Γεωπολιτικούς λόγους. Εάν η Ουκρανία εισέλθει στην Ε.Ε. θα είναι πολύ θετικό και ελπίζουμε οι διαδικασίες να είναι μη αναστρέψιμες. Για την ορθόδοξη εκκλησία της Ουκρανίας θα είναι πολύ ευεργετικό και χρήσιμο».
Ο Σεβ/τος αναφέρθηκε επίσης και στην προαγωγή του στο υψηλό αξίωμα του «Πατριαρχικού Επιτρόπου» του Αναπληρωτή Προέδρου της Ιεράς Συνόδου και την σημασία της αλλαγής του καταστατικού χάρτη του Πατριαρχείου και στην σπουδαιότητα της κίνησης του Πατριάρχη κ. κ. ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ, ο οποίος νοιάζεται πραγματικά για την ορθόδοξη εκκλησία της Ουκρανίας και προσπαθεί να προστατέψει την ενότητα του ουκρανικού λαού με κάθε νομιμοκανονικό εκκλησιαστικό τρόπο, την στιγμή που η Μόσχα προσπαθεί να καταστρέψει το Πατριαρχείο Κιέβου.
Ερωτηθείς για την δήλωση του Μακαριοτάτου Πατριάρχη κ.κ. ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ να μην βιαστούν για την εκλογή νέου Πατριάρχη όταν κοιμηθεί προς Κύριον, αλλά να γίνουν όλες οι ενέργειες για την ένωση των δύο πλευρών της ορθόδοξης εκκλησίας της Ουκρανίας, ο Σεβ/τος απάντησε: «Πράγματι ο Καταστατικός Χάρτης ενεργοποιεί τους μηχανισμούς για την ένωση των εκκλησιών, σε περίπτωση θανάτου του πρωτεύοντος. Πριν, ανέφερε σαφώς ότι μετά παρέλευση 3-6 μηνών θα πρέπει να εκλεγεί νέος Πατριάρχης. Με την αλλαγή του Κ.Χ. δεν υπάρχει πλέον χρονικό όριο, γι αυτό και ορίζεται ο «Πατριαρχικός Επίτροπος» και η Ιερά Σύνοδος θα προσδιορίσει την ημερομηνία εκλογής νέου Πατριάρχη. Αυτό γίνεται για να δοθεί ο χρόνος και να βρεθεί μία λύση αμοιβαίας κατανόησης με τους αδελφούς μας με σκοπό την ένωση. Το λέμε ειλικρινά αυτό. Θέλουμε ενότητα. Θέλουμε την Ουκρανία να έχει μία τοπική ορθόδοξη εκκλησία. Εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση για πάνω από 20 χρόνια. Είμαστε στον σωστό δρόμο, διότι αυτή είναι η οδός και η αλήθεια…Ειλικρινά δεχόμαστε προτάσεις για ένωση με το Πατριαρχείο της Μόσχας. Αλλά δεν θέλουμε να είμαστε υπό την αιγίδα του Πατριαρχείου της Μόσχας. Δεν είμαστε ικανοποιημένοι να γίνουμε μια Εξαρχία ή Μητρόπολη της Μόσχας ή της Κωνσταντινούπολης. Εάν γίνει αυτό θα υπάρχουν δύο αναγνωρισμένες εκκλησίες στην Ουκρανία , της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Πατριαρχείου Μόσχας και της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως. Ποια θα είναι λοιπόν η πραγματική ορθόδοξη εκκλησία της Ουκρανίας; …Ως εκ τούτου πρέπει να δημιουργήσουμε μία Τοπική Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας. Έχουμε όλες τις δυνατότητες γι αυτό τον σκοπό, όλα τα χαρακτηριστικά, Επισκόπους, Μοναστήρια και Σχολές. Έχουμε όλα τα απαιτούμενα που προαπαιτούνται για την αναγνώριση. Αλλά και πάλι αυτό είναι ένα πολύ ευαίσθητο θέμα για την Μόσχα και την Κωνσταντινούπολη. Γι αυτό και επιζητείται τώρα η αμοιβαία κατανόηση από τις άλλες ορθόδοξες εκκλησίες που μπορούν να επέμβουν για την επίλυση του επίμαχου θέματος χωρίς να υπάρχει ο φόβος της Μόσχας.
Όσο αφορά την συμπεριφορά του προέδρου της Ουκρανίας απέναντι στο Πατριαρχείο του Κιέβου, ο Σεβ/τος Απάντησε: «Μετά την εκλογή του νέου προέδρου οι φιλορωσικές δυνάμεις πέρασαν στην αντεπίθεση με σκοπό να αφανίσουν το Πατριαρχείο Κιέβου. Αυτό δεν το κατάφεραν, επειδή υποστηριζόμαστε από εκατομμύρια κόσμο. Όταν οι άνθρωποι σε υποστηρίζουν είναι αδύνατον κάποιος να καταστρέψει μια εκκλησία. Οι Ουκρανοί πατριώτες θέλουν να έχουν την δική τους ανεξάρτητη εκκλησία….αργά η γρήγορα ο λαός της Ουκρανίας θα έχει την δική του τοπική ορθόδοξη εκκλησία, του κράτους, του προέδρου, της κυβέρνησης, του στρατού…Είναι πλέον αναπόφευκτο».”