Eπιμέλεια: ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
ΦΑΝΑΡΙ: Δεν λένε να ησυχάσουν τα πράγματα στην Ιερά Αρχιεπισκοπή της Αμερικής, μετά τις μεθοδεύσεις του Ελπιδοφόρου για την αλλαγή του Καταστατικού Χάρτη, με το Φανάρι να παρακολουθεί από κοντά όλες τις εξελίξεις καθώς μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει Σύνοδος στην οποία να μην αναφέρεται το συγκεκριμένο ζήτημα.
Έτσι λοιπόν και όπως διαβάζουμε στον ekirikas.com και στο άρθρο που υπογράφει ο Θεόδωρος Καλμούκος με την Αρχιεπισκοπή Αμερικής αναμένεται να ασχοληθεί για μία ακόμα φορά η Ιερά Σύνοδος του Φαναρίου, η οποία έχει ορισθεί να συνέλθει τη Δευτέρα 24 και την Τρίτη 25 Ιουλίου 2023 στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης.
Τούτη τη φορά η Σύνοδος αναμένεται να προβεί στην «εκλογή» του Επισκόπου Μηδείας Αποστόλου, σε Μητροπολίτη Νέας Ιερσέης σε διαδοχή του εκθρονισθέντος Μητροπολίτη Ευαγγέλου, ο οποίος τονίζεται ότι είναι πάρεδρος της Συνόδου και θα κληθεί να ψηφίσει και αυτός τον διάδοχό του, όντας ο ίδιος εν ζωή και μη παραιτηθείς οικεία βουλήσει.
Η εκθρόνιση του Ευαγγέλου, η επιβολή τρίμηνης αργίας στον Μητροπολίτη Βοστώνης Μεθόδιο, αλλά και η κατάργηση του Καταστατικού, την οποία όμως αναγκάσθηκαν να ανακαλέσουν αργότερα, έγιναν την Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2020 στη συνεδρίαση της Συνόδου στη Μονή του Βαλουκλή.
Οπως αποκάλυψε ο «Εθνικός Κήρυκας», για όλα αυτά ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αναγκάσθηκε να ζητήσει συγγνώμη και να παραδεχθεί ότι συμπαρασύρθηκε από τον Ελπιδοφόρο. Συγκεκριμένα, στην πρώτη ενότητα της απόρρητης έκθεσης της συνεδρίασης Ιεραρχών της Αρχιεπισκοπής Αμερικής με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, την Τετάρτη 5 Απριλίου 2023, την οποία αποκάλυψε ο «Εθνικός Κήρυκας» στις 3 Ιουλίου 2023, αναφέρονται επί λέξει τα εξής: «Ακολούθως, η Αυτού Θειοτάτη Παναγιότης, υπεγράμμισεν ότι το Σύνταγμα είναι επί μέρους μόνον ζήτημα των μεταξύ της Μητρός Εκκλησίας και της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αμερικής σχέσεων, αι οποίαι εδοκιμάσθησαν κατά το παρελθόν και εξ’ υπαιτιότητος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, γεγονός διά το οποίον η Υμετέρα Παναγιότης, εις μία κίνησιν υψηλού συμβολισμού και βαθυτάτης ουσίας, εζήτησε συγγνώμην».
Και λίγο πιο κάτω, αναφέρεται ότι ο Πατριάρχης «έδωσε δε τον λόγον, εν συνεχεία εις τον Μητροπολίτην Βοστώνης, ο οποίος έθεσε το ζήτημα των συνθηκών υπό τας οποίας ανεστάλη η εφαρμογή του ισχύοντος Συντάγματος τον Οκτώβριον του 2020. Εις την ερώτησιν αυτήν, η Υμετέρα Θειοτάτη Παναγιότης απήντησε ότι τούτο συνέβη κατόπιν παρακλήσεως του Αρχιεπισκόπου Αμερικής, η οποία εγένετο αποδεκτή υπό της Αγίας και Ιεράς Συνόδου, παρεδέχθη όμως, ότι η απόφασις αύτη ελήφθη άνευ προειδοποιήσεως και δίχως να ακολουθηθή η προβλεπομένη εις το άρθρον 25 του Συντάγματος διαδικασία αναθεωρήσεως».
Στον Ευάγγελο δόθηκε ο τίτλος της Μητρόπολης Σάρδεων, η οποία υπήρχε κάποτε στη Μικρά Ασία, ενώ σήμερα δεν υπάρχουν παρά μόνο ερείπια. Ταυτόχρονα, ο Ελπιδοφόρος ζήτησε από τον Πατριάρχη και προέβη στην αναστολή του Καταστατικού της Αρχιεπισκοπής. Ο Ελπιδοφόρος δεν είχε την έγκριση ή σύμφωνη γνώμη, αλλά ούτε καν είχε ενημερώσει την Επαρχιακή Σύνοδο και το Αρχιεπισκοπικό Συμβούλιο εκ των προτέρων όπως προβλέπεται από το Αρθρο 25 του Καταστατικού, όπως επιβεβαίωσε και ο ίδιος ο Πατριάρχης πιο πάνω.
Επίσης, έχει αποκαλύψει ο «Εθνικός Κήρυκας», ότι ο Ελπιδοφόρος είχε βάλει ως στόχο του πριν ακόμα ενθρονιστεί, να πάρει τη Μητρόπολη του Ευαγγέλου και να την προσαρτήσει στην Αμεση Αρχιεπισκοπική Περιφέρεια. Το σχέδιό του το αποκάλυψε κληρικός στενός συνεργάτης του Ελπιδοφόρου σε αδελφικό φίλο του Ευαγγέλου στη Θεσσαλονίκη, κι αυτά εκ των υστέρων περιήλθαν στη γνώση του Πατριαρχείου και του Πατριάρχη Βαρθολομαίου.
Οπως προκύπτει εκ των πραγμάτων ο Πατριάρχης και η Σύνοδός του, στις 28 Ιουνίου 2023 ανέτρεψαν τα σχέδια του Ελπιδοφόρου να καταργηθεί η Μητρόπολη Νέας Ιερσέης και να προσαρτηθεί στην Αμεση Αρχιεπισκοπική Περιφέρεια, δηλαδή να περιέλθει υπό τον Ελπιδοφόρο, πράγμα μάλιστα που είχε ανακοινώσει παντού συμπεριλαμβανομένης και της τοπικής Κληρικολαϊκής Συνέλευσης της Νέας Ιερσέης.
Ο Πατριάρχης έδωσε εντολή να συνεδριάσει εκτάκτως η Επαρχιακή Σύνοδος και να καταρτίσει τριπρόσωπο για την πλήρωση της κενής Μητρόπολης Νέας Ιερσέης από τον ισχύοντα κατάλογο των υποψηφίων προς αρχιερατεία, συμπεριλαμβανομένων μάλιστα και ιεραρχών υπηρετούντων ήδη σε Μητροπόλεις και Αρχιεπισκοπές, όπως λόγου χάρη του Σουηδίας Κλεόπα, του Αρχιεπισκόπου Θυατείρων Νικήτα και του Μητροπολίτη Μεξικού Αθηναγόρα για να αναφέρουμε μερικούς δειγματοληπτικά.
Σύμφωνα με τα όσα απεκάλυψε ο «Εθνικός Κήρυκας» το Σαββατοκύριακο 1-2 Ιουλίου 2023, απέτυχε η απόπειρα του Ελπιδοφόρου να εκλεγεί ο Απόστολος Μητροπολίτης πάλαι ποτέ διαλάμψασας Μητροπόλεως του Οικουμενικού Θρόνου και να διορισθεί «Περιφερειάρχης» στη Νέα Ιερσέη μισθοδοτούμενος από την Αρχιεπισκοπή.
Για να αποκλειστεί ο Ευάγγελος από το να είναι και αυτός υποψήφιος ξανά στη Μητρόπολή του από την οποία τον εκθρόνισαν, ο Ελπιδοφόρος δεν τον συμπεριέλαβε στον κατάλογο των υποψηφίων με το αιτιολογικό ότι είναι «συνταξιούχος» τη στιγμή που ο Ευάγγελος είναι εν ενεργεία Μητροπολίτης του Οικουμενικού Θρόνου και μάλιστα μέλος της Ιεράς Συνόδου του.
Η Σύνοδος λειτουργεί ως εξής: Ο Πατριάρχης ως ο Πρόεδρός της, καταρτίζει την ημερήσια διάταξη της θεματολογίας της. Αν υπάρχουν εκθέσεις προς ανάγνωση και πληροφόρηση των παρέδρων της Συνόδου, τις αναγιγνώσκει ο αρχιγραμματέας ή ο υπογραμματέας. Συνήθως δεν δίνονται αντίγραφα στα μέλη της Συνόδου για τον φόβο να μην διαρρεύσουν, ενίοτε μάλιστα τους παίρνουν και τα κινητά τους τηλέφωνα, όπως έγινε σε συνεδρίαση στη Μονή του Βαλουκλή πρόσφατα.
Οταν πρόκειται για εκλογή αρχιερέως ο Πατριάρχης προτείνει, πλέκοντας μάλιστα το εγκώμιο του προτεινομένου. Γίνεται η κατάρτιση του τριπροσώπου, στο οποίο προτάσσεται ο εκλεκτός του Πατριάρχη και βάζουν άλλους δύο για το λεγόμενο «γέμισμα». Στη συνέχεια, τα μέλη της Συνόδου κατέρχονται στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου όπου γίνεται μυστική ψηφοφορία, ο δε Πατριάρχης παραμένει στο γραφείο του και στο τέλος της καταμέτρησης των ψήφων τον ενημερώνουν για τον πλειοψηφήσαντα, που συνήθως τα τελευταία χρόνια επαναλαμβάνεται ότι εκλέγεται «παμψηφεί».
Στην επικείμενη ψηφοφορία τα μάτια όλων θα είναι στραμμένα στον Ευάγγελο, ο οποίος πέρα από τα εκκλησιαστικά θέσμια που σε τέτοιες περιπτώσεις κάνουν λόγο για «μοιχεπιβασία του Θρόνου του», είναι και θέμα συναισθηματικής ανθρωπιάς, αλλά και συνείδησης για τον ίδιον.
Κατά τα θεολογικά και εκκλησιολογικά θέσμια της Ορθόδοξης Εκκλησίας, εξυπακούεται ότι η Ιερά Σύνοδος λογίζεται ως «το στόμα» της Εκκλησίας και στην οποία ο κάθε ιεράρχης μέλος της κομίζει στο Ιερό Σώμα τη ζωή και τη συμφωνία ή consensus της τοπικής του Εκκλησίας.
Από τη σύνθεση της Συνόδου ως έχει σήμερα είναι ζήτημα αν τέσσερις εκ των δώδεκα μελών της έχουν γνώση και γνώμη για τα θέματα της Αρχιεπισκοπής Αμερικής.
Ιδού η σύνθεση της Συνόδου:
Γέρων Δέρκων κ. Απόστολος
Βρυούλων κ. Παντελεήμων
Σάρδεων κ. Ευάγγελος
Ρόδου κ. Κύριλλος
Γουίνιπεγκ κ. Ιλαρίων
Αμερικής κ. Ελπιδοφόρος
Πισιδίας κ. Ιώβ
Σμύρνης κ. Βαρθολομαίος
Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Κύριλλος
Ισπανίας και Πορτογαλίας κ. Βησσαρίων
Προύσης κ. Ιωακείμ
Γαλλίας κ. Δημήτριος.