Το μήνυμα του Αγίου Δημητρίου προς τους ισχυρούς κάθε εποχής
H Θεσσαλονίκη έχει φορέσει τα γιορτινά της για να τιμήσει και φέτος αφενός τον πολιούχο της Άγιο Δημήτριο και αφετέρου την εθνική επέτειο του “ΟΧΙ”, και η παρουσία του υψηλού προσκεκλημένου, του Οικουμενικού Πατριάρχου, δίνει άλλη αίγλη και λάμψη στους εορτασμούς.
Όπου σταθεί κι όπου βρεθεί ο Πατριάρχης οι Θεσσαλονικείς τον έχουν αγκαλιάσει ως πνευματικό τους πατέρα και οι εκδηλώσεις προς το πρόσωπό του είναι συγκινητικές.
Αυτήν την ώρα βρίσκεται σε εξέλιξη η Δοξολογία επί παρουσία του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας.
Στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου βρίσκεται ήδη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κάρολος Παπούλιας, για την πανηγυρική δοξολογία. Την κυβέρνηση εκπροσωπεί ο αντιπρόεδρος και υπουργός Εξωτερικών Ευάγγελος Βενιζέλος. Πάντως μικρή κινητοποίηση της Ασφάλειας υπήρξε όπως αναφέρει το thestival.gr έξω από τον Άγιο Δημήτριο, καθώς την ώρα που έφτανε στον χώρο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, δικηγόρος, μέλος της Εναλλακτικής Πρωτοβουλίας Δικηγόρων, βγήκε στο μπαλκόνι της πολυκατοικίας στην Αριστοτέλους 36 και με μια ντουντούκα στα χέρια φώναξε
«Όχι σ’ αυτό το μόρφωμα της κατοχικής κυβέρνησης, στη χούντα του Σαμαρά, να αντισταθούμε». Το συμβάν έληξε χωρίς να υπάρξουν παρατράγουδα.
Δείτε τα βίντεο από το thestival.gr από την άφιξη του Προέδρου και τη διαμαρτυρία του δικηγόρου:
{youtube}N4cZ2Rz0xpc{/youtube}
{youtube}AYGUKCzn5Eo{/youtube}
Στο επόμενο βίντεο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ψάλει τον Εθνικό Ύμνο. Πάντως ο κ. Παπούλιας μετά τη λήξη της δοξολογίας αποχώρησε χωρίς να κάνει δηλώσεις.
{youtube}YmR9E9qduCM{/youtube}
Αναλυτικότερα, λοιπόν, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Κάρολου Παπούλια άρχισαν σήμερα στη Θεσσαλονίκη οι εκδηλώσεις για τον τριπλό εορτασμό, του Πολιούχου Αγίου Δημητρίου, της απελευθέρωσης της πόλης και της εθνικής επετείου της 28ης Οκτωβρίου.
Οι εκδηλώσεις θα κορυφωθούν το πρωί της Δευτέρας με την στρατιωτική παρέλαση.
Στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκης τέλεσε το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος. Συγχοροστάτησαν ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ. Δημήτριος και οι Μητροπολίτες Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος, Ιταλίας κ. Γεννάδιος, Γερμανίας κ. Αυγουστίνος, Τρανουπόλεως κ. Γερμανός, Ρεθύμνης κ. Ευγένιος, Φιλίππων κ. Προκόπιος, Φθιώτιδος κ. Νικόλαος, Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, Αλεξανδρουπόλεως κ. Άνθιμος, Νεαπόλεως κ. Βαρνάβας, Λαγκαδά κ. Ιωάννης, Μιλήτου κ. Απόστολος, και Ηλιουπόλεως κ. Θεόδωρος.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης στο κήρυγμά του αναφέρθηκε στην ιστορία της πόλης της Θεσσαλονίκης, στην μετακίνηση του πληθυσμού από την Μικρά Ασία προς την Θεσσαλονίκη, “την πρώτη φτωχομάνα και προσφυγομάνα”. Μίλησε για την ανοικοδόμηση της πόλης, μετά την καταστροφική πυρκαγιά του 1917 που κατέστη δυνατή χάρη των προσφύγων. Προέτρεψε, ωστόσο, τους Θεσσαλονικείς, ως απόγονοι να συνεχίσουν να συντελούν στην ανάπτυξη του τόπου. “Οι Ορθόδοξοι πιστοί διατηρούμε το φρόνημά μας και κατέχουμε τις αξίες μας” τόνισε ο Πατριάρχης.
Το πρόγραμμα του Οικουμενικού Πατριάρχου μετά τη Δοξολογία συνεχίστηκε στις 12.30 με την Πανηγυρική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Θεσσαλονίκης και την επίδοση εις τον Παναγιώτατον Οικουμενικόν Πατριάρχην του χρυσού κλειδίου της πόλεως.
Ο ΜΕΓΑΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΣΤΟΝ Ι.ΝΑΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΟΥΧΟΥ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«Τα νέφη της σημερινής αρνητικής συγκυρίας θα παρέλθουν» αρκεί ο λαός να έχει πίστη στο Θεό και υπομονή υπογράμμισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο οποίος χοροστάτησε χθες στον πανηγυρικό εσπερινό στη μνήμη του πολιούχου της Θεσσαλονίκης Αγίου Δημητρίου, που πραγματοποιήθηκε απόψε στον Ι. Ν. Αγίου Δημητρίου, παρουσία ιεραρχών, μελών της κυβέρνησης, του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γ. Μπουτάρη, εκπροσώπων των τοπικών αρχών και πλήθους κόσμου.
Ο κ. Βαρθολομαίος αναφέρθηκε στο κήρυγμα του, στην ιστορία της μονομαχίας του «αδυνάμου» στρατιώτη Νέστορα στα τέλη του 3ου αι. και της νίκης του, με την ευλογία του – φυλακισμένου εκείνη την εποχή για την πίστη του – αξιωματικού και μετέπειτα αγίου, Δημητρίου, επί του ειδωλολάτρη γίγαντα Λυαίου, που έκανε το Νέστορα μετά τη νίκη του να αναφωνήσει μέσα στο στάδιο, ότι ο Θεός του Δημητρίου, τον βοήθησε.
Ο κ. Βαρθολομαίος συμπλήρωσε ότι ο άγιος Δημήτριος «ως Θεσσαλονικεύς υπήρξε συμπολίτης σας», αλλά «ως άγιος είναι Οικουμενικός» και μέσω της ιστορικής αφήγησης έστειλε μήνυμα προς τους ισχυρούς «κάθε εποχής». «Ο άγιος (Δημήτριος) υπερβαίνει τον τόπο του μαρτυρίου του και επεκτείνεται εις την Οικουμένη … καθαιρών την έπαρση των διαφόρων Λυαίων, πασών των εποχών, των Λυαίων των νομιζόντων, ότι δια της ισχύος της υλικής, ήτις δοθείσης αυτοίς παρά Θεού εξουσίας και κρατήσεως, θα καταβάλουν το φρόνημα και την πίστιν και την αλήθειαν των ορθοδόξων» τόνισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης και πρόσθεσε: «Λησμονούν όμως οι διάφοροι Λυαίοι, όλων των εποχών, ότι αρκεί μόνον η χάρις και η ευλογία, η προσευχή ενός αγίου, δια να προκαλέσει και προσελκύσει το έλεος του Θεού και δια μιας απλής λακωνικής προσευχής, ως της προσευχής του αδυνάμου Νέστορος : «ο Θεός, Δημητρίου, βοήθει μοι» δια να επέλθει η νίκη».
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κάλεσε τους Θεσσαλονικείς να είναι υπερήφανοι για την πόλη τους και την “ορθόδοξον και την ελληνικήν ιδιότητα” τους, να μη δειλιάζουν και να μην αφήνουν τις δύσκολες περιστάσεις να τους καταβάλουν. «Εκφράζουμε εν εκκλησία τη βεβαιότητα μας ότι τα νέφη της σημερινής αρνητικής συγκυρίας θα παρέλθουν. Ότι ο Άγιος Δημήτριος, ο προσελκύων τας καρδίας της χώρας απάσης, ταχέως, δια της πρεσβείας και χάριτος του θα συμβάλει με την πίστιν και δυναμικότητα και καρτερικότητα του λαού, εις τη διάλυση των νεφών της απαισιοδοξίας και της αδυναμίας και δια της δόξης του της κραταιάς, θα δώσει λύσεις, αρκεί εν πίστη να επικαλεσθώμεν τον Κύριον, δια της απλής προσευχής του περιφρονημένου, υπό των ισχυρών και τότε, Νέστορος».
Μετά τον Εσπερινό ο Πατριάρχης τέλεσε τρισάγιο υπέρ αναπαύσεως της ψυχής του Μακαριστού Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Παντελεήμονος Χρυσοφάκη, του οποίου το μνήμα βρίσκεται στον προαύλιο χώρο του Ναού.
Ο ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Ο Ι. Ναός του Αγίου Δημητρίου του Μυροβλύτου κτίσθηκε στα μέσα του 5ου αι. από τον έπαρχο του Ιλλυρικού Λεόντιο πάνω στον τάφου του Αγίου, ο οποίος μαρτύρησε ως χριστιανός με το στρατιωτικό αξίωμα του ανθυπάτου επί του αυτοκράτορος Μαξιμιανού (292-311), που διέταξε «λόγχαις αναιρεθήναι τὸν μάρτυρα» μετά την ήττα του Δανδήλου παλαιστού Λυαίου από τον μαθητή του Δημητρίου Νέστορα στον χώρο του Σταδίου της πόλεως. Μεγάλη πυρκαγιά μεταξύ των ετών 629 και 639 κατέστρεψε μεγάλο μέρος αυτού του κτηρίου. Η ευσέβεια του λαού της Θεσσαλονίκης με επικεφαλής τον Επίσκοπο Ιωάννη τον ξανακτίζει διευρύνοντάς τον. Το 904 ο Ναός λεηλατήθηκε από τους Σαρακηνούς και αρπάχτηκε σε κομμάτια το ιερό «Κιβώριο». Άλλη διαρπαγή νέου «Κιβωρίου» σημειώνεται από τους Νορμανδούς 281 χρόνια αργότερα, όταν καταλήφθηκε η πόλη από αυτούς το 1181.
Το 1493 ο Ναός μετατρέπεται σε τζαμί από τους Τούρκους. Στο βορειοδυτικό μέρος του Ναού μεταφέρεται το κενοτάφιο του Αγίου και απομονώνεται από το Τζαμί. Με την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης το 1912 ο Ναός επαναλειτουργεί ως χώρος λατρείας – τιμής του Αγίου Δημητρίου. Η πυρκαγιά της 5ης και 6ης Αυγούστου του 1917 αποτεφρώνοντας τα δύο τρίτα της Θεσσαλονίκης μετέβαλε σε ερείπια και τον ιστορικό Ναό, ο οποίος επί χίλια πεντακόσια συνεχή έτη αποτελούσε το κόσμημα και το καύχημα της δεύτερης πρωτεύουσας του ελληνικού Γένους.Αναστηλωτικές εργασίες αποκατέστησαν την αρχική του μορφή. Για το ιστορικό του Ναού του Αγίου Δημητρίου και για την τιμή του Μυροβλήτου Μάρτυρος υπάρχουν πλούσιες πηγές, από τις οποίες μπορεί να σχηματιστεί όχι απλά μια ιστορική εικόνα, αλλά και να κατανοηθεί η ιδιαιτερότητα της ιστορίας της Θεσσαλονίκης, που έζησε παράλληλα και άρρηκτα συνδεδεμένη με την τιμή του Μυροβλήτη και προστάτης της Αγίου.
Με το διάταγμα των Μεδιολάνων, που υπέγραψε ο Μ. Κωνσταντίνος το 313 μ.Χ., οι Θεσσαλονικείς Χριστιανοί ελεύθερα πλέον έσπευσαν αμέσως να τιμήσουν τον συμπολίτη τους μάρτυρα Δημήτριο, χτίζοντας έναν μικρό Ναό «οικίσκο» στο χώρο όπου είχε μαρτυρήσει και ταφεί, κοντά στο υπόγειο ερειπωμένου ρωμαϊκού λουτρού δίπλα στο Στάδιο της πόλεως: «…οικία φορητοίς ἐπικεχωσμένη καὶ στενουμένη ὑπὸ των περιβόλων του δημοσίου λουτρού και του σταδίου».
Ο χώρος αυτός του Ναΐσκου του Αγίου Δημητρίου γρήγορα έγινε κέντρο της λατρείας – τιμής του. Απ’ όλα τα μέρη συνέρρεαν οι πιστοί, άλλοι για να προσευχηθούν στον τάφο του Μεγαλομάρτυρος και άλλοι για να θεραπευθούν από βαριές ασθένειες με το μύρο που ανέβλυζε από τον τάφο του Αγίου. Μεταξύ των προσκυνητών ήταν και ο έπαρχος του Ιλλυρικού Λεόντιος από το Σίρμιο, ο οποίος θεραπεύθηκε τελείως από ασθένεια που έπασχε. Ο Λεόντιος από ευγνωμοσύνη προς τον Άγιο Δημήτριο έκτισε στα 413 στην ίδια θέση του μικρού Ναού νέο επιβλητικό Ναό που με διάφορες προσθήκες, επισκευές και διαρρυθμίσεις σώθηκε μέχρι τη μεγάλη πυρκαγιά του 1917, οπότε και καταστράφηκε, για να αναστηλωθεί στη συνέχεια «εκ βάθρων».