Φανάρι: O Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος χοροστάτησε, χθες, Παρασκευή, 8 Απριλίου 2022, κατά την Ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό.
Με τον Πατριάρχη συγχοροστάτησαν οι Σεβ. Μητροπολίτες Φιλαδελφείας κ. Μελίτων, Μυριοφύτου και Περιστάσεως κ. Ειρηναίος, Μύρων κ. Χρυσόστομος, Ικονίου κ. Θεόληπτος και Προύσης κ. Ιωακείμ.
Ο Παναγιώτατος ανέγνωσε την Α’ Στάση των Χαιρετισμών και τις επόμενες τρεις ανέγνωσαν διαδοχικά οι Σεβ. Μητροπολίτες Φιλαδελφείας, Μυριοφύτου και Περιστάσεως και Μύρων.
Ο Πανοσιολ. Αρχιμανδρίτης κ. Γρηγόριος, Αρχιγραμματεύς της Αγίας και Ιεράς Συνόδου, ανέγνωσε την Εγκύκλιο του Οικουμενικού Πατριάρχου για τον επικείμενο καθαγιασμό του Αγίου Μύρου.
Ακολουθεί η εγκύκλιος του Παναγιωτάτου για το Άγιο Μύρο:
+ Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ
ΕΛΕΩ ΘΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ
ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
ΠΑΝΤΙ ΤΩ ΙΕΡΩι ΚΛΗΡΩι ΚΑΙ ΤΩι ΕΥΣΕΒΕΙ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ
ΤΗΣ ΚΑΘ’ ΗΜΑΣ ΑΓΙΩΤΑΤΗΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ
ΕΠΑΡΧΙΩΝ ΤΟΥ ΑΓΙΩΤΑΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΥ
ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΘΡΟΝΟΥ
Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά,
Πανίερος θεσμός τής Αγίας τού Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας τυγχάνει ο καθαγιασμός τού Αγίου Μύρου, τελούμενος ανά δεκαετίαν περίπου καί κατά τήν Αγίαν καί Μεγάλην Εβδομάδα εν τώ πανσέπτω καθ ημάς Κέντρω. Ως εμφαίνεται εκ τής εκκλησιαστικής παραδόσεως, η λειτουργική χρήσις τού Αγίου Μύρου αντικατέστησε παλαιόθεν τήν διά τής επιθέσεως τών χειρών τών Αποστόλων μετάδοσιν τών χαρισμάτων τού Αγίου Πνεύματος εις τούς νεοφωτίστους χριστιανούς.
Τό Πνεύμα τό Άγιον, τό οδηγούν τόν χριστώνυμον λαόν εις πάσαν τήν Αλήθειαν, καθοπλίζει τόν άρτι αναγεννηθέντα εν τή καλυμβήθρα τού Βαπτίσματος πρός αύξησιν καί τελείωσιν τής αρξαμένης εν αυτώ νέας ζωής, επισφραγίζον τήν συσσωμάτωσιν αυτού εις τό Κυριακόν Σώμα. Μετά τό εις Χριστόν Βάπτισμα, τήν τριήμερον Ταφήν καί Ανάστασιν, ιδού η τής Πεντηκοστής, διά τού Αγίου Μύρου, ανατέλλει ώρα, ότε τό εκ πολλών υλικών εύοσμον έλαιον, ως τό εν πυρίναις γλώσσαις Πνεύμα, επέρχεται καί χαριτώνει τόν νεόφυτον πιστόν, φανερούν αυτώ ακαινοτόμητον τήν περί τής Αγίας Τριάδος Αλήθειαν, τήν βιουμένην καί φυλασσομένην εν τή Αγία Εκκλησία, εν τοίς δόγμασι τής πίστεως, εν τή Θεία λατρεία καί εν τή καλή μαρτυρία εν τώ κόσμω, πάντοτε εν αναφορά πρός τόν αιώνιον προορισμόν τού ανθρώπου καί τήν πλήρωσιν τής Θείας Οικονομίας εν τή επουρανίω Βασιλεία τού Πατρός καί τού Υιού καί τού Αγίου Πνεύματος.
Αι έννοιαι χρίσμα καί χάρισμα, αι οποίαι, από τής εποχής τής Παλαιάς Διαθήκης, συνοδεύουν τόν άνθρωπον, τόν ζώντα καί αναστρεφόμενον επ ελπίδι τού ελέους τού Κυρίου, τού μή φέροντος θεάσθαι τυραννούμενον υπό τού μισοκάλου διαβόλου τό ηγαπημένον αυτού δημιούργημα, αποτελούν καί σήμερον τήν ειδοποιόν διαφοράν εκ τών κοσμικών χαρισμάτων καί φυσικών καί ψυχικών ικανοτήτων. Πάν τό αγαθόν πηγάζει εκ τού Θεού, διά τούτο καί πάντες ανεξαιρέτως οι άνθρωποι φέρουν τήν πνοήν τού Δημιουργού εν αυτοίς. Όμως, αι εν Χριστώ αρεταί, η αγιότης, οι καρποί τού Αγίου Πνεύματος, μόνον εν τή Μιά, Αγία, Καθολική καί Αποστολική Εκκλησία δύνανται νά βιωθούν ως εχέγγυον τής εν Χριστώ ζωής, ήτις «φύεται μέν εν τώδε τώ βίω καί τάς αρχάς εντεύθεν λαμβάνει, τελειούται δέ επί τού μέλλοντος, επειδάν εις εκείνην αφικώμεθα τήν ημέραν» (Νικόλαος Καβάσιλας).
Εν τή Εκκλησία, τώ χώρω καί τώ τρόπω χριστοδωρήτου εν ελευθερία ζωής, αναδεικνύονται η ποικιλία τών χορηγουμένων καί «διαιρουμένων» υπό τού Παναγίου Πνεύματος χαρισμάτων, αλλά καί η ενωτική δύναμις καί ενέργεια τού Παρακλήτου, τού Πνεύματος «συμφωνίας» καί «κοινωνίας», τού «όλον συγκροτούντος τόν θεσμόν τής Εκκλησίας». Έν τό Κυριακόν Σώμα, πολυειδή τά πνευματέμφορα δωρήματα, αγιοπνευματική η αρτιότης τής ετερότητος καί τής ενότητος, τό όλον κεκοσμημένον διά τής Θείας χάριτος, τά πάντα λειτουργούντα πρός δόξαν τού Θεού τών αιωνίων καί τών θαυμασίων.
Έκφανσιν αυτού τού ήθους τής εκκλησιαστικής συνελευθερίας αποτελεί καί η καθιέρωσις τής εψήσεως καί τής καθαγιάσεως τού Αγίου Μύρου υπό τής Αγίας τού Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας. Τό γεγονός ότι αι άλλαι Ορθόδοξοι Εκκλησίαι προσφέρουν απαραίτητα συστατικά καί ευώδεις ουσίας, συμβάλλουσαι εις τήν παρασκευήν τού Αγίου Μύρου, καθώς καί η χρήσις αυτού όχι μόνον εις τό μυστήριον τού Χρίσματος, αλλά καί εις τήν αποδοχήν προσερχομένων εις τήν Ορθοδοξίαν ετεροδόξων ή πεπτωκότων, εις τά εγκαίνια ναών, εις τήν καθοσίωσιν ιερών θυσιαστηρίων καί αλλαχού, είναι σύμβολον καί απόδειξις τής ορατής πανορθοδόξου ενότητος, απτή έκφρασις υγιούς εκκλησιολογίας καί σεβασμού πρός μίαν μακροχρόνιον καί ευλογημένην εκκλησιαστικήν πρακτικήν.
Χωρούντες, έμπλεοι συγκινήσεως καί χαράς, πρός τόν καθαγιασμόν τού Αγίου Μύρου, επιθυμούμεν, προσφιλέστατα τέκνα, νά καταστήσωμεν υμάς, τό φιλόχριστον ποίμνιον τής Μητρός Εκκλησίας τής Κωνσταντινουπόλεως, κοινωνούς τής ευφροσύνης καί τής κατανύξεως, προτρεπόμενοι πάντας υμάς διά προσευχητικήν παρουσίαν εν τώ πανσέπτω Πατριαρχικώ Ναώ, καί υπομιμνήσκοντες ότι η τού Θείου Ελαίου καθαγίασις αποτελεί μεγίστην ευλογίαν διά τε τούς τελούντας αυτήν καί διά τούς συμμετέχοντας εις τήν πνευματικήν καί μυρίπνοον ταύτην πανήγυριν.
Η δέ αείρυτος χάρις τού Κυρίου καί Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, η ευδοκία καί η αγάπη τού παντοδυνάμου Θεού καί Πατρός, ο φωτισμός καί η κοινωνία τού Παναγίου Πνεύματος τής Αληθείας, είησαν μετά πάντων υμών, νύν καί αεί καί εις τούς αιώνας τών αιώνων. Αμήν.
,βκβ Φεβρουαρίου κς
Φωτογραφίες: Νίκος Παπαχρήστου / Οικουμενικό Πατριαρχείο