Ερωτηματικά προκαλεί η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει στην επέκταση προγράμματος διδασκαλίας της τουρκικής γλώσσας σε μειονοτικά νηπιαγωγεία, στα οποία, εκτός από τον νηπιαγωγό που μιλάει ελληνικά, θα υπάρχει στην τάξη δεύτερος εκπαιδευτικός, που θα μπορεί να υποστηρίξει την τουρκική γλώσσα.
Σημειώνεται οτι δίγλωσσα νηπιαγωγεία δεν προβλέπονται από τη Συνθήκη της Λωζάνης, αλλά στηρίζονται σε πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας, που προβλέπει και ορίζει την διδασκαλία της τούρκικης γλώσσας σε νηπιαγωγεία της μειονότητας στη Θράκη. Αυτό όμως μεταφράζεται από εκπαιδευτικούς ως “δουρειος ίππος” που , έμμεσα, εισάγει εκ παραθύρου την τουρκική γλώσσα και την επακόλουθη προπαγάνδα στα δημόσια σχολεία της Ελλάδας.
Αιφνιδιαστικά, λίγο πριν από τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, το υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να θέσει σε λειτουργία τα δίγλωσσα νηπιαγωγεία στην Θράκη, στα οποία ορίζεται η διδασκαλία της τούρκικής γλώσσας. Η κίνηση αυτή προκάλεσε προβληματισμό στην τοπική κοινωνία, αλλά και τους εκπαιδευτικούς που αντέδρασαν, καθώς στη συγκεκριμένη ευαίσθητη χρονική συγκυρία η απόφαση του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου χαρακτηρίστηκε τουλάχιστον ως ένδειξη εμμονής και ιδεοληψίας.
Δάσκαλοι και νηπιαγωγοί έκαναν στάση εργασίας και το πρόγραμμα δεν ξεκίνησε. Η ΔΟΕ, το κορυφαίο συνδικαλιστικό όργανο των δασκάλων, ζήτησε συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, κάνοντας λόγο για “στάση εμμονής από την πλευρά του υπουργείου στην απόπειρα υλοποίησης του προγράμματος, που επιβάλλεται δίχως τον απαραίτητο ουσιαστικό διάλογο και, το πλέον σημαντικό, δίχως τη συναίνεση τόσο των εκπαιδευτικών όσο και της τοπικής κοινωνίας, οδηγεί σε αδιέξοδο”.
Οπως λέει στο ‘Πρώτο Θέμα” ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Θανάσης Κικινής, δεν έχει προηγηθεί διάλογος για ένα τόσο σοβαρό θέμα, όπως αυτό. Ο πρόεδρος τόνισε επίσης ότι με τη φράση “μητρική γλώσσα” που αναφερόταν από το ΙΕΠ, θα μπορούσε η γλώσσα αυτή να είναι τα πομακικά και τα ρομανί. Ο κ. Κικινής εκφράζει τον έντονο προβληματισμό του σχετικά με την εφαρμογή του προγράμματος του ΙΕΠ «Εκπαίδευση των παιδιών της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη» και συγκεκριμένα στην Ξάνθη και την Ροδόπη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πριν από τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου εκπαιδευτικοί στα νηπιαγωγεία της Θράκης, ύστερα από απόφαση του ΙΕΠ, είδαν τουρκόφωνους νηπιαγωγούς στα σχολεία, οι οποίοι θα έμπαιναν στην τάξη για να κάνουν συνδιδασκαλία με τις νηπιαγωγούς, με στόχο να προχωρήσει η υλοποίηση της απόφασης «Πιλοτικές παρεμβατικές δράσεις υποστήριξης μουσουλμανοπαίδων στα νηπιαγωγεία της Θράκης».
[irp posts=”418164″ name=”Οχι στον εκτουρκισμό των νηπιαγωγείων της Θράκης”]
Ακολούθησε στάση εργασίας των νηπιαγωγών στις 19 Μαρτίου, πρώτη ημέρα που είχε προγραμματιστεί από το Υπουργείο Παιδείας να ξεκινήσει η υλοποίηση της πράξης «Πιλοτικές Παρεμβατικές Δράσεις Υποστήριξης Μουσουλμανοπαίδων στα Νηπιαγωγεία της Θράκης». Η κίνηση αυτή έτυχε της καθολικής συμμετοχής των εκπαιδευτικών των δομών αυτών, καθώς συμμετείχαν όλοι στη στάση εργασίας.Σύμφωνα με πληροφορίες οι εκπαιδευτικοί στα νηπιαγωγεία Αρριανών, Πάσσου και Ασωμάτων συνομίλησαν με τις συνεργάτριες του προγράμματος, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους αντιδρούν και δεν δημιουργήθηκε κάποιο πρόβλημα.
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε πέρυσι πιλοτικά σε έξι νηπιαγωγεία, ενώ ως αποτέλεσμα της πλήρους λειτουργίας του προγράμματος αυτού θα είναι τα ελληνόπουλα που ζουν σε μεικτά χωριά και μειονοτικούς δήμους να πάνε σε δίγλωσσο νηπιαγωγείο, ενώ οι μη τουρκογενείς της μειονότητας που αποτελούνται από Πομάκους και Ρομά δεν θα έχουν τη δυνατότητα να αφομοιώσουν την ελληνική γλώσσα στο νηπιαγωγείο. Το Ι.Ε.Π. αναλαμβάνει την υλοποίηση πιλοτικού προγράμματος προσχολικής εκπαίδευσης σε νηπιαγωγεία που λειτουργούν σε αμιγώς μειονοτικούς οικισμούς της Θράκης.
Η πιλοτική παρέμβαση προβλέπει τη χρήση της μητρικής γλώσσας ως γλώσσας στήριξης με στόχο την αρμονική κοινωνικοποίηση των νηπίων της μειονότητας στον εκπαιδευτικό θεσμό του νηπιαγωγείου, την αποτελεσματικότερη εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και την ισορροπημένη γλωσσική και κατά προέκταση γνωστική ανάπτυξη, καθώς και την καλύτερη προετοιμασία για επιτυχή επίδοση στις πρώτες τάξεις του δημοτικού».
Σύμφωνα πάντως με στελέχη του υπουργείου Παιδείας δεν πρόκειται για δίγλωσσα νηπιαγωγεία αλλά το πρόγραμμα έχει στόχο την αρμονική κοινωνικοποίηση των νηπίων της μειονότητας στον εκπαιδευτικό θεσμό του νηπιαγωγείου. Επίσης, εκπονείται Έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης των αποτελεσμάτων της παρέμβασης και υποβολή προτάσεων στο υπουργείο Παιδείας σχετικά με τη σκοπιμότητα και τους τρόπους γενικευμένης εφαρμογής του μέτρου σε όλα τα νηπιαγωγεία της Θράκης με αμιγή μειονοτικό πληθυσμό.
Θυμίζουμε οτι το στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ Κιαμήλ Σιτζάκ Εμίν πέρυσι τον Δεκέμβριο στην εφημερίδα «Αυγή», έγραψε άρθρο με το οποίο προτρέπει την κυβέρνηση να μετατρέψει τα δεκάδες δημόσια νηπιαγωγεία που λειτουργούν στην περιοχή σε δίγλωσσα. Στο άρθρο αναφέρει χαρακτηριστικά: «Όσον αφορά το αίτημα της μειονότητας της Θράκης για ίδρυση δίγλωσσων νηπιαγωγείων, μπορεί εύκολα να ικανοποιηθεί αφού οι δομές (σχολικές μονάδες), παρά τις ελλείψεις, υπάρχουν. Το μόνο που χρειάζεται είναι η καθιέρωση νομικά της δίγλωσσης προσχολικής εκπαίδευσης στη Θράκη». Το αίτημα πάντως για δίγλωσσα νηπιαγωγεία έχει σκοπό να ανακόψει την τάση που παρατηρείται σε μουσουλμάνους μαθητές οι οποίοι προτιμούν τα δημόσια σχολεία, που πιστεύεται ότι προσφέρουν μεγαλύτερες δυνατότητες ενσωμάτωσης στην ελληνική κοινωνία και καλύτερες επαγγελματικές προοπτικές.
Ο βουλευτής Ξάνθης του ΣΥΡΙΖΑ, Χουσεΐν Ζεϊμπέκ σε δηλώσεις του είχε χαρακτηρίσει « πολύ σωστή πρωτοβουλία που παίρνει η κυβέρνηση και το υπουργείο Οικονομικών που σε αυτή την δύσκολη στιγμή για την χώρα μας μπόρεσε να δώσει ένα σημαντικό κονδύλιο για τους εκπαιδευτές στα νηπιαγωγεία, κάτι πολύ σημαντικό διότι για μας η διγλωσσία είναι πλούτος.
Το πιλοτικό πρόγραμμα έχει τίτλο «Πιλοτικές παρεμβατικές δράσεις υποστήριξης Μουσουλμανοπαίδων στα Νηπιαγωγεία τής Θράκης», με προϋπολογισμό €401.594,84.
Κάθετα αντίθετο ήταν επί Νέας Δημοκρατίας το υπουργείο Παιδείας στη λειτουργία μειονοτικών νηπιαγωγείων στην ελληνική και τουρκική γλώσσα, όπως προκύπτει από απάντηση οτι με τον τρόπο αυτό “ σε επιστολή του Κόμματος Ισότητας Ειρήνης και Φιλίας γνωστό και ως DEB.Θα υπηρετούσαν την λογική του κατακερματισμένου σχολείου κι αποτελούν παρωχημένη παιδαγωγική αντίληψη».