Την έντονη αντίδραση ορθοδόξων σωματείων της Θεσσαλονίκης προκαλεί η εμμονή του υπουργείου Παιδείας για τη διαξαγωγή της θεματικής εβδομάδας στα σχολεία όπου θα τεθεί στα παιδιά το θέμα των έμφυλων ταυτοτήτων.
Για το θέμα τα σωματεία της Θεσσαλονίκης εξέδωσαν την κάτωθι ανακοίνωση:
Θεσσαλονίκη, 30 Ιανουαρίου 2017
Περί τα τέλη του μηνός Δεκεμβρίου 2016 λάβαμε γνώση της υπ΄ αριθ. Φ20.1/220482/Δ2 Εγκυκλίου του Υπουργείου Παιδείας με ημερομηνία 23/12/2016, που αφορά στην υλοποίηση της Θεματικής Εβδομάδας στα Γυμνάσια της χώρας με τίτλο «Σώμα και Ταυτότητα».
Η υλοποίηση έχει χαρακτήρα υποχρεωτικό, η εγκύκλιος χαρακτηρίζεται με βαθμό προτεραιότητας «Εξαιρετικά Επείγον» (γιατί άραγε;), η δε καταληκτική ημερομηνία υποβολής του Τελικού Σχεδίου Υλοποίησης στους Υπευθύνους Σχολικών Δραστηριοτήτων και στον Αρμόδιο Σχολικό Σύμβουλο Παιδαγωγικής Ευθύνης είναι η 10/2/2017.
Οι θεματικοί άξονες είναι 1) Διατροφή και ποιότητα ζωής 2) Πρόληψη εθισμού και εξαρτήσεων και 3) Έμφυλες Ταυτότητες. Ενώ οι δύο πρώτοι άξονες είναι εξαιρετικά ενδιαφέροντες και μπορούν να προσφέρουν πάρα πολλά στους μαθητές, και μόνο από τον τίτλο του γενικού θέματος διακρίνεται αμέσως που το Υπουργείο αποδίδει τη μέγιστη βαρύτητα αυτών των δράσεων για την ενημέρωση των μαθητών, καθώς και των γονέων τους. Είναι σαφές ότι η βαρύτητα πέφτει στον τρίτο θεματικό άξονα «Έμφυλες Ταυτότητες». Ο άξονας αυτός περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και τις υποενότητες «Βιολογικό και κοινωνικό φύλο», «Αποδομώντας τα έμφυλα στερεότυπα» και «Ομοφοβία και τρανφοβία στην κοινωνία και στο σχολείο».
Στους προτεινόμενους από το ΙΕΠ φορείς, που θα παράσχουν υποστήριξη στην υλοποίηση της θεματικής εβδομάδας, περιλαμβάνεται ένας μεγάλος αριθμός Μ.Κ.Ο. που δραστηριοποιούνται σε διάφορους τομείς (π.χ. ανθρώπινα δικαιώματα, οικολογία, ρατσισμός κ.α). Έτσι όμως ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για την είσοδο των Μ.Κ.Ο, των ποικίλων επιδιώξεων και αφανών σκοπών, και στον ιδιαίτερα ευαίσθητο χώρο της εκπαίδευσης. Μεταξύ αυτών που προτείνονται για τα σχολεία της Περιφ. Κεντρικής Μακεδονίας, συμπεριλαμβάνεται και Μ.Κ.Ο που επαίρεται για τη συνεργασία της το 2014 με την Ομοφυλοφιλική Λεσβιακή Κοινότητα Ελλάδας (ΟΛΚΕ) και τη συμμετοχή της το 2015 στα «δημοφιλέστατα» ΛΟΑΤ φεστιβάλ Υπερηφάνειας της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης (ΛΟΑΤ: Λεσβίες-Ομοφυλόφιλοι-Αμφιφυλόφιλοι-Τρανσέξουαλ), σύμφωνα με πληροφόρηση που αντλήθηκε από την ιστοσελίδα της!
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, θα θέλαμε να εκφράσουμε τους έντονους προβληματισμούς μας:
• Αλήθεια, ποιος έγκριτος επιστήμονας μπορεί να μας δώσει τον ορισμό του «κοινωνικού φύλου», για το οποίο καλούνται κάποιοι να μιλήσουν στους μαθητές αυτής της ηλικίας; Είναι σίγουρα οι καθηγητές των σχολείων ή οι προτεινόμενες Μ.Κ.Ο. ως συνεργαζόμενοι φορείς, αρμόδιοι για κάτι τέτοιο;
• Τι σημαίνει «αποδομώ τα έμφυλα στερεότυπα»; Είναι άλλο πράγμα εξετάζω διαχρονικά και προσπαθώ να διευρύνω στη σκέψη των μαθητών το πλαίσιο των ρόλων των δύο φύλων και άλλο πράγμα το «αποδομώ», δηλαδή κατακερματίζω και καταστρέφω την έννοια και το περιεχόμενο που έχει δώσει ο μαθητής στις λέξεις «αγόρι» και «κορίτσι» ή «άνδρας» και «γυναίκα».
[irp posts=”330820″ name=”Γαβρόγλου για τις έμφυλες ταυτότητες: Με καλύπτει η δήλωση του Αρχιεπισκόπου”]
• Είναι εμφανές ότι στο πλαίσιο των επιπλέον θεματικών προς τους γονείς, ο τρίτος άξονας που ορίζει η εγκύκλιος έχει στόχο να διδάξει την καταστολή των φαινομένων «ομοφοβίας και τρανφοβίας στην κοινωνία και στο σχολείο» (αυτό πάλι σημαίνει πως δεν πρέπει οι μαθητές ή οι γονείς να εκπλήσσονται και να προσπαθούν να αντιδράσουν, αν κάποιο παιδί, συμμαθητής κ.ο.κ., δηλώσει κάτι διαφορετικό από αυτό που δείχνει και διατρανώσει τον ομοφυλοφιλικό σεξουαλικό του προσανατολισμό). Επιπλέον όμως στοχεύει και στη δημιουργία κλίματος εκφοβισμού σε βάρος όσων δεν αποδέχονται την ομοφυλοφιλία ως ορθή επιλογή. Με απλούστερα λόγια, όποιος εκφράσει την ανησυχία του για τη διαφυλική συμπεριφορά του παιδιού του θα πρέπει να χαρακτηρισθεί «ρατσιστής» και «ομοφοβικός». • Αισθανόμαστε προσβεβλημένοι ως γονείς και ως επιστήμονες, γιατί μπορούμε πιά να διακρίνουμε μια προσπάθεια με στόχο, δυστυχώς, να προκληθεί ένα καίριο πλήγμα στον ορθό και ξεκάθαρο τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς των νέων μας, που θα μπορούσε να τους βοηθήσει να δημιουργήσουν αργότερα μια υγιή οικογένεια.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ την άμεση απόσυρση του 3ου θεματικού άξονα με τίτλο «Έμφυλες Ταυτότητες» ή τουλάχιστον των υποενοτήτων «Βιολογικό και κοινωνικό φύλο», «Αποδομώντας τα έμφυλα στερεότυπα» και «Ομοφοβία και τρανφοβία στην κοινωνία και στο σχολείο» από το περιεχόμενο της Θεματικής Εβδομάδας στα Γυμνάσια.
Επιπλέον καλούμε τους εκπαιδευτικούς όλων των Γυμνασίων της χώρας να ακυρώσουν στην πράξη την υλοποίηση οποιασδήποτε δράσης που θα σχετίζεται με τις τρεις πιο πάνω υποενότητες. Να υπερασπισθούν με κάθε τρόπο την ψυχοσωματική τους ακεραιότητα. Κανείς ας μη φανεί συνεργός στα ύπουλα αυτά παγκόσμια μηχανεύματα, που στόχο τους έχουν τον βιολογικό και πνευματικό εκφυλισμό του ανθρώπινου είδους, ώστε να είναι εύκολα χειραγωγήσιμο.
Όλοι μας με σωφροσύνη και σύνεση ας αντισταθούμε. Δεν είμαστε ούτε ρατσιστές, ούτε φοβικοί. Λογικοί είμαστε. Άνθρωποι που ακόμα δεν απωλέσαμε τας φρένας μας και που φοβόμαστε τον Θεό. Γι’ αυτό και υπερασπιζόμαστε την εικόνα Του, που λέγεται άνθρωπος.
Ως Συντονιστικό όργανο των Ορθοδόξων Σωματείων της αγιοτόκου πόλεως Θεσσαλονίκης καλούμε:
• τη διοίκηση της Εκκλησίας να αντιδράσει συστηματικά, διαφωτίζοντας τους πιστούς και αναδεικνύοντας τον δόλιο σκοπό που επιχειρείται μέσα από τη θεματική εβδομάδα.
• τα κόμματα να τοποθετηθούν ξεκάθαρα στο ζήτημα αυτό
• τους εκπαιδευτικούς να ακυρώσουν στην πράξη το επιχειρούμενο ατόπημα
• τους γονείς να διαμαρτυρηθούν (για το γεγονός πως δεν ζητείται η έγκρισή τους για τη συμμετοχή των παιδιών τους στο πρόγραμμα) και να ενεργήσουν έγκαιρα και αποφασιστικά.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ
Α. ΩΣ ΓΟΝΕΙΣ
1. Εκφράζουμε άμεσα – γιατί τα χρονικά περιθώρια είναι πολύ στενά – τον προβληματισμό μας για τον τρίτο θεματικό άξονα της εγκυκλίου στον διευθυντή του σχολείου και σε έναν τουλάχιστον ακόμη καθηγητή του παιδιού μας, από τον οποίο έχουμε την άνεση να ζητούμε ενημέρωση .
2. Ζητούμε να μην περιληφθούν οι επίμαχες υποενότητες («Βιολογικό και κοινωνικό φύλο», «Αποδομώντας τα έμφυλα στερεότυπα» και «Ομοφοβία και τρανφοβία στην κοινωνία και στο σχολείο») στον προγραμματισμό των δράσεων της θεματικής εβδομάδας.
3. Τονίζουμε ευγενικά ότι δεν έχουμε στόχο να παρέμβουμε στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά να προστατέψουμε, όπως δικαιούμαστε, τη σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών μας και ζητούμε σ’ αυτό αρωγούς τους καθηγητές του σχολείου.
4. Παραδίδουμε τη σχετική υπεύθυνη δήλωση απαλλαγής, ζητώντας να έχουμε ενημέρωση τόσο για τον προγραμματισμό και το τελικό σχέδιο υλοποίησης όσο και για τη γενικότερη εξέλιξη του θέματος (από τον Διευθυντή ή τον υπεύθυνο καθηγητή του τμήματος του παιδιού).
5. Κινητοποιούμε τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου μας, ώστε να κατανοήσουν το μέγεθος του ατοπήματος που επιχειρείται. Προκαλούμε συζήτηση και εκθέτουμε ευθαρσώς τις απόψεις μας
Β. ΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
1. Ζητούμε να συμμετέχουμε στη συντονιστική ομάδα – αν δεν έχει ήδη συγκροτηθεί – ώστε να έχουμε λόγο στον προγραμματισμό.
2. Ενημερώνουμε τους συναδέλφους μας εκτενέστερα για τις απόψεις μας και ζητούμε όσο το δυνατόν περισσότερες ώρες από τη θεματική εβδομάδα να μας διατεθούν ατομικά, ώστε να δώσουμε εμείς τις προεκτάσεις που θέλουμε στα τμήματά μας. Το δικαίωμα αυτό μας παρέχεται από την εγκύκλιο. (Ανατρέχουμε στο Φάκελο Εκπαιδευτικού Υλικού στη σελίδα του ΙΕΠ)
3. Προτείνουμε δράσεις και ομιλητές που θα σχετίζονται με τους άξονες «Διατροφή» και «Πρόληψη εθισμού και εξαρτήσεων» και οι οποίες θα καλύψουν όσο το δυνατόν περισσότερες ώρες.
4. Όταν κρίνουμε ότι κάποιοι συνάδελφοι επιμένουν σε λανθασμένη πρόταση, υποβάλλουμε άμεσα άλλη πρόταση και ζητούμε ψηφοφορία από τον σύλλογο. Το πρόγραμμα δεν υλοποιείται, αν δεν εγκριθεί από τον σύλλογο διδασκόντων!
5. Το πιο βασικό: κάνουμε ΠΡΟΣΕΥΧΗ!