Με πολλές διορθώσεις στα νέα προγράμματα σπουδών των Θρησκευτικών ολοκληρώθηκε ο διάλογος ανάμεσα στις επιτροπές του υπουργείου Παιδείας και της Εκκλησίας της Ελλάδος. Οι δύο πλευρές παρουσιάζονται ικανοποιημένες, καθώς και η πλειονότητα των παρατηρήσεων της Εκκλησίας έγιναν δεκτές, ενώ δεν αλλοιώνεται η φιλοσοφία των νέων προγραμμάτων.
Βεβαίως, σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», δεν έλειψαν οι στιγμές όξυνσης μεταξύ ιεραρχών και παιδαγωγών, αλλά χωρίς να ακυρώνονται το κλίμα συναίνεσης και ο στόχος της εξεύρεσης κοινώς αποδεκτής λύσης.
Ειδικότερα, οι δύο επιτροπές είχαν συγκροτηθεί μετά την κρίση του περασμένου Οκτωβρίου ανάμεσα σε κυβέρνηση και Εκκλησία, με έργο να αξιολογήσουν τα νέα προγράμματα των Θρησκευτικών. Υπενθυμίζεται ότι τα επίμαχα προγράμματα σπουδών φέρουν στοιχεία και άλλων θρησκειών και δογμάτων, ενώ αλλάζουν τη μεθοδολογία και το περιεχόμενο σπουδών. Για το θέμα, η Εκκλησία είχε εγείρει ενστάσεις για τον προσανατολισμό που παίρνει το μάθημα, θέτοντας τρεις «κόκκινες γραμμές»: τη διατήρησή του ως υποχρεωτικού, των σημερινών εβδομαδιαίων ωρών διδασκαλίας του και του ορθόδοξου χαρακτήρα του.
Στο διάλογο που έγινε μέσα στο 2017, μετείχαν εμπειρογνώμονες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (εκπροσωπώντας το υπ. Παιδείας) και από την πλευρά της Εκκλησίας οι μητροπολίτες Υδρας, Σπετσών και Αιγίνης κ. Εφραίμ, Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος και Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», πραγματοποιήθηκαν έξι πολύωρες συναντήσεις και τελικά υιοθετήθηκε η πλειονότητα των παρατηρήσεων της Εκκλησίας, πλην λίγων τις οποίες το ΙΕΠ θα επεξεργαστεί περαιτέρω. «Ηταν πάρα πολλές οι παρατηρήσεις και όσες δεν έγιναν δεκτές μπορεί να μετρηθούν στα δάχτυλα» ανέφερε χθες στην «Κ» μετέχων στον διάλογο.
Συγκεκριμένα, έχουν γίνει δεκτές από το ΙΕΠ οι προτάσεις για αλλαγές σε κεφάλαια άλλων θρησκειών τα οποία παρουσιάζονταν συγκριτικά με τα αντίστοιχα κεφάλαια της Ορθοδοξίας. Αυτά τα θέματα μεταφέρθηκαν σε ξεχωριστό κεφάλαιο. Επίσης, έγιναν δεκτές παρατηρήσεις των ιεραρχών σε σχέση με τις δραστηριότητες και τις εργασίες που θα κάνουν οι μαθητές στο πλαίσιο των Θρησκευτικών. Πλέον, αναμένεται οι παρατηρήσεις αυτές να ενσωματωθούν στα νέα προσωρινά βιβλία –φάκελοι υλικού, όπως ονομάζονται– που θα διανεμηθούν στους μαθητές τον Σεπτέμβριο, με δεδομένο ότι δεν επαρκεί ο χρόνος για συγγραφή και εκτύπωση νέων βιβλίων. Το τρέχον σχολικό έτος η διδασκαλία των νέων προγραμμάτων γίνεται με φωτοτυπίες, αφού οι μαθητές έχουν τα παλιά βιβλία.
Την ίδια στιγμή, το ΙΕΠ θα διοργανώσει το προσεχές διάστημα προγράμματα επιμόρφωσης στα νέα προγράμματα, θεολόγων και σχολικών συμβούλων ανά νομό. Εκτιμάται ότι θα επιμορφωθούν 3.000 θεολόγοι της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και περίπου 300 σχολικοί σύμβουλοι πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι θα επιμορφώσουν τους δασκάλους. Για όσους έχουν απορία γιατί δεν έχει ξεκινήσει νωρίτερα η επιμόρφωση –πόσο μάλλον που πολλοί χρησιμοποίησαν την έλλειψή της και ως προκάλυμμα της ιδεολογικής αντίθεσής τους στα νέα προγράμματα – στελέχη του υπουργείου δήλωσαν χθες στην «Κ» ότι έχει γίνει επιμόρφωση σε 70 εκπαιδευτικά στελέχη και αποδίδουν την καθυστέρηση στη γραφειοκρατία και στους όρους έγκρισης των σχετικών κονδυλίων από το ΕΣΠΑ.