Γράφει ο Αρχιερατικός Επίτροπος Αιγίου , Πρωτ. π. Χρήστος Τσάκαλος
Δεν θα μπορούσε να συμβεί διαφορετικά, παρά να προκληθεί «σεισμός» πολλών ρίχτερ με το θέμα που απασχολεί την επικαιρότητα. Και τούτο επειδή ο Υπουργός Παιδείας θέλησε να επιβάλλει και να εφαρμόσει ριζικές αλλαγές στο μάθημα των θρησκευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ
Κατά την συζήτηση στη Βουλή κάποιου νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, παράλληλα ο κ. Υπουργός μίλησε για την εφαρμογή νέων Προγραμμάτων Σπουδών του μαθήματος των θρησκευτικών σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τα νέα Προγράμματα Σπουδών του μαθήματος των θρησκευτικών, όπως αναφέρει η εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» της 12/3/16, θα διδάσκεται το μάθημα ως μείγμα στοιχείων από τον Χριστιανισμό, τον Ιουδαϊσμό, το Ισλάμ, τον Ινδουισμό, τον Βουδισμό, τον Ταοϊσμό και τον Κομφουκιανισμό.
«Το μάθημα των θρησκευτικών πρέπει να αναμορφωθεί…», είπε ο κ. Υπουργός. Τα θρησκευτικά πρέπει να πάψουν να είναι ομολογιακό μάθημα και να γίνουν μάθημα γνώσεως των θρησκειών…».
ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ
Το Υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «ΕΣΤΙΑ», Της 15/9/16, υποστηρίζει ότι ήταν αναγκαία η ριζική αλλαγή του μαθήματος των θρησκευτικών, κάνοντας λόγο για επίγνωση των κινδύνων που προκύπτουν από την «θρησκευτική απομόνωση», αλλά και τις ποικίλες πολιτικές και ιδεολογικές χρήσεις της θρησκείας. Στόχος του Υπουργείου είναι να τονισθεί η ανάγκη της ειρηνικής συνυπάρξεως ανθρώπων με «διαφορετικές θρησκευτικές και πολιτικές πεποιθήσεις» ή άλλες διαφορές…».
Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται και στην ανακοίνωση που εξέδωσε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Στα νέα Προγράμματα Σπουδών αναγνωρίζεται ότι το μάθημα των θρησκευτικών χρειάζεται να προσφέρει γνώση και κατανόηση για τα θρησκευτικά «πιστεύω»και τις θρησκευτικές εμπειρίες, να προσελκύσει το ενδιαφέρον των μαθητών στην ποικιλία των θρησκευτικών δυνατοτήτων και ηθικών αντιλήψεων, καθώς και να ενθαρρύνει τους μαθητές, ώστε να ευαισθητοποιηθούν προς τις θρησκείες και τις θρησκευτικές διαστάσεις της ζωής. Με αυτούς τους στόχους το μάθημα των θρησκευτικών καλείται να αξιοποιήσει την προώθηση της διαφοροποίησης στη διδασκαλία – μάθηση και αξιολόγηση, την καθιέρωση και ενίσχυση της καινοτομίας και της δημιουργικότητας σε όλα τα επίπεδα…»( Εφημ. « δημοκρατία» 7/9/16).
ΑΝΗΣΥΧΙΑ – ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ
Κάθε καινοτομία, πάνω σε πολυετείς δοκιμασμένες και αποτελεσματικές μεθόδους και πρακτικές, σίγουρα προκαλεί τριγμούς στο σύστημα και σ’ αυτούς που καλούνται να την εφαρμόσουν ανησυχία και προβληματισμό.
Βρισκόμαστε στην αρχή του σχολικού έτους και σύμπασα η σχολική κοινότητα δάσκαλοι, καθηγητές, μαθητές, γονείς, βιώνουν μια πρωτόγνωρη αγωνία και έναν έντονο προβληματισμό. Τί θα γίνει; Τί θα ισχύσει; Τα παιδιά προμηθεύτηκαν τα βιβλία του μαθήματος των θρησκευτικών τα διδασκόμενα μέχρι τώρα. Το Υπουργείο εξαγγέλλει νέο Πρόγραμμα Σπουδών, σε ύλη και μεθόδους. Το διδακτικό προσωπικό δεν γνωρίζει καν την ύλη, το περιεχόμενο και το πρόγραμμα. Αυτά και άλλα συσσωρευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα οδηγούν τους εκπαιδευτικούς σε απόγνωση. «ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΕ ΑΠΟΓΝΩΣΗ» γράφει η εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ» 9/9/16. «Οι ρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας δια την λειτουργία των σχολείων και οι αλλοπρόσαλλες και διαδοχικές εγκύκλιοι, πέρα από την υποβάθμιση του περιεχομένου εκπαιδευτικού έργου έχουν δημιουργήσει αναστάτωση σε όλον τον εκπαιδευτικό κόσμο».
ΜΟΝΟΜΕΡΕΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ
Το μάθημα των θρησκευτικών στην πατρίδα μας συνταγματικά είναι συνδεδεμένο με την επικρατούσα θρησκεία που είναι η ορθόδοξη χριστιανική.
Ανέκαθεν η πολιτεία σε παρόμοιες παρεμβάσεις έκανε διάλογο, όχι τυπικόν, αλλά ουσιαστικό με την Εκκλησία και από κοινού διεμόρφωναν στο σύνολο το μάθημα των θρησκευτικών όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης.
Δυστυχώς στην περίπτωση αυτή η Εκκλησία παραγκωνίστηκε, περιφρονήθηκε και εμπαίχτηκε. Ο κ. Υπουργός της Παιδείας δηλώνει σε συνέντευξη του: «καμία αλλαγή, δεν γίνεται χωρίς διάλογο. (Εφημ. «δημοκρατία» 12/9/16).
«Δεν πρόκειται να υπάρξουν μονομερείς ενέργειες στο θέμα των θρησκευτικών»διαβεβαιώνει τον Αρχιεπίσκοπο σε συνέντευξη του 29/9/15 (Εφημ. «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» 29/9/15).
Η Εκκλησία της Ελλάδος έδωσε την ευκαιρία για γόνιμη διαλογική σύνθεση προς την πολιτεία, παρά ταύτα και τις δεσμεύσεις του κ. Υπουργού, ότι δεν θα υπάρξουν μονομερείς ενέργειες, ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα και η Εκκλησία υπέστη αιφνιδιασμόν. Η ανακολουθία αυτή προκάλεσε αντιδράσεις στους κόλπους της Εκκλησίας, με τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο να δηλώνει με πόνο και να χαρακτηρίζει τις ενέργειες «Απαράδεκτα και επικίνδυνα πράγματα, που δεν θα αποδώσουν καρπούς, αλλά θα προκαλέσουν μεγάλη ζημιά στην παιδεία γενικότερα στην κοινωνία και ρήξη στις σχέσεις Εκκκλησίας Κράτους» (20/9/16).
ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΚΛΗΜΑΚΟΝΟΝΤΑΙ
Πέρα από την επίσημη αντίδραση της Εκκλησίας, δια στόματος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου, θέση πήραν η Ιερά Κοινότης του Αγίου Όρους με επιστολή που έστειλε στις 4/4/16 προς τον Υπουργό Παιδείας κ. Φίλη, και εξέφρασε την αντίθεση της για την επιχειρούμενη μετατροπή του μαθήματος των θρησκευτικών σε θρησκειολογικό. Όπως αναφέρουν μεταξύ άλλων οι Αγιορείτες Πατέρες: «Η μετατροπή του μαθήματος των θρησκευτικών σε θρησκειολογικόν… θα αποτελέσει σοβαρόν πλήγμα εις το ευαίσθητον χώρον της Παιδείας και μας ευρίσκει απολύτως αντίθετους».
Η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων (Π.Ε.Θ.) εξέδωσε δελτίον τύπου, 5/9/16, Αρ. Πρωτ. 109, στο οποίο αναφέρει:
•Απαιτούμαι ΙΣΟΝΟΜΙΑ
• Λέμε όχι στον γκεμπελικής εμπνεύσεως προσηλυτισμό των μαθητών στην πολυθεΐα της πολυθρησκείας
• Καλούμε τον ορθόδοξο ελληνικό λαό να αντισταθεί στην κυβερνητική φαλκίδευση των ανθρωπίνων –ατομικών δικαιωμάτων του.
Η Π.Ε.Θ. αναφερόμενη επίσης στον επικεφαλή και την ομάδα του Ι.Ε.Π. που συνέταξαν τα νέα Προγράμματα Σπουδών, λέγει: «…η ομάδα του ως εντολοδόχοι του κ. Φίλη, με όπλα την προπαγάνδα, την διαστρέβλωση της αλήθειας, την παραπλάνηση και την εξαπάτηση, δεν διστάζουν να καταπατήσουν, στην πράξη, το Σύνταγμα, τους Νόμους, τις αποφάσεις των ανωτάτων δικαστηρίων, δείχνοντας, ταυτόχρονα, αφενός την εναντίωση τους τόσο προς την ορθόδοξη παράδοση, τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος και αφετέρου την περιφρόνηση τους προς τους Θεολόγους συναδέλφους τους καθώς επίσης και προς τους Ορθόδοξους γονείς και μαθητές.
Οι ως άνω Θεολόγοι, με τη μετατροπή του μαθήματος των Θρησκευτικών από Ορθόδοξο σε πολυθρησκειακό ή θρησκειολογικό ή πανθρησκειακό, μέσω της εφαρμογής του νέου Προγράμματος, διαπράττουν, σε συνεργασία με τον κ. Φίλη, δύο αδικήματα (σύμφωνα με γνωμοδοτήσεις έγκριτων νομικών): α) Το αδίκημα του Προσηλυτισμού στην αθεΐα και μάλιστα σε βάρος ανήλικων παιδιών, που δεν είναι σε θέση να αμυνθούν πνευματικά και β) Το αδίκημα της ανισονομίας, αφού το πολυθρησκειακό ή όπως το ονομάζει ο κ. Φίλης Θρησκειολογικό αυτό Πρόγραμμα εφαρμόζεται ή μάλλον επιβάλλεται, ρατσιστικά, μόνον στους ορθόδοξους μαθητές.
Οι Εβραίοι, οι Μουσουλμάνοι, οι Ρωμαιοκαθολικοί και οι Προτεστάντες Έλληνες μαθητές απολαμβάνουν –και πολύ σωστά – από το Υπουργείο Παιδείας το δικαίωμα να διδάσκονται αποκλειστικά τη δική τους πίστη από διδάσκοντες και ύλη, που οι θρησκευτικές τους κοινότητες επιλέγουν και εγκρίνουν. Αντίθετα, με το πολυδιαφημισμένο από το νεομαρξιστικό κατεστημένο στην Ελλάδα, νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα των Θρησκευτικών, οι Ορθόδοξοι μαθητές, αντίθετα με το Σύνταγμα και τον εκπαιδευτικό Νόμο, δεν θα διδάσκονται πλέον, τη δική τους πίστη, αλλά αναγκάζονται να διδαχθούν ένα μείγμα από όλες τις θρησκείες…».
Εμείς, ως γονείς, ως Χριστιανοί, ως Έλληνες πολίτες που δεν επιθυμούμε την αλλοίωση, την παραχάραξη, την μετατροπή του μαθήματος των θρησκευτικών σε μάθημα που να προσφέρει μόνο γνώσεις και όχι πίστη και ζωή αντιτασσόμεθα στα νέα μέτρα και συντασσόμεθα με την θέση της Εκκλησίας μας, του Αγίου Όρους και της Π.Ε.Θ. και δηλώνουμε ότι θα είμαστε παρόντες σε κάθε ενδεχόμενη αγωνιστική κίνηση. Η ιστορική συγκυρία μας θέτει όλους ενώπιον των ευθυνών μας. Η συνεργασία και σύνθεση παράγουν δημιουργία και πρόοδο. Η μονομέρεια και ο αυταρχισμός παράγουν γκρίνια και αναποτελεσματικότητα.
Ευχόμεθα και ελπίζουμε να πρυτανεύσει πνεύμα ειλικρινούς συνεργασίας μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας στο πολύ σοβαρό θέμα που έχει προκύψει.