Χαλκηδόνος Εμμανουήλ: Ευρισκόμενοι εντός τού πνευματικού γνόφου τής Θείας Μεταμορφώσεως Χριστού τού Κυρίου ημών καί αποσπερίσαντες επί τή μνήμη τού κτήτορος τής σεβασμίας ταύτης…
Μάνδρας Νικάνορος τού Οσίου καί Θεοφόρου Πατρός ημών, κυκλούμεν τήν επίγειον καί υλικήν ταύτην τράπεζαν ίνα αναλάβωμεν δυνάμεις καί συνεχίσωμεν τόν τού πνεύματος αγώνα διά τήν απόκτησιν τού ελέους τού Κυρίου.
Κάθε Μονή, κάθε Μάνδρα ένθα ασκούνται αδελφοί καί Πατέρες εν ονόματι τού Κυρίου, αποτελεί τόπον καί τρόπον ένθα συζεί η γή μετά τού ουρανού.
Διό καί μετά πολλής χαράς καί προθυμίας απεδέχθην ο ελάχιστος εγώ, τήν προτροπήν τού οικείου Ποιμενάρχου σας, άγιε Καθηγούμενε, τού Οικουμενικού Πατριάρχου κυρίου κυρίου Βαρθολομαίου, ώστε νά έλθω εκπρόσωπός Του από τήν πόλι τής Τετάρτης Οικουμενικής Συνόδου, τήν ιστορικήν Χαλκηδόνα, καί νά προστώ τής πανηγύρεως ταύτης εις τό υπέρλαμπρον καί ιστορικόν τούτο Σταυροπήγιον.
Ανέκαθεν συνηνωμένον μετά τής υποστάσεως τού Κωνσταντινουπόλεως τό διδόναι πανταχή Σταυροπήγια, είναι μία επιπλέον ένδειξις τής υπερορίου ευθύνης του, ουχί μόνον εντός τής δικαιοδοσίας τού Πανσέπτου Οικουμενικού Θρόνου, ως επί παραδείγματι είναι η περιοχή τών εν Ελλάδι Μητροπόλεων τού Πατριαρχείου μας, τών Νέων Χωρών, αλλά καί εκτός τής δικαιοδοσίας τού Θρόνου.
Αποτελεί, λοιπόν, εγκαύχησιν διά τόν λαόν τής ευρυτέρας περιοχής καί Επαρχίας Γρεβενών η ύπαρξις ενός Σταυροπηγίου πλησίον αυτών, καθώς η ευλογητική παρουσία τού Οικουμενικού Πατριάρχου εκτείνεται εκτυπώτερον διά ταύτης τής τιμίας προεκτάσεως τών Αυλών τού Πανσέπτου Κέντρου τής Ορθοδοξίας.
Τούτο είναι, άγιε Καθηγούμενε, τό Σταυροπήγιον.
Είναι μία προέκτασις τών Αυλών τού Φαναρίου, αυτού καθαυτού τού Πανσέπτου Πατριαρχικού Ναού, διά τούτο καί εντός αυτού ουδείς φέρει αρχιερατικόν μπαστούνι, ει μή ο ηγούμενος αυτού καί ο εκπρόσωπος τού Πατριάρχου, διά τούτο τηρείται απαρεγκλίτως τό τυπικόν τής Μητρός Εκκλησίας άνευ κενών καί καινών προσθαφαιρέσεων, (μιτροφορεί καί κραττεί ράβδον μόνον ο πρώτος τών συλλειτουργούντων κ.ο.κ) καί ουδείς Ιεράρχης λειτουργός έχει φήμη κατά τήν Θείαν Λειτουργίαν ει μή μόνον ο οικείος Επίσκοπος, δηλαδή ο Οικουμενικός Πατριάρχης, όπως ακριβώς συμβαίνει εις τόν Πάνσεπτον Πατριαρχικόν Ναόν.
Η κηδεμονική Πρόνοια καί προστασία τού Κωνσταντινουπόλεως επί τών Σταυροπηγίων Του είναι μία πατρική στοργή καί ένα άγρυπνον θυσιαστικόν βλέμμα.
Τά Σταυροπήγια είχαν πάντοτε ουσιώδη σημασίαν διά τόν Θρόνον διά τούτο καί κατά τήν Πράξιν τού 1928, εκράτησεν ο Κωνσταντινουπόλεως τήν μνημόνευσίν Του εν αυτοίς καί απαραμείωτον τό κανονικόν Του δικαίωμα, ενώ παρεκάλεσεν, από μέρους Του, ως εντολοδόχον, τήν αδελφήν Ιεράν Σύνοδον τής Εκκλησίας τής Ελλάδος νά ασκή εποπτείαν μόνον δι΄όσα δέν εμπίπτουν εις τό κανονικόν τούτο δικαίωμα, τά επί μέρους διοικητικά, απευθείας εκείνη καί όχι διά τού πλησιοχώρου Μητροπολίτου!
Εξ ού, επί παραδείγματι, διά τάς μεταβολάς τών ηγουμενοσυμβουλίων, τήν εκλογήν ηγουμένου ή τόν διορισμόν αυτού, εκτός τού ότι ο Πατριάρχης έχει πάντοτε λόγον καί θά πρέπει νά έχει λόγον, ενημερώνεται διά γράμματος τού Ηγουμένου πρός τόν Πρόεδρον τής Ιεράς Συνόδου Αρχιεπίσκοπον Αθηνών όστις καί διαβιβάζει πρός τόν Παναγιώτατον, άνευ καί πάλιν ουδεμιάς αναμείξεως τού πλησιοχώρου Μητροπολίτου.
Ούτω διαφυλάσσονται καί η ευταξία τών εκκλησιαστικών πραγμάτων καί η ευστάθεια τών ιερών υποθέσεων καί δοξολογείται τό υπέρ πάν Όνομα τού Κυρίου καί Θεού καί Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού τού πάντα ευσχημόνως καί κατά τάξιν γινέσθωεντειλαμένου διά τού Αποστόλου Αυτού.
Μέ αυτάς τάς φαινομενικώς ιεροκανονικάς αλλά πλήρεις πνεύματος, -διότι πάν ό τι ανήκει εις τήν Εκκλησίαν καί προάγει τήν δόξαν αυτής είναι πλήρες Πνεύματος αγίου-ευλογούμεν από μέρους τής Αυτού Θειοτάτης Παναγιότητος τήν πανήγυριν ταύτην καί επικαλούμεθα πρός πάντας τήν διά πρεσβειών τού Οσίου Νικάνορος, τού εφόρου καί προστάτου ημών, τήν Χάριν καί τό Έλεος τού Μεταμορφωθέντος Κυρίου ημών Ιησού Χριστού!
exapsalmos.gr