ΚΟΡΩΝΟΙΟΣ – ΕΚΚΛΗΣΙΑ: Αργά ή γρήγορα, ήταν βέβαιο ότι και η Εκκλησία θα έμπαινε στη συζήτηση και στις αντιπαραθέσεις για το θέμα της πανδημίας.
Από τη μία η δικαιολογημένη ευαισθησία γύρω από την άσκηση της λατρείας και από την άλλη το γεγονός ότι ο κορωνοϊός δεν κάνει διακρίσεις, ούτε εξαιρεί λατρευτικούς χώρους, σε συνδυασμό με σειρά από αμφιλεγόμενες συμπεριφορές αρκετών μητροπολιτών, αλλά κυρίως του κατώτερου κλήρου, έχουν διαμορφώσει μια εκρηκτική κατάσταση
Μπροστά στον κίνδυνο να γίνουν οι ναοί μέρος του προβλήματος στην αλυσίδα μετάδοσης του ιού, η ηγεσία της Εκκλησίας πήρε την περασμένη Πέμπτη την πρωτοβουλία να συστήσει την επίδειξη τεστ για όσους πιστούς προσέρχονται σε αυτούς. Κάτι που μένει να φανεί σε ποιον βαθμό θα εφαρμοστεί.
Το πρόβλημα ξεκίνησε από τον πρώτο καιρό της πανδημίας, όταν σημαντικό μέρος της Εκκλησίας, κυρίως απλοί ιερείς, αλλά όχι μόνο, έκανε ένα άλμα λογικής, ερμηνεύοντας τον κορωνοϊό με εργαλεία παραφροσύνης, όπως οι θεωρίες συνωμοσίας που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο και οι γνωστές απόψεις για τη «νέα τάξη». Στο πλαίσιο αυτό απέκτησαν γνώμη για τις μάσκες, τα φάρμακα και κυρίως το εμβόλιο.
Το φαινόμενο δεν είναι μόνο ελληνικό. Ισχυρά αντεμβολιαστικά κινήματα εκδηλώνονται από υπερορθόδοξους στο Ισραήλ, αλλά και σε χώρες με ισχυρή επιρροή της Εκκλησίας σε κοσμικά θέματα, όπως στη Ρουμανία, στη Βουλγαρία και αλλού.Το παράδοξο που υπάρχει με την Εκκλησία είναι ότι ενώ η ηγεσία της, με πρωτοστάτη τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, έχει συνεργαστεί έως τώρα αρκετά καλά με την Πολιτεία, όσο κατεβαίνουμε στην ιεραρχία, αλλά και όσο απομακρυνόμαστε από την Αθήνα, τα προβλήματα με αρνητές είτε του ιού γενικά, είτε του εμβολίου ειδικότερα είναι τεράστια.
Βόρεια Ελλάδα: Το Αγιον Ορος, οι Πόντιοι και οι «ζηλωτές»
Η «ειδική περίπτωση» με το επιβαρυμένο επιδημιολογικό φορτίο και την υστέρηση στο εμβολιαστικό πρόγραμμα της Βόρειας Ελλάδας έχει προβληματίσει τους ειδικούς, οι οποίοι αναγνωρίζουν ότι το πρόβλημα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο «τείχος της θρησκείας».
Η διάχυση της αντεμβολιαστικής κουλτούρας γίνεται σχεδόν αδιόρατα, καθώς μεταφέρεται συνήθως ως παραίνεση πνευματικών και γερόντων προς τα πνευματικοπαίδια τους, διάσπαρτα στη Βόρεια Ελλάδα, τα οποία μεταλαμπαδεύουν με τη σειρά τους την άρνηση στον εμβολιασμό στις κατά τόπους ενορίες και τα μοναστήρια όπου δραστηριοποιούνται. Αυτό το αόρατο δίκτυο ερμηνεύει και τη δυσκολία να εντοπιστούν οι πυρήνες των αρνητών στη Βόρεια Ελλάδα, παρότι η συμβολή συγκεκριμένων μονών και εκκλησιαστικών κύκλων, κυρίως προσκείμενων στο Αγιον Ορος, διαδραματίζει έντονο ρόλο. Το παράδειγμα, άλλωστε, της Αθωνικής Πολιτείας, όπου έχουν εμβολιαστεί, σύμφωνα με πληροφορίες, περίπου 400 μοναχοί σε σύνολο 2.000, παρότι υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 1.000 έχουν νοσήσει, δίνει τον τόνο στα πνευματικά παιδιά τους.
Ο καθηγούμενος της Μονής Εσφιγμένου, Αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος, ο οποίος ήταν ο πρώτος μοναχός που έκανε το εμβόλιο στο Αγιον Ορος, έχει καταγγείλει τη δράση ανθρώπων που δεν είναι μοναχοί της Αθωνικής Πολιτείας, ούτε καν ανήκουν στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία, ενώ πνευματικά σχετίζονται με το θρησκευτικό νομικό πρόσωπο Εκκλησία Γ.Ο.Χ. Ελλάδος και πολιτικά με ακροδεξιά κόμματα, οργανώσεις και λοιπά κυκλώματα και κάνουν αντεμβολιαστική προπαγάνδα σε διαδηλώσεις και στο Διαδίκτυο χρησιμοποιώντας παρανόμως το όνομα της μονής.
Εκτός από την επιρροή που ασκούν στο ποίμνιο της Βόρειας Ελλάδας κάποιες μονές και εκκλησιαστικοί κύκλοι προσκείμενοι στο Αγιον Ορος, μία ακόμη παράμετρος για την περιοχή αποτελούν οι πληθυσμοί με καταγωγή από τον Πόντο, οι οποίοι υπολογίζονται σε περίπου 200.000 στη Μακεδονία και τη Θράκη.
Κατανεμημένοι σε αρκετές πολυμελείς οικογένειες ανά νομό, λειτουργούν μεταξύ τους ως κλειστή κοινότητα, με αποτέλεσμα να γίνονται υπερμεταδότες του ιού. Οι δε θρησκευτικές αναφορές μερίδας αυτού του πληθυσμού βρίσκονται κοντά σε ομάδες Παλαιοημερολογιτών στην Ελλάδα, που συνδέονται παραδοσιακά με τη Ρωσική Εκκλησία, με αποτέλεσμα τα επίπεδα εμβολιασμού της συγκεκριμένης ομάδας να καταγράφονται ως εξαιρετικά χαμηλά σε σχέση με τον πανελλαδικό μέσο όρο.
Την ίδια ώρα, εμβληματικά μοναστήρια και αδελφότητες-σημεία αναφοράς για χιλιάδες πιστούς στη Μακεδονία, τα οποία προχώρησαν μαζικά στον εμβολιασμό, όπως το γυναικείο μοναστήρι στην Ορμύλια Χαλκιδικής, αλλά και το Μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη Σουρωτή Θεσσαλονίκης (όπου έχει ταφεί ο γέροντας Παΐσιος) δέχτηκαν τη χλεύη υπερορθόδοξων εκκλησιαστικών κύκλων λόγω του εμβολιασμού, με αιτιάσεις περί «άλωσης» των μοναστηριών. Πολύ χαμηλά ποσοστά εμβολιασμού παρουσιάζουν οι μουσουλμανικοί πληθυσμοί Ρομά στη Θράκη, οι οποίοι διαμένουν σε καταυλισμούς με πολυμελείς οικογένειες, ευνοώντας τις συνθήκες για δημιουργία αλυσίδας μετάδοσης στα αστικά κέντρα.
Πηγή κειμένου: protothema.gr