Του Σωτήρη Μ. Τζούμα
Εκκλησία Κρήτης: Μετά την απομάκρυνση του Γέροντος Αρχιεπισκόπου Ειρηναίου που εικονίζεται στην παραπάνω φωτό τότε που ήταν Αρχιεπίσκοπος του Σώματος…
(και μάλιστα με συνοπτικές διαδικασίες λόγω των προβλημάτων υγείας που αντιμετώπιζε), οι οκτώ Ιεράρχες του νησιού, οι οποίοι απαρτίζουν την Επαρχιακή Σύνοδο, θα συνέλθουν στις 28 Δεκεμβρίου για να καταρτίσουν το Τριπρόσωπο, εκ του οποίου η Ι. Σύνοδος του Θρόνου θα εκλέξει τον νέο Αρχιεπίσκοπο, ύστερα από πρόταση του Οικουμενικού Πατριάρχη. Τα μάτια των Κρητών, αλλά και όσων εξ ημών ασχολούμαστε με τα εκκλησιαστικά θέματα είναι στραμμένα στην μεγαλόνησο, η οποία αξίζει να αποκτήσει Ιεράρχη πνευματικό, κατηρτισμένο, δραστήριο που να αφουγκραστεί τον πόνο και τα προβλήματα των ανθρώπων και να τους οδηγήσει στην Ελπίδα, την Αλήθεια και την Σωτηρία..
Οι πληροφορίες μας, λένε ότι τα πράγματα δεν έχουν ακόμη ξεκαθαρίσει όπως λέγεται και γράφεται κατά κόρον. Κανείς δεν ξέρει ποιος εκ των τριών θα είναι η τελική επιλογή και απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου. Στο Φανάρι, μπορεί στην κάλπη να ρίχνουν ψηφοδέλτια οι Συνοδικοί Αρχιερείς , αλλά το αποτέλεσμα είναι δεδομένο και προδιαγεγραμμένο, αφού καθορίζεται από τη γνώμη τιυ ενός που είναι ο Πατριάρχης.
Ας δούμε όμως, τα γεγονότα εξ αρχής. Όλα δείχνουν ότι τα τρία πρόσωπα, τα οποία θα απαρτίσουν το Τριπρόσωπο θα είναι με τη σειρά των Μητροπόλεων οι Μητροπολίτες: Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου Ευγένιος, Κισσάμου και Σελίμου Αμφιλόχιος και Αρκαλοχωρίου Ανδρέας.
Τελικά, το σούσουρο που επικράτησε όλες τις υπόλοιπες ημέρες περί «αποκλεισμού» του Αρκαλοχωρίου Ανδρέα από το Τριπρόσωπο του βγήκε σε καλό, γιατί κατάλαβαν οι συνεπίσκοποί του ότι ο αποκλεισμός και η φράξια δεν είναι ίδιον των εκκλησιαστικών οργάνων και μάλιστα προϊόν της Συνοδικότητας, που αποτελεί το πολίτευμα με το οποίο διοικείται η Εκκλησία της Κρήτης τουλάχιστον μέχρι που να επιληφθεί των θεμάτων της ο Οικουμενικός Πατριάρχης. Τότε ισχύει η θέληση και η απόφαση του ενός.
Από το παραπάνω Τριπρόσωπο θα κληθεί ο Οικουμενικός Πατριάρχης και η περί Αυτόν Αγία και Ιερά Σύνοδος του Θρόνου, να επιλέξει αυτόν που θεωρεί τον καταλληλότερο για να υπηρετήσει από την θέση αυτή τα συμφέροντα της Εκκλησίας μας.
Και είναι βέβαιο ότι για να καταλήξει στην όποια απόφαση του δεν θα μετρήσει τα όσα γράφουμε εμείς και όλοι οι άλλοι ως προγνωστικά που τεχνιέντως διοχετεύονται ανάλογα με τις συμπάθειες και τον ανάλογο «φωτισμό» που υπάρχει για κάθε υποψήφιο.
Ο Πατριάρχης μέχρι και την τελευταία στιγμή μελετά τις συμπεριφορές και τις επιδόσεις των υποψηφίων, αλλά και εκ της εμπειρίας του, κρίνει ποιος θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στα προβλήματα που υπάρχουν ή θα παρουσιαστούν.Την απόφαση του μπορεί να την έχει λάβει ήδη αλλά δεν πρέπει να αποκλείουμε και τον παράγοντα της τελευταίας στιγμής.
Παρατηρούμε ότι καλλιεργείται και μεθοδεύεται από καιρό, από συγκεκριμένους κύκλους -εκκλησιαστικούς, κυβερνητικούς, επιχειρηματικούς- να υπάρξει μία ισχυρή υποψηφιότητα στο Τριπρόσωπο – του Σεβ. Ρεθύμνης Ευγενίου, του νεωτέρου εκ των τριών προβεβλημένων Ιεραρχών που ακούγονται ως υποψήφιοι- για να διευκολυνθεί ο Οικουμενικός Πατριάρχης στην τελική επιλογή του. Αν επιτευχθεί αυτό, τότε είναι βέβαιο ότι εκλεκτός και νικητής εκ της διαδικασίας αυτής θα εξέλθει ο Σεβ. Ρεθύμνης Ευγένιος ως ο νέος Αρχιεπίσκοπος.
Αν η συμμετοχή των υποψηφίων θα είναι με ίσους αριθμούς εκλεκτόρων τότε η θέση του Πατριάρχη καθίσταται δυσχερής γιατί θα πρέπει να επιλέξει εκ τριών ίσων υποψηφίων τον ένα και να πάρει την απόφαση του με αδιάσειστα κριτήρια και επιχειρήματα τα οποία θα καταθέσει στους Συνοδικούς Αρχιερείς για να τεκμηριώσει τη θέση του. Και στην παρούσα Σύνοδο συμμετέχουν δυναμικοί και προβεβλημένοι Ιεράρχες και μάλιστα οι δύο Γέροντες του Θρόνου Χαλκηδόνος Εμμανουήλ και Πριγκηποννήσων Δημήτριος αλλά και ο έμπειρος Μητροπολίτης Φιλαδελφείας Μελίτων που έζησε όλα τα μεγάλα γεγονότα του Θρόνου από κοντά. Σίγουρα ο Πατριάρχης θα λάβει υπόψη τη γνωμη τους όπως και τη γνωμη των υπολοίπων Ιεραρχών.
Ο 53χρονος κ.Ευγένιος, ο νεώτερος εκ των υποψηφίων, προβάλλεται αυτή τη στιγμή ως η συμβιβαστική λύση ανάμεσα στις τρεις επιλογές που θεωρούνται να έχουν τις περισσότερες πιθανότητες. Και μάλιστα λέγεται ότι αποτελεί και επιλογή του Πρωθυπουργού κ.Μητσοτάκη, με τον οποίο συζήτησε ο Πατριάρχης το θέμα κατά την τελευταία συνάντηση τους στο Μαξίμου. Ναι, λέγεται ότι το όνομά του έπεσε στη συνάντηση αυτή που είχε ο Πατριάρχης με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Κι εκεί έκλεισε η εκλογή.
Ωστόσο αυτό δεν επιβεβαιώνεται ούτε από το Φανάρι, ούτε από το Μαξίμου. Αλλά υπάρχει και ένας παραπάνω λόγος που το κάνει να μοιάζει ως απλή φήμη. Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Μητσοτάκης πριν λίγο καιρό ζήτησε από τον Πατριάρχη να επιτρέψει στην Εκκλησία της Ελλάδος το μεταθετό εκ των Νέων Χωρών για τη Μητρόπολη Περιστερίου και ο Πατριάρχης το αρνήθηκε. Αφού του αρνήθηκε αυτό γιατί να τον ακούσει τώρα για την εκλογή Αρχιεπισκόπου στην Κρήτη; Και το ερώτημα δεν είναι ρητορικό.
Οι άλλοι δύο Ιεράρχες που φέρονται ως υποψήφιοι για την Αρχιεπισκοπή Κρήτης είναι ο 64χρονος Αρκαλοχωρίου, Καστελίου και Βιάννου Ανδρέας και ο 57χρονος Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου Αμφιλόχιος.
Υπό άλλες συνθήκες ο 64χρονος Μητροπολίτης Αρκαλοχωρίου Ανδρέας, διαπρεπής Καθηγητής του ΑΠΘ και αεικίνητος Ιεράρχης με πολλές συμπάθειες σε όλο τον Ορθόδοξο κόσμο, θα είχε πολλές πιθανότητες να εκλεγεί αλλά πρέπει πια να διανύσει πολλά μίλια για να φτάσει το ποθούμενο. Οι μετοχές του στο Φανάρι έχουν πέσει και για να αναπληρώσει το χαμένο έδαφος πρέπει να κάνει άλματα. Και δυστυχώς αυτοί που κάποτε ευεργέτησε για να ανέλθουν στα ανώτατα αξιώματα της Εκκλησίας τώρα όχι μόνο δεν τον βοηθούν αλλά τον μποϋκοτάρουν κιόλας. Έτσι φέρονται πάντα οι ευεργετηθέντες αχάριστοι.
Ο έτερος Ιεράρχης, ο 57χρονος Κισσάμου Αμφιλόχιος είναι ένας δυναμικός και λόγιος Ιεράρχης. Αποτελεί πνευματικό ανάστημα του μεγάλου Γέροντος Ιεράρχου Κισσάμου Ειρηναίου παρά τους πόδας του οποίου θήτευσε και επί τα ίχνη του οποίου χάραξε την δική του προσωπική και απροσκύνητη πορεία. Ο Αμφιλόχιος έφερε εις πέρας επιτυχώς το μεγάλο έργο της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου που έγινε στο Κολυμπάρι στην Κρήτη. Και δεν ήταν λίγοι εκ των συμμετεχόντων στη Μεγάλη Σύνοδο Ιεραρχών που του εύχονταν τότε και εις ανώτερα, εννοώντας τον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο της Κρήτης. Αν χάσει την εκλογή αυτή ο Αμφιλόχιος θα φταίει η παρρησία που έχει και η έφεση του να αρθρογραφεί και να λέγει τα πράγματα με το όνομα τους και μάλιστα αυτή την εποχή της πανδημίας. Στην περίπτωση του ακόμη και οι όποιες παρεμβάσεις προσώπων σε επιτελικό επίπεδο (μεγάλων επιχειρηματιών- συγγενών κλπ) εν προκειμένω μπορούν να πιάσουν και να επηρεάσουν έστω και στο παρά 5. Εδώ είναι Φανάρι! Ή του ύψους ή του βάθους!
Τώρα αν προκύψει κάτι άλλο από «σπόντα» έως ότου συνέλθει η Σύνοδος του Θρόνου και το μάθουμε θα σας ενημερώσω. Να είστε βέβαιοι. Παρακολουθούμε όλες τις εξελίξεις.
Ευχή μας φυσικά είναι να εκλεγεί ο καταλληλότερος. Αυτός που θα αναγεννήσει την Κρήτη. Αυτός που θα δουλέψει πραγματικά για τον λαό του Θεού. Αυτός που θα σταθεί κοντά στο ποίμνιο ως γνήσιος πατέρας. Αυρόσ που θα αφήσει την Αγιότητα του Γέροντος προκατόχου του να αιωρείται και να εμπνέει τη ζωή της Εκκλησίας.Ας προσευχόμαστε, ο Οικουμενικός μας Πατριάρχης να επιλέξει τον νέο Αρχιεπίσκοπο Κρήτης, σύμφωνα με τις ανάγκες των Κρητών και όχι μόνο της Μητρός Εκκλησίας. Ας μείνουν στην άκρη επιρροές επιφανών λαϊκών ή ίσως και συμφέροντα. Ας επικρατήσει ο λόγος του Απ. Παύλου προς τον μαθητή του Τιμόθεο: «δει ουν τον επίσκοπον ανεπίληπτον είναι… σώφρονα, κόσμιον, φιλόξενον, διδακτικόν,… μή αισχροκερδή, αλλ’ επιεική, άμαχον, αφιλάργυρον…» και φυσικά να έχει την έξωθεν καλή μαρτυρία. Η εκλογή νέου Αρχιεπισκόπου στην Κρήτη είναι μία ακόμη μεγάλη σφραγίδα τιμής του Πατριάρχη Βαρθολομαίου η οποία θα προστεθεί στην ιστορία του.
Του Σωτήρη Μ. Τζούμα