Οι μετοχές αξίζουν πιό πολύ από την ανθρώπινη ζωή; – Αν είσαι Έλλην, πάς άκλαυτος – «Kαί γάτα να ήταν, μεγαλύτερη η κινητοποίησις»
Του Μανώλη Κοττάκη
ΣΤΗΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑ είναι νόμος: Ναυτικός δεν σπρώχνει ποτέ άνθρωπο στην θάλασσα! Πολύ δε περισσότερο δεν αφαιρεί ζωή από άνθρωπο. Υπό αυτήν την έννοια το προχθεσινό συγκλονιστικό περιστατικό στον καταπέλτη του πλοίου Blue Ηοrizon με πρωταγωνιστή τον ύπαρχο, ο οποίος έσπρωξε βιαίως στα βρώμικα νερά του λιμανιού πολίτη που επιχείρησε να επιβιβαστεί στο πλοίο την τελευταία στιγμή, δυσφημεί, διασύρει και αδικεί κατάφωρα τον ελληνική ναυτοσύνη αλλά και την ίδια την εταιρεία που ανήκει στον όμιλο Attica Group.
Παρατηρήσαμε με μεγάλη προσοχή την συμπεριφορά των πληρωμάτων στα πλοία Blue Star το καλοκαίρι στην Τήνο και στην Πάρο και εντυπωσιαστήκαμε από τον επαγγελματισμό τους. Το ίδιο παρατηρήσαμε και στην συμπεριφορά των πληρωμάτων της Sea Jet (Champion Jet 1). Δίπλα στον πολίτη, υπό εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες. Όλους τους κυνηγούσε ο χρόνος. Να είναι ακριβείς στο ραντεβού του πλοίου τους με το επόμενο λιμάνι.
Διαχειρίστηκαν εκατομμύρια επιβάτες, κάθε εθνικότητας με ανθρωπιά και ψυχραιμία χωρίς να συμβεί το παραμικρό. Στην Αλεξανδρούπολη ο «Κοραής» στέγασε και νοσοκομείο. Γιά αυτό και ο «καταπέλτης» του Blue Ηοrizon στο τέλος της σαιζόν μας αφήνει πολύ πικρή γεύση… Μια στιγμή ισοπέδωσε, εξαφάνισε και διέσυρε την εργασία χιλιάδων ναυτικών μας, που έφευγαν αξημέρωτα από το λιμάνι και επέστρεφαν μεσάνυχτα. Αλλά έπληξε και μια εταιρεία που αποδεδειγμένα έδωσε εξετάσεις και τις πέρασε!
Ωστόσο, με λύπη οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι στις εξετάσεις που ακολούθησαν αμέσως μετά το περιστατικό που συγκλόνισε εκατομμύρια Έλληνες, η εταιρεία αυτή που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο, ανήκει στην Τράπεζα Πειραιώς και διοικείται κατά βάση από τεχνοκράτες, πέρασε κάτω από την βάση στο μάθημα του Ανθρωπισμού. Η πρώτη της αντίδραση σε επίπεδο πλοιάρχου ήταν η διασπορά ψευδών ειδήσεων και η πλήρης αδιαφορία για την ζωή που χάθηκε. Το πλοίο απέπλευσε σαν να μην συνέβη τίποτα, οι πρώτες διαρροές που έγιναν στα ΜΜΕ (καί τις υιοθέτησε απαραδέκτως το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων) ήταν πως ο επιβάτης… σκόνταψε στον καταπέλτη και έπεσε (!) ενώ εκφωνήθηκε έως και ανακοίνωση από τα μεγάφωνα του πλοίου στην οποία η εταιρεία «απολογείτο» στους επιβάτες της για την καθυστέρηση (!!!) του απόπλου που οφειλόταν σε περιστατικό για το οποίο δεν είχε καμμία ευθύνη!
Στην δε ανακοίνωση που εξέδωσε (καί κατά πάσα βεβαιότητα θα έγραψε κάποιο golden boy από τις εταιρείες δημοσίων σχέσεων που προσλαμβάνουν για τέτοιες περιπτώσεις «διαχείρισης κρίσεων») η εταιρεία δήλωσε απλώς «συγκλονισμένη». Η λέξη «συλλυπητήρια» δεν υπήρχε στην ελληνική γλώσσα για αυτήν. Η έκφραση λύπης στην οικογένεια του νεκρού απουσίασε παντελώς.
Αν ο ύπαρχος που έσπρωξε τον 36χρονο στον θάνατο ήταν αδιανόητα αναίσθητος, αυτοί που υπέγραψαν την ανακοίνωση, τι ήταν άραγε; Στην πραγματικότητα «έπνιξαν» δεύτερη φορά τον άνθρωπο, προσβάλλοντας την μνήμη του.
Μόλις ξημέρωσε χθές και άρχισε να λειτουργεί το Χρηματιστήριο στο οποίο είναι εισηγμένη τόσο η τράπεζα που την έχει στην ιδιοκτησία της όσο και η ίδια η εταιρεία, άρχισε η προσεκτική αποδόμηση. Με βάση το manual. Τα δελτία ειδήσεων των ραδιοφωνικών σταθμών στους οποίους η εταιρεία είναι μεγάλος διαφημιστικός χορηγός εξέφραζαν αυτοβούλως τον αποτροπιασμό τους και επετίθεντο αυτονοήτως στο πλήρωμα, αλλά επεσήμαιναν με ένταση ότι ο επιβάτης επεχείρησε να εισέλθει στο πλοίο «αφού είχαν ήδη λυθεί οι κάβοι». Στους παρουσιαστές των τηλεοπτικών εκπομπών διεμηνύθη ότι απαγορεύεται η χρήση του όρου «δολοφονία»! (Το απεκάλυψε ο θαραλλέος πανελίστας Τριαντάφυλλος!) Επιχείρημα για το δικαστήριο. Είναι να σαν να ακούμε από τώρα τον ακριβοπληρωμένο συνήγορο υπεράσπισης: «Τι το ήθελε ο χριστιανός αφού οι κάβοι είχαν λυθεί; Ρίσκαρε!».
Το ίδιο ακριβώς έκανε και συνδικαλιστής της ΠΕΜΕΝ, ο οποίος αφού επιτέθηκε στους ναυτικούς υπεγράμμισε ότι ο 36χρονος πάτησε στον καταπέλτη ενώ «είχαν λυθεί οι κάβοι.» Και το κορυφαίο: Κληθείς να σχολιάσει το περιστατικό ο Υπουργός Επικρατείας Μάκης Βορίδης απέφυγε να διατυπώσει –έστω υποκριτικά, μια έκφραση συμπάθειας προς την οικογένεια του νεκρού. Με μάλλον βαριεστημένο ύφος ανέσυρε ως «τζούκ μπόξ» του ποινικού δικαίου μερικούς κλασσικούς νομικούς όρους, ήπιους για την περίπτωση (π.χ. ενδεχόμενος δόλος) και είπε στους εμβρόντητους παρουσιαστές του «Σκάι» ότι «η νομική ανάλυση είναι αρμοδιότητα της εισαγγελέως.» Έτσι είναι! Θα τα βάλουμε με τις τράπεζες; Άς το κάνει η εισαγγελεύς!
Γιά τα ανθρωπιστικά ανακλαστικά του Υπουργείου Ναυτιλίας την πρώτη ώρα που ακολούθησε το περιστατικό, δεν το συζητάμε. Τα αφήνουμε ασχολίαστα. Και εδώ πολύς «συγκλονισμός» για την οικογένεια του άτυχου εργαζόμενου από το Λασίθι· συλλυπητήρια, τίποτα. Η ανθρώπινη ζωή όταν συγκρούεται με μετοχές, χρηματιστήρια, ΔΕΚΟ, πολυεθνικές, πάσης φύσεως διαπλοκές, δυστυχώς στις μέρες μας, «δέν είναι τίποτε σημαντικό.» Μόνον ένας Σφηνιάς ήταν άνδρας και την θεώρησε τόσο σημαντική, ώστε να θυσιάσει και την δική του…
Και αν επρόκειτο για γεγονός μεμονωμένο, θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι η εξαίρεση. Ελάτε που δεν είναι όμως! Δυστυχώς. Η κοινωνία έχει αλλάξει. Ο κυνισμός και η εξαχρείωση θριαμβεύουν. Είναι μοτίβο. Δύο μέρες τώρα τα συστημικά ΜΜΕ αποφεύγουν να χρησιμοποιήσουν την λέξη «νεκρός» στα δελτία ειδήσεών τους όταν πρόκειται να μεταδώσουν ανθρώπινες απώλειες από τις πλημμύρες για τις οποίες ευθύνονται εκτός από τους 12.000 κεραυνούς και τους τόνους νερού και οι απαρχαιωμένες κρατικές υποδομές. Δύο φορές ακούσαμε σε ραδιόφωνο την παραπλανητική είδηση, ότι «ανεσύρθη από τα ερείπια χωρίς τις αισθήσεις του.» Αναφέρονταν σε νεκρούς!!!
Μήπως και στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών το ίδιο ακριβώς δεν συνέβη; Η ιταλική εταιρεία εξέδωσε τα πρώτα 24ωρα μία εντελώς ψυχρή ανακοίνωση τριών γραμμών για το γεγονός, ενώ για πολλές μέρες δεν τοποθετήθηκε για το συμβάν. Η μόνη ευρεία ανακοίνωση που εξεδόθη ήταν αυτή στην οποία ορίζονταν τα ποσά αποζημιώσεων ανά ανθρώπινη ζωή που χάθηκε. Με την βεβαιότητα, ότι οι αποζημιώσεις εξαγοράζουν σιωπές. Τις ίδιες μέρες κρατικοί αξιωματούχοι της Θεσσαλίας υπερηφανεύονταν σε υπουργικά γραφεία πως φυγάδευσαν τους φοιτητές του τραίνου με πούλμαν στην Θεσσαλονίκη και δεν τους πρόλαβαν τα κανάλια για …δηλώσεις! Η δε δικαστική πορεία της υποθέσεως δείχνει ότι θα την «πληρώσουν» ο σταθμάρχης και μερικοί αξιωματούχοι του ΟΣΕ, πάντως όχι οι υψηλόβαθμοι αποδέκτες εγγράφου του τέως Προέδρου του ΟΣΕ κυρίου Σπηλιόπουλου, που από το 2020 προειδοποιούσε ότι οι συνέπειες θα είναι ολέθριες και θα έχουμε θύματα!!!
Το μοτίβο λοιπόν, όταν χάνουν την ζωή τους άνθρωποι από την μεσαία και την κατώτερη τάξη από λάθη εισηγμένων εταιρειών, κρατικών ΔΕΚΟ κ.λπ., είναι κλασσικό! Πρώτα το «σύστημα» υποκρίνεται ότι εναρμονίζεται με το λαϊκό αίσθημα, μετά σιγά-σιγά εισάγει στον δημόσιο διάλογο μέσω πρόθυμων τρίτων νομικούς όρους που ενοχοποιούν τα θύματα, στο τέλος Υπουργοί, συνδικαλιστές και Μερίδα Μέσων Ενημερώσεως ολοκληρώνουν την δουλειά: Κουκούλωμα. Αναισθησία εις την νιοστή. Μόνον αν καεί κανένας μετανάστης στο Δάσος της Δαδιάς εκφράζουν την συγκίνησή τους ακόμη και σε επίπεδο αρχηγού κράτους. Αν είσαι Έλλην, πάς άκλαυτος. Από μια άποψη, είχε δίκιο ο κύριος Σημίτης: Αυτή είναι η Ελλάς. Μόνο που από το Express Samina έως το Blue Orizon, έγινε δέκα φορές χειρότερη… Μια χώρα κυνική, χωρίς συναίσθημα…
Επί του πιεστηρίου: Έμπειρος πλοίαρχος μας είπε ότι ο ύπαρχος εκινήθη εναντίον του θύματος «σάν να είχε προσωπικά μαζί του»! Ότι το θύμα περισυνελέγη από το σκάφος των καβοδετών, το Λιμενικό ανύπαρκτο. «Και γάτα να ήταν, θα είχε γίνει μεγαλύτερη κινητοποίηση» κατέληξε…
estianews.gr