Ο βουλευτής της ΝΔ, Μάκης Βορίδης, κάλεσε τον υπουργό να δώσει εξηγήσεις για την πρόσφατη ενέργειά του να απαγορεύσει στον Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαο να μιλήσει σε Γενικό Λύκειο της Θεσσαλονίκης όπου είχε προσκληθεί.
Από την πλευρά του ο Νίκος Φίλης μίλησε για «κοσμικό, δημοκρατικό σχολείο», υποστηρίζοντας πως «το σχολείο δεν είναι δυνατόν να δίνει βήμα μαθήματος σε οποιονδήποτε τρίτο παράγοντα που δεν είναι εκπαιδευτικός».
Αναφορικά δε με το επίμαχο περιστατικό σημείωσε πως «προφανώς αν ήταν αυτή η αξίωση να γίνει η ομιλία του μέσα στο μάθημα των θρησκευτικών, ορθώς το υπουργείο δεν έδωσε άδεια αφού δεν υπήρξε σχετικό αίτημα» ενώ σε άλλο σημείο επισήμανε πως «δεν θα μετατραπούν τα σχολεία σε μια αγορά ομιλιών της μιας ή της άλλη κατεύθυνσης». «Το αξίωμα του καθενός δεν σημαίνει ότι μπορεί να μπαίνει στο σχολείο. Υπάρχουν κανόνες για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου», συμπλήρωσε.
«Ουαί υμίν υποκριτές και φαρισαίοι» σχολίασε ο κ. Βορίδης για να εξηγήσει πως «η υποκρισία είναι ότι πίσω από τις φράσεις “κοσμικό, δημοκρατικό σχολείο” βρίσκεται το αποκαθαρμένο από το συνταγματικά επιβαλλόμενο γεγονός ότι έχουμε επικρατούσα Θρησκεία και σε αυτό το Σύνταγμα ορκίζεστε και υπάρχει υποχρέωση για την καλλιέργεια θρησκευτικής και εθνικής συνειδήσεως γιατί ακριβώς έχουμε επικρατούσα θρησκεία».
«Το πρόβλημα με την ομιλία του Μητροπολίτη ήταν ότι θα έχαναν τα παιδιά μια ώρα θρησκευτικών; Θα άκουγαν έναν σπουδαίο επιστήμονα. Έχετε την ίδια ευαισθησία άραγε και για τις καταλήψεις;», αναρωτήθηκε ο ίδιος για να εκτιμήσει ότι η απαγόρευση της ομιλία του Μητροπολίτη έγινε μετά «από παρεμβάσεις ερυθροφρουρών του κόμματός σας».
Πάντως, ο κ. Φίλης επιχειρώντας να απαντήσει στα περί «επικρατούσας θρησκείας» ήγειρε ζήτημα για τις συνταγματικές σχέσεις εκκλησίας- πολιτείας με ενδεχόμενη αλλαγή και του σχετικού ορισμού ενόψει της σχεδιαζόμενης από την κυβέρνηση συνταγματικής αναθεώρησης
«Όντως το σύνταγμά μας μιλά για επικρατούσα Θρησκεία» είπε ο υπουργός για να υποστηρίξει ότι συνταγματολόγοι ερίζουν για το αν ο «συνταγματικός νομοθέτης» με τον όρο «επικρατούσα» αναφέρεται σε ρύθμιση ή σε διαπιστωτική πράξη.
«Με τον όρο επικρατούσα εννοούμε διαπιστωτική άποψη -το τι πιστεύει δηλαδή η πλειοψηφία των πολιτών – ή είναι επικρατούσα με βάση ρύθμιση στα όρια της Επικράτειας, έχουμε δηλαδή κρατική θρησκεία. Αυτό έχει να κάνει με την συνταγματική αναθεώρηση» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Φίλης. Στην συνέχεια δε ανέφερε ότι η συνταγματική επιταγή για καλλιέργεια της θρησκευτικής ταυτότητας σημαίνει «καλλιέργεια της θρησκευτικής συνείδησης και όχι προσηλυτισμό ή κατήχηση. Εννοούμε παρουσίαση της ορθόδοξης θρησκείας. Τα πολιτιστικά συμφραζόμενα και όχι κατήχηση».
Σε συνομιλία του πάντως με δημοσιογράφους υποστήριξε ότι ο ίδιος δεν επιθυμεί αλλαγές στις συγκεκριμένες διατάξεις του Συντάγματος πρόσθεσε όμως ότι τα συγκεκριμένα ζητήματα τίθενται από συνταγματολόγους.