του Αντώνη Τριανταφύλλου
Ψήφισμα με το οποίο ζητά από το Οικουμενικό Πατριαρχείο την απόδοση αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Ουκρανίας, που τώρα ανήκει στο Πατριαρχείο Ρωσίας, υιοθέτησε και μάλιστα με ισχυρή πλειοψηφία η βουλή της Ουκρανίας.
Για την Εκκλησία της Μόσχας η Ουκρανία αποτελεί το «πετράδι του στέμματος», καθώς το Κίεβο θεωρείται η κοιτίδα του πρώτου ρωσικού κράτους, των Ρωσσ του Κιέβου.
Στην πρωτεύουσα της σημερινής Ουκρανίας βαπτίστηκε ο πρώτος χριστιανός ορθόδοξος Πρίγκηπας του Κιέβου ο Βλαδίμηρος και η μητέρα του Όλγα που θεωρούνται για τους Ρώσους και τους Ουκρανούς το αντίστοιχο δίδυμο των Κωνσταντίνου και Ελένης.
Μέχρι το 1686 μ.Χ. η Επισκοπή του Κιέβου υπάγοντας στην δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης, όταν εκείνη τη χρονιά το Φανάρι, απέδωσε την Επισκοπή αυτή στην κανονική δικαιοδοσία του Πατριαρχείου της Μόσχας.
Η εκκλησιαστική ιστορία και οι ισορροπίες στην Ουκρανία είναι ιδιαίτερα λεπτές, όπως συμβαίνει και σε πολιτικό επίπεδο. Στη χώρα αυτή που κυριαρχεί η καχυποψία έναντι της Ρωσίας εκτός από την κανονική Εκκλησία του Κιέβου που υπάγεται στην Εκκλησία της Ρωσίας υφίσταται και σχισματική ορθόδοξη Εκκλησία, ενώ στις δυτικές επαρχίες της χώρας υπάρχει μια ιδιαίτερα ζωηρή κοινότητα ουνιτικών επισκοπών -ένα βασικό αγκάθι στις σχέσεις της Ρωσίας με το Βατικανό.
Ο πολιτικός κόσμος στην Ουκρανία είναι μοιρασμένος ανάμεσα στους φιλορώσους και σε αυτούς που επιθυμούν μια πιο ανεξάρτητη και δυτικόστροφη χώρα. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και σε εκκλησιαστικό επίπεδο.
Αντίστοιχη πίεση για την απόδοση εκκλησιαστικής αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία είχε ασκήσει το 2008 ο -τότε- Πρόεδρος της Ουκρανίας Βίκτορ Γιουσένκο.
Μόνο το Οικουμενικό Πατριαρχείο, βάσει των Ιερών Κανόνων, έχει το προνόμιο απόδοσης ή ακόμα και αφαίρεσης της αυτοκεφαλίας από τοπικές Εκκλησίες που δεν έχουν αναγνωριστεί από Οικουμενικές Συνόδους.
Το εκκλησιαστικό καθεστώς της Ουκρανίας μοιάζει αρκετά με αυτό της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία έως το 1850 ανήκε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Εκείνη τη χρονιά, ύστερα από πολιτικές πιέσεις της βαυαρικής αντιβασιλείας προς το Φανάρι, αποδόθηκε Τόμος Αυτοκεφαλίας που ισχύει έως σήμερα.