Μπορεί όλοι να περιμένουν με αγωνία να δουν τι υπάρχει στον δεύτερο προθάλαμο το τύμβου της Αμφίπολης, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν ισχύει και για τους αρχαιολόγους οι οποίοι είδαν τι κρύβει ο τελευταίος τοίχος πριν τον ταφικό θάλαμο.
Κατά την πάγια τακτική της, η διεπιστημονική ομάδα υπό την επικεφαλής της ανασκαφής, κα Περιστέρη, δεν αποκάλυψε τι κρύβεται πίσω από τον τοίχο με τις δύο Καρυάτιδες.
Ωστόσο, ήδη από τη φωτογραφία με το ορθογώνιο κομμάτι της οροφής, το οποίο βρέθηκε πεσμένο στον δεύτερο προθάλαμο, από την οπή στον τρίτο διαφραγματικό τοίχο, διακρίνεται στο σκοτάδι ένα πολύχρωμο ίχνος.
Είναι βέβαιο ότι οι αρχαιολόγοι στην Αμφίπολη έχουν ήδη λύσει το αίνιγμα του τρίτου τοίχου, ο οποίος πιθανότατα φέρει γλυπτή αλλά και ζωγραφική διακόσμηση ακόμη υψηλότερης τεχνικής από όσα έχουν ήδη έρθει στο φως (Σφίγγες, Καρυάτιδες, ρόδακες, πλευρική τοιχοποιία, μωσαϊκά, επιστύλια κ.λπ).
Οι ρυθμοί της αρχαιολογικής σκαπάνης, ωστόσο, είναι διαφορετικοί από τους… δημοσιογραφικούς. Έτσι οι αρχαιολόγοι, πρώτα θα καθαρίσουν το πρώτο θάλαμο, θα κάνουν όλα τα απαραίτητα βήματα για να προστατεύσουν τη στατικότητα του μνημείου και μετά θα προχωρήσουν στο δεύτερο θάλαμο αποκαλύπτοντας έτσι τα μυστικά του.
Το πολύχρωμο ίχνος που διακρίνεται μέσα από την οπή στον τρίτο τοίχο δεν αποκλείεται να προσδιορίζει ένα εντυπωσιακό άγαλμα, ακριβώς έξω από την είσοδο στον κεντρικό ταφικό θάλαμο. Ή, ακόμη και μια πιο σύνθετη παράσταση, ζωγραφική ή ανάγλυφη.
Παράλληλα, η Γενική Γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού μιλώντας στην εφημερίδα Καθημερινή τόνισε πως «πρόκειται για ένα κοσμοπολίτικο μνημείο. Όποιος ή όποιοι φιλοξενούνται σε αυτό είναι φανερό πως πρέπει να ήταν και οι ίδιοι κοσμοπολίτες».
Με τις δηλώσεις της αυτές η κ. Μενδώνη ανοίγει δυο διαφορετικά θέματα. Πρώτα απ’ όλα το γεγονός ότι χρησιμοποιεί πληθυντικό. Μπορεί δηλαδή να μην είναι μονάχα ένας ο νεκρός που έχει ενταφιαστεί στο μνημείο αλλά περισσότεροι.
Κάτι τέτοιο δεν θα αποτελέσει έκπληξη για τους αρχαιολόγους καθώς ακόμη και στον τάφο που αποδόθηκε από τον Μ. Ανδρόνικο στον Φίλιππο τον Β’ βρέθηκαν οστά και άλλου νεκρού. Δεν είναι πρωτοφανές σε έναν μακεδονικού τύπου τάφο να φιλοξενούνται περισσότεροι από ένας νεκροί.
Το δεύτερο ζήτημα που ανοίγει με τις δηλώσεις της κ. Μενδώνη είναι η… κοσμοπολίτικη ταυτότητα που προσδίδει στον «ένοικο» του τάφου. Το μνημείο έχει κατασκευαστεί σε μια εποχή όπου μετά τις εκστρατείες του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου έχει ενοποιηθεί ο Ελλαδικός χώρος αλλά και η ελλαδική χερσόνησος με την Ασία και τη Βόρεια Αφρική.
Εύκολα λοιπόν μπορεί κανείς να αναλογιστεί ότι θα μπορούσε να γίνει μεταφορά τεχνογνωσίας (σε κατασκευαστικό επίπεδο) αλλά και ταφικής κουλτούρας και φιλοσοφίας στο μνημείο.
Αυτό βέβαια προϋποθέτει ο ιδιοκτήτης του τάφου να έχει ανάλογες παραστάσεις να έχει επισκεφτεί δηλαδή τις εκτός Μακεδονίας περιοχές στη νότια Ελλάδα να έχει ιδία άποψη και κυρίως να έχει την οικονομική δυνατότητα για την κατασκευή ενός τόσο μεγάλου σε όγκο και καλλιτεχνικές απαιτήσεις μνημείου.
Αυτά τα χαρακτηριστικά στο τελευταίο τέταρτο του αιώνα, κοντά στο 300 π.Χ. δηλαδή συγκέντρωναν λίγοι άνθρωποι ακι αυτοί δεν ήταν άλλοι από τους άμεσους συνεργάτες του Μ. Αλεξάνδρου, δηλαδή οι συμπολεμιστές του, στρατηγοί και ναύαρχοι.