Την Τρίτη 13 Ιουνίου το πρωί διοργανώθηκε στο πλαίσιο των ΚΒ΄Παυλείων, στο Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο Βεροίας, η 9η Επιστημονική Ημερίδα για τους Θεολόγους Καθηγητές της Ββάθμιας Εκπαίδευσης με θέμα: «Εκκλησία και Ελληνικός Κόσμος. Συνάντηση και Συμπόρευση».
Τους συνέδρους προσεφώνησε ο αρχιμ. Δημήτριος Μπακλαγής, Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος, ο οποίος είχε και το συντονισμό της Ημερίδας.
Μετά τους χαιρετισμούς την έναρξη των εργασιών κήρυξε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων.
Στην πρώτη συνεδρία προήδρευσε η κ. Αναστασία Μαυρίδου, Δ/ντρια ΔΕ Ημαθίας και εισηγήτρια ήταν η κ. ¨αννα Κόλτσιου, καθηγήτρια Θεολογίας ΑΠΘ με θέμα: «Τα κείμενα της θείας λατρείας και ο θησαυρός της ελληνικής γλώσσας», ενώ στη δεύτερη συνεδρία προήδερυσε η κ. Μαρία Συργιάννη, Σχολική Σύμβουλος Θεολόγων και εισηγητής ήταν ο κ. Γεώργιος Ζωγραφίδης, αν. καθηγητής Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής ΑΠΘ με θέμα: «Συγκατοίκηση Ελληνισμού Χριστιανισμού στην Ύστερη Αρχαιότητα. Φιλοσοφικές μαρτυρίες». Ακολούθησε συζήτηση επι των εισηγήσεων.
Στο φουαγιέ του Παύλειου Πολιτιστικού Κέντρου λειτούργησε έκθεση με έργα μαθητών και αποφοίτων της Σχολής Βυζαντινών Τεχνών της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας.
Η προσφώνηση του αρχιμ. Δημητρίου Μπακλαγή.
Η καρδιά της τοπικής μας Εκκλησίας και κοινωνίας, τον μήνα Ιούνιο, τον οποίο διανύουμε, χτυπά στον παλμό των Παυλείων. Και ο παλμός δίνεται μέσα από μια σειρά επιστημονικών, πολιτιστικών, καλλιτεχνικών και αθλητικών εκδηλώσεων. Εκδηλώσεις που σκοπό έχουν να δώσουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουμε τη μεγάλη μορφή και τη διδασκαλία του Αποστόλου των Εθνών Παύλου, του ιδρυτού της των Βεροιέων Εκκλησίας. Κάτω από την καθοδήγηση του Σεπτού μας Ποιμενάρχου, του εμπνευστού των Παυλείων, εδώ και είκοσι δύο χρόνια η τοπική Εκκλησία προσφέρει τις εκδηλώσεις αυτές ως μικρότατο αντίδωρο, ως ελάχιστη έκφραση ευγνωμοσύνης σ’ αὐτόν που «ἐγέννησεν ἡμᾶς ἐν τῷ εὐαγγελίῳ» ο οποίος αψήφησε κινδύνοις ἐν πόλει, ἐν ἐρημίᾳ, ἐν θαλάσσῃ και ἐν κόπῳ καὶ μόχθῳ κήρυξε Χριστόν Εσταυρωμένον και Αναστάντα. Και το κήρυγμά του έγινε για άλλους σκάνδαλο, σε άλλους φάνηκε μωρία. Όμως σε πολλούς έγινε σπόρος, ο οποίος ἐποίησε καρπὸν ἑκατονταπλασίονα.
Εικοστά Δεύτερα Παύλεια εφέτος και το γενικό θέμα επιλέχθηκε να είναι ο Απόστολος Παύλος και οι Φιλόσοφοι με αφορμή την επέτειο των 2400 ετών που συμπληρώνονται από τη γέννηση του μεγάλου Μακεδόνα φιλοσόφου Αριστοτέλη.
Η Σχολή του Αριστοτέλη στη Μίεζα όπου ο φιλόσοφος δίδαξε το Μεγάλο Μακεδόνα βασιλιά Αλέξανδρο αλλά και πολλούς άλλους νέους μαρτυρεί σαφέστατα τα ίχνη της διαβάσεώς του από τον τόπο μας. Αλλά και ο Απόστολος Παύλος, λίγα μέτρα πιο μακριά από τον τόπο που βρισκόμαστε, δίδαξε στους ευγενείς Βεροιείς και το κήρυγμά του έγινε η αιτία για την αναμόρφωση και την πνευματική αναγέννηση της περιοχής.
Αν και ο Αριστοτέλης δεν συναντήθηκε ποτέ με τον Απόστολο Παύλο, η χριστιανική Εκκλησία και ο Χριστιανισμός αναπόφευκτα συναντήθηκε με τον Ελληνικό Κόσμο και τον Ελληνισμό.
Η συνάντηση του χριστιανισμού και του ελληνισμού είχε σαν συνέπεια την αλληλεπίδραση μεταξύ τους. Η συνάντηση είχε δυσκολίες, ήταν μακρά και επίπονη. Ο όρος «έλλην» ιδιαίτερα στους χριστιανούς συγγραφείς των πρώτων αιώνων, είχε την έννοια του ειδωλολάτρη. Δεν ήταν λίγες οι συγκρούσεις ειδωλολατρών με τον χριστιανισμό με κορύφωση τους διωγμούς, αλλά και συγκρούσεις χριστιανών με την εθνική γνώση και την ειδωλολατρία. Όμως η συνάντηση χριστιανισμού και ελληνισμού αποτελεί υψίστης σημασίας γεγονός, τόσο για το χριστιανισμό, όσο και για τον ελληνισμό. Η συνάντηση και συμπόρευση των δύο κόσμων δημιούργησε αναπόφευκτα συγκρούσεις. Δημιούργησε όμως και ιστορικής σημασίας αλληλεπιδράσεις μεταμορφώσεις, τόσο στο χριστιανισμό, όσο και στον ελληνισμό.
Οι Έλληνες, οι κάτοχοι δηλαδή της ελληνικής παιδείας, γνώρισαν από τον χριστιανισμό τη σωτηρία και τη λύτρωση που αυτός προσφέρει. Κάτι που δεν μπορούσε να τους προσφέρει η ελληνική ειδωλολατρική – πολυθεϊστική θρησκεία. Η ελληνική θρησκεία επειδή στηριζόταν αποκλειστικά στη φύση αδυνατούσε να προσφέρει την σωτηρία και την αθανασία σε προσωπικό επίπεδο. Αδυνατούσε να προσφέρει την λύτρωση και τη φθορά από το θάνατο. Μια λύτρωση που αποκαλύφθηκε στον κόσμο από τον Ιησού Χριστό.
Ο χριστιανισμός από την άλλη πλευρά ωφελήθηκε πολύ από τη συνάντηση του με τον ελληνισμό. Η ελληνική φιλοσοφία έγινε στα χέρια των Πατέρων της Εκκλησία εύχρηστο εργαλείο για τη μετάδοση των αληθειών της χριστιανικής πίστης και την απόκρουση των αιρετικών δοξασιών. Ο χριστιανισμός πήρε από τον ελληνισμό τη γλώσσα και τις μορφές εκφράσεως του. Με άλλα λόγια έκανε πλήρη χρήση του ελληνικού πολιτισμού στα μέσα της εκφράσεως του. Αυτό το γεγονός συνέβαλε στη διάδοση και εξάπλωση του χριστιανισμού. Η συνάντηση των δύο κόσμων, χριστιανισμού και ελληνισμού, υπήρξε γεγονός τεράστιας ιστορικής σημασίας για την πορεία της ανθρωπότητας και του πολιτισμού. Και μπορούμε να διατυπώσουμε με βεβαιότητα ότι απετέλεσε και αποτελεί ένα κοσμοσωτήριο λυτρωτικό γεγονός.
Αυτή η συνάντηση και η συμπόρευση της Εκκλησίας και του Ελληνικού Κόσμου αποτελεί και το θέμα της σημερινής 9ης Επιστημονικής Ημερίδας των Θεολόγων καθηγητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης η οποία διοργανώνεται από την Ιερά μας Μητρόπολη σε συνεργασία με την Σχολική Σύμβουλο Θεολόγων κ. Μαρία Συργιάννη και την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας και εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων των ΚΒ΄ ΠΑΥΛΕΙΩΝ.
Η κήρυξη έναρξης των εργασιών από τον Σεβασμιώτατο.
Με πολλή χαρά η Ιερά Μητρόπολή μας διοργανώνει και φέτος στο πλαίσιο των ΚΒ´ Παυλείων και σε συνεργασία με τη Σχολική Σύμβουλο των Θεολόγων της Δευτεροβάθμιας Εκπαιδεύσεως Ημαθίας κ. Μαρία Συργιάννη τη σημερινή Ημερίδα Θεολόγων, εδώ στο Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο της Ιεράς μας Μητροπόλεως, στην οποία και σας καλωσορίζω.
Το θέμα μας «Εκκλησία και Ελληνικός κόσμος: συνάντηση και συμπόρευση» συνδέεται, όπως συνήθως, με το γενικό θέμα των φετινών Παυλείων που με αφορμή την επέτειο των 2400 ετών από τη γέννηση του Αριστοτέλη, επιχειρούν με διαφόρους τρόπους να ανιχνεύσουν και να αναδείξουν τη σχέση του Αποστόλου Παύλου με τους φιλοσόφους και κατ᾽ επέκταση της Εκκλησίας του Χριστού με τον ελληνικό κόσμο.
Η σχέση αυτή ανάγεται στη συνάντηση του Χριστού με κάποιους Έλληνες οι οποίοι επισκεπτόμενοι τα Ιεροσόλυμα παρεκάλεσαν τον απόστολο Φίλιππο να δούν τον Χριστό, και άκουσαν από τα χείλη του τον ακατάληπτο τότε λόγο: «ελήλυθεν η ώρα ίνα δοξασθή ο Υιός του ανθρώπου».
Η επιφοίτηση του Παναγίου Πνεύματος που θα ακολουθήσει κατά την ημέρα της Πεντηκοστής και θα ικανώσει τους μαθητές του Κυρίου να κηρύσσουν «ετέραις γλώσσαις τα μεγαλεία του Θεού», θα ενισχύσει και την εντολή του Χριστού «πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη».
Ο κατ᾽ εξοχήν απόστολος των Εθνών, ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος, αναλαμβάνει το έργο της προσαγωγής των Ελλήνων στον Χριστό και στην Εκκλησία του.Με το κήρυγμά του στους Φιλίππους, στη Θεσσαλονίκη, στη Βέροια, στην Αθήνα, στην Κόρινθο και με την ίδρυση των κατά τόπους Εκκλησιών, η συνάντηση του ελληνικού κόσμου με την Εκκλησία αρχίζει να μεταβάλλεται σε συμπόρευση, συμπόρευση η οποία με τους μεγάλους Πατέρες θα διευρυνθεί και θα εδραιωθεί. Ο ελληνικός κόσμος θα θέσει στη διάθεση της Εκκλησίας του Χριστού τα μέσα και τους ανθρώπους για τη συνέχιση της διαδόσεως του Ευαγγελίου στα έθνη και η Εκκλησία θα εκκεντρίσει τον ελληνικό κόσμο με τα υψηλά και σωτηριώδη μηνύματα του Ευαγγελίου και του χριστιανισμού.
Και η συμπόρευση αυτή συνεχίσθηκε μέσα στους αιώνες, όσες δυσκολίες και εάν ανέκυψαν, όσο και εάν θέλησαν ορισμένοι να την ανακόψουν, όσο και εάν ορισμένοι αμφισβητούν την ωφέλεια που προέκυψε και προκύπτει από αυτή τη συμπόρευση.
Με αυτές τις λίγες σκέψεις σας υποδέχομαι και σας καλωσορίζω σε αυτή την Ημερίδα στην οποία είμαι βέβαιος ότι θα έχουμε να ακούσουμε πολλά και ενδιαφέροντα από τους εκλεκτούς ομιλητές μας, την κ. Άννα Κόλτσιου και τον κ. Γεώργιο Ζωγραφίδη, καθηγητές του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τους οποίους και ευχαριστώ από καρδίας για την ανταπόκρισή τους στην πρόσκληση της Ιεράς μας Μητροπόλεως.
Ευχαριστώ θερμά και την κυρία Σχολική Σύμβουλο, την κ. Μαρία Συργιάννη για την εξαιρετική συνεργασία και όλους τους συμμετέχοντες στην Ημερίδα μας.