Ο Μητροπολίτης Σερρών στο χριστουγεννιάτικο μήνυμα του τόνισε τα Χριστούγεννα, η μητρόπολη όλων των χριστιανικών εορτών, σηματοδοτούν την γέννηση της ελπίδος, που είναι γεμάτη αθανασία και δυναμη, μέσα στη βαρυχειμωνιά της ανθρώπινης βιοτής.
Διαβάστε ολόκληρο το μήνυμα του:
«Ω ημέρα μυρίων ύμνων αξία, εν η ανέτειλεν ημίν το άστρον εξ Ιακώβ, και ο άνθρωπος ο ουράνιος, ος ώφθη εξ Ισραηλ, και επεδήμησεν ημίν ο ισχυρός Θεός, και ο της δικαιοσύνης επεσκίασεν ηλιος, και ο των θείων αρετών ηνέωκται θησαυρός, και το της αιωνίου ζωής φυτόν ανθρώποις εβλάστησε, και η ανατολή εκ του ύψους επέλαμψε, και ο των ουρανίων και επιγείων Δεσπότης εκ παρθενικών λαγόνων, υπέρ κόσμου λυτρώσεως, εις κοσμον φθαρτόν ελήλυθεν.
Εγεννήθη γαρ ημίν σήμερον Σωτήρ, ος εστι Χριστός Κύριος, όστις φως υπάρχει εθνών, και σωτηρία οίκου Ισραήλ». (Άγιος Αμφιλόχιος Ικονίου, Λόγος Α’.
Εις τα γενέθλια του μεγάλου Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, PG 39, στ. 40).
Αγαπητοί μου αδελφοί,
Ανέτειλε και πάλιν εφέτος η κοσμοσωτήριος εορτή της Εναν¬θρωπή¬σεως του Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού και με το ουράνιο φως της καταυγάζει ολόκληρη την κτίση.
Το μεγαλειώδες μυστήριο της θείας Ενανθρωπήσεως που ιερουργήθηκε «εν σιωπή και ταπεινώσει» στο πτωχικό σπήλαιο της αγίας Βηθλε¬εμ, «εν ημέραις Ηρώδου του βασιλέως», ει¬ναι παράδοξο και ανερμήνευτο για την πεπερασμένη ανθρώπινη διάνοια, είναι όμως πραγματικό και σωτήριο.
Η πιο εύλογη στάση μας απέναντι σ’ αυτό το μοναδικό γεγονός μετά το δέος και την έκπληξη είναι η σεβαστική σιωπή, η δοξολογία, η ευγνωμοσύνη, η βαθειά κατάνυξη.
Το άχρονο Φως που σωματικώς επέλαμψε στην Βηθλεέμ της Ιουδαίας μηνύει στον κοσμο ολόκληρο την αρχή της «καινής κτίσεως», την ανατολή της ζωής, της καταλλαγής, της απολυτρώσεως.
Η του Κυρίου Ιησού γέννησις είναι το μέγα σημείον, όπως αυτό προαναγγέλθηκε από τους προφήτες του παλαιού Ισραήλ και μυσταγωγήθηκε από φωτισμένα πνεύματα του αρχαίου κοσμου.
Είναι το κατ’ εξοχην, μοναδικό και ανεπανάληπτο γεγονός που γνώρισε ποτέ ο κοσμος, το οποίο γίνεται η αιτία να συμφιλιωθή η δημιουργία, να ανακραθή «ασυγχύτως, ατρέπτως και αναλλοιώτως» ο άναρχος Θεός με την ανθρώπινη φύση, η οποία στο θεανδρικό πρόσωπο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού γίνεται κοινωνός της αγιότητος, της αγάπης και της φιλανθρωπίας του Τριαδικού Θεού.
Το μέγα θαύμα της θείας συγκαταβάσεως διακονεί η σημερινή μεγάλη Δεσποτική εορτή. «Ο Θεός αγάπη εστίν, εν τουτω εφανερώθη η αγάπη του Θεού εν ημίν, ότι τον υιόν αυτού τον μονογενή απέσταλκεν ο Θεός εις τον κόσμον ίνα ζήσωμεν δι’ αυτου» (Α’ Ιωάν. 4, 8-9).
Με την είσοδο του Θεού Λογου στην ιστορία, διά της υπερξένου ενανθρωπήσεώς Του η αβυσσος της αγάπης του Θεού αποκαλύπτεται με τον πλέον συγκλονιστικό τρόπο στον βαρέως πάσχοντα άνθρωπο, ο οποίος αποκτά και πάλιν εμπειρία ζωής και προοπτική θεώσεως.
Με την ενανθρώπησή Του, ο Υιός του Θεού, γίνεται εκ των παρθενικών αιμάτων της αγίας Θεοτόκου, υιός του ανθρώπου, «ίνα τον άνθρωπον απεργάσηται υιόν, κατά χάριν, του Θεού», «ίνα την υιοθεσίαν απολάβωμεν».
Ο νέος Αδάμ, προσλαμβάνει ολόκληρη, παρεκτός βεβαίως αμαρτίας ανθρωπίνη φύση, φθαρτή μεν αλλά όχι διεφθαρμένη, την φωτίζει και την αναπλάθει εν τω προσώπω Του θεραπευτικώς και αγιαστικώς και την αναβιβάζει, υπεράνω των αγγέλων, σ’ αυτόν τον θρόνο της Θεότητος.
Αυτή η αστείρευτη αγάπη του Θεού παραμένει αιωνίως ορατή στο μυστικό Σώμα του Χριστού, την Εκκλησία, που είναι «στύλος και εδραίωμα της αληθείας» (Α’ Τιμ. 3, 15), η μυστική Βηθλεέμ, όπου ο Χριστός «αεί γεννάται». Αυτή είναι η αγία αποστολή της Εκκλησίας μας, να αποκαλύπτη, να καθιστά φανερή ως γεγονός βιούμενο, τη θεία αγάπη σε κάθε χρονική στιγμή και σε κάθε τόπο.
Κάθε εκφραση της ζωης της, η λατρεία, ο λόγος, η πνευματικότητα, η διακονία της, τα κοινωνικά της έργα, «σαρκώνουν» μέσα στον χωροχρόνο της παρούσης ζωής την αιώνια αγάπη του Θεού για τον άνθρωπο, ο οποίος καλείται ελευθέρως να την οικειοποιηθεί.
Η μοναδικότητα της αγίας Εκκλησίας του Χριστού συνίσταται στο ότι πλουτίζει πνευματικώς, φωτίζει, ιεροποιεί και ωραιοποιεί όλες τις εκφράσεις του ανθρωπίνου βίου, τις διάφορες αξίες του πολιτισμού του, με την ακαταγώνιστη και ζωηφόρο δύναμη της θείας χάριτος.
Κάθε πιστός που έχει βαπτισθεί ορθοδόξως στο ονομα της Παναγίας Τριάδος καλείται να εκφράζη, να «ενσαρκώνη», να φανερώνη, με όλο του το είναι, με τα έργα, την ζωή και τον αγώνα του, την ζωή του Χριστού, ως δυνατότητα υπέρβασης της φθαρτότητας και του θανάτου, ως επιλογή της όντως ζωής, ως εμπειρία και θέαση της Βασιλείας του Θεού.
Όποιος «μένει εν τω Θεώ» δεν μπορεί παρά να αγαπά όπως Εκείνος, με μία αγάπη θυσιαστική, που δεν γνωρίζει σύνορα και προκαταλήψεις, που αγκαλιάζει τους πάντες και τα παντα, που υποφέρει, που συμπάσχει, που προσεύχεται, που πιστεύει, που ελπίζει, που υπομένει, που περιμένει.
Αυτή η αγάπη δεν είναι αλλαζονική, καταπιεστική, μονομερής, επιλεκτική, απαιτητικη φορτική, διεκδικητική, ζητούσα «τα εαυτής».
Η διαβεβαίωση, ότι ο Θεός «αγάπη εστι», όπως αποκαλύπτεται μοναδικώς στο υπέρλογο μυστήριο της εν χρόνω Γεννήσεως του Χριστού από την αγία Παρθένο, μας φωτίζει, μας διδάσκει, μας ωριμάζει πνευματικώς, μας αγιάζει, μας ειρηνεύει, μας παρηγορεί, μας ενισχύει, μας απελευθερώνει από τον πολύμορφο φόβο, τον φοβο της αμαρτίας, της ενοχής, της φθαρτότητος, των κρισεων, της φτώχειας, τον φόβο του άλλου, του διαφορετικού, του αγνώστου, που περιχαρακώνει συνειδήσεις και υψώνει τείχη απομόνωσης και εχθρότητος.
Μόνον διά του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, ο Οποίος έγινε για χάρη μας ο πρώτος Αδελφός μας, πραγματώνεται η πανανθρώπινη υπαρξιακή επιθυμία για αδελφοσύνη, χαρά, ζωή, σωτηρία.
Αγαπητοί μου αδελφοί,
Δύο χιλιάδες χρόνια τώρα η Αγία Εκκλησία μας λιτανεύει μεσα στην πολύπαθη ανθρώπινη ιστορία, που γεννά και απογεννά κρίσεις αυτό το μοναδικό αγγελικό μήνυμα της χαράς, «ότι ετέχθη υμίν σήμερον Σωτήρ, ος εστί Χριστός Κύριος».
Τα Χριστούγεννα, η μητρόπολη όλων των χριστιανικών εορτών, σηματοδοτούν την γέννηση της ελπίδος, που είναι γεμάτη αθανασία και δυναμη, μέσα στη βαρυχειμωνιά της ανθρώπινης βιοτής.
Μιάς ελπίδος που δεν εκπορεύεται από την όποια υποκειμενική ανθρώπινη εσώτερη επιθυμία, αλλά παρέχεται σε όλους μας ως δώρο ανεκτίμητο από τον Ουράνιο Πατέρα μας.
Η Μητέρα μας Εκκλησία, καλεί όλους μας να παρακαθήσουμε στην κοινή τραπεζα της αγάπης του Θεού, και να γίνουμε κοινωνοί της. Την λύτρωση που μας χάρισε ο Κύριος με την γέννησή Του στον κόσμο θα πρέπει να την βιώσουμε πρωτίστως ως προσωπικό γεγονός και κατόπιν να την ευαγγελισθούμε παντού.
Το ανακλινόμενο θείο Βρέφος στην αγία φάτνη, ο αθάνατος Λογος του Πατρός, μας δείχνει τον δρόμο της επιστροφής στην αρχαία πατρίδα μας, τον Παράδεισο.
Μας υποδεικνύει τον «άλλο δρόμο» πορείας που μας προφυλάσσει από τον κάθε λογής «Ηρώδη», που μανιωδώς επιδιώκει, δύο χιλιάδες και πλέον χρόνια τώρα, να αποκτείνει «το παιδίον Ιησούν», που είναι ο προ των αιώνων παντοδύναμος Θεός, ο άρχων της ειρήνης, ο πατήρ των οικτιρμών, ο Κύριος των δυνάμεων, ο αληθής Θεός. Όσοι πιστοί λοιπόν, προσέλθετε!
Η χάρις και το άπειρον έλεος του δι’ ημάς και διά την ημετέραν σωτηρίαν γεννηθέντος Σωτήρος μας Ιησού Χριστού, είθε να είναι πάντοτε μαζί σας.
Ευλογημένα και άγια Χριστούγεννα
Μετ’ ευχών εγκαρδίων
και αγάπης εν Χριστώ νηπιάσαντι
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
Ο ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ