Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ: Το απόγευμα της Δευτέρας, 16ης Ιανουαρίου, ξεκίνησαν στη Βυζαντινή Βέροια οι εορτασμοί για τον πολιούχο και προστάτη της πόλεως, Όσιο Αντώνιο τον Νέο.
Στα προπύλαια του πανηγυρίζοντος Προσκυνηματικού Ιερού Ναού του Οσίου Αντωνίου πραγματοποιήθηκε η υποδοχή της Θαυματουργού Ιεράς Εικόνος της Παναγίας Δοβρά, την οποία κόμισε ο Καθηγούμενος της ομώνυμης Ιεράς Μονής της Βεροίας Αρχιμ. Παντελεήμων Κορφιωτάκης, προκειμένου να συμπανηγυρίσει με τον Όσιο Αντώνιο.
Στη συνέχεια τελέστηκε ο Μέγας Πανηγυρικός Πολυαρχιερατικός Εσπερινός της εορτής χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ. Πλάτωνος και με τη συμμετοχή των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκταρίου, Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεωργίου, Τρίκκης, Γαρδικίου και Πύλης κ. Χρυσοστόμου και του Ποιμενάρχου μας, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος, o οποίος κήρυξε και τον θείο λόγο.
Στον Πανηγυρικό Εσπερινό παρευρέθηκαν τοπικοί πολιτικοί και στρατιωτικοί άρχοντες και πλήθος ευσεβών Βεροιεών και ευλαβών πιστών που προσήλθαν από την ευρύτερη περιοχή για να προσκυνήσουν τα χαριτόβρυτα Ιερά Λείψανα του Οσίου και την Ιερά Εικόνα της Παναγίας Δοβρά.
Αύριο το πρωί θα τελεστεί Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο προεξάρχοντος του Σεβ. Μητροπολίτου Κερκύρας κ. Νεκταρίου και θα ακολουθήσει πάνδημη Ιερά Λιτανεία στους δρόμους της πόλεως.
Της εκκλησιαστικής τάξεως επιμελήθηκαν ο Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως μας Αρχιμ. Αθηναγόρας Μπίρδας και ο προιστάμενος του Ιερού Ναού Αρχιμ. Σωσίπατρος Πιτούλιας, Αρχιερατικός Επίτροπος περιχώρων Βεροίας.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων εξέφρασε τις θερμές του ευχαριστίες προς τους Αγίους Αρχιερείς που λαμπρύνουν με την παρουσία τους τις λατρευτικές εκδηλώσεις προς τιμήν του πολιούχου της Βεροίας, αναφέροντας στο κήρυγμα του μεταξύ άλλων: «Χαίροις της αιωνίου ζωής, ο κληρονόμος, θεοφόρε Αντώνιε, ως ταύτης αξίως ζήσας εν τη προσκαίρω ζωή και Χριστού πληρώσας τα προστάγματα».
Ευφραίνεται και αγάλλεται γη και ουρανός, εορτάζει και πανηγυρίζει η επί γης στρατευομένη Εκκλησία μαζί με την εν ουρανοίς θριαμβεύουσα, την τριάδα των τιμωμένων σήμερα Αγίων, του οσίου και θεοφόρου πατρός ημών Αντωνίου του Μεγάλου, του οσίου και θεοφόρου πατρός ημών Αντωνίου του νέου, του Βεροιέως, και του αγίου ενδόξου νεομάρτυρος Γεωργίου του εν Ιωαννίνοις.
Ιδιαιτέρως όμως η αποστολική Εκκλησία και η πόλη της Βεροίας τιμά και γεραίρει τον προστάτη και πολιούχο της, τον ομώνυμο και ομότροπο του μεγάλου ασκητού και καθηγητού της ερήμου, τον φυγαδευτή των δαιμόνων και θαυματουργό όσιο Αντώνιο τον νέο, έχοντας ως συμπανηγυριστές τέσσερις σεβαστούς και προσφιλείς αδελφούς Αρχιερείς, τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων νήσων κ. Νεκτάριο, τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιο, τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Τρίκκης, Γαρδικίου και Πύλης κ. Χρυσόστομο και τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Λαγκαδα, Λιτής και Ρεντίνης κ. Πλάτωνα, ο οποίος και χοροστάτησε στον Πανηγυρικό Πολυαρχιερατικό Εσπερινο.
Επιτρέψατέ μου να εκφράσω προς όλους σας τις θερμότατες και ολοκάρδιες ευχαριστίες και την ευγνωμοσύνη μου, διότι, παρά τις πολλές υποχρεώσεις τις οποίες έχετε στις Ιερές σας Μητροπόλεις, ήλθατε στη Βέροια και λαμπρύνετε με τη σεπτη παρουσία σας και τη συμμετοχή σας την πανήγυρη του πολιούχου και προστάτου μας, του αγίου Αντωνίου του νέου, του Βεροιέως, τον οποίο τιμούμε και γεραίρουμε, όπως ψάλλει και ο ιερός υμνογράφος, ως κληρονόμο της αιωνίου ζωής.
«Χαίροις», λέγει, «της αιωνίου ζωής ο κληρονόμος, θεοφόρε Αντώνιε».
Ας μην μας φανεί ταπεινή ή ασήμαντη αυτή η ιδιότητα, διότι η ιδιότητα αυτή είναι πρωτίστως η πηγή όλων των χαρίτων και των χαρισμάτων που έχει και προσφέρει και σε μας που τον τιμούμε ο τιμώμενος όσιος Αντώνιος ο νέος. Και αυτό διότι, εάν ο όσιος Αντώνιος δεν είχε κληρονομήσει την αιώνιο ζωή, εάν δεν ήταν μεταξύ των εκλεκτών του Θεού, δεν θα ήταν ζων ανάμεσά μας, δεν θα άκουε τις προσευχές και τις δεήσεις μας, δεν θα μας χάριζε την ευλογία του, δεν θα αποτελούσε θησαυρό ακένωτο ιάσεων και θαυμάτων.
Όλα αυτά, τα οποία επιτελεί ο όσιος Αντώνιος ο νέος, αποτελούν απόρροια της πραγματικότητος ότι είναι κληρονόμος της αιωνίου ζωής, ότι δεν είναι νεκρός και τα ιερά λείψανά του δεν είναι «οστέα ξηρά», αλλά είναι πλήρη της χάριτος του Παναγίου Πνεύματος, το οποίο ενοικούσε και εν ζωή στο σώμα του οσίου.
Δεν τιμούμε όμως τον όσιο Αντώνιο μόνο για ο,τι απορρέει από την ιδιότητα του κληρονόμου της αιωνίου ζωής, αλλά και γι᾽ αυτήν την ίδια την ιδιότητα.
Εάν ο κληρονόμος κάποιων υλικων πραγμάτων θεωρείται από πολλούς ευτυχής, κατανοούμε όλοι πόσο περισσότερο ευτυχής και μακάριος πρέπει να θεωρείται αυτός ο οποίος καθίσταται κληρονομος της αιωνίου ζωής. Διότι η κληρονομία που λαμβάνει δεν περιορίζεται χρονικά, ούτε φθείρεται με το πέρασμα του χρόνου, γιατί πρόκειται για την αιώνιο ζωή, η οποία δεν είναι φυσικά κενή αγαθών, αλλά περιλαμβάνει «α οφθαλμός ουκ είδε και ούς ουκ ήκουσε και επί καρδίαν ανθρώπου ουκ ανέβη, α ητοίμασεν ο Θεός τοις αγαπώσιν αυτόν».
Η αιώνιος ζωή είναι όμως και ο δικός μας στόχος. Είναι ο πόθος κάθε ανθρώπου, πολύ περισσότερο όμως όλων όσων πιστεύουμε στον Χριστό, διότι εμείς δεν αντιλαμβανόμεθα την αιώνιο ζωή ως μία ζωή υλικών απολαύσεων, αλλά ως ζωή γεμάτη από τη χάρη του Θεού, ως ζωή μέσα στη διαρκή παρουσία του Θεού και στην απόλυτη ευφροσύνη την οποία παρέχει αυτή στον ανθρωπο.
Γι᾽ αυτό και τιμώντας τον πολιούχο μας όσιο Αντώνιο ως κληρονομο της αιωνίου ζωής, ας ακούσουμε τον ιερό υμνογράφο, ο οποίος μας υποδεικνύει και τον τρόπο με τον οποίο έγινε ο όσιος Αντώνιος κληρονόμος της αιωνίου ζωής. Έγινε, λοιπόν, «ως ταύτης αξίως ζήσας εν τη προσκαίρω ζωή και Χριστού πληρώσας τα προστάγματα».
Κληρονόμησε ο όσιος Αντώνιος την αιώνιο ζωή, επειδή έζησε την πρόσκαιρη ζωή του στη γη αντάξια της αιωνίου. Κέρδισε την αιώνιο ζωή, επειδή εδώ στη γη έζησε συμφωνα με το θέλημα και τις εντολές του Χριστού.
Αυτός είναι ο τρόπος και αυτό είναι το μέσο για να κληρονομήσει ο άνθρωπος, για να κληρονομησουμε, την αιώνιο ζωή. Να τηρούμε το θέλημα του Θεού και να ζούμε σε κοινωνία με τον Χριστό από αυτή τη ζωή.
Κανείς δεν μπορεί να ζήσει αιώνια μαζί με τον Χριστό, εάν δεν ζει μαζί του και εδώ στη γη. Διότι, όπως δεν μπορείς να αποκτήσεις κάτι μελλοντικά, εάν δεν το επιθυμείς και δεν το θέλεις από το παρόν, και εάν δεν προσπαθείς να κάνεις ο,τι απαιτείται για να το επιτύχεις και να το κερδίσεις, έτσι δεν μπορούμε να κερδίσουμε την αιώνιο ζωή, δεν μπορούμε να κληρονομήσουμε την αιώνιο ζωή, εάν δεν ζούμε από αυτήν τη ζωή κοντά στον Χριστό, εάν δεν ζούμε την εν Χριστώ ζωή.
Διότι δεν είναι δυνατόν να ζήσουμε αιώνια μαζί με τον Χριστό, εάν δεν ποθούμε να ζούμε καθημερινά μαζί του από αυτή τη ζωή. Και δεν μπορούμε να έχουμε την απαίτηση να μας χαρίσει ο Θεός την αιώνιο ζωή, όταν εμείς εδώ στη γη αδιαφορούμε για το θέλημά του, αδιαφορούμε για την ύπαρξή του και ζούμε τη δική μας ζωή, όπως κρινουμε και όπως νομίζουμε εμείς.
Ας ακολουθήσουμε, λοιπόν, την προτροπή του ιερού υμνογράφου και ας προσπαθήσουμε να βαδίσουμε στα ίχνη του πολιούχου και προστάτου μας οσίου Αντωνίου και να ζούμε από τη γη τον ουρανό, όπως και εκείνος, με την επικοινωνία και την κοινωνία μας με τον Θεό διά της προσευχής και των ιερών μυστηρίων και με την προσπάθεια να εναρμονίζουμε τη ζωή μας με το θέλημά του, ώστε να αξιωθούμε διά των πρεσβειών του να γίνουμε και εμείς κληρονόμοι της αιωνίου ζωής και της αιωνίου ευφροσύνης κοντά στον Θεό και μετά πάντων των αγίων.