Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ – Το απόγευμα της Πέμπτης, 5ης Οκτωβρίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων στη σειρά των διαδικτυακών εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» ανέπτυξε το θέμα: «Τα ιερά μυστήρια ως συστατικά στοιχεία της εν Χριστώ ζωής».
Στη διαδικτυακή ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων, ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων: Από την αρχή του πρώτου λόγου του έργου του «Περί της εν Χριστώ ζωής» ο άγιος Νικόλαος Καβάσιλας μας υπέδειξε ως συστατικό στοιχείο της τρία ιερά μυστήρια της Αγίας μας Εκκλησίας.
Τα ιερά αυτά μυστήρια είναι το μυστήριο του βαπτίσματος, του αγίου μύρου και της θείας ευχαριστίας.
Τα τρία αυτά μυστήρια ανήκουν στην ομάδα των μυστηρίων της Εκκλησίας μας τα οποία ονομάζονται υποχρεωτικά, σε αντίθεση με κάποια άλλα, όπως παραδείγματος χάριν το μυστήριο του γάμου ή της ιερωσύνης, τα οποία θεωρούνται προαιρετικά.
Όταν λέμε υποχρεωτικά, δεν εννούμε βεβαίως ότι μας υποχρεώνει κανείς να μετέχουμε οπωσδήποτε σε αυτά.
Ο Χριστός και η Εκκλησία μας σέβεται την ελευθερία του κάθε ανθρώπου, την οποία άλλωστε μας χάρισε ο ίδιος ο Πλάστης και Δημιουργός μας ο Θεός, και δεν υποχρεώνει κανέναν άνθρωπο παρά τη θέλησή του να συμμετάσχει.
Θεωρούνται όμως υποχρεωτικά για όσους επιθυμούν να είναι μέλη της Εκκλησίας, μέλη του Σώματος του Χριστού, διότι αυτά μας εισάγουν στην Εκκλησία, μας καθιστούν μέλη της και μας διατηρούν ως τέτοια, εφόσον συμμετέχουμε σε αυτά.
Διότι δεν αρκεί να υφίστανται και να υπάρχουν τα ιερά μυστήρια της Εκκλησίας μας, εάν εμείς δεν μετέχουμε σε αυτά.
Εδώ βεβαίως είναι ανάγκη να τονίσουμε και κάτι ακόμη που σχετίζεται με τον χαρακτηρισμό «υποχρεωτικά», τον οποίο αναφέραμε προηγουμένως. Ο υποχρεωτικός χαρακτήρας των τριών αυτών ιερών μυστηρίων δεν θα πρέπει να μας οδηγεί στη συμμετοχή μας σε αυτά από υποχρέωση και από ανάγκη, όπως συμβαίνει κάποιες φορές ιδιαιτέρως με το ιερό μυστήριο της θείας Ευχαριστίας.
Πολλοί νομίζουν ότι πρέπει να μετέχουν σε αυτό κάποιες φορές τον χρόνο, τις μεγάλες εορτές, και το θεωρούν αυτό ως υποχρέωση και ως καθήκον, όπως και άλλες υποχρεώσεις και καθήκοντα που έχουν ως μέλη της κοινωνίας ή πολίτες του κράτους.
Και αυτό τους κάνει να μετέχουν σε αυτό γιατί πρέπει και όχι γιατί το αισθάνονται ως ανάγκη προσωπική, ως ανάγκη ψυχική και πνευματική.
Τους κάνει να μετέχουν σε αυτό από υποχρέωση, χωρίς όμως να είναι προετοιμασμένοι, γι᾽ αυτό και δεν αισθάνονται αυτό που τους προσφέρει και δεν ωφελούνται.
Τα ιερά μυστήρια δεν έχουν κάτι μαγικό που μεταδίδεται είτε μετέχουμε συνειδητά σε αυτά είτε όχι. Τα ιερά μυστήρια είναι ένα μέσο προσφοράς του Θεού, εφόσον όμως εμείς μετέχουμε σε αυτά με συναίσθηση και συνείδηση του τι κάνουμε και σε τι μετέχουμε, ώστε να αποτελούν και για μας συστατικό στοιχείο της εν Χριστώ ζωής.
Η σημασία των ιερών μυστηρίων, γράφει ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας, συνίσταται στη συνέργεια της θείας και της ανθρωπίνης συμμετοχής σε αυτά.
Διότι στα ιερά μυστήρια ο άνθρωπος μετέχει στη χάρη του Θεού. Η θεία χάρη προσφέρεται δωρεάν και με απέραντη αγάπη προς τον άνθρωπο, ο οποίος όμως δεν εξαναγκάζεται ούτε υποχρεούται να συμμετάσχει σε αυτά και να γίνει με τον τρόπο αυτό μέτοχος της θείας χάριτος.
Ο άνθρωπος είναι ελεύθερος να μετέχει ή να απέχει από τα ιερά μυστήρια, γεγονός όμως που καθορίζει και τη στάση του έναντι του Θεού και της εν Χριστώ ζωής.
Η μετοχή μας στα ιερά μυστήρια είναι προσωπική μας επιλογή και θα πρέπει είναι προσωπική μας μέριμνα και σπουδή.
Είναι πράξη με την οποία αποδεικνύουμε ότι θέλουμε τη θεία χάρη και επιθυμούμε να ζήσουμε την εν Χριστώ ζωή.
Γι᾽ αυτό και η μετοχή μας στα ιερά μυστήρια δεν είναι μία στιγμιαία πράξη, δεν είναι μία απόφαση που την λαμβάνουμε, γιατί έτσι συνηθίζεται ή έτσι μάθαμε, και το κάνουμε και εμείς, διότι στην περίπτωση αυτή δεν έχει σημασία και αξία η συμμετοχή μας.