Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ – Το πρωί της Τρίτης, 28ης Νοεμβρίου, στο Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο στη Βέροια πραγματοποιήθηκε η μηνιαία Ιερατική Σύναξη της Αποστολικής Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας.
Στην αρχή της συνάξεως ο Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως μας Αρχιμ. Αθηναγόρας Μπίρδας ενημέρωσε τους Ιερείς για θέματα υπηρεσιακής φύσεως και έδωσε οδηγίες για διοικητικά θέματα, ενώ ο Γραμματέας της Ιεράς Μητροπόλεως μας Αρχιμ. Αρσένιος Χαλδαιόπουλος, εκ μέρους του Γραφείου Ποιμαντικής Διακονίας, ενημέρωσε τους Ιερείς για τις δράσεις και τις εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν ενόψει της εορτής των Χριστουγέννων.
Έπειτα ο Σεπτός Ποιμενάρχης μας, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, καλωσόρισε τους Ιερείς και τους προέτρεψε να συμμετάσχουν ενεργά τόσοι οι ίδιοι, όσο και οι συνεργάτες τους, στις εκδηλώσεις που προγραμματίζει η Ιερά μας Μητρόπολη για την εορτή των Χριστουγέννων.
Παράλληλα, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην πρώτη πανήγυρη της μνήμης του Οσίου Γερασίμου του Υμνογράφου, που θα εορταστεί το βράδυ της Τετάρτης, 6ης Δεκεμβρίου, με την Αρχιερατική Ιερά Αγρυπνία που θα τελεστεί στο Καθολικό της Ιεράς Μονής Παναγίας Δοβρά Βεροίας με τη συμμετοχή όλων των μοναστικών αδελφοτήτων της Ιεράς Μητροπόλεως και ευσεβών πιστών.
Ακόμη, ο Ποιμενάρχης μας ανακοίνωσε ότι στην Ιερά Αγρυπνία θα τεθεί σε προσκύνηση τεμάχιο του Ιερού Λειψάνου του Οσίου Γερασίμου, το οποίο φυλάσσεται στο ομώνυμο Ιερό Παρεκκλήσιο που βρίσκεται στο άβατο της Ιεράς Μονής, ενώ μοίρασε σε όλους τους Ιερείς την νέα έκδοση της Ιεράς Μητροπόλεως με την ασιατική ακολουθία της μνήμης του Οσίου Γερασίμου.
Τέλος, ο Ποιμενάρχης μας μίλησε για το ιερό μυστήριο του Βαπτίσματος, αναφέροντας μεταξύ πολλών άλλων: Το βάπτισμα μας δίδει «είδος» και μορφή, αποκαθιστώντας τη θεία εικόνα την οποία είχε αμαυρώσει και καταστρέψει η αμαρτία. Μας δίδει την εικόνα του Σωτήρος Χριστού και μας καθιστά, όπως γράφει ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος, «συμμόρφους του θανάτου και της αναστάσεώς» του.
Επειδή ακριβώς θέτει μέσα στην ψυχή μας το αποτύπωμα της μορφής του Χριστού και τη βασιλική του εικόνα, γι᾽ αυτό και το βάπτισμα ονομάζεται και «σφραγίδα». Το χαρακτηριστικό γνώρισμα της μορφής είναι ότι περιβάλλει την άμορφη μάζα και αφανίζει την αμορφία της, διότι μορφή είναι η σχηματισμένη «άμορφη ύλη» η οποία αποτυπώνει κάτι υπαρκτό. Γι᾽ αυτό ονομάζουμε το βάπτισμα και «ένδυση». Τα δύο αυτά ονόματα, «σφραγίδα» και «ένδυση», τα χρησιμοποιεί ο μέγας απόστολος Παύλος, ο οποίος αφενός μας βεβαιώνει, γράφοντας προς τους Κορινθίους, ότι «όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε», και αφετέρου αναφέρεται στη δική του προσπάθεια να καλλιεργήσει τις ψυχές των πνευματικών του τέκνων «άχρις ου μορφωθή Χριστός εν υμίν», στις ψυχές δηλαδή των χριστιανών της Γαλατίας προς τους οποίους απευθύνεται.
Όταν πάλι ένα άμορφο υλικό, είτε είναι χρυσός, άργυρος ή χαλκός, λειώσει στη φωτιά συνεχίζει να κρατά το όνομα της ύλης, το οποίο είχε και πριν να λιώσει. Όταν όμως η ύλη πάρει μέσα στο εκμαγείο μία συγκεκριμένη μορφή, αυτή που θέλει να του δώσει ο τεχνίτης, τότε, παρότι το υλικό παραμένει το ίδιο, η μορφή που έχει πάρει, δεν φέρει πλέον το όνομα του υλικού, του χρυσού, του αργύρου, του μαρμάρου κλπ., αλλά ένα διαφορετικό όνομα, λέγεται π.χ. δακτυλίδι ή άγαλμα ή κάτι παρόμοιο, το οποίο δεν δηλώνει πλέον το υλικό αλλά τη μορφή του αντικειμένου.
Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο εμείς οι χριστιανοί ονομάζουμε την ημέρα της βαπτίσεως «ονομαστήριο ημέρα». Αυτή την ημέρα, καθώς αποκτούμε μορφή, αποκτούμε και νέο όνομα, καθώς πριν από το βάπτισμα, δεν είχαμε ακόμη μορφή. Την ίδια αυτή ημέρα, συνεχίζει ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας, γινόμαστε για πρώτη φορά γνωστοί στον Θεό, ο οποίος γνωρίζει τους δικούς, και έτσι ακούμε και για πρώτη φορά το όνομα που θα μας συνοδεύει σε όλη μας τη ζωή. Όσοι απομακρύνθηκαν από το φως του Θεού είναι άγνωστοι και αθέατοι, γιατί στο σκοτάδι που επικρατεί τίποτε δεν είναι ορατό, ενώ όσοι ευρίσκονται κοντά στον Θεό, αυτοί δέχονται τη λάμψη του δικού του φωτός.
Για τον λόγο αυτό το βάπτισμα ονομάζεται και «φώτισμα». Με το βάπτισμα, επομένως, δεν λαμβάνουμε μόνο ύπαρξη και υπόσταση και ζωή, αλλά και το φως του Θεού που μας καθιστά γνωρίμους του και μας απομακρύνει από το σκότος της αμαρτίας.
Ονομάζεται ακόμη το βάπτισμα και «χάρισμα», επειδή είναι γέννηση. Γιατί όμως ονομάζεται έτσι; Αν σκεφθεί ο καθένας μας τη φυσική, τη σωματική του δηλαδή γέννηση, και τι συνεισέφερε σε αυτήν, τότε θα διαπιστώσει ότι δεν συνεισέφερε τίποτε. Το ίδιο ισχύει κατά μείζονα λόγο με την πνευματική μας γέννηση, δηλαδή με το βάπτισμα. Ο άνθρωπος δεν συνεισφέρει τίποτε στο βάπτισμα. Μόνο ο Θεός είναι αυτός, ο οποίος μας προσφέρει όλα τα αγαθά. Εμείς, γράφει ο άγιος Νικόλαος, ούτε τη βούλησή μας δεν μπορούμε να προσφέρουμε, διότι και η βούληση του ανθρώπου φθάνει μέχρι εκεί που γνωρίζει ο άνθρωπος, ενώ είναι αδύνατο να φθάσει σε πράγματα που δεν γνωρίζει και δεν μπορεί να φαντασθεί. Για τα αγαθά τα οποία λαμβάνει ο άνθρωπος με το βάπτισμα ισχύει αυτό το οποίο λέγει σε άλλη περίπτωση ο ουρανοβάμων απόστολος Παύλος, ότι δηλαδή «επί καρδίαν ανθρώπου ουκ ανέβη», για εκείνα τα αγαθά τα οποία δεν μπορεί να συλλάβει ο ανθρώπινος νούς και να επιθυμήσει η καρδία του ανθρώπου.