Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ – Το απόγευμα της Πέμπτης, 21ης Δεκεμβρίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων στη σειρά των διαδικτυακών εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» ανέπτυξε το θέμα: «Αγάπη και χαρά: καρποί της αισθήσεως του Θεού».
Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ. στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Στη διαδικτυακή ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων, ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων: Μετά την πνευματική μας γέννηση και συγκρότηση η οποία συντελείται με το άγιο βάπτισμα απομένει να αποκτήσουμε και την ενέργεια που ταιριάζει σε μία τέτοια γέννηση. Αυτήν ακριβώς την ενέργεια, γράφει ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας, μας προσφέρει η Εκκλησία μας με το ιερό μυστήριο του Χρίσματος, το οποίο ενεργοποιεί μέσα μας τις ενέργειες του Αγίου Πνεύματος. Στον έναν άνθρωπο ενεργοποιεί την μία, στον άλλον την άλλη, σε άλλον περισσότερες, ανάλογα με την προετοιμασία και την κατάσταση του κάθε ανθρώπου.
Πραγματοποιείται, λοιπόν, στις ημέρες μας με το ιερό μυστήριο του Χρίσματος αυτό που γινόταν κατά τα πρώτα χριστιανικά χρόνια στους βαπτιζομένους «διά της επιθέσεως των χειρών των αποστόλων». Τότε οι Απόστολοι «επετίθουν τας χείρας επί τους βαπτιζομένους» και με τον τρόπο αυτό τους μετέδιδαν τη χάρη του Αγίου Πνεύματος. Σήμερα η χάρη αυτή μεταδίδεται με το άγιο Χρίσμα, και σε όσους χρίονται επιδημεί ο Παράκλητος, το Πανάγιο Πνεύμα.
Αυτό αποδεικνύεται και από τη συνήθεια που επικρατούσε την παλαιά εποχή. Σύμφωνα με τον παλαιό νόμο όσοι επρόκειτο να αναδειχθούν ιερείς αλλά και βασιλείς εχρίοντο. Αργότερα όμως η Εκκλησία όρισε οι βασιλείς να αναδεικνύονται με την χρίση, οι ιερείς όμως με την επίθεση των χειρών του επισκόπου και την επίκληση της χάριτος του Αγίου Πνεύματος. Αυτό δείχνει ότι και η χρίση και η επίθεση των χειρών, δηλαδή η χειροτονία, έχουν το ίδιο αποτέλεσμα και την ίδια δύναμη.
Εξάλλου, η χειροτονία και το χρίσμα σχετίζονται και ως προς τα ονόματα, γιατί η χειροτονία ονομάζεται και χρίση, ενώ το χρίσμα ονομάζεται και κοινωνία του Αγίου Πνεύματος. Οι ιερείς αποκαλούν τη χειροτονία χρίση, ενώ κατά την ακολουθία του ιερού μυστηρίου του Χρίσματος εύχονται να γίνουν οι χριόμενοι κοινωνοί του Αγίου Πνεύματος. Και για να γίνει και στους χριόμενους αλλά και σε όλους τους παρευρισκομένους στο ιερό μυστήριο κατανοητό τι ακριβώς είναι το χρίσμα, το ονομάζουν «Σφραγίδα δωρεάς Πνεύματος Αγίου». Αυτή τη φράση εκφωνεί ο ιερέας, όταν χρίει τον βαπισθέντα στα διάφορα σημεία του σώματός του, όπως ορίζεται από το τελετουργικό του ιερού μυστηρίου.
Το έργο βέβαια κάθε μυστηρίου είναι διαφορετικό. Η μετάδοση όμως του Αγίου Πνεύματος και των χαρισμάτων του είναι έργο του χρίσματος. Γι᾽ αυτό, αν κάποιος παρουσιάσει ένα πνευματικό χάρισμα όχι κατά την τέλεση του μυστηρίου αλλά πολύ αργότερα, δεν πρέπει να αγνοούμε πως αιτία και πηγή του χαρίσματος αυτού είναι το μυστήριο του χρίσματος. Και το φως άλλωστε του βαπτίσματος εισέρχεται στις ψυχές των βαπτιζομένων μόλις βαπτισθούν, αλλά εκείνη τη στιγμή δεν είναι σε όλους αισθητό. Αποκαλύπτεται σε κάποιους αγωνιζομένους ύστερα από χρόνια, όταν καθαρίσουν τα μάτια της ψυχής τους με πολλούς ιδρώτες και κόπους και με την αγάπη τους προς τον Χριστό.
Επειδή όμως δεν μπορεί να εξαντληθεί σε όσα είπαμε μέχρι τώρα η σημασία και ο ρόλος του μυστηρίου του χρίσματος στην εν Χριστώ ζωή μας, θα συνεχίσουμε στην επόμενη ομιλία μας, παρακολουθώντας τον λόγο του αγίου Νικολάου του Καβάσιλα.