Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ – Το απόγευμα της Πέμπτης, 12ης Οκτωβρίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων στη σειρά των διαδικτυακών εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» ανέπτυξε το θέμα: «Ο Χριστός άνοιξε την κεκλεισμένη πύλη της αγάπης».
Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ. στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Στη διαδικτυακή ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων, ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων: Στην προηγούμενη ομιλία παρακολουθήσαμε τον άγιο Νικόλαο τον Καβάσιλα να μας εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο ενεργούν τα ιερά μυστήρια, το μυστήριο του αγίου βαπτίσματος, του χρίσματος και της θείας Ευχαριστίας, μέσα στα οποία συντελείται η σύμπραξη της θείας χάριτος και της ανθρωπίνης διαθέσεως. Ας μην σκεφθούμε βεβαίως ότι δεν αρκεί η θεία χάρη για να επιτελεσθεί το μυστήριο. Η θεία χάρη έχει τη δύναμη να κάνει τα πάντα και χωρίς τη συμμετοχή του ανθρώπου. Εάν στα ιερά μυστήρια χρειάζεται η σύμπραξη και της ανθρωπίνης διαθέσεως, αυτό συμβαίνει γιατί ο Θεός σέβεται την ελευθερία μας και δεν θέλει να μας προσφέρει αναγκαστικά ή εκβιαστικά τη θεία χάρη του. Αυτό τονίζει και ο ιερός Πατήρ λέγοντας ότι δεν νοούνται ιερά μυστήρια στην Εκκλησία μας χωρίς την χάρη του Παναγίου Πνεύματος, αλλά και δεν υπάρχει αποτέλεσμα και ωφέλεια από τα ιερά μυστήρια, εάν δεν υπάρχει ειλικρινής διάθεση και συμμετοχή του ανθρώπου σε αυτά.
Υπό αυτή την προϋπόθεση ενεργεί η θεία χάρη και γι᾽ αυτόν ακριβώς τον λόγο μας προτρέπει ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος να μην δεχόμεθα «εις κενόν την χάριν του Θεού», η οποία είναι μάταιη και δεν μας ωφελεί, εάν δεν την δεχόμαστε με ταπεινή διάθεση και με ανοικτή καρδιά.
Συνεχίζοντας ο άγιος Νικόλαος παρομοιάζει τα τρία ιερά μυστήρια που προαναφέραμε αφενός με θυρίδες από τις οποίες εισέρχεται το φως της αγαθότητος του Θεού στον κόσμο και στην ψυχή του ανθρώπου, και αφετέρου με πύλες δικαιοσύνης τις οποίες άνοιξε ο Χριστός με την ενανθρώπησή του στο τείχος το οποίο υψώθηκε μεταξύ Θεού και ανθρώπων εξαιτίας της αμαρτίας και τη,ς παρακοής των πρωτοπλάστων.
Με τη διπλή αυτή παρομοίωση ο ιερός Πατήρ θέλει να μας δείξει ότι το έργο της σωτηρίας, για το οποίο κατήλθε ο Χριστός στη γη, δεν ήταν περιορισμένης αξίας αλλά πλήρες και ολοκληρωμένο. Διότι όπως σε οποιοδήποτε οίκημα, το οποίο κατασκευάζουμε εμείς οι άνθρωποι, δεν κατασκευάζουμε μόνο παράθυρα από τα οποία μπορεί να μπεί λίγο φως, αλλά κατασκευάζουμε και πόρτες και την είσοδο, ώστε να μπορούμε να εισερχόμεθα και να εξερχόμεθα στο οίκημα, το ίδιο συμβαίνει και με το οικοδόμημα της σωτηρίας μας.
Ο Χριστός μας έδωσε τα ιερά μυστήρια όχι μόνο για να μπορεί να εισέρχεται το φως της θείας χάριτος στην ψυχή μας, αλλά και για να μπορεί να εισέρχεται ο ίδιος και να εισαγόμεθα και εμείς δι᾽ αυτών στον ουρανό.
Αυτό είναι και ο διπλός ρόλος των πυλών, όπως τον περιγράφει ο άγιος Νικόλαος. Από αυτές τις πύλες, τις οποίες άνοιξε ο Χριστός με την ενανθρώπησή του, γράφει, δεν εισέρχεται μόνο ο Θεός στον κόσμο, αλλά ανέρχεται και ο άνθρωπος προς τον Θεό, ο οποίος θέτει στη διάθεση του ανθρώπου το ιερό μυστήριο του βαπτίσματος για να καθάρει και να ανακαινίσει την ανθρώπινη φύση. Προσφέρει το μυστήριο του χρίσματος, με το οποίο χρίει τον άνθρωπο, καθιστώντας τον βασιλέα της ουρανίου βασιλείας την οποία θα του χαρίσει. Και τέλος τρέφει τον άνθρωπο με το Σώμα και το Αίμα του διά του μυστηρίου της θείας ευχαριστίας, και του παρέχει μέσω αυτού τη ζωή, καθώς ο Χριστός είναι η ζωή, όπως διακηρύσσει και ο ίδιος λέγοντας «εγώ ειμί η οδός και η αλήθεια και η ζωή».
Ο Χριστός άνοιξε την κεκλεισμένη πύλη της αγάπης και της κοινωνίας του Θεού για όλους τους ανθρώπους, γι᾽ αυτό και είναι φυσικό η πύλη να παραμένει ανοικτή για να επιτρέπει την είσοδο προς τη ζωή, χωρίς να αφήνει οποιονδήποτε να εξέλθει από τον χώρο της ζωής. Και αυτό συμβαίνει, όπως γράφει ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας, διότι αποτελεί υπόσχεση του Σωτήρος Χριστού, ο οποίος λέγει ότι ήλθε στον κόσμο «ίνα ζωήν έχωσι», για να έχουμε ζωή, τη ζωή του.
Ποια είναι αυτή η ζωή την οποία έφερε ο Κύριός μας και ποια η σχέση της με τα ιερά μυστήρια της Εκκλησίας μας, θα μας εξηγήσει στη συνέχεια του έργου του «Περί της εν Χριστώ ζωής» ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας.