Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ: Την Κυριακή της Απόκερω (7 Μαρτίου) ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε το θείο Λόγο στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου στο Μακροχώρι.
Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος τόνισε:«Ούτε εάν μή φάγωμεν υστερούμεθα, ούτε εάν φάγωμεν περισσεύομεν».
Σέ ένα θέμα πού απασχολούσε τούς χριστιανούς τών πρώτων αιώνων αναφέρεται στό σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα ο άγιος ένδοξος απόστολος Παύλος. Καί τό θέμα είναι τά ειδωλόθυτα, τά κρέατα δηλαδή από τίς θυσίες τών ζώων πού προσέφεραν οι άνθρωποι στά είδωλα καί τά οποία στή συνέχεια συνήθιζαν νά τρώγουν. Η συνήθεια αυτή, τήν οποία διατηρούσαν προφανώς κάποιοι εξ ειδωλολατρών προερχόμενοι χριστιανοί, δίχαζε τούς χριστιανούς τής Κορίνθου καί είχε δημιουργήσει μεταξύ τους τό πρόβλημα, τό οποίο επιδιώκει νά λύσει μέ τίς συμβουλές του ο πρωτοκορυφαίος απόστολος.
Τί τούς συμβουλεύει, λοιπόν; Τοποθετώντας τό ζήτημα στή σωστή του βάση ο απόστολος λέγει ότι γιά τούς χριστιανούς ένας είναι ο Θεός καί τά είδωλα δέν είναι θεοί, επομένως καί οι θυσίες πού προσφέρονται στά είδωλα δέν προσφέρονται σέ θεούς, γιατί αυτοί πού εκπροσωπούν δέν υπάρχουν.
Επειδή όμως κατανοεί ο απόστολος Παύλος ότι κάποιοι σκανδαλίζονται βλέποντας άλλους νά τρώνε από τά ειδωλόθυτα, τονίζει ότι ο Θεός δέν μάς κρίνει από τό φαγητό, ούτε τό φαγητό μάς δίδει ηθική αξία καί μάς παρουσιάζει εναρέτους ενώπιον τού Θεού, αλλά, προσθέτει, εάν ένα φαγητό γίνεται αφορμή γιά νά σκανδαλισθεί ο αδελφός μας, «ου μή φάγω κρέα εις τόν αιώνα, ίνα μή τόν αδελφόν μου σκανδαλίσω», άς μήν φάγω ποτέ κρέας.
Αυτή τήν αλήθεια, τήν οποία μέ τόσο εύγλωττο καί σοφό τρόπο διατυπώνει ο απόστολος Παύλος, υπενθυμίζει καί σέ μάς σήμερα η Εκκλησία, καθώς βαδίζουμε πρός τή μεγαλύτερη νηστεία τού εκκλησιαστικού έτους, τή νηστεία τής Αγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Καί τί μάς διδάσκει ο απόστολος, εφόσον εμείς δέν έχουμε ειδωλόθυτα, γιά τά οποία νά διαφωνούμε;
Μάς διδάσκει τή σημασία τών τροφών στή ζωή μας αλλά καί τή σημασία τής νηστείας. Τί λέγει; «Ούτε εάν μή φάγωμεν υστερούμεθα, ούτε εάν φάγωμεν περισσεύομεν». Η αποχή από ορισμένες τροφές, η νηστεία δηλαδή, λέγει ο απόστολος, δέν είναι τό άπαν τής πνευματικής ζωής, γιατί δέν είναι τό φαγητό τό κριτήριο τής εναρέτου ή όχι ζωής.
Η νηστεία είναι ένα μέσο, ένα εργαλείο στόν πνευματικό μας αγώνα, τό οποίο μάς βοηθά νά αποκτήσουμε τήν εγκράτεια, η οποία είναι όντως μεγάλη αρετή καί είναι απαραίτητη γιά νά μπορέσουμε νά νικήσουμε καί νά ξερριζώσουμε πολλά πάθη καί πολλές αδυναμίες πού έχουμε όλοι μας ως άνθρωποι.
Η νηστεία είναι ένα μέσο ασκήσεως πνευματικής, τό οποίο έχει ως σκοπό νά μάς διδάξει ότι δέν πρέπει νά εξαρτώμεθα από τά υλικά αγαθά, δέν πρέπει νά μεριμνούμε μόνο γιά τήν περιποίηση καί τήν καλοπέραση τού σώματός μας, κάτι πού όχι μόνο μάς αποσπά από τή μέριμνα γιά τά πνευματικά, αλλά καί επιπλέον μάς κάνει νά ξεχνούμε ότι δέν είμεθα μόνο σώμα, δέν είμεθα μόνο χοϊκοί άνθρωποι, ώστε νά ασχολούμεθα μόνο μέ αυτό τό μέρος τής υπάρξεώς μας, αλλά ότι έχουμε καί ψυχή, γιά τήν οποία πρέπει νά μεριμνούμε καί τήν οποία πρέπει νά φροντίζουμε, ώστε καί νά διατρέφεται πνευματικά καί νά καθαρίζεται πνευματικά καί νά προσεγγίζει κατά τό δυνατόν τόν Θεό.
Όλα όσα λέγει ο πρωτοκορυφαίος απόστολος δέν υποβιβάζουν ασφαλώς τή σημασία τής νηστείας ούτε τήν ακυρώνουν, απλώς τήν τοποθετούν στή σωστή της θέση, εκεί πού είναι γιά όλους μας χρήσιμη καί ωφέλιμη, ώστε νά μήν κινδυνεύσουμε νά γίνουμε σάν τόν Φαρισαίο, ο οποίος εκαυχάτο λέγοντας «νηστεύω δίς τού Σαββάτου», αλλά τελικά στερήθηκε γιά τήν υψηλοφροσύνη του τό έλεος τού Θεού.
Γι’ αυτό καί εμείς άς παύσουμε νά νομίζουμε ότι νηστεύοντας απλώς κάποιες από τίς τροφές ή αλλάζοντάς τες μέ κάποιες άλλες έχουμε επιτύχει τόν στόχο μας, έχουμε γίνει ενάρετοι καί έχουμε εκπληρώσει τό καθήκον μας έναντι τού Θεού. Μία τέτοια νηστεία δέν είναι ευάρεστη στόν Θεό, διότι ο Θεός δέν ασχολείται μέ τά υλικά πράγματα καί δέν μάς κρίνει από αυτά.
Η νηστεία είναι ευάρεστη στόν Θεό, όταν τήν αξιοποιούμε γιά νά απεξαρτητοποιηθούμε από τόν σύνδεσμό μας μέ τά υλικά πράγματα, από όσα, δηλαδή, μάς εμποδίζουν νά αφοσιωθούμε περισσότερο στόν Θεό καί νά αγωνισθούμε περισσότερο γιά τήν αρετή.
Η νηστεία είναι ευάρεστη στόν Θεό, όταν δέν τήν προβάλλουμε γιά νά διαφημίζουμε τόν εαυτό μας καί τήν υποτιθέμενη αρετή μας, αλλά τήν χρησιμοποιούμε γιά νά προοδεύσουμε στήν εν Χριστώ ζωή, γιά νά καθάρουμε τήν ψυχή μας από πάθη καί αδυναμίες καί γιά νά ασκήσουμε τήν αρετή τής αγάπης πρός τούς αδελφούς μας καί κυρίως πρός όσους έχουν ανάγκη, καθώς η αγάπη πρός αυτούς θά αποτελέσει, όπως ακούσαμε καί στό σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα, τό κριτήριο μέ τό οποίο θά μάς κρίνει ο Χριστός κατά τή μέλλουσα κρίση.
Άς ακούσουμε, λοιπόν, καί εμείς τούς λόγους τού αποστόλου Παύλου καί άς κατανοήσουμε τό πραγματικό καί σωτήριο νόημα τής νηστείας, ώστε νά ωφεληθούμε πνευματικά καί νά βοηθηθούμε στόν αγώνα τής εν Χριστώ ζωής, γιά νά ευαρεστούμε στόν Θεό καί νά έχουμε τή χάρη καί τό έλεός του, ιδιαιτέρως τήν περίοδο αυτή, πού σέ μία εβδομάδα θά εισέλθουμε στήν Αγία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Άς τηρήσουμε τή νηστεία, αλλά ιδιαιτέρως άς αποφεύγουμε τήν υψηλοφροσύνη καί άς αυξήσουμε τίς αρετές μας πολεμώντας τά πάθη μας.
ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ