Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ – Το εσπέρας της Τρίτης, 12ης Μαρτίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον Εσπερινό και στην Παράκληση του Αγίου Λουκά του Ιατρού, όπως κάθε Τρίτη απόγευμα, στον κατάμεστο Ιερό Ναό του στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας.
Με την ευκαιρία των εγκαινίων του πρώτου Ιερού Παρεκκλησίου προς τιμήν του Οσίου Γερασίμου του Υμνογράφου που βρίσκεται στο άβατο της Ιεράς Μονής Παναγίας Δοβρά Βεροίας και εγκαινιάστηκε από τον Ποιμενάρχη μας το πρωί της Τρίτης, τέθηκε σε προσκύνηση τεμάχιο του Ιερού Λειψάνου του συγχρόνου Αγίου της Εκκλησίας μας. Παράλληλα τέθηκε σε προσκύνηση και το χαριτόβρυτο Ιερό Λείψανο του Αγίου Λουκά του Ιατρού και Θαυματουργού που θησαυρίζεται στην Ιερά Μονή.
Η Αποστολική Μητρόπολη της Βεροίας μετά την αναγραφή από το Οικουμενικό Πατριαρχείο του Οσίου Γερασίμου στις αγιολογικές δέλτους της Εκκλησίας μας διοργάνωσε ποικίλες εκδηλώσεις αφιερωμένες στον νεοφανή Άγιο Γεράσιμο Μικραγιαννανίτη, Γέροντα του Ποιμενάρχου μας κ. Παντελεήμονος, ο οποίος έλαβε από τον Όσιο τη μοναχική κουρά στη Σκήτη της Μικράς Αγίας Άννης, στο Άγιον Όρος.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων κηρύττοντας τον θείο λόγο ανέφερε μεταξύ άλλων: Διανύουμε την τελευταία εβδομαδα πριν από την Αγία και Μεγαλη Τεσσαρακοστή, πριν από την περίοδο αυτή της νηστείας και του εντατικού πνευματικού αγώνος, στον οποίο θα μας καλέσει την ερχόμενη Κυριακή να αποδυθούμε η Εκκλησία μας.
Και προκειμένου να μας ενισχύσει σ᾽ αυτόν τον αγώνα, προβάλλει η Εκκλησία μας τους αγίους της και θέτει εις προσκύνηση τα ιερά λείψανά τους, διότι οι άγιοί μας είναι αυτοί που έζησαν τη ζωή τους εν νηστεία, όχι μόνον τροφών αλλά και παθών, και έτσι καθάρθηκαν και αγιάσθηκαν με τη χάρη του Θεού.
Απόψε έχουμε την ευλογία μαζί με το ιερό και θαυματουργό λείψανο του αγίου Λουκά, αρχιεπισκοπου Συμφερουπόλεως, να προσκυνούμε και το χαριτόβρυτο δεξιό χέρι του οσίου Γερασίου του Υμνογράφου, του οποίου ψάλαμε και την Ιερά Παράκληση, με την ευκαιρία των εγκαινίων του πρώτου προς τιμήν του ιερού ναού που τελέσαμε σήμερα το πρωί στην Ιερά μας Μονή.
Η νηστεία, λέγει ο άγιος Λουκας, δεν είναι αυτοσκοπός. Είναι ένα χρησιμο και αναγκαίο μέσο στον αγώνα μας, γιατί μας διδάσκει την εγκράτεια, που πρέπει να έχουμε, και τον αγώνα, που πρέπει να κανουμε εναντίον των κακών επιθυμιών μας. Είναι ένα όπλο με το οποίο μπορούμε να πολεμούμε τους πειρασμούς και τον διάβολο ο οποίος τους στέλνει, και να τους νικούμε με τη χάρη του Θεού.
Η νηστεία, λέγει ο άγιος Λουκά, μας διδάσκει ακόμη την αναγκαιότητα της καθάρσεως του εαυτού μας και μας βοηθά να την αποκτήσουμε. Και όταν εμείς αγωνιζόμεθα να καθαρίσουμε τον εαυτό μας από την αμαρτία και τους ρύπους της, τότε μπορούμε να προσευχηθούμε και μεγαλύτερη ευκολία, γιατί ο νούς μας δεν διασπάται σε κοσμικες μέριμνες και φροντίδες. Και έχουμε ακόμη και περισσότερη τη χάρη του Θεού, η οποία θα μας βοηθά στον αγώνα μας.
Δεν θα πρέπει όμως να περιορίζουμε την έννοια της νηστείας, την οποία μας συστήνει η Εκκλησία μας, μόνο στη νηστεία των τροφων. Αυτή είναι το πρώτο σκαλοπάτι για να φθάσουμε στη νηστεία των παθών και των αδυναμιών μας.
Κι αν η πρώτη νηστεία γίνεται εφικτή με τον περιορισμό κάποιων τροφών, η νηστεία των παθών γινεται με εφικτή με την περικοπή των επιθυμιών και του θελήματός μας. Και γι᾽ αυτήν είναι αναγκαία η υπακοή και ταπείνωση.
Πολλές φορές νομίζουμε ότι νηστεύουμε, αγωνιζόμεθα και προσπαθούμε να απαλλαγούμε από τις αδυναμίες μας, αλλά συχνά το κανουμε ακολουθώντας το δικό μας θέλημα, τη δική μας γνώμη και άποψη, και είτε δεν βλέπουμε πρόοδο στη ζωή μας, είτε αντί να απαλλασσόμεθα από τις αδυναμίες και τα πάθη μας αποκτούμε και άλλα. Αποκτούμε την υπερηφάνεια και την κατάκριση. Νομίζουμε ότι εμείς είμεθα ενάρετοι και ευσεβείς, και κρίνουμε και κατακρίνουμε τους αδελφούς μας, και δεν θέλουμε να ακούσουμε καμία γνωμη και καμία κριτική για τη ζωή μας.
Αυτός όμως δεν είναι ο σωστός δρόμος ούτε της νηστείας ούτε της πνευματικής ζωής, η οποία δεν νοείται και δεν πραγματώνεται χωρις την ταπείνωση και την υπακοή στο θέλημα του Θεού, όχι αυτό που νομίζουμε εμείς αλλά αυτό το οποίο διδάσκει και μας υποδεικνύει η Εκκλησία μας. Και προσπαθεί να μας το διδάξει η Εκκλησία προβάλλοντας ως πρότυπα τις ιερες μορφές των αγίων μας.
Ταπείνωση και υπακοή είναι οι προϋποθέσεις για την πραγματική νηστεία και των τροφών και των αδυναμιών μας, που μας οδηγεί στη μετάνοια και στην κάθαρση, αλλά είναι και το δίκτυ ασφαλείας που δεν θα μας αφήσει ποτέ να γκρεμισθούμε στο βάραθρο της απωλείας, στο οποίο μπορεί να μας οδηγήσει η έπαρση και η υπερηφάνεια.
Η ταπείνωση και η υπακοή ήταν ο οδηγός στην πνευματική πορεία όλων των αγίων, και του αγίου Λουκα και του οσίου Γερασίμου, και με αυτές κατόρθωσαν να υπερβούν τα εμπόδια και τους πειρασμούς που αντιμετώπισαν και να φθάσουν στην αγιότητα.
Αυτό ας διδασκόμεθα και εμείς προσκυνώντας τα ιερά λείψανά τους, ιδιαιτέρως καθώς βαδίζουμε προς την Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ώστε νηστεύοντας με ταπείνωση και από υπακοή προς την Εκκλησία, να ασκηθούμε στην εγκράτεια και να νικήσουμε τα πάθη και τις αδυναμίες μας, για να αξιωθούμε του ελέους του Θεού και να έχουμε τη χάρη του στην πνευματική μας ζωή και πορεία, όπως την είχαν και οι άγιοί μας, και ο άγιος Λουκάς και ο όσιος Γεράσιμος.