ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ: Τη Μεγάλη Παρασκευή 22 Απριλίου το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στην Ακολουθία των Μεγάλων Ωρών και της Αποκαθηλώσεως του Κυρίου στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Αλεξανδρείας, παρουσία τοπικών πολιτικών αρχών και ευσεβών πιστών.
Στη διάρκεια του Εσπερινού ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων ανέγνωσε στο εκκλησίασμα την Ποιμαντορική Εγκύκλιο του.
ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ
ελέω Θεού Επίσκοπος καί Μητροπολίτης
τής Ιεράς καί Αποστολικής Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης καί Καμπανίας
ΠΡΟΣ
τόν ιερόν κλήρον καί τόν ευσεβή λαόν τής καθ’ ημάς θεοσώστου Επαρχίας
«Τά ασθενή τού κόσμου εξελέξατο ο Θεός, ίνα καταισχύνη τά ισχυρά»
Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά,
Ημέρα τής κορυφώσεως τού θείου Πάθους η Μεγάλη Παρασκευή, καί ο Χριστός θά κατέλθει γιά μία ακόμη φορά στόν τάφο καί στόν Άδη χάριν τής σωτηρίας μας. Κρεμάμενος ακόμη επί τού Σταυρού ο Κύριός μας, γυμνός καί άπνους, φαίνεται στά μάτια τών σταυρωτών του καί τού κόσμου ως απόλυτα ασθενής καί αδύναμος, εγκαταλελειμένος από τούς πάντες, ακόμη καί από αυτούς τούς μαθητές του.
Ο Υιός καί Λόγος τού παντοδυνάμου Θεού εμφανίζεται ασθενής, λίγο πρίν νά κάνει τό μεγαλύτερο θαύμα τής ιστορίας τού κόσμου, λίγο πρίν νά συντρίψει τά δεσμά τού Άδου καί νά ελευθερώσει τούς ανθρώπους, πού ήταν δέσμιοί του εξαιτίας τής παρακοής καί τής απομακρύνσεώς τους από τόν Θεό.
Ασθενής κατ’ άνθρωπον εμφανίζεται ο Ιησούς από συγκατάβαση γιά τόν άνθρωπο. Ασθενής κατ’ άνθρωπον, γιά νά δείξει στούς ανθρώπους ότι αυτό πού έχει αξία δέν είναι η δύναμη αλλά η αγάπη, καί ότι η δύναμη τής αγάπης, δηλαδή η δύναμη τού Θεού, είναι η μεγαλύτερη δύναμη στόν κόσμο.
Θά μπορούσε ο Χριστός νά είχε σώσει τούς ανθρώπους χωρίς νά σταυρωθεί καί χωρίς νά πεθάνει. Θά μπορούσε νά είχε σώσει τόν κόσμο χωρίς νά φανεί ασθενής καί αδύναμος στά μάτια τών ανθρώπων. Θά μπορούσε νά τό είχε κάνει, δείχνοντας τή θεία του δύναμη πρός όλους όσους τόν αμφισβητούσαν, τόν λοιδορούσαν, τόν συκοφαντούσαν, τού έστηναν παγίδες, αλλά καί τόν ανέβασαν στόν Σταυρό μαζί μέ δύο ληστές, βάζοντας μάλιστα επί τού Σταυρού καί τήν περιπαικτική επιγραφή «ο βασιλεύς τών Ιουδαίων».
Θά μπορούσε ο Χριστός νά είχε συντρίψει μέ τή δύναμή του «ως σκεύη κεραμέως» όλους εκείνους πού τόν χλεύαζαν περνώντας κάτω από τόν Σταυρό του καί κουνώντας τό κεφάλι τους, γιατί νόμιζαν ότι η Σταύρωσή του ήταν η απόδειξη ότι ήταν ένας πλάνος. Δέν τό έκανε όμως, γιατί ήθελε νά δείξει σέ όλους ότι η αδυναμία του είναι επιλογή χάριν τών ανθρώπων.
Ο Εσταυρωμένος καί άπνους Κύριος δέν είναι ο αδύναμος καί ασθενής πού νόμιζαν οι σύγχρονοί του. Δέν είναι ο αδύναμος καί ασθενής πού νομίζουν καί σήμερα κάποιοι. Είναι ο παντοδύναμος Θεός πού επέλεξε νά φανεί ως ασθενής κατ’ άνθρωπον, γιά νά δείξει ότι η ανθρώπινη δύναμη δέν έχει σημασία γιά τόν Θεό καί τήν πραγματοποίηση τού έργου του γιά τούς ανθρώπους. Γιά νά δείξει ότι «η δύναμίς» του «εν ασθενεία τελειούται», όπως γράφει αλλού ο απόστολος Παύλος. Γιά νά δείξει σέ κάθε άνθρωπο καί ιδιαιτέρως σέ εμάς πού τόν πιστεύουμε καί τόν ακολουθούμε, σέ μάς πού αυτή τήν ώρα στεκόμαστε ενώπιόν του, ότι δέν χρειάζεται νά ανησυχούμε γιά τήν αδυναμία ή τήν ασθένειά μας, αλλά καί δέν πρέπει νά καυχώμεθα γιά τήν κατ’ άνθρωπο δύναμή μας.
«Ο Θεός τά ασθενή τού κόσμου εξελέξατο, ίνα καταισχύνη τά ισχυρά», διακηρύσσει ο πρωτοκορυφαίος απόστολος. Καί η απόδειξη ευρίσκεται ενώπιόν μας. Ο Χριστός σώζει τόν άνθρωπο σταυρούμενος. Ο Χριστός διαλύει τόν Άδη νεκρός. Ο Χριστός χαρίζει τή ζωή, όχι μόνο τήν παρούσα αλλά καί τή μέλλουσα, ανιστάμενος από τόν τάφο.
Γι’ αυτό καί δέν ζητά δυνατούς καί ισχυρούς κατά κόσμον γιά νά κηρύξουν τό ευαγγέλιό του, αλλά επιλέγει ταπεινούς αλιείς ως μαθητές καί αποστόλους του. Γιατί αυτοί μπορούν νά μεταφέρουν στόν κόσμο τό μήνυμά του, μήνυμα τό οποίο εκπηγάζει από τόν Σταυρό τού Κυρίου μας καί διακηρύσσει ότι η ανθρώπινη δύναμη χωρίς τόν Χριστό καταντά καταστροφική αλαζονεία, όπως αποδεικνύουν όσοι ανά τούς αιώνες πίστευσαν στή δύναμή τους καί εμπιστεύθηκαν τούς εαυτούς τους, από τούς Γραμματείς καί Φαρισαίους τής εποχής τού Χριστού μέχρι τούς αυτοκράτορες διώκτες τής πίστεως καί τής Εκκλησίας, αλλά καί μέχρι εκείνους τούς οποίους η δύναμη τών χρημάτων, τής δόξης, τών εξοπλισμών, τού συμφέροντος τούς κάνει νά νομίζουν ότι μπορούν νά επιβληθούν στούς ανθρώπους καί επιμένουν νά μάς τρομοκρατούν καί νά τρομοκρατούν τόν κόσμο.
Άς μήν πιστεύσουμε στή δύναμη τού κόσμου, γιατί είναι αδυναμία σέ σύγκριση μέ τή δύναμη τού Θεού. Άς αποδεχθούμε τήν αδυναμία μας καί άς τή συνδυάσουμε μέ τή δύναμη τού Θεού, πού εξεπήγασε από τόν Σταυρό καί τή θυσία τού Κυρίου μας, γιά νά επιλέξει καί μάς ο Θεός γιά τή βασιλεία του, χαρίζοντάς μας τή σωτηρία.
Διάπυρος πρός τόν δι’ ημάς παθόντα Κύριον ευχέτης
Ο Μητροπολίτης
Ο Βεροίας, Ναούσης καί Καμπανίας Παντελεήμων