Βέροια: Την Τρίτη 17 Αυγούστου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό και στην Παράκληση του Αγίου Λουκά του Ιατρού, στον υπό κατασκευή Ιερό Ναό του στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας.
Στο τέλος ο Σεβασμιώτατος, όπως κάθε Τρίτη απόγευμα που τελείται η Παράκληση του Αγίου Λουκά του Ιατρού, ανέγνωσε την σχετική ευχή.
Η Ιερά Ακολουθία μεταδόθηκε απευθείας στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook και στον ραδιοφωνικό σταθμό «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: Μας αξίωσε και φέτος η χάρη του Θεού και της Υπεραγίας Θεοτόκου να εορτάσουμε την πάνσεπτο Κοίμηση και την ένδοξο μετάστασή της, καθώς, όπως ψαλλουμε, «ταφος και νέκρωσις αυτην ουκ εκράτησεν». Δεν ήταν, δηλαδή, δυνατόν να παραμείνει νεκρή μέσα στον τάφο αυτή που ήταν η Μητέρα της Ζωής, η Μητέρα του Κυρίου μας, αλλά ο Υιός της «προς την ζωήν μετέστησεν». Την πήρε κοντά του για να ζει την ατελεύτητη ζωή και τη δοξα στον ουρανό.
Η Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτοκου, γράφει ο άγιος Λουκάς, προς τον οποίο ψάλαμε και απόψε την ιερά Παράκληση, μας θυμίζει το ερώτημα που βασανίζει κάθε ανθρωπο: «τι θα γίνει με μας και τι μας περιμένει μετά τον θάνατο».
Η Αγία Γραφή και ο λόγος του Κυρίου μας μας αποκαλύπτουν αυτο το μυστικό. Μας το αποκαλύπτει και το απολυτίκιο και το κοντάκιο της μεγάλης εορτής της Κοιμησεως της Θεοτόκου.
«Θέλω όλοι σας να καταλάβετε», γράφει ο άγιος Λουκάς σε ομιλία του για την εορτή, «γιατί ο θάνατος της Υπεραγίας Θεοτόκου και Παρθένου Μαρίας δεν λέγεται θάνατος αλλά Κοίμηση.
Ο ευαγγελιστής Ιωάννης στο 20ο κεφάλαιο της Αποκαλυψεως μιλάει για τον πρώτο και τον δεύτερο θάνατο. Ο πρώτος μόνο θανατος, ο οποίος είναι αναπόφευκτος για όλους τους ανθρώπους, περιμένει και τους αγίους και τους δικαίους. Ο δεύτερος, ο φοβερός και αιώνιος θάνατος, περιμένει τους μεγάλους και αμετανοήτους αμαρτωλούς, οι οποίοι αρνήθηκαν την αγάπη και τη δικαιοσύνη του Θεού και είναι καταδικασμένοι να βρίσκονται αιωνίως σε κοινωνία με τον διάβολο και τους αγγέλους του και μακράν του Θεού.
Στο Ευαγγέλιο του ίδιου μεγάλου αποστόλου και ευαγγελιστού Ιωάννου», συνεχίζει ο άγιος Λουκάς, «διαβάζουμε τα λόγια του Χριστού, τα οποία είναι πολύ στενά συνδεδεμενα με όσα γράφει η Αποκάλυψη: «αμήν αμήν λέγω υμίν ότι ο τον λογον μου ακούων και πιστεύων τω πέμψαντί με έχει ζωήν αιωνιον και εις κρίσιν ουκ έρχεται, αλλά μεταβέβηκεν εκ του θανάτου εις την ζωήν».
Το ακούτε, το καταλαβαίνετε;» ρωτά ο άγιος Λουκάς. «Όλοι όσοι υπακούουν στον λόγο του Χριστού και πιστεύουν στον ουράνιο Πατερα του, αμέσως μετά τον θάνατό τους θα περάσουν στην αιώνια ζωή. Δεν υπάρχει λόγος να δικαστούν αυτοί που έχουν ζωντανή πίστη στον Θεό και υπακούουν στις εντολές του.
Και στους μαθητές του είπε ο Κυριός μας Ιησούς Χριστός: «αμήν λεγω υμίν ότι υμείς οι ακολουθησαντες μοι, εν τη παλιγγενεσία, όταν καθίση ο Υιός του ανθρώπου επί θρόνου δόξης αυτού, καθίσεσθε και υμείς επί δώδεκα θρονους κρινοντες τας δώδεκα φυλάς του Ισραήλ».
Δικαστές και κατήγοροι θα είναι κατά την φοβερά Κρίση του Θεού οι απόστολοι του Χριστού και, βεβαίως, είναι τελείως αδύνατο να φαντασθούμε να δικάζονται η Υπεραγία Θεοτοκος, ο Βαπτιστής του Κυρίου Ιωαννης, οι μεγάλοι προφητες του Θεού, ο Ηλίας και ο Ενώχ, τους οποίους τους πηρε ο Θεός ζωντανούς στον ουρανό, όλο το αμέτρητο πλήθος των μαρτυρων του Χριστού, οι δοξασμένοι από τον Θεό άγιοι και θαυματουργοί.
Η Υπεραγία Θεοτόκος υπήρξε», συνεχίζει ο άγιος Λουκάς, «άχραντος ναός του Σωτήρος και σ᾽αυτην κατοίκησε το άγιο Πνεύμα και από την αγιωτάτη μήτρα της έλαβε το ανθρώπινο σώμα ο Υιός του Θεού, ο οποίος κατέβηκε από τους ουρανούς. Γι᾽ αυτό ο σωματικός της θανατος δεν ήταν θάνατος αλλά ήταν Κοίμηση, ήταν δηλαδή ένα άμεσο πέρασμα από τη βασιλεία του Θεού που είχε εντός της, αφού μέσα της γεννήθηκε ο Χριστός, στη βασιλεία των ουρανων και την αιωνια ζωή.
Αυτό μας λέει και το κοντάκιο της μεγάλης εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου: «Την εν πρεσβείαις ακοίμητον Θεοτόκον, και προστασίαις αμετάθετον ελπίδα, τάφος και νέκρωσις ουκ εκράτησεν».
Να σκεφτόμαστε, αδελφοί μου», καταλήγει ο άγιος Λουκάς, «τη μακαρία Κοίμηση της υπεραγίας Θεοτόκου και να θυμόμαστε τα λόγια του Κυρίου μας Ιησού Χριστού: «αμήν αμήν λέγω υμίν ότι ο τον λόγον μου ακούων και πιστεύων τω πέμψαντί με έχει ζωήν αιώνιον, και εις κρίσιν ουκ ερχεται, αλλά μεταβέβηκεν εκ του θανάτου εις την ζωήν».
Και εάν θέλουμε να ζήσουμε και εμείς αυτό το μεγάλο θαύμα, αυτή τη μεγάλη τιμή που επεφύλαξε ο Χριστός στην Παναγία Μητέρα του, αλλά και υποσχέθηκε σε όλους εκείνους που θα ζήσουν σύμφωνα με τις εντολές του, ας προσπαθούμε να ρυθμίσουμε και εμείς τη ζωή μας σύμφωνα με αυτές.
Και μακάρι να μας αξιώσει ο Θεός να γευθούμε και εμείς τη μεγάλη αυτή χαρά, διά πρεσβειών της Παναγίας μας και του αγίου Λουκά, αρχιεπισκόπου Συμφερουπόλεως, του ιατρού και θαυματουργού.