Βέροια: Τη Δευτέρα 1 Νοεμβρίου το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό των Αγίων Αναργύρων Βεροίας.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Πηγήν ιαμάτων έχοντες, άγιοι Ανάργυροι, τάς ιάσεις παρέχετε πάσι τοίς δεομένοις».
Αρκετές φορές κατά τή διάρκεια τού χρόνου η Εκκλησία μας τιμάδυάδες αγίων, τούς οποίους συνδέει ένα κοινό όνομα, ένα όνομα πού προέρχεται από μία βασική ιδιότητα πού χαρακτήριζε τή ζωή τους. Ονομάζονται «ανάργυροι», άνθρωποι δηλαδή πού δέν είχαν σχέση μέ τά χρήματα, άνθρωποι πού προσέφεραν τήν ίαση καί τή θεραπεία στούς συνανθρώπους τους δωρεάν.
Ανάμεσά τους καί οι δύο άγιοι Ανάργυροι πού τιμούμε σήμερα, οι άγιοι Κοσμάς καί Δαμιανός, οι ιατροί καί θαυματουργοί, πού θεράπευαν όχι μόνο εν ζωή τίς ασθένειες τών συγχρόνων τους ανθρώπων, αλλά συνεχίζουν καί μετά τήν κοίμησή τους νά θαυματουργούν καί νά θεραπεύουν όσους τούς επικαλούνται από τίς ασθένειές τους, όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο ιερός συναξαριστής: «Ει καί παρήκαν γήν Ανάργυροι δύω, πληρούσιν ως πρίν καί πάλιν γήν θαυμάτων».Άν καί δέν είναι πιά στή γή οι δύο Ανάργυροι, η γή είναι γεμάτη όπως καί πρίν από τά θαύματά τους.
Πώς όμως κάνουν όλα αυτά τά θαύματα; Μάς τό αποκαλύπτει ο ιερός υμνογράφος στό τροπάριο πού προανέφερα: «Πηγήν ιαμάτων έχοντες τάς ιάσεις παρέχετε». Κατέχουν οι άγιοι τήν πηγή ιαμάτων πού δέν είναι άλλη, αδελφοί μου, από τή χάρη τού Θεού.
Σέ αυτή τή χάρη αναφέρεται καί ο ίδιος ο Χριστός, όταν λέει: «ο πιστεύων εις εμέ ποταμοί εκ τής κοιλίας αυτού ρεύσουσιν ύδατος ζώντος».
Η χάρη, λοιπόν, τού Θεού είναι η πρόξενος τών ιαμάτων πού εκπηγάζουν από τά ιερά λείψανα τών αγίων Αναργύρων. Η χάρη τού Θεού είναι αυτή πού θαυματουργεί διά τής επικλήσεως τού ονόματός τους.
Ίσως κάποιοι όμως ρωτήσουν: μόνο αυτοί οι άγιοι έχουν τή χάρη τού Θεού καί θαυματουργούν καί θεραπεύουν; Ασφαλώς όχι. Όλοι οι άγιοι έχουν τή χάρη καί όλοι όσοι πιστεύουν στόν Θεό έχουν καί αυτοί τή χάρη, κατά τήν επανειλημμένη διαβεβαίωση τού Κυρίου. Όμως δέν έχουν όλοι τήν ίδια χάρη, διότι η χάρη τού Θεού δίδεται «κατά τό μέτρον τής δωρεάς». Ανάλογα, δηλαδή, μέ τήν πίστη, μέ τή ζωή, μέ τήν άσκηση ή μέ τό μαρτύριο λαμβάνουν οι άνθρωποι καί οι άγιοι τή χάρη τού Θεού.
Αυτό είναι τό πρώτο σημείο πού διαφοροποιεί τή μία καί κοινή χάρη τού Θεού πού δίδεται καί υπάρχει στούς αγίους καί κατ’ επέκταση στούς πιστούς.
Τό δεύτερο σημείο είναι ότι η χάρη δέν ενεργεί σέ όλους μέ τόν ίδιο τρόπο. Ο απόστολος Παύλος διευκρινίζει μέ σαφήνεια τό θέμα τής χάριτος στήν πρός Κορινθίους επιστολή του. «Διαιρέσεις δέ χαρισμάτων εισί, τό δέ αυτό πνεύμα Εκάστω δέ δίδεται η φανέρωσις πρός τό συμφέρον· ώ μέν δίδοται λόγος σοφίας άλλω δέ χαρίσματα ιαμάτων».
Ο Θεός επιτρέπει η χάρις του νά ενεργεί μέ διαφορετικό τρόπο μέσω διαφορετικών ανθρώπων, ώστε νά εκπληρώνεται τό σχέδιό του, πού δέν είναι άλλο από τή σωτηρία μας, αλλά καί νά θεραπεύονται οι σωματικές ανάγκες μας.
Ο Θεός δέν μάς προσφέρει τή χάρη του γιά νά μάς εντυπωσιάσει ή γιά νά μάς καταπλήξει. Ο Θεός επιτρέπει η χάρη του νά δρά διά τών εκλεκτών του δούλων καί τών αγίων αισθητά, ώστε νά γίνεται αντιληπτή από τούς ανθρώπους, διότι απώτερος σκοπός τής θείας χάριτος είναι, όπως είπαμε, η σωτηρία τού ανθρώπου, καί σ’ αυτήν αποβλέπει η έκφρασή της μέ ποικίλους τρόπους, καί στή συγκεκριμένη περίπτωση τών αγίων Αναργύρων, διά τών θαυμάτων.
Πώς όμως επιδρούν οι ιάσεις τών αγίων Αναργύρων στή σωτηρία μας καί γιά ποιόν λόγο η Εκκλησία μας υπενθυμίζει μέ τίς πανηγύρεις τους τή χάρη τών ιαμάτων πού έχουν λάβει από τόν Θεό;
Ασφαλώς η χάρη αυτή επιδρά μέ διαφορετικό τρόπο σέ κάθε άνθρωπο ανάλογα μέ τή ψυχική του κατάσταση. Επιδρά όμως σέ όλους μας σέ δύο, θά μπορούσα νά πώ, κατευθύνσεις.
Η πρώτη είναι ότι μάς υπενθυμίζει τήν παρουσία καί τήν αγάπη τού Θεού στή ζωή μας. Ο Θεός δέν είναι απών. Δέν είναι κάποιος απόμακρος κύριος πού απλώς θά μάς κρίνει. Μάς αγαπά σάν αληθινός πατέρας καί φροντίζει νά μάς ανακουφίζει καί από τούς πόνους τής παρούσης ζωής.
Η δεύτερη κατεύθυνση είναι ότι μάς θυμίζει πώς αιτία τών ασθενειών καί τών πόνων πού υφιστάμεθα είναι η αμαρτία· καί από αυτήν μπορεί νά μάς θεραπεύσει μόνο ο Θεός, ο οποίος μάς θεραπεύει διά τών αγίων του καί ψυχικά καί σωματικά.
Γι’ αυτότιμώντας καί εορτάζοντας σήμερα τούς αγίους Αναργύρους, τούς προστάτες τής ενορίας σας, άς τούς παρακαλέσουμε νά μάς χαρίσουν μαζί μέ τήν ίαση τών σωματικών μας πόνων καί ασθενειών καί τήν ίαση τών ψυχικών μας ασθενειών, πρεσβεύοντας στόν Θεό πάντοτε γιά τή σωτηρία μας.
Ιδιαιτέρως όμως άς τούς παρακαλέσουμε νά μάς λυτρώσουν από τόν μεγάλο πειρασμό τού κορωνοϊού, άς θεραπεύσουν ως ιατροί όσους αδελφούς μας νοσούν, αλλά καί άς προστατεύσουν όλους μας από τή φοβερή αυτή ασθένεια.
Οι άγιοί μας μπορούν νά τό κάνουν, αρκεί εμείς νά τούς παρακαλούμε μέ πίστη, νά αγωνιζόμεθα νά ζούμε όπως καί εκείνοι, σύμφωνα μέ τό θέλημα τού Θεού, αλλά καί ακολουθώντας πάντοτε τίς οδηγίες τών ιατρών καί τών αρμοδίων, ώστε νά μήν εκθέτουμε ούτε τόν εαυτό μας ούτε τούς αδελφούς μας στόν κίνδυνο τής ασθενείας.