I.M. BEΡΟΙΑΣ: Την Τρίτη 30 Νοεμβρίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε και κήρυξε τον θείο λόγο, όπως κάθε Τρίτη απόγευμα, στον Εσπερινό και στην Παράκληση του Αγίου Λουκά του Ιατρού στον Ιερό Ναό του στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας.
Στην Ιερά Ακολουθία τέθηκαν σε προσκύνηση Ιερά Λείψανα του Αποστόλου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου και το χαριτόβρυτο Ιερό Λείψανο του Αγίου Λουκά του Ιατρού που αποθησαυρίζονται στην Ιερά Μονή της Παναγίας Δοβρά, καθώς και τεμάχιο Ιερού Λειψάνου της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Αικατερίνης της Πανσόφου από την ιστορική Ιερά Μονή των Αγίων Αναργύρων Νησίου.
Η Ιερά Ακολουθία μεταδόθηκε απευθείας στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, την αντίστοιχη σελίδα στο Facebook και τον ραδιοφωνικό σταθμό «Παύλειος Λόγος 90,2 FM».
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: Στό ευαγγελικό ανάγνωσμα τής προχθεσινής Κυριακής ακούσαμε, τόν διάλογο τού Χριστού μέ έναν άρχοντα πού τόν πλησίασε ζητώντας νά μάθει πώς θά κληρονομήσει τήν αιώνιο ζωή, αλλά απομακρύνθηκε απογοητευμένος, γιατί η προσκόλλησή του στά υλικά αγαθά, δέν τόν άφησε νά μοιράσει τά υπάρχοντά του στούς φτωχούς, όπως τού ζήτησε ο Χριστός, προκειμένου νά τόν ακολουθήσει.
Άς ακούσουμε, λοιπόν, σήμερα τί λέγει ο άγιος Λουκάς σχετικά μέ τό θέμα τού πλούτου μέ αφορμή αυτή τήν ευαγγελική περικοπή.
Μπορεί, βεβαίως, νά σκεπτόμεθα ότι η περίπτωση τού πλουσίου τής ευαγγελικής περικοπής δέν μάς αφορά, γιατί εμείς δέν είμεθα πλούσιοι, «αλλά νομίζω», λέγει ο άγιος Λουκά, «ότι άν μέ ακούσετε θά παραδεχθείτε ότι πάντα είναι καιρός νά μιλάει κανείς περί τού πλούτου.
Όταν ο Κύριος είπε ότι ο πλούτος είναι εμπόδιο νά εισέλθει κανείς στή βασιλεία τού Θεού, έκπληκτοι οι μαθητές του τόν ρώτησαν ποιός άραγε μπορεί νά σωθεί, γιατί καί αυτοί είχαν τή γνώμη ότι οι πλούσιοι έχουν τήν ευλογία τού Θεού. Άν οι πλούσιοι δέν θά σωθούν, τότε ποιός θά σωθεί; Καί ο Κύριος τούς απάντησε: Τά αδύνατα παρ’ ανθρώποις δυνατά παρά τώ Θεώ εστιν.
Άς σκεφτούμε καλύτερα αυτά τά λόγια», μάς προτρέπει ο άγιος Λουκάς. «Όταν εκείνος ο άνθρωπος είπε στόν Κύριο τήν επιθυμία του νά τόν ακολουθήσει, ο Κύριος τόν ρώτησε άν γνωρίζει τίς εντολές τού Θεού καί εκείνος απήντησε ότι τίς γνωρίζει καί τίς τηρεί από μικρός. Αλλά ο Κύριος έδειξε καί σ’αυτόν καί σέ όλους τούς άλλους ότι δέν είναι αρκετό νά τηρεί κανείς μόνο τίς εντολές τού παλαιού νόμου, όπως πίστευαν οι Εβραίοι.
Γιατί όμως δέν είναι αρκετό; Διότι όλες οι εντολές τού παλαιού νόμου είναι αρνητικές καί λένε νά μήν είμαστε αυτοί καί αυτοί. Δέν λένε όμως πώς πρέπει νά είμαστε. Ο Κύριος Ιησούς Χριστός, πού ήλθε γιά νά συμπληρώσει τόν νόμο, μάς έδωσε τίς εννέα σωτήριες εντολές τών μακαρισμών μέ τίς οποίες μάς διδάσκει πώς πρέπει νά είμαστε, ώστε νά είμαστε τέλειοι.
Στόν άνθρωπο, λοιπόν, πού ήθελε νά γίνει τέλειος καί είχε εκπληρώσει τόν παλαιό νόμο ο Χριστός είπε: άν θέλεις νά είσαι τέλειος, πήγαινε, πώλησε τά υπάρχοντά σου, μοίρασέ τα στούς πτωχούς καί ακολούθησέ με.
Γιατί ο Κύριος τού ζήτησε νά πωλήσει όλα όσα είχε καί νά τά δώσει στούς φτωχούς; Γιατί τό νά έχει κανείς μεγάλο πλούτο είναι τελείως ασυμβίβαστο μέ τό νά ζεί κανείς σύμφωνα μέ τίς εντολές τού Χριστού. Πώς μπορεί ένας άνθρωπος πράος καί ταπεινός νά χύνει συνέχεια δάκρυα βλέποντας νά υποφέρουν οι αδελφοί του καί νά πολλαπλασιάζει ταυτόχρονα τόν πλούτο του, νά κτίζει καινούργια σπίτια, νά αγοράζει καινούργια καί ακριβά αυτοκίνητα καί ρούχα;
Σίγουρα δέν μπορεί, γιατί άν είναι σπλαχνικός θά μοιράζει συνέχεια αυτά πού έχει. Άν κρατάει γιά τόν εαυτό του τόν πλούτο του, αυτό σημαίνει ότι αγαπάει τόν εαυτό του πιό πολύ από τόν πλησίον του. Αλλά ο Κύριος είπε νά αγαπάμε τόν πλησίον μας σάν τόν εαυτό μας. Κι άν έτσι αγαπάμε τόν πλησίον μας, δέν θά δώσουμε στόν ανήμπορο καί τόν πεινασμένο όλα όσα έχουμε;
Γι’ αυτό καί λέει ο Κύριος Ιησού Χριστός ότι, άν δέν θέλουμε νά αφήσουμε τόν πλούτο μας, δέν θά εισέλθουμε στή βασιλεία τού Θεού, διότι σ’αυτή τήν περίπτωση παραμένουμε σκληρόκαρδοι καί μισάνθρωποι εγωιστές.
Ποιά σχέση όμως έχουν όλα αυτά μέ μάς, τούς ανθρώπους πού δέν έχουν πλούτο», ρωτά ο άγιος Λουκάς, προλαμβάνοντας τή δική μας ερώτηση. «Έχουν άμεση σχέση», απαντά. «Σκεφτείτε τί είναι αυτό πού βλάπτει τήν ψυχή εκείνων τών ανθρώπων πού έχουν πλούτο. Τήν βλάπτει ότι βάζουν τά αγαθά, τίς διάφορες απολαύσεις καί τήν πολυτέλεια πάνω απ’όλα. Τά θεωρούν πιό σημαντικά καί από τά πνευματικά αγαθά.
Αυτός πού είναι προσκολλημένος στά γήινα, πού ζητά απολαύσεις, αυτός πάσχει ακριβώς από εκείνο τό πάθος πού δέν αφήνει τούς πλούσιους νά εισέλθουν στή βασιλεία τού Θεού.
Άν εμείς, παρ’ όλο πού δέν είμαστε πλούσιοι, ζητάμε τίς απολαύσεις καί τίς χαρές τής ζωής, άν ο σκοπός τής ζωής μας είναι η ευημερία, άν όλες οι σκέψεις μας είναι πώς νά περάσουμε καλύτερα σέ αυτή τή ζωή καί μόνο αυτό επιδιώκουμε, τότε σίγουρα είμαστε μακριά από αυτό πού ζητά ο Κύριος.
Ο Θεός όμως μπορεί νά μάς σώσει όλους, πτωχούς καί πλουσίους. Μπορεί νά σώσει τόν πλούσιο, άν εκείνος μετανοήσει, άν διώξει από τήν καρδιά του τήν προσκόλληση στά γήινα αγαθά. Καί μόνο ένα πράγμα νά επιδιώκει, τό νά είναι φίλος τού Θεού» καί από τόν πλούτο του νά βοηθά καί τούς ανθρώπους.
Άλλωστε, εμείς οι χριστιανοί έχουμε άλλο πλούτο πού θά πρέπει νά μάς ελκύει καί νά μάς χαροποιεί. Καί δέν εννοώ τά καλά έργα ή τόν αγώνα γιά τήν εν Χριστώ ζωή πού κάνει ο καθένας μας, αλλά τόν πλούτο τής αγάπης τού Θεού, ο οποίος εκχέεται καί διά τών ιερών λειψάνων τών αγίων του πού πλουτίζουν τή ζωή μας καί μάς θεραπεύουν καί μάς στηρίζουν καί μάς παρηγορούν.
Καί έναν τέτοιο πλούτο, μαζί μέ άλλους βέβαια, έχουμε καί εμείς, πού δέν είναι άλλος από τό ιερό καί χαριτόβρυτο καί θαυματουργό λείψανο τού αγίου Λουκά, τό οποίο έχουμε τήν ευλογία νά τό προσκυνούμε απόψε μαζί μέ τό ιερό λείψανο τού αγίου αποστόλου Ανδρέου τού πρωτοκλήτου, τού οποίου τή μνήμη εόρτασε η Εκκλησία μας σήμερα, αλλά καί τής αγίας μεγαλομάρτυρος καί πανσόφου Αικατερίνης, πού εόρτασε πρό ημερών. Καί αποτελούν πλούτο καί θησαυρό αδαπάνητο τά τίμια λείψανα τών αγίων τής Εκκλησίας μας, διότι η χάρη πού μάς μεταδίδουν δέν εξαντλείται ποτέ, αλλά πάντοτε μάς θεραπεύουν, όταν επικαλούμεθα μέ ταπείνωση τή βοήθειά τους, γιατί εκτός από τόν Θεό αγάπησαν καί τόν άνθρωπο.
Αυτό αποδεικνύουν καί τά πολυάριθμα θαύματά τους, ένα από τά οποία, θά ήθελα νά σάς διαβάσω καί απόψε, όπως τό αφηγήθηκε η κυρία πού τό έζησε.
Η κ. Ε.Π. από τίς Σέρρες είχε σοβαρό πρόβλημα στό έντερό της καί φοβόταν νά χειρουργηθεί, άν καί οι γιατροί στό 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο τής Θεσσαλονίκης τής είχαν πεί ότι πρέπει νά χειρουργηθεί άμεσα.
Μία νύχτα είδε στόν ύπνο της ότι βρισκόταν στό χειρουργείο καί ότι παρακολουθούσε μία επέμβαση. Ένας επίσκοπος μέ άμφια καί επισκοπική μίτρα ήταν ο χειρουργός. Απορούσε πώς είναι δυνατόν νά χειρουργεί ένας δεσπότης. Κάποια στιγμή ο δεσπότης άφησε τόν ασθενή καί τήν πλησίασε, τής έπιασε τό χέρι καί τήν ενεθάρρυνε.
Τό πρωί τηλεφώνησε στήν αδελφή της καί τής διηγήθηκε τό παράξενο όνειρο. Όταν τό άκουσε εκείνη, τής είπε ότι αυτός μάλλον ήταν ο άγιος Λουκάς, ο Ρώσος, τόν οποίο η άρρωστη δέν γνώριζε.
Τή συνομιλία αυτή, τών δύο αδελφών, τήν άκουσε τυχαία η κόρη της, η οποία εργαζόταν στό 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο, καί είπε στή μητέρα της ότι στήν αυλή τού Νοσοκομείου υπάρχει ένα παρεκκλήσι τού αγίου Λουκά. Μάλιστα τήν συνόδευσε στό παρεκκλήσι γιά νά προσκυνήσει.
Μόλις μπήκε η κυρία καί είδε τήν εικόνα τού αγίου Λουκά, αναγνώρισε αμέσως τόν επίσκοπο πού είδε στό όνειρό της, καί χωρίς κανένα φόβο καί μέ τή βεβαιότητα μάλιστα ότι θά έχει τή βοήθεια τού αγίου Λουκά, αποφάσισε νά χειρουργηθεί. Η εγχείρηση έγινε πράγματι καί ήταν απόλυτα επιτυχημένη, ώστε η κ. Ε.Π. νά είναι υγιής καί νά δοξάζει τόν Θεό καί τόν άγιο Λουκά, ο οποίος έσπευσε νά τήν βοηθήσει, χωρίς εκείνη ούτε νά τόν γνωρίζει ούτε νά τού έχει ζητήσει νά τή βοηθήσει κατά τήν επέμβαση. Άς έχουμε, λοιπόν, τήν χάρη τών αγίων μας, καί τού αγίου Λουκά καί τού αγίου Ανδρέου τού πρωτοκλήτου, ο οποίος ήταν ψαράς καί ο Χριστός τόν κάλεσε καί τόν έκανε αλιέα ανθρώπων, αλλά καί τής αγίας Αικατερίνης, η οποία ήταν πάνσοφος, πού θεώρησε τά πάντα τιποτένια, προκειμένου νά κερδίσει τόν Χριστό.