ΒΕΡΟΙΑ -Την Κυριακή της Τυρινής 1 Μαρτίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων όπως κάθε χρόνο χοροστάτησε και κήρυξε το θείο λόγο στον Εσπερινό της Συγχωρήσεως στον Ιερό Ναό του Αγίου Αντωνίου Πολιούχου Βεροίας.
Στο τέλος ανέγνωσε τη συγχωρητική ευχή με την ευκαιρία της ενάρξεως της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής και αφού ζήτησε πρώτα ο ίδιος τη συγχώρηση από το εκκλησίασμα έδωσε στη συνέχεια την πατρική του ευχή και συγχώρηση σε όλους.
Την Κυριακή της Τυρινής 1 Μαρτίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων όπως κάθε χρόνο χοροστάτησε και κήρυξε το θείο λόγο στον Εσπερινό της Συγχωρήσεως στον Ιερό Ναό του Αγίου Αντωνίου Πολιούχου Βεροίας.
Στο τέλος ανέγνωσε τη συγχωρητική ευχή με την ευκαιρία της ενάρξεως της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής και αφού ζήτησε πρώτα ο ίδιος τη συγχώρηση από το εκκλησίασμα έδωσε στη συνέχεια την πατρική του ευχή και συγχώρηση σε όλους.
Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ
«Ὅπως διαπλεύσαντες τό τῆς Νηστείας μέγα πέλαγος, εἰς τήν τριήμερον Ἀνάστασιν καταντήσωμεν».
Πολλές εἶναι οἱ μεταφορές τίς ὁποῖες χρησιμοποιοῦν οἱ ἱεροί ὑμνογράφοι καί οἱ ὅσιοι καί θεοφόροι πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας γιά νά περιγράψουν τήν Ἁγία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Καί τό κάνουν γιά νά μᾶς βοηθήσουν νά κατανοήσουμε τό νόημα αὐτῆς τῆς περιόδου προετοιμασίας πού καθιέρωσε ἡ Ἐκκλησία μας γιά νά βοηθήσει τούς πιστούς νά ζήσουν τό μέγα θαῦμα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου μας.
Μία ἀπό αὐτές χρησιμοποιεῖ καί ὁ ἱερός ὑμνογράφος στό ἰδιόμελο τοῦ Ἑσπερινοῦ πού ἀκούσαμε πρίν ἀπό λίγο παρομοιάζοντάς τή Νηστεία μέ μέγα πέλαγος, τό ὁποῖο καλούμεθα ὅλοι νά διαπλεύσουμε.
Ποιός εἶναι ὅμως ὁ λόγος γιά τόν ὁποῖο τήν παρομοιάζει μέ πέλαγος;
Συχνά χρησιμοποιοῦμε αὐτή τήν παρομοίωση γιά νά χαρακτηρίσουμε τήν ἀνθρώπινη ζωή. Καί ἄν ἡ ζωή τοῦ καθενός μας εἶναι ἕνα πέλαγος, ἡ Ἁγία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή συμβολίζει ὄχι μόνο τή ζωή τοῦ καθενός μας, τή ζωή ἀπό τήν ἁμαρτία στή σωτηρία, ἀλλά καί τή ζωή ὁλοκλήρου τῆς ἀνθρωπότητος, καθώς ξεκινᾶ μέ τήν ἔξωση τῶν πρωτοπλάστων ἀπό τόν παράδεισο τῆς Ἐδέμ ἐξαιτίας τῆς παρακοῆς καί φθάνει μέχρι τή σωτηρία καί τή λύτρωση, τήν ὁποία προσφέρει ὁ Χριστός μέ τή σταυρική θυσία καί τήν Ἀνάστασή του.
Τήν παρομοιάζει ὅμως μέ πέλαγος καί γιά ἕναν ἄλλο λόγο· διότι ὁ πνευματικός ἀγώνας τόν ὁποῖο μᾶς καλεῖ νά ἀναλάβουμε ἡ Ἐκκλησία μας δέν εἶναι μία ἁπλῆ διαδρομή, δέν εἶναι μία εὐθύγραμμη πορεία, ἀλλά μοιάζει μέ ἕνα ταξίδι στό πέλαγος, ὅπου κανείς δέν γνωρίζει τί θά ἀντιμετωπίσει, κανείς δέν γνωρίζει τί θά συναντήσει, μέ ποιές δυσκολίες θά χρειαστεῖ νά ἀντιπαλαίσει, ποιές τρικυμίες θά κληθεῖ νά ἀντέξει, ἀλλά καί πόση προσπάθεια θά χρειαστεῖ νά καταβάλει, ὅταν ὁ ἀντίθετος ἄνεμος καί τά κύματα θά τόν δυσκολεύουν.
Καί ὅλα αὐτά μοιάζουν μέ τούς πειρασμούς, μέ τούς πονηρούς λογισμούς, μέ τίς παγίδες καί μέ τά ποικίλα τεχνάσματα πού χρησιμοποιεῖ ὁ πονηρός προκειμένου νά μᾶς ἐμποδίσει νά συνεχίσουμε τόν πνευματικό μας ἀγώνα, νά μειώσει τίς ἀντιστάσεις μας, νά μᾶς ἀπογοητεύσει μέ τίς πτώσεις μας, νά μᾶς κάνει νά ἀπελπισθοῦμε καί νά ἐγκαταλείψουμε τήν προσπάθεια.
Ὁ ἱερός ὑμνογράφος παρομοιάζει ὅμως καί γιά ἕναν τρίτο λόγο τήν περίοδο τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς μέ πέλαγος. Καί ὁ λόγος αὐτός εἶναι ὅτι, ὅπως κανείς δέν μπορεῖ νά διαπλεύσει ἕνα πέλαγος καί νά φθάσει στόν προορισμό του χωρίς τά κατάλληλα μέσα, ἔτσι κανείς δέν μπορεῖ νά φθάσει στήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου χωρίς νά χρησιμοποιήσει τά μέσα πού προσφέρει καί συστήνει ἡ Ἐκκλησία μας κατά τήν περίοδο τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. Καί δέν ἐννοοῦμε, βεβαίως, νά φθάσουμε χρονικά μέχρι τό Πάσχα, ἀλλά νά φθάσουμε προετοιμασμένοι κατάλληλα, ὥστε νά βιώσουμε τή μεγάλη αὐτή ἡμέρα ἀνιστάμενοι καί ἐμεῖς μαζί μέ τόν Χριστό. Διότι, ἐάν δέν προετοιμασθοῦμε κατάλληλα καί ἐάν δέν ἀγωνισθοῦμε γιά νά διαπλεύσουμε τό μέγα πέλαγος, ὅπως μᾶς συστήνει ἡ Ἐκκλησία, τότε οὔτε ἡ Μεγάλη Τεσσαρακοστή ἔχει κάποιο λόγο καί κάποιο σκοπό οὔτε ἡ Μεγάλη Ἑβδομάδα καί τό Πάσχα θά προσφέρουν κάποια ὠφέλεια στήν ψυχή μας. Μπορεῖ νά τά ἑορτάσουμε, ἀλλά θά τά ἑορτάσουμε κοσμικά καί ὄχι πνευματικά καί σωτήρια.
Ἐάν ὅμως ἀξιοποιήσουμε τά μέσα τά ὁποῖα θέτει στή διάθεσή μας ἡ Ἐκκλησία μας, ἐάν δέν νηστεύσουμε μόνο ἀπό τίς τροφές ἀλλά καί ἀπό τίς ἀδυναμίες μας, ἀπό τίς κακές μας συνήθειες, ἀπό τά πάθη καί τίς ἁμαρτίες μας, ἐάν ἀγωνισθοῦμε νά ἀπαλλαγοῦμε ἀπό ὅ,τι μᾶς ἀπομακρύνει ἀπό τόν Θεό, ἀπό ὅ,τι δέν μᾶς ἀφήνει νά βαδίσουμε στή ζωή μας σύμφωνα μέ τό θέλημά του, ἐάν ἀποφασίσουμε νά μετανοήσουμε ὄχι μόνο μέ τά λόγια, ὄχι μόνο ἐπιφανειακά, ἀλλά ἀλλάζοντας οὐσιαστικά τή συμπεριφορά μας καί τήν πορεία στά σημεῖα πού σφάλλουμε καί παρεκκλίνουμε, τότε μέ τή χάρη του θά μπορέσουμε νά διαπλεύσουμε καί ἐμεῖς τό πνευματικό αὐτό πέλαγος καί νά φθάσουμε προετοιμασμένοι στόν προορισμό μας, στήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ, γιά νά συναναστηθοῦμε καί ἐμεῖς μαζί του.
Γιά νά μᾶς βοηθήσει σέ αὐτή μας τήν προετοιμασία ἡ Ἐκκλησία μας θά μᾶς προσφέρει ὅλο αὐτό τό διάστημα περισσότερες εὐκαιρίες προσευχῆς μέ τίς ἱερές της Ἀκολουθίες, τούς κατανυκτικούς ἑσπερινούς, τά Ἀπόδειπνα, τούς Χαιρετισμούς καί τή θεία Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων τιμίων Δώρων. Θά μᾶς προσφέρει εὐκαιρίες πνευματικές, ὅπως τίς ὁμιλίες τῶν Ἁγιορειτῶν Πατέρων, καί εὐκαιρίες μυστηριακῆς ζωῆς, συστήνοντάς μας ἰδιαιτέρως τή συμμετοχή μας στό μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως, ἔτσι ὥστε νά μπορέσουμε νά ὁλοκληρώσουμε αὐτόν τόν πνευματικό διάπλου καί νά ἀξιωθοῦμε μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ νά ἑορτάσουμε τήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου στήν ψυχή μας.
Ἄς μήν τίς ἀφήσουμε ἀνεκμετάλλευτες, ἀλλά ἄς τίς ἀξιοποιήσουμε ὅσο μποροῦμε περισσότερο γιά νά ὠφεληθοῦμε πνευματικά καί νά ζήσουμε μέ κατάνυξη τήν Ἁγία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή.