Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ – Το απόγευμα της Κυριακής της Τυρινής, 17ης Μαρτίου, στον Ιερό Ναό του Οσίου Αντωνίου Πολιούχου Βεροίας τελέστηκε ο Εσπερινός της Συγχωρήσεως χοροστατούντος του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Αρεθούσης κ. Ηλιού (Πατριαρχείο Αντιοχείας),
συγχοροστατούντος του Ποιμενάρχου μας, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος και με τη συμμετοχή των κληρικών της πόλεως της Βεροίας και των περιχώρων.
Στο τέλος του Εσπερινού ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων ανέγνωσε τη συγχωρητική ευχή και ζήτησε συγχώρηση από το πλήθος των ευλαβών πιστών που κατέκλυσαν τον Ναό του Πολιούχου για τυχόν λάθη και παραλείψεις του στην άσκηση της ποιμαντορίας του.
Ο Ποιμενάρχης μας κ. Παντελεήμων κηρύττοντας τον θείο λόγο αναφέρθηκε στο πρόσωπο του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Αρεθούσης κ. Ηλιού, ο οποίος διακόνησε τέσσερα έτη ως Ιερεύς στην ενορία του Αγίου Γεωργίου Βεροίας και ανέφερε μεταξύ άλλων: «Μη αποστρέψης το πρόσωπόν σου από του παιδός σου, ότι θλιβομαι».
Μία ολοκάρδια ικεσία απευθύνει προς τον Θεό ο ψαλμωδός Δαβίδ. Τον παρακαλεί να μην στρέψει αλλού το πρόσωπό του, να μην παύσει να επιβλέπει επ᾽ αυτόν, να μην παύσει να ενδιαφέρεται και να μεριμνά για εκείνον, γιατί η έλλειψη αυτή του δημιουργεί θλίψη και ταραχή.
Ικετεύει ο προφήτης τον Θεό ως παιδί τον πατέρα του, γιατί αισθάνεται την αδυναμία του, συνειδητοποιεί την ασθένεια του, αντιλαμβάνεται την αμαρτωλότητά του, η οποία μπορεί να κάνει τον Θεό να αποστρέψει το πρόσωπό του. Γνωριζει ο ψαλμωδός τις συνέπειες που έχει για τη ζωή του ανθρώπου η εγκατάλειψη από τον Θεό, που είναι ο δημιουργός και πλάστης του, και τις εκφράζει στον προοιμιακο του ψαλμό. «Ανοίξαντός σου την χείρα», λέγει, «τα σύμπαντα πλησθήσονται χρηστότητος, αποστρέψαντος δε σου το πρόσωπον ταραχθήσονται». Και αυτή την ταραχη και τη σύγχυση, την οποία προκαλεί η εγκατάλειψη και η απουσία του Θεού, η οποία είναι εξαιρετικά οδυνηρή, θέλει να αποφύγει ο προφήτης Δαβίδ. Γι᾽ αυτό και παρακαλεί τον Θεό να μην αποστρέψει το πρόσωπό του.
Αυτή την ικεσία επαναλάβαμε και εμείς σήμερα μαζί με τον προφητάνακτα Δαβίδ προς τον Θεό. Και ομολογήσαμε συγχρόνως με τον τρόπο αυτό την αμαρτωλότητά μας. Ομολογήσαμε ότι έχουμε ανάγκη την παρουσία του Θεού στη ζωή μας, γιατί χωρίς τη δική του χάρη δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε. Ομολογήσαμε ότι τον έχουμε ανάγκη, γιατί η παρουσία του γεμίζει φως και χαρά την ύπαρξη και τη ζωή μας, που δεν υπάρχουν χωρίς αυτήν.
Κάποιοι πιστεύουν ότι η χαρά βρισκεται μακριά από τον Χριστό, βρίσκεται στις απολαύσεις του κοσμου και της αμαρτίας, βρίσκεται σε μία ζωή χωρίς ηθικούς φραγμούς. Πλανώνται όμως, γιατί η χαρα είναι δώρο του Θεού στον ανθρωπο και μάλιστα, όπως ο ίδιος ο Χριστός μας διαβεβαιώνει. Είναι δώρο αναφαίρετο, που δεν επηρεάζεται από τις ποικίλες καταστάσεις και συνθήκες της ζωής μας, ακόμη και από τις θλίψεις και τις δοκιμασίες. Αρκεί να ζούμε κοντά στον Χριστό. Να ζούμε μέσα στην παρουσία του και να αγωνιζόμαστε για να αποφύγουμε την αμαρτία. Γιατί ο Θεός την αμαρτία αποστρέφεται, δεν αποστρέφεται τον ανθρωπο, τον αμαρτωλό. Αποστρέφεται τον εγωιστη και τον υπερήφανο, γιατί πρώτα αυτός με τη συμπεριφορά του και τη στάση αγνοεί και προσβάλλει τον Θεό.
Και η αποστροφή του Θεού από τον άνθρωπο γίνεται αιτία θλιψεως και μέσο παιδαγωγικό για να αφυπνισθεί και να διορθωθεί. Δεν υπάρχει πιο οδυνηρή εμπειρία για την ψυχή του ανθρώπου από την εγκατάλειψη του Θεού και από την απομάκρυνση της θείας χάριτος, ιδιαιτέρως σε όσους την είχαν γνωρίσει και την είχαν ζήσει προηγουμένως.
Ο όσιος Σιλουανός την παρομοιαζει με κάθοδο της ψυχής στον Άδη, όπου δεν υπάρχει φως, γιατί δεν υπάρχει παρουσία του Θεού. Και αυτή η απουσία συγκλονίζει την ψυχή του ανθρώπου και την οδηγεί να αναζητήσει με μεγαλύτερο πόθο και λαχτάρα τον Θεό. Την οδηγεί στην προσευχή και στον αγώνα για να καθαρθεί, ώστε να ελκύσει και πάλι το βλέμμα και τη χάρη του Θεού.
Και τότε η ψυχή του ανθρώπου αναπαύεται, ειρηνεύει, αισθάνεται την ελπίδα που χαρίζει ο Θεός. Αισθάνεται τη δυναμη που προσφερει σε όποιον αγωνίζεται. Αισθάνεται τη βεβαιότητα και την ασφάλεια ότι ο Θεός τον βλέπει, τον προστατεύει, τον ενισχύει, ότι δεν κινείται σε έναν άγνωστο και εχθρικο κόσμο, αλλά μέσα στο ζωτικο χώρο της αγάπης και ευσπλαγχνίας του Θεού, από τον οποίο μπορεί να αναζητήσει στηριγμα και παρηγορία ακόμη και στις πιο δύσκολες στιγμές της ζωής του.
Και αυτό έχουμε ανάγκη όλοι μας, ιδιαιτέρως κατά την περίοδο αυτή της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστης, στην οποία η Εκκλησία μας μας καλεί να αποδυθούμε στον αγώνα της καθάρσεως και της αρετης, μας καλεί στον αγώνα της νηστείας και της μετανοίας. Γι᾽ αυτό και παρακαλέσαμε τον Θεό να μην αποστρέψει το πρόσωπό του εξαιτίας των αμαρτιών, που όλοι μας έχουμε, και να μην επιτρέψει να μας καταλάβει η απελπισία και η απόγνωση, την οποία κάποιες φορες μας υποβάλλει ο πονηρός με σκοπό να μας απογοητεύσει, πείθοντας μας ότι δεν μας ωφελεί ο αγώνας και η προσπάθεια, γιατί δεν έχουμε ελπίδα να απαλλαγούμε από κάποιες αδυναμίες ή πάθη μας. Και ακόμη τον παρακαλέσαμε να μας ενισχύει με τη χάρη του στον αγώνα της νηστείας και της μετανοίας, έτσι ώστε με τη βοήθειά του και αξιοποιώντας όλες τις ευκαιρίες που μας προσφέρει η Εκκλησία μας με τις κατανυκτικές ιερές ακολουθίες της αλλά και με τα ιερά μυστήριά της, να διαπλεύσουμε το μέγα πέλαγος της νηστείας και να αξιωθούμε να εορτάσουμε το Παθος και την Ανάσταση του Κυρίου μας.